HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Blindtest-nätkablar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  09:10:28  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Tänk om det inte hörs några skillnader alls mellan dyra och billiga kablar


Ja tänk om...kabelindustrin går omkull eftersom alla köper EKK...och den skillnad man hör vid öppna tester räknas inte...jag ska faktiskt genomföra liknande blindtester inom kort...återkommer!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/02 :  09:27:13  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Nja.
Alltså, att det kan skilja mella olika kablar i signalvägen är det väl förhoppningsvis ingen som ifrågasätter?

Det finns minst lika starka tekniska argument för att dessa kan påverka klart hörbart som det finns argument mot att strömsladdarna skulle kunna det. Detta plus det faktum att det är gott om människor som också hört de skillnader som borde finnas torde väl räcka som bevis?
Gör det inte det så vill jag minnas att det finns relativt gott om blindtester som påvisar skillnader mellan t.ex. olika högtalarkablar, så...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:21:26  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Detta plus det faktum att det är gott om människor som också hört de skillnader som borde finnas torde väl räcka som bevis


Det finns även gott om människor som hört skillnader och förbättringar mellan olika strömsladdar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:24:07  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Kan erkänna att jag också blev sugen att göra ett liknande test, skulle nog göra det på lite annat vis.
Får se om det blir tråkigt väder på semestern, då kanske det blir av.

//Thomas
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:24:57  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Kul att någon orkar göra sådana här test! Resultatet är väl det förväntade dock, det är svårt att hitta rätt i snabba blindtest.

Beträffande möjliga ljudskilnader med nätkablar så har jag börjat ändra åsikt lite, det kan nog bli lite skillnad ändå. Jag har experimenterat en hel del med nätfilter och skiljetransformatorer, detta ger skillnader och det tror jag de flesta håller med om. Om man då ser på nätkabeln som en elektrisk komponent så utgör även denna ett enkelt nätfilter, bra materialval kan göra detta filter bättre. Jag är dock fortfarande skeptisk mot onödigt dyra konstruktioner när det gäller nätkablar, en teflonisolerad och lagom grov kabel med skärm borde fungera utmärkt och behöver inte kosta så mycket. Förmodligen kan man lika gärna sätta en bra kondensator direkt över nätkabelns ingång i apparaten, jag har gjort lite initiala prov och det är möjligt att det är den enkla lösningen!!

Avslutningsvis lite om svårigheten med blindtest och nätkabel/nätfilter. Det är mycket små skillnader och dessutom är det normalt så att man hör skillnad men har väldigt svårt att bestämma om förändringen är till det bättre eller sämre vid direkta test, en längre lyssning brukar ge svaret. Att pricka rätt med så pass svårbedömda kriterier i ett blindtest torde vara besvärligt men kanske inte helt omöjligt. Det här blindtestet har bevisat att det var svårt att avgöra men inte att det är omöjligt. Om det upprepas fler gånger kanske resultatet kan ändras en aning men det mest intressanta nu är kanske om sampix får svårare att höra skillnad i öppen lyssning efter testet!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:34:15  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
All heder åt ert test. Verkligen en bra initiativ!

Var lite rädd att detta skulle bli resultatet på nätkablarna. Var det på förstärkaren eller cd-spelaren ni bytte kablarna på?

Skulle vara mycket intressant med ett liknande test mellan en 19 kronors signalkabel vs NO red dawn eller liknande. Då MÅSTE man höra klara skillnader. Annars är placeboeffekten mycket större än vad jag tidigare trott.

Tack för en intressant tråd!

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:42:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En tanke bara, någon skillnad måste där varit, annars skulle
alla kryss suttit under samma kabel eller tänker jag fel.

Sampix, tack för att du gjorde testet, nog svårt att få det
seriösare på just ett sånt här test mellan två specifika kablar, och
resultatet kommer nog att diskuteras några sidor framåt här i tråden.

Ett test som hade varit intressant att genomföra, enligt mig, skulle
vara att ha två identiska anläggningar, med samma elektronik, högtalare, signal och högtalarkablar, därefter kunde en kabelfanatiker fritt tweaka in med de nätkablar som han (eller hon) finner det bästa resultatet med, den andra kunde en kabelskeptiker ansluta de nätisar
som den tycker ger ett tillfredställande resultat, troligtvis då
kaffekokarsladdar.

Därefter skulle tjugo försökspersoner komma in och lyssna, en och en,
givetvis utan att se vilka nätkablar som användes på respektive
anläggning, och avgöra eller bedöma vilket som lät bäst.

Svårt att genomföra, men det kanske hade gett ett svar om nätkablar
har någon betydelse.





Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:45:39  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
quote:

quote:

Detta plus det faktum att det är gott om människor som också hört de skillnader som borde finnas torde väl räcka som bevis



Det finns även gott om människor som hört skillnader och förbättringar mellan olika strömsladdar.



Förvisso. Men i det fallet finns det ingen hållbar bakomliggande förklaring till varför en skillnad skulle kunna föreligga. Själv drar jag gränsen för att behöva testa blint (eller mäta upp på andra vis) ungefär där, vid oförklarliga upplevda resultat alltså.

Det är naturligtvis upp till var och en att placera sin gräns var de vill.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:50:56  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
quote:

Skulle vara mycket intressant med ett liknande test mellan en 19 kronors signalkabel vs NO red dawn eller liknande. Då MÅSTE man höra klara skillnader. Annars är placeboeffekten mycket större än vad jag tidigare trott.



Haken är att ett sådant test (med mindre än att man godtar de nästan ofrånkomliga skillnaderna i jludnivå som byte av kabel i signalvägen brukar ge som ensamt signifikant) måste anläggningen nivåkalibreras mellan varje lyssning. Ett väldigt bök blir det...
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:56:14  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
quote:

som den tycker ger ett tillfredställande resultat, troligtvis då
kaffekokarsladdar.



Blääää! Visserligen står jag för att de nog är fullgoda ur ett ljudperspektiv, men det finns ju andra värden. Riktigt hur fula kablar som helst vill iallafall inte jag (som ju är strömsladdsskeptiker) ha. Lyckligtvis är ju t.ex. så kallad 'strykjärnssladd' mycket snyggare, även om den ju är onödigt dyr...

Edit: Med ett inte för lite blev det inte lite konstigt...

Edited by - ART on 2005/08/02 10:57:29
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:59:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Lyckligtvis är ju t.ex. så kallad 'strykjärnssladd' mycket snyggare, även om den ju är onödigt dyr..


Det är valfritt, bara ett exempel

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  11:59:18  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Men i det fallet finns det ingen hållbar bakomliggande förklaring till varför en skillnad skulle kunna föreligga


ART: Finns det en förklaring vad gäller högtalar- eller signalkablar? Vilken är denna förklaring isåfall?

Är det inte så att "bättre" högtalarkablar/signalkablar låter "bättre" eftersom de har egenskaper som leder strömmen bättre? Detta borde isåfall gälla även nätkablar eftersom strömkedjan börjar där (om man bortser från elcentral osv som de flesta ej kan påverka så mycket).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/02 12:20:04
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/02 :  12:51:42  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Vilken kabel som låter 'bättre' kan vi lämna därhän, det är en smaksak.

Den mycket korta förklaringen:
Kablar har principiellt tre egenskaper - resistans, kapacitans och induktans. Eftersom dessa kan ses som ett slags filter så ger förändringar på dessa värden färgningar av ljudet då ljudsignalen leds genom kabeln. Dessutom påförs i varierande grad störningar (beroende på kabeltopoligi och skärmning).

Samma sak gäller i och för sig rimligen även för strömsladden, men då för det första ingen musiksignal leds genom denna och för det andra enorma filter (nätdelen, t.ex.) sitter mellan denna och signalvägen så kan iallafall jag inte se hur den skulle påverka ljudet (bara den leder ström på ett bra sätt).
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/02 :  13:44:39  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Bra initiativ och rolig tråd! Seriöst genomfört test verkade det dessutom vara. Resultatet var för mig iaf rätt så väntat iom det seriösa testförfarandet.

Mvh / Christian




Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  14:46:17  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Baltazar: Så gör man inget "seriöst" test blint så är allt bara inbillning? Nja...

Och Art, jag kan demonstrera Silver Resolutions nätkabel och skifta med min "no name"-nätkabel om du vill...där hör man stor skillnad kan jag lova, vi var 4 st som hörde samma förbättringar. Det vi gjorde var att köra samma låt först med två "no name"-nätkablar inkopplade och bytade sen med två Silver Resolution-nätkablar. Med SR-kablarna kom röster fram tydligare (mer instängda med "no name"-kablarna), fastheten i basen blev klart bättre och luftigheten blev bättre.

Ska helt klart göra blindtester med samma kablar framöver!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/02 14:51:40
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/02 :  14:55:47  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
quote:
Så gör man inget "seriöst" test blint så är allt bara inbillning? Nja...


Nej, men man kan inte vara säker på att man verkligen hör skillnad. Detta påvisar ju blindtest rätt så tydligt även inom andra områden. Det är för att utesluta ev. psykologiska effekter blindtest är bra att använda.

