Author |
Topic  |
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 21:02:23
|
Mycket läsvärt det här ,keep it up |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 21:13:48
|
Ok.. Då kör vi...
Först ut är lite info om rummet.. Det är enligt uppgifter "inte sååå tillfixat" som det tydligen borde enligt Iö på fraga om det.. Men om jag berättar som JAG uppfattar det så.. Ja då var det klart ett ljudrum enbart. Mjuka soffor. Heltäckningmatta... Samt relativt tjocka gardiner osv överallt...bakom o påsidorna av anläggningen.. En basabsorbent var inbyggd i trappsteget upp där bakre soffan står så man sitter lite över dom i framre raden... Ekona i rummet får man betrakta såsom snuddande så som man vill ha det om man KAN ha sakerna på så sätt vill säga. Sofforna absorberade enligt uppgift en hel del också. Faktiskt bättre än den basabsorbent som var byggd under sa Iö...
Vad JAG reagerade på är att förmodligen ALLA på ett enkelt sätt skulle kunna fixa till sitt rum som så. Men att waf faktorn helt får anses förbrukad samt bortslängd... 
Samt att knappas någon skulle kunna ha sitt stora rum som så OM man inte dedikerar rummet för just musik osv...
Sedan kan man via skenor iofs dra bort dessa gardiner osv så dom INTE gör så stor inverkan... Det höjer rummskänslan en hel del OM man hade som så här hemmavid. Detta demonstrerade Iö via att helt enkelt bara dra in dom i hörnen..
Vid direkt fråga till min fru efteråt så var svaret på om jag skulle få ha rummet så absolut nej . Så skulle jag göra insattser av slaget accustik så inser jag att MINA lösningar inte fick bli av detta slaget... utan mer besvärliga tydligen...Fast å andra sidan så skulle jag inte direkt fråga. Jag satte ju bara upp skenorna. O sedan så hängde gardinerna jag "ärvt" ifrån nån teater där bara rätt som det var ju...
Taket o vaggarna var också tillfixade lite.. Taket eftersom det tydligen rasade ner vid provande av nån ruggig bas... 
Så kan det gå då volymen är på som man säger....
Sedan så står det ett rack på rumets högra sida där musikchefen styr över sina DB ryttare där framme i frontstriden...
Detta rack har då denna denon hemmabiostärkare samt en Pioneer dvd o en massa annat runt omkring sig... I taket hänger en projektor av som JAG förstog saker bra kvalitet.
Hmm Ärligt ett rum som JAG skulle gladeligen ligga o myskolla film i.... Och även musik. Detta då jag inte är direkt estet utan mer "gillar läget" eller vad man säger...och "mjuk hemtrevnad" gillas starkt av mig....
så nu vet vi lite om hur rummet såg ut också.... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 21:15:54
|
först ut är PIP |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 21:26:00
|
spännande..
du är ju proffs på det här, mayro |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/07/30 21:26:57 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 21:55:38
|
Ja nu var det dax för att syna allt man läst o hört om denna källares hemligheter... Jag börjad med att försöka ge en liten bild av intrycken.
Efter att suttit med ULF´s system så kan man lätt inse man är lite "tweekad i huvudet". Samt faktumet att jag själv har dipoler. o ULF också. Så vanan ifrån dipoljudet tar en stund faktiskt att "lyssna bort". Och detta var min första reaktion. Sedan spred sig en känsla av imponatorkaraktär..
För oavsett VAD man tycker o tänker om saker o ting så får man kapitulera inför dessa småburkars kapasitet.. .
Det spelades via dom toner ifrån chris jones som är välkända för mig. Och att det var skoj kan jag intyga...
Jag o ULF resonerade efteråt om det inte till o med för anses svårslaget för dom kr ett dyligt paket kostar..
Så i bästa "hifimusikanda" utsåg vi först paket 15000kr. Sedan kom vi på det nog gick på 16 lapp.osv.  ja att man trotts totalstilje av ovana vid rummet o lådor osv så va det väldigt bra betyg ska jag säga...
Och ett system som säkerligen mången hifilyssnare skulle kunna njuta av LÄNGE LÄNGE...
Och jag är fruktansvärt ledsen jag inte kan i detaljer gå in i ljudet då ALLT är totalt främmande för mig. Samt att jag inte kan berätta hur dom låter i "vanliga" rum som dom flesta har.
