Author |
Topic  |
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 17:00:13
|
Bra jobbat! |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 17:12:11
|
Tackar för dina intryck som fått våra syn av Ino:s högtalare att klarna. De har bra kvaliteer. Men nu blev man än mer nyfiken på hur dipoler låter istället.
mvh Leif B |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 17:24:31
|
LeifB. Jo ingen bör garva åt ino högtaklarnas kapasitet kan man säga.... Dom ställer krav. Men så gör ALLA högtalare fast på OLIKA sätt bara... Även dipoler. Det finns en stor bunt fruar som INTE accepterar att en högtalare står långt in i rummet... Så liksom inos högtalare finns det med dipoler även där saker av ondo..
Det är sådant jag försökt här berätta om en del. Fast med kanske mer nyans än man läser vanligtvis. För ino högtalarna har svagheter samt styrkor såsom alla har...
Men som alltid då man provar hela system i färdiga rum osv är just mer nogranna saker klart svårt att framföra. Man blir ju begränsad tyvärr till endast den man just då hör.
Har man dom hemma så kan man ju labba mera med dämpande samt odämpande i olika paramertar osv.. samt plaseringar o annat...
Johan sa ju att hans stora burkar KAN stå betydande mer fritt i rummet med basarna sedan som ifyllande. O därvid få klart mera "släpp" ifrån dom. Vilket för MIG säkerligen skulle sitta som en smäck... 
Men i denna sk efterdebatt kommer nog man på flera saker som sagts som ger mera plusspåoäng för dessa fina högtalare...
men man måste alltid insee att ALLA saker har brister eller tillgångar som sagt... ALLA. ÄVEN dipoler osv... tyvärr...
Annars hade ju ALLA haft enbart ino. Eller infinity. eller audio artistry B&W eller QLN osv... Så våra olika krav o rum samt fruar. Men inte MINST plånböcker utgör delar av ursollningen vi tyvärr drabbas av lite till mans... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 17:40:58
|
måste tillägga
dipoler kontra lådor bör man säga.. inte just dipoler kontra ino audio...
Skillnaderna är mer gällande just "låda" mot "dipol"....och vad man sedan föredrar.. Dipolen har vanligvis INTE samma dynamiska smack i magen.... Medans Lådan inte har den avspänt stora öppenheten.. Väldigt generellt sagt här...
Dipolen ställer större krav på elektroniken OFTAST än lådor gör...
Att "fylla" en dipol är svårare än att "fylla" en låda med ok ljud genomgående...
Dipoler blir ofta STÖRRE till yta än motsvarande Låda osv.. Samt att en felspelande dipol är ofta rena rama skiten medans en låda Även med rätt stora fel har ok ljud.
ALLT väldigt generellt sagt..
Men basen i en dipolbas slår alla lådor jag hört med hästlängder... Men detta är enbart min åsikt. PÅ lådsidan sitter det folk som anser dipoler inte har bas. Utan bara "tjejtryck".... 
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 17:57:47
|
Tack för en riktigt bra jämförelse. Men rent ljudmäsigt, vad är skillnaden i basen? Ger basen i en dipol mer "kontur" eller fler nyanser i ljudet jämfört med en bas i låda ?
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/08/02 17:59:42 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 18:10:18
|
Skillnaden anser jag vara mest allt snudd på.. Den kliver INTE på som en låda gör. Den är mer "genomskinlig" . samt mer nyansering därvid också..
Tyvärr så blir sedan en dipolbas betydande större i formatet för att uppnåt rejäla ljudtryck... Samt flera element osv.. Men en dipolspelande anser såsom en inospelande med sina dämpade väggar osv att sådana småsaker endast är gosiga ju... 
Så i ren hifisynpunkt är dipolen ÄVEN klart lättare att intigrera i ljudet oavsett om topparna är elektrostater.. band..eller konelement i eller utan lådor mm...
Detta är dipolbasarnas störta fördel att dom ÄVEn går in överallt..
Men söker man tryck osv runt midbas så är lådan mer ok där utan tvekan...
MEN OBS.. det kräver sitt slutsteg att få ut max ur en dipolbas. Dom är INTE lätta att tas med såsom en låda osv... Så fördelar blandas med nackdelar såsom med alla grejor vi alla har... skulle vara gudakul att få ha ett system som Johan Lindroos hemma en vecka här.. man skulle sakna det djupt på många sätt tror jag då man inte fick ha det kvar.... Om man inte rent sålde bilen osv.....IÖ har ju rejäla basar också ju....
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 19:35:19
|
Det var en bra sammanfattning, Tobbe.
Se till att göra fler hifi-resor, så får vi alla här på forumet flera trevliga reseskildringar.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Archelon
Member

