HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 mumsig björk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/09 :  18:52:15  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Nya prylar har införskaffats, här kommer en Mumsig bild och ni Moste gissa rätt för att få se nästa

vilken högtalare syns på bilden?



äh, gör det lite lättare och visar vad som finns Under



All dålig bildkvalitet beskylls på fotografen och hans utrustning, och så låtsas vi inte om att det är jag

Do never underestimate the power of a large number of morons!

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/09 :  18:57:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hoppas nån kan hiva fram svaret snart för dom ser himla mumsiga ut!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:01:34  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
jag är himla nöjd ska erkännas, observera high-end handdukarna från norsk hydro som de får stå på tills jag hittat en bra matta, förresten någon som vet var man hittar runda tjocka mattor med runt 50cm dia? jag har bara hittat 70 och det är för stort tyvärr

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:37:24  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Larvigt lätt ju: MOSEN över och under ju!

Har du den moddade Över?
Med ny diskant och korr i filtret?
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:37:27  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ha ha, den var bra!!
Mumma Audio "Mosen" plus "mosens under", basunderdelar! Stavlimmad björk och otvättad fårull när det är som bäst :-)

Rör...
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:38:30  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Jag lägger en vild gissning på Mosen och Mosen under

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:38:36  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Äsch, nu fick man inte vara först, måste lära mig att skriva lite snabbare!!!

Rör...
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:39:26  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Snacka om målfoto

3 sekunder

Edited by - Draken on 2005/11/09 19:40:32
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:40:40  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Har du varit några mil norrut och handlat? Fick herr Hiraga följa med) ;-)

Rör...
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:51:59  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Draken vinner äran i tät strid

Visst är det mosen som reser sig i mitt vardagsrum, inköpta ett par mil norrut precis som cliffan säger (hur visste du det?) Jag, herr Hiraga och vår chaufför var på en liten musikalisk resa till ett fantastiskt trevligt rum där jag blev kär!

Vad gör man då om inte att lämpa över sina gamla Clonac på chauffören och själv följa sin förälskelse

som sagt, reser sej var det:


jag tycker de ser ganska maffiga ut

som den skarpsynte kan se så är det den omoddade versionen, har nån prisuppgift osv på modd får de gärna PM:a

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2005/11/09 19:52:35
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:59:11  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
en bildtråd ska ju innehålla lite bilder, så jag får väl visa lite till

ovanpå klumpen som är basunderdel står det en lite mindre klump på SD-fötter:


designen tycker jag man beskriver bäst som "köttig", och finishen av stavlimmad björk känns ganska stadig den också, och de väger ju därefter.

Här visar hon upp sin slanka (nåja) profil:


Jag måste säga att jag älskar linjerna, mycket snyggare än vanliga fyrkantiga lådor! Det ser helt enkelt fett ut

edit: kom på att björken är tjockare än 16mm

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2005/11/09 23:48:17
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/09 :  20:43:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Uj, detta är min kopp te!

Även om jag nog tycker att den undre klumpen har lite design från något som man skulle kunna hitta hos en begravningsbyrå... Inget illa menat!

Köpte du dom nya? Vad består modden av?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/11/09 :  21:19:28  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Snygga!
Fint träslag!
Låter bra!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/09 :  21:43:10  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Bosse: Har alldrig tänkt på det där med gravsten, ligger kanske nåt i det...dom borde spela extra bra på Death-Metal
De inköptes beggade, vet inte om de fortfarande tillverkas. Modden består i ny silkesdiskant från Scan-Speak och korrigering i delningsfiltret, om jag uppfattat det rätt

Draken:
JA
JA
JA

de görs ju bara i detta träslaget, men det gör inte mej så mycket

nu är kameran full med nya bilder, ska bara ladda över dom sen så...

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/11/09 :  21:44:55  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Riktigt trevliga sägs till rörförstärkare!!!

Mycket fina!!




Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/09 :  22:25:29  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
bilder utlovades, bilder kommer!
nu är det kvällsbilder, precis tagna.
först en stämningsbild:



Enligt vad jag sett på forumet så uppskattas nakenbilder, så jag ska göra min insats på den fronten också

Jag tänkte lätta lite på elementen, som sitter fast med svarta maskingängade insexskruvar, mmmumma



som någon sa innan, otvättad fårull! Diskanten är en Vifa och basen en Seas, men har alldrig hemlighållts av konstruktören. Det ser ut att sitta likadana basar i nån vienna-högtalare jag har sett, kommer dock inte ihåg vilken



fårullen urplockad, kändes flottig precis som den är på ett får
observera väggtjockleken
det sitter även ett horisontellt stag av 16mm mdf mellan diskanten och basen, overkill



filtret, ser ut att bara innehålla en spole och en kondensator, alltså en mycket enkel konstruktion, det tror jag på!



men vad är nu detta?
vart kommer dessa skruvarna ifrån?
det får ni fundera på en stund till



Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/10 :  00:02:30  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Det var väl de skruvarna som satt på baksidan av Mosen under? Lite nakenbilder därifrån oxå alltså.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/10 :  00:50:36  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Hur jag kunde veta det? Jo jag har också varit i kontakt med Roger, förhoppningsvis handlar jag hans förstärkare! Så kan det gå!