Jag skulle iaf itne vilja slänga ut en massa pengar i onödan på inbillade förbättringar. Det har man som student knappast råd med

Men Matte, innan sampix gjorde blindtestet tyckte ju även han att det var stora skillnader mellan de båda nätsladdarna. Säkert så stora att ett blindtest knappast skulle vara nödvändigt, vilket fö. verkar vara det vanligaste motargumentet mot blindtester.

Konstigt då att han inte kunde höra dom så tydligt när han inte visste vilken sladd som var inkopplad?

Mvh / Christian




Edited by - Baltazar on 2005/08/02 15:01:39
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  15:11:08  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Vi får väl se om jag byter uppfattning efter att jag själv gjort blindtester...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/02 :  15:26:31  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Javisst! Berömvärt att du provar

För att förtydliga mig: Jag säger inte att skillnad inte kan föreligga mellan kablar(de kan ju väldigt olika elektriska egenskaper) men blindtestet visar iaf om man verkligen hör skillnad eller inte.

En rolig grej min matstat-föreläsare berättade var att det finns något som, jag har för mig, heter "the bandwagon effect". Det är tydligen så att man har väldigt svårt att genomföra statistiska undersökningar av exv. vad folk röstat på i det senaste politiska valet. Uppenbarligen är det så att en del inbillar sig att de minsann röstade på det parti som vann föregående val, fastän så inte var fallet
Man vill tydligen höra till "det vinnande laget"...

Visserligen är det inte riktigt samma sak som placebo men det är ändå intressant hur psyket kan fungera.

Han berätteade även lite om blindtester occh dubbelblindtester inom läkemedelsindustrin vilken han ochså varit verksam i.

Men det ska vi inte ta i den här tråden

Mvh



Edited by - Baltazar on 2005/08/02 15:28:32
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/02 :  15:59:21  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
matte76: "Vi får väl se om jag byter uppfattning efter att jag själv gjort blindtester..."

Du verkar redan i förväg ha väldigt klart för dig hur det kommer att gå Matte? Så frågan är om du kommer våga att offentligt erkänna att du hade fel om det visar sig att du inte kan höra någon skillnad...

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  16:04:35  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Du verkar redan i förväg ha väldigt klart för dig hur det kommer att gå Matte? Så frågan är om du kommer våga att offentligt erkänna att du hade fel om det visar sig att du inte kan höra någon skillnad..


Jaså det tror du, Farbror Blå? Nja, kolla Sampix, han hade samma erfarenheter som jag vad gäller nätkablar i öppna tester innan sitt blindtest. Rädd för att "offentligt" erkänna att jag har fel? Knappast...resultaten kommer ju tala för sig själv eller hur? Och jag har mer än gärna fel kan jag meddela, så slipper jag köpa dyrkabel...äger nämligen bara en "no name"-nätkabel själv. SR-kabeln lånar jag till blindtestet om det går.

Eftersom skillnaden i ljudkvalitet mellan SR och "no name" var så stor enligt oss 4 testdeltagare (varav 3 är mer erfarna vad gäller nätkablar än mig) i öppet test tror jag att jag kommer få bra resultat även i blindtester, men vet gör jag inte...än!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/02 16:12:19
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/08/02 :  17:02:56  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Jag är väldigt säker på att jag skulle höra skillnad mellan min acoustic silver strömkabel och en standard. Skillnaden är så pass stor att skulle jag inte klara 15 av 20 kan jag sälja anläggningen. Ljudet blev mycket öppnare mer luft samt mer sting i basen.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/02 :  17:13:18  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Somsagt, hur många har inte varit "säkra" på alla uppenbara skillnader innan man testat blint?


Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/02 :  18:07:29  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Eftersom skillnaden i ljudkvalitet mellan SR och "no name" var så stor enligt oss 4 testdeltagare (varav 3 är mer erfarna vad gäller nätkablar än mig) i öppet test tror jag att jag kommer få bra resultat även i blindtester, men vet gör jag inte...än!


Var inte så säkert på detta, Matte76 Som jag skrev tidigare så var detta testobjekt med råge den bästa nätkabel jag hört. Har testat en hög med nätkablar upp till 5000:- och enligt mig så har ingen av dessa en suck i jämförelse mot denna Karan. Och det är jag långt ifrån ensam om att tycka..


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/02 :  18:08:38  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
btw, kul att detta leder till en vettig diskussion

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/02 :  18:13:17  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Sampix: Jag skrev tror, inte vet!

Har du förresten hört SR:s nätkabel för ca 2.500?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/02 18:14:00
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000