Men detta kommer återkomma rakt igeom alla intrycken som återges.
Utan enbart hur dom lät HÄR o då i detta rummet.
Då kommer frågan. Vad imponerade mest på piparna...
Solklart den mycket imponerande kraften o basen...För sin storlek rätt otroligt .. Ska jag vara ärlig så skulle jag genomgå en test via sån där maskin som avslöjar om jag ljuger, o utfrågaren frågade OM jag trodde det var subbar inkopplade i det totala mörkret så skulle jag direkt få svara JA för att inte bli avslöjad att jag ljög om svaret... Eller så skulle jag visa upp att jag knappt tror det VAR ens pip som spelade...
Då förstår ni hur det lät... Klart imponerande faktiskt.. .
Skulle jag vilja prova dom hemma här en vecka för att utröna dom mera?
JAJAMENSAN skulle inte tveka en sek ska ja säga..
Har jag någonsin hört dylig bas i en så liten burk .. NOPE! aldrig.
stog dom på min lista över högisar jag skulle kolla upp vid inköp. Japp..
kommer jag någonsin igen säga att stativare ej kan...  
Känsligt detta. Men efter att hört wolfgangs smått kanon små stativare o nu dessa med sina lite olika sätt osv .. ja då får man nog ta tillbaks en DEL av detta påstående...
MEN ändå INTE allt.  För som med bilmotorer så tilltalar brutal kraft ur en V8´a mer än snabba fyror med fel toner...och detta ÄVEN om denna fyracyl bil ÄR snabbare...
Men som sagt.. Detta var entry level detta ... Så att det startade bra kan man nog lugnt påstå...
Och man fick känna på nöjet att utse ett solklart "paket 15-16 tusen" i bästa hifimusikanda på kuppen..
PS  Det var redan här jag insåg jag bara MÅSTE fixa min bas här hemma DS
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
NiclasLundberg
Member

231 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 22:48:17
|
Mycket trevlig läsning Mayro! 
Väntar med spänning på lyssningsintryck av pi60s.  |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2005/07/30 : 23:01:20
|
Härligt Mayro, du kan ta mig katten starta en ny hifiblaska som jag gladeligen skulle köpa. Hifi Musik kan slänga sig i väggen.  
mvh Leif B |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 00:11:27
|
Sedan väntade dom större burkarna pi60s tror jag är namnet på dessa om jag inte tog helt fel. Det är en klart klart dyrare högtalare med prislapp runt 40 lappar nåt...
Denna prisskillnad gör att man direkt bör o skall slå på klart hårdare krav på vad dom skall prestera som alla inser.. .
Därför bara MÅSTE jag skriva nåt som jag INTE kan få ur mitt huvud.. OM jag tar skillnaden emellan piparna o dessa så var denna klart inte stor. Att den ena spelar mer o högre osv är klart. MEN.. och ett stort MEN... SÅÅÅ stor skillnad var det absolut inte ändock.. .
Om detta beror på att PIP helt enkelt är så otroligt superbra så det inte är klokt. Eller om elektroniken INTE nu gör dom dyrare total rättvisa kan jag absolut inte avgöra. 
INGEN får tro jag ger kritik här nu . Jag enbart berättar hur jag uppfattade det. Skillnaden var aldeles för liten anser jag mellan en högis för 5 lapp hemmaihopsat o en så dyr högis som den större var o är..
Men igen så minns man vad många andra har skrivit om skillnaderna. Och det är flera som just skriver att pip o dom större låter lika fast högre ljudtryck osv...
Och såsom jag förstått inos tänkande så överenstämmer detta fenomen till punkt o pricka med det som är meningen(?). DVS att alla produkterna ska "LÅTA RÄTT" oavsett pris. Och DETTA var den lite ovana saken som slog mig. Att inos högtalar faktiskt LÅTER väldigt lika.OAVSETT pris tydligen
Med dessa större så spelades det musik som jag inte var så van vid. O en del hade jag aldrig hört. Så när sedan egen musik spelades så var det lättare att just bedömma dom...
Frekvensgången verkar ligga nära som sjutton sådant man själv har. Därvid så "känner" man igen sig faktiskt fast det är lådhögtalare detta. Detta var skoj att höra. För det betyder ju att man INTE själv har så ev färgat som man kanske tror.. För det är nog snarlikt själva tonala sidorna med vad man själv söker o sökt alltid..
Där ser man. Kanske ligger där massa sanningar o pyr i LTS metoder att FE lyssna o samtidigt mäta... Eller omvänt så ligger det många sanningar i typ mitt o mångas sätt att leta oss subjektivt framåt.. öronen o erfarenheten om hur musiken BÖR låta. samt instrumentkunskaper duger rätt bra. Menar att veta hur sjutton olika instrument faktiskt ska låta...eller så är båda vägarna bra... vilket jag är böjd att tro faktiskt. .
Men jag måste stanna upp lite här o få en liten informativ debatt här angående denna rätt slående likhet som dessa pipar o dom dyrare har. För det är väldigt förvånade faktiskt. .
Så debatt en stund vore kul. detta så mina tankar får lite inputt här. För jag har ju läst detta ifrån flera "inoister" då dom skrivit om dessa små skillnader mellan dom...
Så här tar vi lite paus ifrån MINA bedömmningar till att diskutera detta lite. Hoppas ni kan ge mer kött på benen här. Många här har ju suttit hemmavid längre stunder än tyvärr vi kunde sitta i detta ändå okända rum.. samt okända utrustning... Så era åsikter är av stort intresse här.
Vi kommer sedan hoppa till en lite annan sida av lyssningen. Men som sagt. Hoppas på att få lite av era erfarenheter om likheterna först här...tror många läsare kan finna detta såsom intresant att utvekla lite mer...Som ren info vill säga.. IGEN säger jag. DETTA är ingen kritik på något sätt. Endast lite kul olikhet mot vad man ovta ändå finner i SÅ stora prisskillnader som här ändå är fallet... för att inte tala om storleksskillnaden då. Som är rent LIKA stor ju.. Den gör det ju ännu mer knepigt... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 00:50:07
|
Ett par piP uppställda bra som i Öhmans källare är rätt imponerande  Kul att du äntligen fått höra, de kanske mest omtalade och minst lyssnade på, högtalarna på HF 
Den största skillnaden mellan piP och storebrorsorna 60 och 60s tycker jag är hur oansträngt dom spelar musik. Det låter likadant fast ännu mer obesävärat kan man väl säga. De klarar ju givetvis att spela betydligt högre och djupare. Att de tonalt låter lika är ju inte så konstigt tycker jag.
Av egen erfarenhet tycker jag att pi60 verkar lättare att få till i ett normalt möblerat rum än piP som msåte stå nära vägg som då givetvis måste dämpas . Det är iaf vad jag märkt hemma hos mig.
Mvh |
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/31 00:51:35 |
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 01:03:10
|
Jag måste säga en sak, jag har varit en stor motståndare till pip även fast jag inte hört dem, så jag har hållit stor koll på denna tråden, för att få veta vad Mayro tycker om dessa små högisar.
Hans omdöme är smått otroligt och tycker han en sak så kan jag nästan säga att jag tror det   
Får nog ta mig en sväng ner til sthlm och lyssna på dessa hos öhman...
Detta är också den intressantaste tråden på HF sedan jag började att hänga här. Bra jobbat Mayro.....
Förresten hur står det till med det så kallade problemet med pip som alla anmärker på, spelar de all musik utan problem?
Jämfördes det några kablar eller kördes det vanlig EKK?
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/07/31 01:11:49 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 01:38:18
|
Bor man trångt (som jag gör) så är det bara en fördel om man kan ställa högtalarna mot väggen - så för migskulle nog piP vara mer lättplacerad än pi60...tror jag...sorry för OT |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 01:59:28
|
Skoj att ni finner tråden kul grabbar... Tro mig att det var skoj at inhämta infon till den också
Baltazar. Ja pip ÄR imponerande. Och lägger man därtill priset för dom så. . ja skoj faktiskt. .. hurvida andra i sama rum osv hade spelat är saker som självklart finns med i tankarna. MEN eftersom detta INTE är en test av något slag så kommer ingen jämförelse ske ifråga om ANDRA märken osv.. Sedan måste jag ifråga om tex pip erkänna jag har aldeles för lite kunskap om andra stativare för att kunna ens fatta beslut om ditt o datt. Så därför får mina tankar endast gälla dessa INO audio högtalare... Och därför gör jag ingen jämförelse med annat Utan endast den INBÖRDES jämförelsen. Vilket jag ärligt också tycker är roligast att berätta om. För att jämföra OLIKA högtalare i OLIKA rum samt med OLIKA utrustning är lika knäppt som att jämföra olika bilar i olika väglag i olika länder med olika förare..
Tror alla kan inse problematiken här...
Snoop.
Hmm fäst INTE för stor tilltro till vad jag säger.. För även jag faller pladask för kul imponerande grejor såsom ljudtryck ifrån osanolikt små högtalare. 
Du vet, Jag är inte befriad ifrån att gå på imponatoreffekter jag heller. Man är ju enbart en mäniska ju med denna brist av neutralitet då en del saker tar tag i en.
HAHAHAHA.. nu va man inne på piparna igen ju ser jag... Ja jäklar ..
   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 02:07:50
|
Jag fäster mig inte Det faller bara så rätt i min mun när jag läser det du skriver, så lätt flytande 
De låter säkret bra för pengarna,ska snart åka och lyssna på ett par i Umeå |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/07/31 02:09:05 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 02:14:01
|
Snoop. Jag missade inte din fråga. Bara att "ljudfrågan" kommer upp sedan. Där finns lite saker jag vill ta upp helt separat ifrån just högtalarna. Saker som JAG anser bör komma separat..
Det finns smolk i bägaren också... Och som ulf erfarit genom åren så spar jag inte på att även ta upp detta. Men smolket rör kanske inte högtalarna så mycket direkt. ... Så tar detta separat.. .
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 04:39:00
|
Bara en fråga: Är det inte bara Mayro som besökte Sthlm eller var flera Euljuds-medlemmar med på resan? Konstig titel annars på tråden, euljud besökte Sthlm om det bara var Mayro.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 06:30:32
|
Det är bara för han vill visa upp grisarna vet la du! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 09:35:50
|
  |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 11:32:28
|
  Man är ju UTSÄND av eojued då man reser iväg ju....Vi har skribenter i många delar av världen i eojued. Bossebula fick ett uppdrag att bevaka England nyss...
eojued är en klubbstuga med egna skribenter som vi sänder ut... GLOBALT.    
Sedan får ju andra medfölja ifrån andra stugor så dom INTE blir ledsna. eojued är ju den ledande som bör o skall "visa vägen" med gott föredömme Och såsom eojuedare så har vi gott om plats i våra hjärtan för att förbarma oss om våra medklubbstugors medlemmar.
Men är EN eojuedare ute så är det automatiskt en för alla som gäller...DÄRFÖR är repotagen då eojued som gör med vår lilla "stiatina o alla små grisarna... 
Nöff nöff... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/31 11:36:12 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 11:36:54
|
Och vi är väldans ödmjuka också som framgår här   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
J. Consul
Member

100 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 11:51:40
|
Snoop: Det jag tycker är bäst med piP är inte den imponerande basförmågan eller den lilla storleken på dem, utan förmåga att kunna spela all sorts musik utan att låta ens i närheten av illa!! Sen tycker jag absolut inte att de är så svårplacerade heller, även om jag kanske inte fått in dom "perfekt" själv.
/Jimmy |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 11:59:26
|
STÄMMER lite direkt här i bäcken så det INTE drar iväg med massa inlägg om saker gör si eller så.. Det är LÅNGT ifrån slut repotaget så tråden kan börja svänga hit o dit med debbat.. Debatera gärna om detta jag tog upp . DVS dom likheter som pip p pi60s har. Detta är ok.. INTE att ens va nära en trist ev debatt om övriga saker är ok...
Så hurvida accustiken osv tar vi i HELT annan del av INO delarna i denna rätt långa tråd. En tredjedel är kvar efter denna delen med IÖ är klar.. Minns snälla detta nu så INTE något går fel här nu...För tro mig det är tillräkligt svårt att göra ett repotage om INO produkter som INTE skapar "dynamitkänslor" här o där. Och JAG tänker göra detta till den nivå JAG behärskar..men ändå med den ärliga bild JAG behärskar att förmedla..
Både på gott o ont. MEN ÄRLIGT enligt MINA öron.Och dom är inte "gudar" på något sätt ska alla veta.. Dom är enbart just MINA öron.
