HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Draken/Morello Mk III Klara
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/05/03 :  14:07:14  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Det snyggaste, alla kategorier. Impad.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/05/03 :  15:00:22  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Mycket fint bygge!

Skaffa dig en NAD 208, har hört ryktas nånstans att den ska vara bra...

Mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/03 :  16:12:19  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Snyggt jobbat

Morello är ju verkligen tokkunnig på detta området så jag tvivlar inte på att dom låter lika bra som dom ser ut.

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/04 :  00:15:54  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Jösses.

Har följt morellos tråd på faktiskt.se, med hans genuina kunskap och de ingående komponenternas kvalle skulle nog en kommersiell högtalare i klassen ligga lååångt över 100.000kr-strecket!!
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/05/04 :  04:54:12  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
imponerande! finish och design av högsta klass

..med morello som konstuktör lär ljudet inte vara det sämsta. hade varit skoj att bygga ett par själv, men de är ju nästan djupare än själva studentrummet


jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/05/08 :  20:19:40  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Tack alla, för dom orden!
Jag Tackar dock Morello ännu en gång, för en fantastisk konstruktion!

Kom just (för ca två timmar sedan) hem från Norge efter en fyra dagars tur på hoj tillsammans med sju andra grabbar. Trevligt värre.

Har spelat lite nu, och måste säga att jag är mer än nöjd över det ljud som jag hör.
Morello berättar vidare, att dom "växer" betydligt efter en "viss tids" inspelning!

//Draken

Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2005/05/09 :  06:06:50  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Draken: -Jag har för mig att du har haft Carlsson OA2212 tidigare, hur upplevs dina "nya" alster jämfört med dom?

/Lennart

/Lennart
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/05/09 :  08:15:44  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Hej Lennart,

…Visst har jag haft det!
Även ett par OA14, som jag moddade enligt stiftelsens anvisningar.
Men till frågan: Hur dom låter i jämförelse?
Kanske/förmodligen är jag fel person att svara på det, men jag gör ett försök.

Skillnaden är stor. Mycket stor! Morello är så mycket bättre i/på allt (tycker jag). Dynamiken, djupet (enormt), attacken, diskanten och det jag uppskattar mest – 3D: ”Närvarande i allra högsta grad?”. Har aldrig varit med om maken tidigare.

Jag slipper ”Globen-perspektivet” som jag tyckte att även OA2212 led av (vilket bl.a. gjorde att jag sålde 2212 samt mina OA14).

Dock, så är dom fysiskt i största laget. Stora och tunga å kanske besvärliga att möblera ”runt/kring”.
Satte möbel-filt under SD fötterna, för att kunna flytta dom fram och tillbaka på ett bekvämt sätt (64 kg/st). Kan inte ha dom stå en bit ut från väggen för jämnan. Fyller upp för mycket i rummet då.

Ja, jag är nöjd. Har inte hört så värst mycket ute på marknaden som spelar i klass med Morello (men å andra sidan, finns det mycket som jag INTE har lyssnat på åxå). Jag är djupt imponerad av hans (Morello) avvägningar och utvärderingar av både element, filter och den fysiska konstruktionen.

Återkommer, när jag provat med lite mer/annan kringutrustning.

//Draken
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/09 :  08:42:36  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
på tal om utvärderingar så...

hemma hos morello låter det sagolikt, kan säga att dom är i klass med det bästa från b&w samt sonus faber... där dom iofs är utvecklade (dock så mäter dom nästan identiskt med pi60 så det borde funka vart som helst). men jag kommer med en mer utförlig utvärdering när allt är som det ska hemma hos mig...men jag kan säga redan nu att basen är som en oskuld men ändå avgrundsdjup den som funderar på baslådor, ska inte fundera mer utan köpa pp2-4 av iö omedelbart...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2005/05/09 :  10:23:40  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Haakan: Då kommer förstås följdfrågan

-Pi60 eller Morello, för och emot? Vet att IÖ undviker
3-vägslösningar för "alla" dom problem det medför?

Vore skoj med lite omdömen, synpunkter och dom behöver inte
vara "vetenskapligt" uttömmande.

Jag funderar som många andra att "byta" upp mig på högtalar-
sidan. Är det svårt att få köpa lösa baselement av IÖ?

Eller kan det bli en byggsatsdrive som ett gruppköp


/Lennart
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/09 :  10:34:58  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
svar på följdfråga pi60 kostar mindre i byggsats men har även mindre ljudtryckskapacitet, iö undviker väl inte 3vägslösningar...bara det att det blir billigare att pyssla med 2vägare...tänk på att bara elementen i "morellon" kostar som ett par pi60 i byggsats...sen kostar filtren till dom 3500 ungefär..

morello spelar numer också med ett ino b67 mellanregister, å ska enligt honom ha blivit ännu bättre...

baselement är inga problem att köpa från iö, bortsett från att du måste hämta hos honom

lyssningsintryck är ju som en klyscha...det säger ju som mer om vad man subjektivt tycker om för egenskaper om en talare...det jag kan säga är att som spelar "stort" och kräver ett ganska stort rum för att komma till sin rätt..dom är fruktansvärt neutrala och man kan komma på sig själv med att spela mycket starkt utan att ens ha funderat på det förräns man mäter med ljudtrycksmätaren...det är nog det jag uppskattar mer talaren, oftast blir det jobbigt å lyssna starkt pga dist i dom flesta talare...men med dessa låter det bara bättre å bättre ju högre man spelar känns det som

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/05/09 10:36:21
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/05/10 :  09:22:53  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Får vi se en helhetsbild?!
Toksnyggt bygge!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/15 :  04:01:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Stabilt bygge
Du har väll knappast några resonanser i dina lådor eller

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/10/15 :  08:52:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Snyggt!!
Vilken godstjocklek har dom?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/10/15 :  10:32:55  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Tack!

Snart två år sedan? Vill minnas att det var 19 mm + 24 mm för björken samt 2 X 19 mm i front och baksida!

Håller f.n. på med en mod. som innebär B67 och/med ett omarbetat filter!

Få se när dessa blir klara?
Har i alla fall sålt SS:elementen till en Carlssonfantast!

Hälsningar Draken
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2007/11/18 :  12:27:44  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Så här blev det! Numera: Mk III - för kanske nio månader sedan:




Edited by - Draken on 2007/11/18 12:30:00
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/19 :  04:31:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Väldigt imponerande, nu är det ju nästan så att man skulle dra sig för att lägga upp egna bilder på blivande projektet, detta lär man ha svårt att nå upp till.

J. Ullberg
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:27:32  Show Profile Send karvid a Private Message  Reply
Snyggt Draken !!
Vad tycker du om ljudet i Mk3?
Jag har själv varit oerhört nöjd med dem! Iof sig byggt om filtren 2 ggr (olika fabrikat/typer på internkablage, kondingar och spolar)..

Ha dé gött!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000