Rör...
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/10 :  09:48:21  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jaså, på så sätt cliffan. Jag tror nog du kommer att gilla förstärkaren, den lät väldigt bra till gles musik! Och den är fruktansvärt snygg

Rätt bosse, den mystiska under ska få visa vad den har under skalet!
detta har jagi nte hittat nån information om alls på nätet, jag har hört nånstans att den ska vara en bandpass-låda men det är allt!
så nu kommer The shocking truth about Under

Här står han med bakstycket löst:



Efter lite meck med sladdarna till terminalerna fick jag ner bakstycket. Nu ser man att det är en bandpass, elementet sitter i en sluten låda (med mer otvättad fårull) och spelar ut i en basreflexlåda, som faktiskt var dämpad med en skiva gullfiber, det har säkert sina fördelar men jag tycker inte det är lika trevligt att ha o göra med.


Baselementet är ett 8-tums vifa, fick ingen bra bild av beteckningen tyvärr. Så här ser det ut från ovansidan i alla fall:



filtret bestod av en trafospole och 2 kondingar, och då skärs även de låga frekvenserna från Mosen. Här är spolen:



Jag vet inte om jag gillar så låg passiv delning, funderar på att kontakta konstruktören och fråga vad han tror om aktiv delning, ett monster till som spelar basarna eller kanske rent av class-d till basarna och monster till topparna, eller monster till basarna och pass zen till topparna...oj vilka möjligheter det finns

det var alla bilder för denna gången faktiskt, nu är dom hopskruvade och spelar ljuv musik igen!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/10 :  10:10:07  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Nya prylar har införskaffats,

Marran: Brukade du plocka sönder dina leksaker också när du var liten (för att se hur de såg ut innuti)

I alla fall väldigt kul att se. Blev det några delar över (som det ofta blev när man var liten)..?

Jag kanske skulle ge mig på mina MiniUtopior?.../ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/10 :  10:12:28  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Marran -> Jag vet! Jag har haft en sån stärkare förut!
Grattis till fina högtalare till rätt pris!

Rör...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/10 :  15:36:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
MMM, ja detta var ju en liten nostalgi-tripp för undertecknad.
Kul. Låg passiv delning? Tommys tanke var att den mänskliga rösten skulle hanteras av i huvusak ett element, eller utav Mosen.
Om röster gick ned till Under skulle det höras eftersom vi människor vet hur röster låter. Mao mickla inte med delningsfrekvensen.

Det är en överdimensionerad pjäs, en brottarkirurg med hårdhanskarna på.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/10 :  15:43:57  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
ulfsan: Jepp, och jag är fortfarande liten verkar det som
däremot så brukar jag för det mesta få ihop grejerna så att det inte blir nåt över, iaf om det inte är ikeagrejer

Adagio: tanken var inte att mickla med frekvensen, jag delar hans uppfattning om att en bas ska delas lågt, dock tänkte jag på de stora förlusterna ett passivt filter som delar så lågt medför. Aktiv delning och ett slutsteg till borde kunna ge ett ordentligt lyft i basen tycker jag!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/10 :  15:55:25  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Då är jag med på vad du menar. Faktum är att jag tyckte Mosen lät bättre utan under, bla pga att den lät klarare och renare. Sista tiden jag hade dom så körde jag endast mosen och lät Under fungera som stativ.
Jag micklade lite, bytte alla kontakter till WBT samt bytte allt kablage+ kondingen i mosen blev ersatt av en Mundorf supremecap med samma värde. Ja just det, jag drog kablaget internt från lågpassfiltrt så jumpern på utsidan blev minimal, av estetiska skäl då sträckan är den samma.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/10 :  16:09:53  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
jo de verkar ju ha lite moddningspotetial, jag sitter o lurar på filteruppgradering med bandspole o finkondig i mosen, det är ju ändå bara 2 komponenter i var högtalare så det kan inte kosta så mkt, annat var det i clonac där filtret är hur stort som hellst!
äen internkablage ser ju ut att kunna uppgraderas lätt, och som sagt aktiv delning av basen med förbikoppling av bef. delningsfilter. jag tror det skulle ge ett stort lyft faktiskt, helt klart värt att prova. detta blir ett senare projekt dock, högtalarna är definitivt inte den svagalänken nu, jag hörde ju deras fulla potential hos förra ägaren, som hade bättre källa och bättre rum. Det är nog där skon klämmer nu. En Droplet skulle sitta fint, den lät väldigt trevligt med mosen och hiraga faktsikt!
fast dom pengarna har ju inte jag, får väl modda mej fram till nåt som är ganska bra istället :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/10 :  16:19:23  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Enkla rörhistorier låter sagolikt med Mosen, jag har bla hört den med Edison 60, lät hur bra som helst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000