86 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 19:42:50
|
TACK SÅ MYCKET!!
älskar bildreportage :p
Och det ska tilläggas att detta var ett av de bättre :)
/ olle |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 19:54:58
|
Jadu TOBBE får ge dig     
Fabror Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 20:25:47
|
5 SOLAR är riktigt bra det Wolfgang.
 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 21:48:39
|
Jag får sända er alla ett stort tack för era vänliga ord.  Och fem solar 
Det gör mig ju
Jo en till rätt "bitig" resa ligger i planeringen .
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 22:36:38
|
Jo det finns en till bild ju. Och detta är en bild av vår högt ärade eoJUED´s chef "Vemsom". Som ni alla ser så är detta en mycket kunnig hifi man med rätta "Looken". Så dom order vi får att resa ut o införskaffa repotage är bäst att lyda...  

Jag kan inte låta bli att fråga. Skulle ni ärligt köpa en stereo av en man med detta utseende..  
Tack vemsom för du bjuder oss på denna bild av ljudlyssningen skadeverkningar... VEMSOM lirar dipolbasar föresten kom ja på...  |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/02 22:38:28 |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 22:45:48
|
Jag värmer bara upp inför eoJeuds kräftskiva. Bildreportage följer. Ni kommer bli avis ;) var så säkra! |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 22:58:41
|
Å jag som trodde det var dax för Gro dan boll.
mvh |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:01:06
|
ULF´s system är med audio artistry bethoven ju....... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Patrik B
Member

440 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:04:25
|
Tack för ett bra reportage. Jag tror att ditt besök hos IÖ kommer inverka lugnande på debatterna på HF och faktiskt. Det finns numera ett reportage/bedömning/recension ifrån en icke LTS-medlem. (Du var ju i alla fall inte LTS-medlem när du gjorde besöket... )
Sen appropå kraven som IÖ ställer på dom rum som högtalarna skall stå i. Jag tycker snarast att det är frustrerande att inte andra tillverkare berättar hur dom tycker att rummet skall vara inrett för att spela optimalt. Heder åt IÖ för att han faktiskt kan (mot ersättning) ta sig tid att hjälpa till att optimera rummet om dom riktlinjer som finns i manifestet inte förstås. Personlig service är man inte bortskämd med i dagens samhälle! |
Mvh Patrik B |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:04:39
|
Aha, undrar om jag inte minn snu att du sagt det... men.. fick för mig det var slutna lådor :) Tyckte U1 sa det.. Fast jag kanske blandade ihop dem med Wisdom Audios Adrenaline serie.. deras basar ser rätt lika ut.. Har aldrig sett någon mer ingående bild på dem. Audio Artistry. Vad är det för konstruktion? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:05:51
|
Ja du tobbe, det känns som om du ÄR lite av forumets hifi krönikör/reporter där du visar väge för framtida repotage. Jag har följt tråden med stor behållning, men undrar lite själv hur man hade reagerat om man hade möjliget att lyssna på en sådan utrustning som Ulf har och sedan jämnfört med sitt eget. Tack en gång och jag ser fram imot nästa repotage.
Ja du vemsom den kräftskivan blir säkert censurerad här ;).
/Anders
Numera en hänsynslös eoJUED:are. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:14:04
|
Hehehe
Jag har en känsla av att nivån på den kan nå oanade höjder 
Tobbe
Hatten av för ett oförglömligt reportage   |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:17:06
|
vemsom. Du ÄR verkligen för go du.. Här bygger du dipolbasar som är kopior av audio artistry och vet inte ens VAD du kopierar...    HÄRLIGT... Säger väl resterande om VARFÖR vi har väldig oordning men skoj i eujued detta. Inte ens vår ledare har ordning på saker som detta  
Hmm. Att först lyssna på ulfs o dom andra grejorna o sedan komma hem är skoj... Jag har en bildtråd på gång om detta trauma också senare då det är klart faktiskt...
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Muse
Member

1232 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:28:45
|
Puh, så "laggårdsväggarna" får stanna alltså?! 
En sak är dock säker, 4.5 brinner längre än Pi60! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:31:36
|
patrikB. hoppas du har rätt där.... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2005/08/02 : 23:56:26
|
Mayro, fint reportage !!
Kommer vi få se att du säljer dina Infinity och flyttar in högtalare från LTS eller Ino nu snart?  |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 00:06:37
|
Det här reportaget får     av mig.
Jag har aldrig skrattat så mycket framför datorn tror jag.
Tack ska du ha Mayro, och skriv fler reportage!!!
PS. Finns det nån "Humor-Harry"? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Topic  |
|