HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Rörmonoblock i Highend klass
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:42:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jo, det låter väldigt bra på Jazz och klassiskt. Tung rock är kanske inte riktigt deras hemmaplan dock

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:55:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänkte nästan det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/04/20 :  06:52:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Rydberg, det byter snabbt hemma hos dig. Lite "home dealership" nästan.

Jag antar att du testar med nya rör, "rörförsäljare" som du är? Vilka passar bäst till just dessa monoblocken?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:38:03  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Men...dom är ju felvända. Hur kan man gömma rören bakom en massa tranformatorer????? Ser ju inte den mysiga rörglöden då.....*s*

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:13:18  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Kör du dessa med din AA?
Det blir inte för "gossigt" med rör i CD´n och slutstegen?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:45:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Figge> Jo det gör jag och nej jag tycker inet det blir för gosigt. AA:n har inte den där rörgosigheten som t.ex. BAT:s cdspelare har.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:51:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Klar kontrast till tidigare karftkarlar du har haft hemma Rydberg.
Låter det lite trevligt som det ser ut ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/21 :  01:58:02  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Jadis, Äkta rörporr. Ljuvligt, försöker fötränga habegäret!
:)
/JV

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/21 :  13:43:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Pac> Nej jag testar inga nya rör i dem för det är nämligen inte lönt, jag har förhoppningar om en ganska snar försäljning. Jag är ju som du vet Ino-hjärntvättad* så det kommer att kräva 4 kanalers drivning och dessutom med betydligt högre effekt. Måste dock säga att det är väldigt roligt att ha haft möjlighet att lyssna på ett par sådanhär steg. De gör mycket musik väldigt levande, instrument som sax, klarinett, fiol etc verkar få den där riktiga timbren (antagligen på grund av tämligen hög andratonsdistortion), tycker vidare att de spelar me ett väldigt fint djup i ljudbilden


* Vi som har stängt av våra egna hjärnor och följer blint vår guru utan en blink. Hans ord är lag och vi ska inga andra gudar hava jämte honom, amen

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/21 13:44:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:09:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Menar du att det inte behövs hjärnfunktioner för att andas, äta och skriva som du gör? Jag trodde att man inte kunde göra något utan att hjärnan var igång.

Blir allt "djupt" med dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:53:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Borde skrivit partiell nedstängning istället! My misstake

Finns det djup i återgivningen så återges det på ett övertygande sätt, det känns inte som det läggs på djup i alla inspelningar (om det var så du tänkte). Antagligen kommer Christopher hit ikväll för lite provlyssning, han kanske skriver ner lite kommentarer senare.

Till saken hör att jag varit tämligen grovt förkyld sedan jag fick dem (vilket ocks drabbar hörseln) så jag har medvetet varit lite försiktig i mina uttalanden.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/21 15:57:40
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:06:31  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Du kan nog glömma det där med att andratonsdistortion ger den här förstärkaren ett trevligt ljud! Jag skulle bli mycket förvånad om det finns mycket av den varan. Först och främst är det en push-pull och det ger utsläckning av andraton, dessutom är utgångssteget utrustat med katodfeedback som gör halvorna mer lika än normalt och ytterligare sänker andratonen (och övriga övertoner). Drivsteget är differentiellt och ingångssteget är en "long tail", knappast troligt med stora mängder andraton...


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:03:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Sedär!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:01:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm... Mats, vad vet du mer om de stegen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:21:29  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har ett schema men det vill jag inte lägga ut.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:43:53  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Här finns schema: http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/jadisja80.pdf

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/04/22 :  20:15:32  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Milda makter...var hemma oss Rydberg, och första intrycket blev sattans vad stora dom är, på bilderna ser dom inte lika stora ut.
Sedan kommer vi till hur det låter. Som sakt det ända jag redan hade lysnat på var cd-spelaren.
Högtalarna blev jag mycket imponerade av, går djupt ner i bassen för att vara så små stativ och det låter inte bulrigt, detta tycker jag var mest imponerande.
Slutsegen, mycket trevligtt på klassiskt musik och på akustiskt musik, trevlig närvaro på rösterna. Men med AA som cd-spelare och Jadis blev det inte mycket för dåliga inspelningar...man hör allt som finns på cd skivan.
Ett slutseg jag skulle kunna leva med, men tror inte det passar med små barn...inte sugen på att polera dom varje dag.

Efter lite akustisk musik och klasssik musik, blev det dags för lite hemma bio och lite tunga bass-återgivning. Säger bara...undrar om Rydberg inte har en sub någon stans i sitt rum...nej det var bara dessa små och mycket omtalade Ino högtalare. För detta pris tror jag att det blir svårt att hitta något lika bra. Jag tycker dom påminer lite om SF Cremona Auditor men bättre i alla synpunkter.

Skulle dock vara kul att få lyssna på Jadis med JM lab Mini Utopia Be.
Men det var en mycket trevlig lysnings stund hemma oss Rydberg och jag ser fram emot det stora Ino-systemet som kommer i Framtiden.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/23 :  22:34:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant schema, samma princip på trafokoppling som i McIntosh ser det ut som.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:41:25  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message  Reply
Du har ingen bra akustik i ditt rum

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:11:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Du har ingen bra akustik i ditt rum

Que? Postat i fel tråd eller?

Ps Förövrig stämmer ditt utalande ganska bra med verkligheten Ds

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/27 19:12:44
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2005/12/28 :  14:00:12  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tja ba!
Intressant schema! Är det någon som vet hur mycket Katodfeedback. Mcintosch Körde med 50% Katodefeedback och Quad 10%. Enligt vad jag hör så ska man inte ligga över 33% CFB. Är det någon här som provat? Dom är vackra men det kliar i tummen. Hur väl syns inte ett litet avtryck

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/01/03 :  20:12:14  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Kan tavlan vara en Miro??

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000