Så snälla allihopa. HÅLL balansen här bara nu .. SNÄLLA...
Annars kallar jag in eojueds skarprättare Johan B. O han kan va ... ja..just det  |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/31 12:06:10 |
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 12:02:47
|
Blir det lite om flerkanal och basmoduler snart?  |
|
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 12:36:52
|
Det kanske hade varit lite mer intresant att jämföra piP och pi60, eftersom pi60s är kontruerade utan ekonomiska begränsningar. Något som både piP och pi60 är. Därför är nog skillnaden inte gigantisk mellan piP och pi60, och minimal mellan pi60 och pi60s. Därav den stora skillnaden i pris, men inte i ljud. Kan tillägga att jag inte hört några modeller över piP, men jag hoppas de är en del bättre. För piP är inte något jag skulle kalla revolution. Till priset och storleken är den fantastisk i absurdum, men den saknar djup i ljudbilden, värme i mellanregistret och har en lite påträngande topp... i de fall jag har lyssnat på den.
Visst är det här kritik Mayro. Alla omdömmen är kritik...dock kan de vara negativa, possitiva, kontruktiva eller bara onödiga. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 14:34:06
|
Här är man borta 1 dag o vips så du dragit igång tråden igen 
O vilken tråd sen , många har säkert väntat på ett reportage som detta. Där en icke LTS:are ger sin syn. BRA JOBBAT Tobbe ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 14:45:26
|
OK. VI fortsätter "resan" då 
Detta genom att ta upp delen där jag anser det dyker upp svårigheter... TONALT så anser jag som tidigare skrivet ino systemet man fick höra har "rätt" tonal ballans.. Och med dom små piparna så vart nivåerna med denna ultrabilliga elektronik imponerande bra. Det känndes "avvägt" på nåt sätt...
Men som även skrivits så var det ju först pip spelades. Och då hade man ju ULF´s system ännu kvar i ljudminnet. Samt var helt ovan med ljudbilden som lådor har emot då det man själv spelar som är dipoler...Detta hos både mig o ULF..
Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....
För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande... Och då det är totalt becksvart så blir alla våra sinnen helt anorlunda.
Där är ETT problem till att göra en "VANLIG" beskrivning... tror nog dom flesta här vet hur jag menar med detta..
ALLT blir ju anorlunda för ens intryck... ljus. rummet. elektroniken osv osv. Så först för att vara ärlig så visste jag inte ens VAD som spelades ens. Så förvirrande vart det i alla fall för mig..
Och ärligt så är detta saker som jag INTE gillar såsom utgångsläge för att ta upp olika saker osv ifråga om LJUD.
För jag både vill o bör kunna avgöra mina intryck med att ÄVEN "se" dom.
Därför så kommer nu en mycket mycket otillförlitlig ljudbeskrivning här. Och den är klart MYCKET otilförlitlig. För det är endast såsom system denna berättas. SAMT med total egentlig ovetskap om VAD som spelades för att vara ärlig... DVS totalt utan fasta punkter osv..
En del anser dyliga intryck MER värdefulla. Men jag måste säga JAG föredrar att kunna ha LITE mer "grepp" om att ÄVEN visuellt kunna BEKRÄFTA mina intryck med synen OCKSÅ. I alla fall EFTERÅT..
Såsom en bekräftelse på att det jag tyckt mig höra ÄVEN stämmer överens med vad jag anser "synbart"..
Båda sätten är bra. Men att ENBART ha denna blinda blir för mig totalfel. samt innehåller aldelse för mycket av "känslan att bli lurad" samt osäkerhet.
Och att man dessutom VET man senare skall återger korrekt o riktigt gör att man spänner sig o inte slappnar av. Så JAG tänkte alseles för mycket i stället för att enbart ta IN infon som spelades...
Detta är utgångsläget.. Men eftersom det ÄR IÖ vi besökte. Och därvid IÖ´s system o sätt osv vi skulle "upptäcka" så är det HAN som bestämmer ordningen självklart...
Nu ska jag ge MINA intryck lite sammanfattat här.
Jag anser att tonalt sett IÖ har redan med denna billiga elektronik har fin balans... Faktiskt anser jag mitt system samt ulf´s "rätt" snarlikt på många sätt just TONALT sett... Så frekvensgången är troligen rätt lika HÖRBART hos oss som hos IÖ. Sedan om våra dipoler osv gör att MÄTBAR frekvensgång blir anorlunda vet jag inget om alls.
Men anser den hörbara är rätt lika igenom registret...
När det sedan kommer till mer kritisk bedömmning av ljudets KVALITET så kommer lite som tidigare smolk in i bägaren....
Troligen härör detta ifrån elektroniken. Detta kan jag absolut INTE utsäga till tusen i säkerhet ju. Det är ju ett SYSTEM jag hört...
Men anmärkningarna ligger erfarenhetsmässigt på elektroniksidan såvida ej Inos högtalare är totalt anorlunda än allt annat vilket jag INTE tror. Dom har sina fel o brister dom såsom alla andra.. Samt därvid ÄVEN fördelarna såsom alla andra..SJÄLVKLART...
Vid kritisk lyssning så finner jag mer att önska vid rösthanteringen... Jag finner att det ljud JAG hörde har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där...
En del kan jag förklara med min vana med jätteljud ifrån dipoler. Men även med perspekltivet att man hört många många burkar också så är ändå denna parameter aldelses för markerad..
Och DÄR kommer det jag tagit upp tidigare in. Jag misstänker starkt detta ligger på elektronikens begränsningar...
fe Metoden att ta fram elektroniken böjer jag mig för till fullo.. För tonalt är tydligen denna FE lyssning väldigt bra om den sätts ihop med mätning osv så grejorna driver ok...Jag har sagt jag kommer vara ÄRLIG. och detta är jag också.
"problemet" var klart mindre på viss musik. även via en del röster osv.. Medan en del andra inte lirade direkt ok...
Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå.
Som tidigare sas så har MINA erfarenheter lett till att detta är elektronikproblem i första hand.
Jag skulle ge "skjortan o femtio" för att få sitta i mera hemtama miljöer som ni förstår....   
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Del två i bedömmning av ljud. Bedömmningsnivå TVÅ. DVS bedömmning efter priser o elektronik sett... Och inte totalbedömmning utifrån MINA erfarenheter oavsett pris osv....
Och detta är nog den mest riktiga sättet att ge sina intryck..
Jag är tyvärr tvungen att kvarstå med kritiken om ljudbildens "monokänsla" med exakt samma problematik. Jag kan inte bar acceptera dyliga enligt mig rena fel i en för övrigt ÖVERASKADE bra kombo detta är... NU talar vi om den ULTRABILLIGA elektroniken som spelades... Senare kommer skälet upp till varför jag tror mig kunna härleda VAD som i första hand gör detta fenomen...
Jag TROR det är PIONEER DVD som har en sådan smal ljudbild helt enkelt... För med den väldigt trevliga tonala återgivningen så har denonen nog massa "rätt i facit".. Men här är jag på farlig mark. Men jag vågar mig på denna gissning o ber er vänta med hängningen till senare... 
Sammanfattningsvis då. Totalintryck av lyssningen är följande.
I sina prisklasser totalt sett enligt MINA värderingar "rätt" tonala nivåer. Men finns att hämta mer beroende på elektronik tror jag även där..Saknade ett uns av värmeinnehåll i rösthanteringen...Men där är tycke o smak helt avgörande tror jag från person till person..
Så mina klagomål om denna alldeles för "smala" ljudbild hänger där såsom huvudsakligt problem för MIG.. tyvärr även vid bedömmningsnivåerna inom prisklassen...Har hört klart bättre i prisklassen, ocj även billigare faktiskt..
del tre. Bedömmningen av HÖGTALARNA och då o inte i system.. .
   Som ni ser så ler jag lite... När redan småpiparna fick mig att inse jag BÖR jobba med min bas så förstår ni jag ändock gillade ino högtalarnas ljud i detta rum o källare.. Vad dom kan o inte kan ute i vida världen där det står olika saker o driver dom har jag inte ens susning om. Men jag är övertygad dom ger ägarna massa bra musiklyssnade..och jag inser o förstår till fullo VARFÖR så ofta denna källare kommer upp på tapeten. 
Jag kommer själv OM jag får gärna besöka denna plats igen för mer INGÅENDE lyssning o ev om jag får ta med lite egna prylar o sätta in så man blir mer bekant med vad man hör osv...säger igen här så INGEN tror nåt annat. Och politiskt korrekt tänker jag inte vaa för att tillfredställa någon. Jag gillade det jag hörde.
