HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En luftig drabbning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/16 :  09:44:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Ännu en match mellan CD-spelare. Denna gång fick Ulfs (Ulfsan) Opera Consonance Droplet 5 tampas med Kristians (Kris69) Audio Aero Prima. Jag vill iofs inte riktigt kalla det match här, det handlade mer om att ha tillgänglig hårdvara för olika kabelbyten. Per (Per100) hade ett gäng hgt-kablar, nätisar mm och Kristian hade en Nordost Red Dawn signalkabel som fångade mitt intresse. För övrigt förstås Ulfs kablage, förstärkare Lavardin IT och JMLab stativare. Rummet är ca20kvm, och väldämpat. Stor diffussionsyta eftersom hela väggen bakom högtalarna är bokhylla.

Jag hade en halvtaskig digitalkamera med mig, och lägger därför upp bilderna här efter varandra. Jag var inte riktigt med på noterna med vilka kablar som byttes osv, utan låter övriga deltagare fylla på efterhand.

Först en bild på flickan (Kajsa?) som inte gillade min blixt (det hände av misstag något tillfälle att blixten satts på):








Vacker var Audio Aero, ger ett mycket gediget intryck.


Tjoff-tjoff-tjoff-tjoff - snabba byten:


Droplet är stooor!




Någonstans här tog vi en pause. Ulf hade svängt ihop först en hovmästartoast med räkor&lax och efter det en biff med friterade kantareller - perfekt höst-hifikäk! Mycket gott och gott vin från Valpolicella (artikelnummer?).





Några av skivorna jag hade med mig:


Min lärdom gällande spelarna är att de hade förvisso olika karaktär, men kabelbytena gjorde större skillnader än spelarna. Jag skulle utan tvekan kunna leva med bägge spelare - mycket trevliga. Stundtals (vissa skivor) _väldigt_ mycket dynamik, som jag iofs tror beror mer på Lavardin, högtalare och rum än på spelarna. Norah Jones och Stochfisch-material lät ypperligt i rummet, men Per satte på ett mycket svårlyssnat spår, där rösterna var på gränsen att skära sönder välljudet för vissa kabelkombinationer - så'nt är lärorikt. Min egen Uriah Heep-platta var inga som helst problem. Per spelade också en norska som jag inte minns namnet på, men som ger en ståpäls bara genom att skriva om det.

OBS! Jag har chansat lite i texten ovan här och var. Ulf, Per och Kristian får rätta mig om något är fel.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/16 :  10:58:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
En liten detalj...
Som någon kanske läst i en annan tråd har jag ojat mig över brum sedan jag jordade mina uttag i mitt vardagsrum. Ulf tog under kvällen fram en lite hylsa. Han har visat den förr men jag har inte tagit tillräcklig notis - "Vad är det där för liten manick? Den kan väl inte göra varken till eller från på mitt brum?"

Men...
Calle har numera jordat OCH brumfritt!

Såhär ser "Mantelstromfilter" ut:


Manicken kostar enligt uppgift 80:-.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:22:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Låter som att Ni hade en trevlig kväll!

quote:
Per spelade också en norska som jag inte minns namnet på, men som ger en ståpäls bara genom att skriva om det.


Kan det ha varit Kari Bremnes


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/16 :  12:45:11  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Några fakta: Rummet är 6 x 4 m och anläggningen (hyllan) är möblerad längs långväggen. Vovven (en 10-årig Norwich-terrier) heter Alice och är åsk-/blixträdd . Vinet har nr 99461 Valpolicella Classico Superiore Ripasso 2002 och är av Amarone-typ. Här har vinkännarna Kris69 och Per100 mer kunskap än jag...

Meningen med kvällen var som sagt ingen kritisk testlyssning, utan mer ett samkväm som uppföljning på Calle_jr tidigare bjudningar av Per100 och mig. Kris69 hade sedan 5 dgr fått hem den på marknaden alldeles nya PRIMA-spelaren, så att avlyssna den i ngt oinspelet skick fick bli en av kvällens "teman". Den lät väldigt lovande....

Förövrigt kunde jag konstatera att mina grejer numer skulle trivas väldigt bra med Nordost Red Dawn. Per100 hade med de högtalarkablar jag en gång sålt till honom och Kris69 en signalkabel i den serien. Ljudet öppnar upp väldigt fint med dessa kablar. Jag sålde till Per, eftersom kombinationen oinspelade JMLab MiniUtipia och Nordost blev för ljust.... Men nu!! Nu börjar det bli dags för Nordost högtalarkablage igen, märker jag....

Vad gäller signalkablaget var en semibalancerad SignalCable Silver Resolution XLR-RCA kopplad från balancerade uttaget på Dropleten stundtals samtidigt med Nordost RCA-RCA obalancerat till Lavardin IT:n. Det gick därför att skifta snabbt och upprepat mellan ingång 2 och 3, som de var kopplade till. Det var då svårt att höra ngn som helst skillnad, varken i karaktär eller nivå mellan kablarna/Dropletutgångarna. Eller kunde ni andra höra ngn skillnad..?..

En pärla bland skivorna som Calle tagit med tyckte jag var Nils Landgrens Sentimental Journey. Fantastiskt ljud (spec några långa bastoner på ett par ställen) och väldigt bra musik, som jag av ngn anledning tidigare missat. Ska nu beställa denna (för 79:-) på CD-ON, men tänkte vänta till 28/10 då han ger ut en ny skiva. Då kan båda gå i samma beställning!!

Tack grabbar för en lagom avvägd kväll vad gäller provlyssning av Hifi, provdrickande av vin och lagom mkt snack och spekulerande . Vi ses väl på mässan nästa helg...

/ Ulf


Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/10/16 13:18:12
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:06:46  Show Profile Send silvestro a Private Message  Reply
Var ska den lilla manicken sitta ???
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:21:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Mellan antennsladden och TV:ns antennuttag.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:28:06  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Den norska ståpäls-sångerskan heter Marie Solheim. Den skivan visade sig vara mycket bra för att detektera felaktigheter någonstans i kedjan. Hennes röst går balansgång på rätt tunn lina. Det klarade sig dock galant.

Jag tackar för en mycket trevlig kväll med vacker musik, god mat och huvudvärk men den berodde inte på anläggningen.

Mvh Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:32:18  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
...och vilken av spelarna tyckte ni lät bäst Förresten: Vad kostar nya Audio Aero Prima? Dvs kostar den ungefär som Droplet?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/16 15:40:59
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:46:22  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Verkar trevligt! Ser också fram mot lite mer beskrivningar av intryck!

För övrigt är vinet av ripasso typ och inte av Amarone typ. Båda typerna hör till mina favoriter!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:47:16  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Matte76: Priman har kanska spelats mellan 10-12 timmar innan träffen, så en en kritisk bedömning blev därför svår. Jag ägde tidigare den föregående Prima-modellen och tycker att den nya är mjukare och mera transparent för att vara så ny. Lite essig och så är den allt men det brukar ge med sig med lite mera speltid.

Jag tycker att dropleten spelar riktigt bra med ett stort och luftigt ljud.

Vilken av dessa två man väljer kan nog bero lite på kringutrustningen och om man har plats för att möblera med "droppen". Enligt min åsikt så är det två riktigt kompetenta och prisvärda spelare.

Kvällen kom mera att handla om att observera skillnader mellan kablar och social samvaro. Tror faktiskt att vi pratade mera om musik än hifiprylar. Det låter otroligt men det är faktiskt sant

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:46:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Tror faktiskt att vi pratade mera om musik än hifiprylar.

Så var det! Elektroniken var mer en undanflykt. Lite som en syjunta ungefär

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:55:22  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
För övrigt är vinet av ripasso typ och inte av Amarone typ. Båda typerna hör till mina favoriter!

Finns mkt att lära - inom både vin och Hifi..

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/16 :  18:35:13  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Tack Ulf för allt denna kväll!

Maria Solheim – ”Take my heart away” var en av många bra låtar från skivan ”FRAIL” som vi spisade.

När jag tog fram en av de skivor som jag ofta spelat sedan mer än 10 år tillbaka så blev Kris69 lyrisk. Denna skiva har aldrig förekommit i några hifisammanhang tidigare och ingen som jag känner äger den. Det visade sig att både jag och Kris69 håller filmmusiken från ”Veronikas dubbelliv” mycket högt. Spår 5 är ett drömskt stycke med körmusik och vackra kvinnoröster som stundtals går mycket högt. Inspelningen är inte perfekt, men det struntar man i när musiken fångar en så mycket som hela denna skiva gör.

Priman mådde bra av en magic digital strömkabel och denna kabel visade sig öppna upp ljudet jämfört med en vanlig standardsladd. Priman vill man gärna lyssna mer på längre fram och redan idag låter den alldeles förträffligt.

Calle_jr hörde för första gången lavardin och det verkade som att han upptäckt en ny värld med dynamik och timing!

Droplet spelade på som bara den och efter några timmars uppvärmning så flödade all musik ut på ett naturligt och luftigt sätt.

Vi tröttnade ganska snabbt på kabelbyten och det blev mest snack om allt möjligt. Skivan med igelkotten skall snarast inhandlas!

JM Lab UTOPIA serien lär vara en perfekt matchning med Lavardin då de är utvecklade tillsammans och det var vi många som insåg denna kväll. Ibland är det dumt att inte gå enklaste vägen och detta var så sant när man hörde vilket fint ljud Ulf har fått till efter mindre irrvägar. Nordost Red Dawn mk2 öppnade upp ljudet på ett behagligt sätt och med denna erfarenhet så tror jag Ulf börjar snegla mot himlen, eller Valhalla heter det väl visst. Kanske han väljer halva vägen dit…

Jag sa till ulf att en massa öl efter rödvinsmiddag kanske är en dålig idé men när sen ölen väl bars fram och timmarna gick i gott sällskap så glömdes alla klokheter bort. Dagen efter började mycket sent….
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/10/16 :  19:50:12  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Ser ut som ni hade en bra kväll. Valpolicella är ett bra distrikt (Bodde vid gardasjön tidigare så jag är partisk)

/J
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/18 :  08:22:20  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kul läsning, låter som ni hade en kanonkväll.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:06:09  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Ja det var verkligen en fin kväll...

... det var skönt att vara "ledig". Vi har alla sambos/fruar och barn och det gemensamma problemet att motivera/förklara våra ekonomiska utlägg på vår hobby för tjejerna. Det var olika sätt vi hanterade detta på, men Kris69:s variant var så bra att andra borde delges den, tycker jag. Han berättar precis var prylarna kostar, men utelämnar en liten detalj - nämligen att priset är i dollar och inte kronor .
Och då tycker hans tjej att det låter helt rimligt...!

/ Ulf



Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/18 :  14:10:45  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Då vill det till att tjejen inte upptäcker vad grejorna egentligen kostar genom att hitta kvitton etc!!

PS: Det hade väl varit bättre att säga att priset är i pund? "Ja men min nya cd-spelare kostade bara 2.000"...pund då, inte kronor...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/18 14:12:24
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:17:45  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Det här med "dollarlögnen" började faktiskt lite slumpartat genom att jag beställde grejer från USA och min sambo hörde mig då prata om priser i telefonen. Den jag talade med var införstådd med att det handlade om dollar men dat var inte hon.

Jag utelämnade egentligen bara vilken valuta vi pratade om. Det hör till historien att hon har ett klädkonto som jag misstänker att hon skarvar lite om. De billigaste sakerna ligger alltid överst i hennes påse när hon kommer hem och det är också dem hon visar för mig.

Kanske är det så att vi båda vet, men accepterar i tysthet. Status Que. Tidigare var jag mer eller mindre bosatt på krogen och genom att det blivit väldigt lite av den varan sedan vi fick barn så blir det faktiskt över till en och annan kabel ibland.
Ursäkta ot men kände att jag behövde bikta mig en smula

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:56:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hmmmm... Det påminner mig om en sak som hände för några månader sedan på ett Norskt Audioforum. Frun i familjen fick tag på inloggningsuppgifterna och kunde delge HiFi-vännerna på forumet en och annan pinsam sanning om vad som visstes om och inte.
Så Kris69, se upp med vad du skriver, din flickvän kanske läser och vet vem du är...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:55:43  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Tack Pac!
Skall tänka på det. Möjligen skulle hennes väninnor kunna ha en sambo/pojkvän som läser. Apropå det Pac - Har du någon koll på hur många kvinnor hf.nu har som medlemmar? OT igen jag vet, men jag blev så nyfiken på att fråga.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/19 :  16:48:59  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Apropå det Pac - Har du någon koll på hur många kvinnor hf.nu har som medlemmar?
Säkert ett tiotal i din sambos umgängeskrets. -->


Jag blev ju kvällens Lille Fridolf i sammanhanget - min sambo har månatliga förhör utifrån kontoutdragslistor. Det utstöttes ett unisont "UUUHHHHH" i rummet när jag berättade detta.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/10/19 :  17:11:20  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Den som inte vet behöver inte bry sig. Lägger mig inte i klädkontot(skor/väskor).
Huvudsaken att hon gillar det som kommer ut i högtalarna.
Hon råkade få veta vad CD-spelare kostar för några veckor sedan, det blev lite sura miner. Men nu kan jag avslöja resten, för det är biligare än den.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2005/10/19 17:12:32
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/19 :  17:29:26  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Hmmmm låter som om ni hade en trevlig kväll. Amarone är inte dumt. Brukar ha en tommasi hemma titt som tätt.

Problemet med tant kontra utgifter lider jag inte av men vet en som gör...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/19 :  17:45:10  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmm jo det ser ut som en mycket trevlig kväll det där...

Jag tackar för piken i från Jerico... och känner mig träffad

Men man får vara glad för att man kan läsa om dem som inte behöver fundera så hårt på vad grejerna kostar...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/19 :  18:25:03  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
quote:

PS: Det hade väl varit bättre att säga att priset är i pund? "Ja men min nya cd-spelare kostade bara 2.000"...pund då, inte kronor...

Matte76: Menar du i timmen eller...

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000