HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr Goes to Skellefteå!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  09:47:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Så var det dags för HiFi Norrs första bildtråd.

Vi har då varit i Skellefteå hemma hos våran klubbmäste EuphoniC (Jonas),dagen blev mycket lyckad och han hade ett väldigt fint hus och en fin anläggning.

Mer om det hoppas jag kommer att skrivas efterhand alla HiFi Norr medlemamr ser tråden.

Kommer nu i efterhand att lägga upp lite bilder så har ni något att gotta er i iaf....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  09:51:07  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply

Nu sitter grabbarna med spända öran och utvärderar ljudet.


Myryad var ett märke som var riktigt snyggt.


Närbild på höger front högtalare, ser väll inte så pjåkigt ut eller?


En vy av vänster sida av rummet.


Blev riktigt imponerad hur jonas hade lyckats med monteringen av surround högtalare så här rent. Kanske kan du förklara lite mer ingående hur du har gjort?


Här står ett vincent sa-31 uppställt har jag för mig. lite bättre tryck i ljudet men enligt mig blev de lite för hårt och vasst med detta steg.


Lite kablar har han också


Här har vi subban i systemet.


Här testas en garanterat fet nätsladd, tyvärr så gav den inte mer smak i jonas system, nästan obefintlig skillnad. Jonas kan känan sig nöjd att han slipper köpa en iaf Kom inte ihåg namnet på den.




More to come

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/03 10:02:20
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/03 :  10:52:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
En träff utan människor är ingen bra träff så vi kanske behöver några mer bilder på folket som kom



Vi blev 12 personer, från 23 mil söder kom Snoop och 23 mil norr kom Stice och hämtade upp folk utefter E4:an. Befarade att det skulle bli RIKTIGT varmt men det blev inte så farligt tycker jag, fönstren fick vara öppna så fick lite frisk strålande sommarsolsluft. F.ö. denna sommars hittills absolut bästa väder i Skellefteå, vad bättre kan man spendera en sådan dag än .. inomhus

Vi spisade en hel del skivor under de 7 1/2 timma vi satt och tryckte tätt intill varandra i lyssnings/biorummet här på det lilla avlastningbordet finns ett litet urval av skivorna.



En liten bild på Synergistic-nätkabelen som vi A/B/A testade på både spelaren, förstärkaren och processorn, så som Snoop sa, utan att märka något direkt skillnad utom eventuellt lite bättre konturer i bas och midbasen, men det intrycket är ingalunda uthuggit i sten, stört omöjligt att avgöra om det var med eller utan original nätkabel.



Merkurius sitter och koncentrerar sig



Jag tycker det känns som en lyckad träff, timmarna springer iväg och kvällen närmade sig snabbt som ögat. Oerhört roligt att vi i ett område som stäcker sig över 45 mil kan träffas på det här sättet och jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan vi träffs igen, hemma hos någon annan, på annan än så länge okänd ort


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/03 10:53:03
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  10:56:13  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Största problemet som jag såg det var att memorera alla namn, mycket svårt var det....

EuphoniC ett litet til tips som kanske hade varit en idé var ju att stänga fönstren och dra ner gardinerna, men de får vi ta någon dag då det är kallt ute, det hade nog hjälp den lite vassa diskanten en del......



Jonas sitter och funderar om han ska ta och köpa denna kabel ändå

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/03 11:18:01
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/03 :  11:27:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vill först och främst tacka värden för en trevlig sammankomst.
Sen var det kul att få ett ansikte på alla dessa forumnamnen (även om man är så pass "senil" så man inte kommer ihåg vad alla heter eg)

Snoop: Nog var det ett Vincent Sa31 försteg som stod där.
Trodde faktiskt att Myryaden skulle spöa Vincent steget med hästlängder, men det klarade sig faktiskt rätt bra. (trots den berömda filten framför högtalarna)

Återkommer med mina intryck senare för nu skall jag ut och njuta av det vackra vädret och passa på att bada lite.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  11:29:19  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
ja den berömda filten svepte över högtalarna när vi kopplade in vincenten.