Men ni måste förstå att jag under resor genom åren klagat sååå jäkla mycket på typ ULF´s grejor så han snudd kastat ut mig.. Så därför så kan jag inte heller för "husfriden" skull sätta mig här o säga "inget var önskvärt mer än detta" osv...
ÄR dom bäst i världen??
Nej det tror jag inte alls dom är. Begrepp såsom "bäst i världen" anser sig snudd alla tillverkare ha rätten att kalla sina grejor för..
Men att dom är mycket bra kan man nog påstå utan överdrifter.. Sedan som sagt detta med att höra dom med kompetent elektronik också. .. Det vore riktigt roligt faktiskt...
Då det kommer till hemmabio så tror jag INTE jag kommer ta upp detta. Och det bero dels på brister i erfarenhet om HUR bra sådan kan låta. Jag kan enbart säga att det hemmabioljud jag hörde hos Johan B är totalt helt ohotat alla kategorier.. Där var o är nivåskillnaden mellan ALLT jag upplevt så stor så tyvärr varken kan eller vill jag ens säga nåt...
IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...
Jag har ännu krigpshykoser efter landstigningen vi deltog i vid besöket hos JohanB.... Vaknar med skrikande röst om nåd osv.. Ja det var rent skrämmande faktiskt denna upplevelse av hemmabio... 
och detta är knappt ens på skoj jag säger detta... Tror det sitter en bunt eojuedare o nickar här instämmande... vi är nog flera med pshykoser troligen efter denna uppvisning av HEMMABIO...
för totalt sett 15-16 tusen till 50-60 så är ett ord som kommer på tungan PRISVÄRT något som bara måste sägas...
Och att detta ljud får MIG att vilja delta i LTS är solklart. För att redan med piparna som reference inse man bör jobba med sina basar trotts 4 tolvor är en hint ändock om vilka nivåer det totala intrycket är... Sedan kan nog en som är mera van med lådhögtalare anse att jag drar aldeles för höga växlar angående ljudbredd osv. SJÄLVKLART. Detta är något jag självklart inser o vet. För denna kritik får ALLA lådor jag hört någonsin. Bara att här var det extra mycket som ger den lite enligt mig svidande kritik jag ger på området.
Fast en lådspelande skulle med MINA referenser anse jag har FÖR stort ljudfält ju... Så kanske faller det inom ramen för olika smak om man skulle hårddra även detta...
Så mitt råd är att man själv lyssnar sig fram vid byten av saker såsom högisar osv...
Till sist då en sak till jag måste ta upp såsom ett omvänt problem. Som jag tog upp så MÅSTE man göra sina lyssningar i miljöer man ej är hemma i. Och ändock i rätt "tillfixade rum" som snudd INGEN fru skulle godkänna. och som jag tror även en stor del Män skulle säga nej till..
Så hur sakerna är vid mer "vanlig "uppställning vet jag noll om. Så därför bör man såsom JAg ser det besöka flera som har dessa högtalare för att få MYCKET mera info om VAD som krävs av den blivande ägaren för att FÅ dom trotts allt många BRA saker man KAN få. För inom prisramen är dom övervägande bra ju... Det är ju inte ens ett pris som en enda cd kostar för en del. Och skillnaderna i dessa nivåer är ju inte direkt av karaktären att i ena systemet kliver en elefant upp på scenen. o med andra systemet en kamel eller en katt...
Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.
Men jag vet mina stora brister i att skriva o förklara saker o ting i ord osv. Men jag ber er alla som anser jag är gnällig osv att förstå att jag verkligen anser att efter alla ord o bråk det minsta jag kan göra är att ge mitt allt för att rättvist o utan att ljuga ge MIN bild av INOS system. Och alla som läser ska veta jag snudd skulle ge en av mina kablar för att få sitta hemma o prova dessa en månad för att ge er en mycket mer korrekt bild. För jag tror med stor säkerhet dessa INO högtalare kan mycket mer om man fick "äga" dom längre... .för här finns elektronik jag absolut inte anser o tror har rätt nivåer med i "spelet"...
Nu släpper jag detta textinnehåll. Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Hoppas ni förstår detta nu. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Topic  |
|