Author |
Topic  |
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 15:02:40
|
phuuu... vart så trött så nu tar jag en prommis med gräsklipparen här.. För ärligt så är detta supersvårt för mig  
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 15:06:08
|
JohanB? Det är inte Johan L som i Lindroos du menar? |
[green]It's all about the music![/green] |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 15:28:42
|
Angående mono- vs. stereokänsla och djup/bredd, så är min erfarenhet att det nästan uteslutande har att göra med de reflexer som rummet bidrar med.
Ju mindre reflexer och ju mer av direktljudet, ju mer får man av punktformighet och en känsla av "mono" eller att rösterna "förminskas". |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 16:05:01
|
Patrik: JohanB = Johan Björklund, orm-mannen.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 17:25:42
|
Är man van vid dipolers stora ljudbild(överdrivna?) kan man förstå om man tycker det känns lite ihopträngt.
Att Öhman demar med släckt ljus är väl helt enkelt för att man påverkas oerhört mycket av det man ser. Även när man lyssnar alltså.
Mvh |
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 17:47:20
|
quote: Ju mindre reflexer och ju mer av direktljudet, ju mer får man av punktformighet och en känsla av "mono" eller att rösterna "förminskas".
Förklaringarna kan vara många. Men jag tror mig ändå ha en sådan erfarenhet att "bedömma" så jag vidhåller att elektroniken klart finns där såsom "busen i dramat"
Sådant skapar INTE en "känsla" av "massiva" röster samt sammanpressad ljud. Med "massiv" känsla..inte att reflexer är borta osv...MÖJLIGEN en något mindre ljudbild så klart... Men inte så HÄR liten. O inte med denna som jag anser "massivitet" i röster o musikens spelade ...
Men snälla. Man måste få ge elektronik som envar kostar runt 5 lapp st bedömmningar där kritik finns med grabbar .. SÅ klarsynt bör man vara OM man ska drista sig till att ens GÖRA en bedömmning.och ännu mer även ett läst repotage...
Och märk väl. Jag har endast bedömmt ett SYSTEM såsom det spelar MED sina begränsningar osv..
Och att OM jag skulle skrivit att INGET var fel så skulle jag rent ljuga. DETTA kommer jag aldrig göra oavsett om ALLA blir sura.
Enligt MIN bedömmning så fick detta system OSEDVANLIGT fin kritik i sin prisgrupp Och jag menar OSEDVANLIGT fin kritik verkligen
Jag har totalsågat betydligt dyrare grejor. Och klampat in hos DIY killar o totalt klubbat söder saker dom slitit skiten ur sig med. Frågar man mig så får man svar. Och jag anser sådan leder till utvekling o inte annat. Och troligen KANSKE någon med inos produkter läser detta o faktiskt också provar lite nytt till sina burkar med kanoresultat för sig själv fast han har rummet fult med grejor som tar bort reflexer osv...nästa anser jag endast är dipolskadad (en sanning faktiskt ) och är inget att bry sig vidare i. O läser mer av delarna där även jag vittnar om att tonalt sakerna är på plats osv...
För minns det spelades ENDAST på en hemmabiostärkare på två kanaler av totalt 7 tror jag.. 5 har den i alla fall... Och priset för den är UNDER 5000 kr idag...
DVD spelaren kostar runt detsamma. Något över.. INGEN levande mäniska kan avkräva dyliga saker UNDER. Redan att dom höll tonalt ihop anser JAG i alla fall rent vara ett under... 
Samt detta faktum fick mig att TILL O MED byta tankar om denna F/e lyssnings tillsammans med mätnings funktion.. Är inte detta otroligt bra presterat så säg .
Som alla ser är jag totalt ärlig här o backar till o med för saker jag gått hårt emot tidigare för det är SANT..JAG lägger INGEN prestige i att erkänna man har fel om man haft det. ABSOLUT inte... Detta har man fått gjort genom hela livet då man finner NYA "sanningar" under resan framåt.
Så därför anser jag mig helt klart ha rätt att ÄVEN skriva om dom rätt markerade MINUS jag fann också...
Så därmed så kan alla som har dylig elektronik o är nöjda ju totalt såga mig såsom dipolskadad o njuta vidare ju... 
För "åsikter" i detta FÅR man ha olika ju..bara man själv är nöjd...
Själva högtalaren har jag inte belastat alls för detta. Den gör ju bara det den fåt order om att göra ju... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 17:56:21
|
quote: Är man van vid dipolers stora ljudbild(överdrivna?) kan man förstå om man tycker det känns lite ihopträngt.
så rätt så rätt...
Skrev också detta i mitt inlägg så alla förstår att även jag själv är klart medveten om fenomenet..
Men ädå så har jag ju haft en massa burkar. Har hört en massa burkar. Och det är i jämförelse med dessa jag ger bedömmningen om ljudbilden. Men tillägger ÄVEN min dipolskada såsom lite bidragande... 
Men det kommer komma mer om detta senare.. Vi är inte klara ännu på långa vägar alls...
Om någon har nåt den undrar så här långt så fråga gärna. KAN jag svara så skall jag.. Kanske ULF har något att peta in så här långt? Får se om han finns inne o följer tråden... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 18:27:11
|
Mycket intressant Mayro, men jag vet inte om jag läser saker som inte står, men jag uppfattar det du skriver som du hänger upp dig något på vad sakerna kostar. Vet själv att det är svårt att bortse från sådant, men det är ju mer intressant att få höra hur saker och ting låter och inte den gamla klyschan att det är "bra för sitt pris".
Kul hur-som-helst, mer!  |
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 18:29:02
|
quote: Patrik: JohanB = Johan Björklund, orm-mannen.
Ah, ok. Tack Bernt! |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 19:10:24
|
Patrik.
Detta om priser är ju för man ska ha ett HUM om vad det är man berättar om. Samt för man ska kunna via läsande plasera skerna "lite" i rätt nivåer.
För nivåer finnes oavsett vad vi vill tycka om detta...
Men som här är det roligt att få berätta att saker faktiskt på parametrar spelar ÖVER sin nivå.. Och där talar jag om tonala kapasiteten... Och jag misstänker att där bakom ligger just denna F / E lyssning såsom det som fått fram denna känsla av "rätt" tonala saker...
Samt att mina referenser är ju INTE baserade på enbart att hört ETT fint system eller stärkare i livet. Utan rätt många olika märken samt system. Så "basen" av olika referenser är ändock rätt stor. För att inte tala om alla steg osv man själv haft tillhanda genom åren.
Så lite fingervisning är det ändå...fast som du säger inte ett direkt alltid sant sådant "fingervisande"..Men tror dom flesta förstår HUR jag använder begreppet numera..
Jag lirar ju fortfarande min Denver dvd där priset är 995 kr o inge mer... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Muse
Member