När jag vaknade i orse så stod tempen på 40 grader i solen, så ja ska nog ta och gå ut snart jag med......

Ja vem vet kanske åka och bada jag med....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/03 :  12:37:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ingen sågning alá eoJEUD


Kul att se att även ni har rullat igång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  12:52:41  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Den sågning som jag kan tycka vara intresasnt är att jag tyckte att de lät bitviss vasst och inte riktigt den värme jag gillar.....

Sen ska ju också sägas att anläggningen var helt digital om jag inte minns helt fel och de gjorde nog sitt också....

Kom på en sak till som inte var ett så starkt kort och det var basen, men stor del av det problemet ligger nog i rummet som det gör hos mig.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/03 13:05:32
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/03 :  13:13:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vi har som lag eller mer som en regel att såga varandras grejer vid träffar.
Men det är en hälsosam sågning. Inget dissande eller så. Man blir ofta "hemmablind" o då kan det vara roligt att höra lite olika röster. Om man sen lyssnar på vad dom andra säger är en helt annan sak. Samma är om man tar chansen att lyssna på många system , man öppnar upp sina öron vilket man sen har nytta av där hemma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/07/03 :  14:50:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att ni har haft er första träff och har säkert fått mersmak av att träffas.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:27:32  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Klart man fått mer smak på att träffas Detta var skit skojigt.....

Sen så är detta första träffen ska ju kommas ihåg sen har inte jag personligen så lång erfarenhet på många olika system , så en total sågning blir lite svårt.

kan dock säga att jag for därifrån nöjd om man jämför med mitt eget.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/03 15:29:42
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:41:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det kom absolut fram kritik som jag har tagit åt mig och det ligger i främst diskanten som jag inte tänkt på att den varit vass, jag har förstås spelat mina skivor och tyckt att det funkat kanon men nu har det körts en hel del annat och månget som har slagit över mot det vassa. Har heller aldrig suttit och lyssnat i 7 timmar i streck och måste säga att det blev mer påtagligt allt eftersom dagen löpte, sista låten var bitvis rätt obehaglig.

Frekvensgången i rummet är långt ifrån bra med +-10dB och rummet som det är nu är helt obehandlat. Kommer att jobba en del på det här och det kunde vara roligt med en återträff när jag känner att jag har fått bukt på de problem jag är vars om, se om ni alla upplever en förändring mot det positiva

Funderingarna kring två Svanå V-4:or gnager rätt hård i bakhuvudet, även några bredbandsabsorbenter sen måste jag göra något åt första reflektionen fast jag vet inte riktigt hur jag ska få till det så att det ser bra ut.

Rullgardinen tror jag inte gör någon som helst skillnad på diskanten, det är väldigt liten merarea av minimalt tjockt tyg som tillkommer och ljudet som kommer in till fönsterrutan kommer också att reflekteras tillbaka in gardinen. Dock har jag aldrig fönstrena öppna där nere så visst kom rutan ut mot högtalaren. Tror däremot inte att det skulle ge någon avgörande skillnad, skulle vara vasst ändå som t.ex. i Toy Story 2-biten vi körde i slutet, kändes vass även den med stängda fönster och neddragna mörkläggningsgardiner.

Vincent i full gång att spela via Nordost Red Dawn (Rev 2 va Rickard?).





Snoop (David) här närmast och sen har vi slupen (Erik).



Ett par singalare som tyvärr inte hann provas, Swens Van den Hul First Ultimate.



Lite mer Red Dawn.



Har har vi från vänster new order, stargazer, Swen kikar fram bakom Merkurius, en axel fårn Sony brevid honom på väg tillbaka mot höger hade vi alltså Merkurius, slupen och till sist Hazard som gluttar in genom dörröppningen.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:46:27  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nej det är klart inga jätte skillnader men det kanske kan tona ner diskanten lite iaf, dock inte säkert att de ger så mycket.

Jag borde ha tagit med mig mina akustik tavlor och ställt upp på sidorna för första reflexen , men ja tänkte inte längre än "Näsans längd"

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:47:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Blev lite ont om pauser faktiskt, kom på efter att alla åkt hem att jag inte hade druckit nåt på hela dagen bortsett från lite Pepsi till lunchen och huvudvärken hade börjat krypa in, nästa gång är det nog bäst att komma ihåg lite förfriskningar Ber om ursäkt för denna "blunder".

Liten paus för hamburgare iallafall, grillen redo för mängder av burgare till hungriga vargar





Fanns även lite annan underhållning för den som ville! Eller vänta nu, det var ju för barnen... dom småväxta barnen dvs



Toppenfint väder blev det iallafall hoppas det håller i sig nu när semestern har börjat.




/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/03 15:49:06
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:50:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Snoop: Jag har ett gäng liknande 50 mm stenullsmarkskivor som jag har haft utplacerade och provat lite men frun gillar dem inte för att de luktar så. Därför åkte de ut i garaget igen Permanenta lösningar kommer, dock förmodligen inte stenull utan kommersiella lösningar .. tror jag.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:51:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Är fortfarande väldgit faschinera av de här Synergistiksnokarna.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:54:11  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Som jonas säger så hade man inte så mycket tid till förfriskningar så både jag och slupen tog oss en stänkare på vägen hem ,då även vi började känna av huvudvärken.


här nedan kommer en bild på vårat krubb för dagen, kock under dagen var givetvis EuphoniC



Sen så har vi även en bild på bordet med alla ingredienser, Slupen skymtas på höger sida. Vår egen lilla lins lus



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/03 :  18:21:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mmmmm, grillat är ALDRIG fel! Bra med vätskekontroll också, lyssningspass kan bli svettiga så här års...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  18:23:24  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det var välbehövligt om man säger så, 12-13st i ett rum på 22kvm2 och stekande sol ja de är inte att leka med

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/03 :  18:40:37  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Skönt att se att man lyckas smita in på 50% av bilderna.. Det är så man bemdömer popularitet enligt Britney Spears (o hon är ju en universiell måttstock)

På Grillningen fick man givetvis veta att ännu en gång att Grillat är godast och Jonas hade verkligen pejl på grillen (en smärre förlust undanräknat)

Kan inte komma undan den lilla teorin att digitala apparater påverkas mindre av kablage än analoga...
Har inga belägg för det här men än vad träffen visade.. så det vore ett spännande koncept att pröva!!!

Kan spara en massa pengar för en massa personer =)

Var ändå en grymt gemytlig träff. Tycker det var lite synd att vi inte han disskutera gruppens mera formella detaljer men jag hoppas vi komme r till det snart..


Någon som har haft mardrömmar om elakingen till strömkabel ännu

Edit: Stavvirus

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

Edited by - Slupen on 2005/07/03 18:42:37
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/03 :  19:33:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Slupen: Bara våta drömmar

Det formella har jag helt glömt bort

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/03 :  19:38:20  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic:
quote:
Det formella har jag helt glömt bort


Blir lätt så när man har kul.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:16:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser ut att ha varit kul.... Dessutom visar det att 1 mil i norrland är inte mycket längre än 4 km i söder...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:42:06  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Zalve: Vad gör man inte för konsten

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/04 :  09:43:21  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Trevligt.. trevligt... måste vara roligt att få lite extern kritik att ta till sig... man blir ju gärna lite hemmablind inför de problem som finns...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/04 :  09:48:16  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja ja tror det är väldigt bra om man sitter många och utvärderar en anläggning för då kan man få fram mycket bra tips osv som kan göra anläggingen mycket bättre.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000