HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gjuta kylelement och diverse annat Del2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/15 :  20:05:01  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Absolut det skönaste jag sett eller läst på detta forum!

/J
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:06:18  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Nu måste jag tyvärr göra er besvikna

Titta på bilderna så förstår ni:

Ooops,ska det verkligen börja svälla och sjuda sådär?



Betongen klarade inte hettan utan sprack ,fukt kanske?





Framsideplåten:



Hörnorna blev ju lyckade iaf




Bitarna som skulle föra värmen från förstärkarkorten till kylelementet:



Dom blev ganska ihåliga och ojämna

Suck, ska försöka samla krafter till att tillverka antingen nya plåtformar , sandformar eller både och.


Hann med att göra lite konst också:



Konstverket till vänster kallar jag "Magtarmkanal" och det till höger för "Klumpfisk"


Det här har jag grannen att tacka för:



Undrar vilket århundrade gräset på den fläcken kommer tillbaks


Nu postar jag inget mera om det här innan jag har nått vettigt att visa upp.


Förresten en bild till:



Det här fiskade vi upp ur smältan.Kan nån gissa vad det är för rör?


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:18:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi håller tummarna för nästa försök.

Gips eller sand kanske är nåt att fundera på i formväg...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:23:36  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Var är grill-korven nånstans?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:27:52  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Jag tror att Zalve är inne på rätt spår med gips. Det finns en variant av gips som är hårdare än den man lekte med på fritids och i skolan när man var liten. Sten-gips tror jag att den heter, den är gråare än vanligt gips.

Sedan tror jag att fukten i gjutformen är ett problem. Den behöver nog "brännas in" för att bli av med all fukt, och att den är ordentligt varm innan man häller i smältan. Ju mindre teperatur-differens mellan formen och smältan, desto mindre risk att den spricker på grund av den plötsliga teperatur-ändringen. Och större chans för en jämn avsvalning.

Om väggarna på formen är mycket svalare än smältpunkten kommer aluminiumet som träffar väggen när man häller i att stelna direkt.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/08/15 22:32:04
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:16:53  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Svärfar är aluminiumgjutare sedan 35 år och äger ett (sand)gjuteri. Han använder sandformar till allt han gjuter, både till industri och konstnärsuppdrag. Dock blir det inte bra om man vill kroma ytan sedan, men borstning eller pulverlack funkar utmärkt.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:41:07  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Hej bliss

Har du sett på när han gör formar?Är det bara vanlig finkornig sand och vatten som man packar hårt eller är den nån specialsand?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:48:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message  Reply
Röret gissar jag är ett cylinderfoder från en tvåtaktare.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:54:43  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Cylinderfoder är rätt gissat
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:32:01  Show Profile Send JE Jr a Private Message  Reply
Du vet jag tror på det här att använda en/ett par gamla Volvotopplock. Jag är osäker på hur det går med alla olika legeringar ni använder som smältgods.

Gå till en skrot, eller annonsera efter gamla B21topplock. Kom ihåg att göra rent dem först bara, och som jag sa, ta bort ventilstyrningar och ventilsäten.

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:04:45  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
JE Jr

Jag respekterar din åsikt men hade du varit med hade du förstått att problemet var formen.Aluminiumet var i det närmaste rinnande som vatten och skavankerna på bilderna består av hål luftblåsor och betongbitar.Du ser ju vad fina dom där "konstverken" blev.Ingen kristallisering utan helt blanka och homogena.Kan tillägga att det första vi smälte var delar av det förra kylelementet och andra gången bara tidigare gjuten(motorhöljen o sånt) med samma bubblande kokande reaktion när smältan mötte formen.

Har provat en blandning av 2kg baskarpsand(finkornig) och 40g(bara en chansning) vitcement idag.Cementen är bara till för att hålla ihop formen.Någon direkt styrka förväntar jag mej inte.Ska skaffa en gammal spisplatta för att kunna göra småskaliga tester.Det går åt så mycket ved om man ska dra igång den riktiga smältarn.

Imorron ska jag blanda en liten sats specialbetong som ska tåla 1000grader utan att gå sönder.

Har också reggat mig på ett smedjeforum för att få lite hjälp.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/08/16 :  19:34:46  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
När vi göt guld/silver/koppar så använde vi gipsformar men även dom var varma innan dom änvändes. Jag har för mig att dom höll runt 800C när vi göt med dom.
Att betongen spricker kan nog både bero på fukt i betongen och att värme skillnaderna blir för stora.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/17 :  22:31:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
eehhh.. he he, finns det smedjeforum?
För övrigt är jag mycket imponerad av din ihärdighet.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:21:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Undrar vilket århundrade gräset på den fläcken kommer tillbaks


Jag skrattar så jag gråter.... Jisses!


Det är bara att bryta ihop och komma igen.

M
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:17:13  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
HLindgren:

Jo, jag har förstått att formarna måste vara kruttorra och uppvärmda.Får väl ställa dom ovanpå smältarn en stund nästa gång.Det har ju varit väääldigt fuktigt i sommar så det var väl en anledning att betongen var för fuktig.

Beat:

Antracit heter det. Jag har inte fått nått svar på min ansökan om medlemsskap så det kanske inte fungerade.Jag är envis pga att jag gillar inte tanken att behöva designa förstärkarlådan efter flänsarna utan vill helst göra tvärtom.Alla kuliga kommentarer på forumet gör ju också att man orkar med mer motgångar.


Rannagarden:

Va roligt att nån uppskattade den där bilden


Nu är 3 olika(olika cementmängd) sandformar + en form av 1000grader tålig betong tillverkade,så nu är det bara en spisplatta som saknas.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/22 :  09:46:06  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Llönnblom du är fan min nya hjälte...
En liten fråga bara vad sa frun om gräset?

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/22 :  16:20:26  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Sambon skakar väl lite på huvet när man håller på och grejar men det är ju inget att bry sig om

Börjar bli dags för ett litet test snart igen
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:12:51  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Du kanske skulle försöka förvara formen i pannrummet under en veckas tid före gjutning, för att driva ur all fukt?

F ö så är detta fortfarande en av mina absoluta favvotrådar!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/23 :  13:46:38  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Hehe, har jag ett pannrum?? Det visste jag inte

Skämt åsido ,jag fattar vad du menar.Provformarna förvaras inomhus och dom ska värmas över ett element innan gjutning.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/29 :  13:43:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Shit, nu har galenskaperna nått Diyaudio Bäst att skynda på att få till nått vettigt då.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:12:17  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Hepp, hade missat din fråga tidigare. Det är nån specialsand och efter att den är använd ser det ut som vanlig sand igen. Alla formar gör han i två halvor, typ som tennsoldater. Han gör eller beställer en trämodell först.

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2005/08/29 15:17:51
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:22:56  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Ok,tack bliss

Grrrr, dom dissar mig rätt hårt nu på Diyaudio.Har lagt ett par inlägg men eftersom det är mina första så tar det en stund innan dom visas.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/08/30 :  00:53:19  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Strålande!
Mitt erbjudande står fast lönnblom.
Fast det är ju inte lika koolt...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/30 :  08:35:03  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
esl:

Det tackar jag för, men jag vill prova en gång till först
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:36:17  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Ny liten eldstad:



Lie jobb kvar.Den är gjord av värmetålig betong


Här ska luften in:



Och därinne ska bränslet ligga.



Testformar:



Den vänstra är gjord av samma material som eldstaden och dom andra är gjorda av sand och cement.Siffran anger mängden cement i gram per 2Kg sand.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000