1232 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 19:12:06
|
Jaha, kommer att par pipar att stå i dom djupa skogarna i Jämshög inom kort månne? Kanske ett par Ref 4.5 på vedhögen?!
ARMA TANKE!!
 |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 19:20:18
|

Jag ska aldrig säga aldrig min vän. Men PIP är i denna jämförelse med mina ålderdomliga burkar ej jämförbara. Men dom kunde ändå peka ut jag borde se till att fixa till mina basar nu. Så detta står högt uppe nu på listan här Muse.. Det skall bli slutlekt angående bas framöver i jämshöshemmets vrå...
DETTA ska jag lova dig Muse.. Basen SKALL förbättras. Jag kunde stå ut med att ULFS bas är bättre självklar. Men att små pipar skulle ge en "upplevelser" är ej godtagbart ju... Och eftersom jag inte heller ljuger för mig själv om MITT system heller så ringde väckarklockan för fullt....BASARNA måste fixas till helt enkelt.. Inget att snacka om.. OM en pip "kör upp bredvid o vinkar glatt" så BÖR man ju vakna till . Givet i begränsad nivå. Men ändock... 
Förbannat irriterande får ja erkänna...   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 19:22:16
|
tur som fasiken dom inte körde om bara . DÅ hade jag hängt mig ärligt talat...

EDIT.
Snälla. fråga inte hur långt ifrån det ÄR att jag hänger mig bara.. DÅ kommer jag ljuga för er o säga superlångt...   |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/31 19:24:54 |
 |
|
LJN
Member

296 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 19:44:48
|
Mayro: -Fick du inte lyssna på Ingvar,s fina subbasar?
|
/Lennart |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 19:51:31
|
nej. Det spelades endast på sk frontarna utan basarna. Vilket får anses bra så man kunde urskilja just enbart vad högtalarna gjorde i systemet... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 20:17:24
|
DEL tre börjar nu....Besök hos Johan Lindroos.
Jaha.... Då var vi på en NY resa i STHLM. Denna gång till en person som man INTE tror håller på o moddar saker o ting direkt...
Men det visades sig som så att denna person är ett geni i moddandets konst faktiskt..... Jag skall börja denna delen med en bild som kommer gör MÅNGA helt sjuka av avund...

Och som sagt. OM ni tror att det är hokuspokus med kablar så kan underteknad berätta att även annan har klart liknande företelser i sitt utövande...   
Så varsegoda mina vänner hem till en ultratrevlig kille till ifrån LTS svärens inersta kärna Sug lite på denna bilden medans jag äter lite mat här. O ta er en fika ni med. För härmed säger jag följande. JAG / VI HAR UPPLEVT HIGHENDKAFFE   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 21:17:05
|
En svålburgare senare ...Hmmm jordnötter..får mig å tänka på nån thailänsk maträtt.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/07/31 21:32:39 |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 21:48:38
|
Hmm ugnsform, jordnötter och popcornmaskin... ser ut att kunna bli något intressant! |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 21:58:29
|
   jojomensan.. Ett fel bara. Det är inte jordnötter man ser. Utan  
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 22:10:59
|
Hahaha..jaja..NU ser jag...det är ju kanelbullar!! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/07/31 22:11:26 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 22:13:40
|
    |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Muse
Member

1232 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 23:34:46
|
Ahh, det ska rostas kaffebönor! För det är väl inget ni ska röka va?! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
 |
|
EmilH
Member

484 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 23:34:59
|
Pust, vilken resa Mayro.. helt enormt vad du har varit flitig sista tiden  Jag känner mig nästan utmattad efter att ha läst allt du skrivit, vilken inlevelse och känsla du förmedlar.. jag njuter!!  Ändå vill jag ha mer, speciellt efter det du skrivit kring det som komma skall 
MERA!!!!   |
Edited by - EmilH on 2005/07/31 23:35:58 |
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 23:41:03
|
Hålller med et är jobbigt att läsa, du skriver ju så mycket Mayro.
men det är bara positivt, för denna tråd är så himla intressant... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2005/07/31 : 23:48:01
|
"Ahh, det ska rostas kaffebönor! För det är väl inget ni ska röka va?!"
Nej för rökat står väl i kryddhyllan? |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |