HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mätning Lancetta&Needle
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/07 :  19:51:44  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Nu i veckan hade vi ett litet lyssna/fika & mät-tillfälle hos Zalve.

Objekten var de små Tangband W3-871-projekt som Nusse och jag slängt ihop nyligen, "Lancetta" respektive "Cyburgs Needle".

Jag fick hjälp att få mina "Needles" mätta i mitt vardagsrum för ett par veckor sen, och nu var det dags att mäta upp även Lancetta.
Denna gång hos Zalve i ett "aningen större" rum än mitt...

(EDIT:
Sitter lite fårull i porten på Needlen på bilderna.Jag vill minnas att den var bortplockad när vi mätte.Blev hörbart lägre bas med ullen, även så hemma hos mej för övrigt...)



Needle kom att bli uppställd först, och vi började lite lätt med att lyssna på ett antal CDs, efter ett tag kom fika fram till stor trevnad




Så, fram med miken...här får Lancetta spela 'mättonerna'


VM i fulbygge sa nån visst,,,tror bestämt det var en av byggherrarna
Ja, här är det inte tal om superbt finishade verk precis...
Vet att mina Nålar lutar svagt, Nusse menar å sin sida att hans Lancettor också lutar...tror nog Nålarna lutar mest iaf...



Så kommer ett par "in room" kurvor då...här Lancetta:


..och så Nålen:


Vi kunde konstatera att Lancetta gick att spela klart högre med innan det blev distat, men att det klangmässigt var rätt så likartat det som kom ut.

Jag kunde också konstatera att mina Nålar behövde MKT pulver för att låta "hyggligt" högt, och då började det lätt dista en del...medan Lancetta klarade noterbart högre nivåer i detta stora rum.

Det kunde konstateras det rätt självklara:
att 'Nålarna' behöver mer stöd än dom får ställda 2-2,5 meter från frontväggen, och att mitt 18 kvadratsrum ger dom rätt bra förutsättningar.
Får anta det gäller även Lancetta...

Soloröster lät iaf fint även i detta stora rummet, riktigt trevligt







SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/04/09 01:40:36

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/07 :  19:55:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mäta upp, låter lite VÄL seriöst. Mest kolla hur det ser ut i ett rum.
Mitt nuvarande rum är på dryga 40kvm,,, kanske inget som är optimalt för en TB 3"are, eller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/07 :  20:05:20  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Hehe, helt sant Z!!!
Men relativt 'ingen mätning alls' så är din mätning intressant, om inte annat så av ren nyfikenhet...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/07 :  21:09:12  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Kan bara instämma i Edisons och Zalves kommentarer. Tack för fikat. Ska försöka komma ihåg att ta med nåt nästa gång, förutom högtalare
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:14:40  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Bullarna såg riktigt goda ut.

Man kanske skulle bygga sig en lancetta, har ett gäng 871s liggandes.
Hur högt upp sitter elementen i lancettan?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:25:38  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
cittroman:
Nusse kanske kan mäta...jag skulle säga ca 120 cm upp (Nålen är dryga 90 cm hög, så...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:30:36  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Edison: Bra höftat
Från golvet till centrum på elementet är det 1240mm enligt byggbeskrivningen. http://www.blueplanetacoustic.de/pdf/134/Lancetta.pdf
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:34:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag skulle gärna bygga nåt mitt imellan, i storlek.
Lancettan, men sina höjd på 140cm blir svår att fixa på ett bra sätt, om man tänker undvika mdf/spån (dvs till en bra kostnad)
Needle fungerar bättre, men känns lite "kort" och kräver nästan ett mindre rum.

Man kanske skulle hitta ett element som har med än 0.5mm linjär slaglängd och bygga nåt på...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:34:24  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Funderade på höjden då jag tycker 871s har lite dålig spridning uppåt i frekvens, man vill gärna sitta i höjd med elementet.

Har ni några åsikter om det?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:55:29  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Zalve: Ett 4-tumselemnt från tangband kanske?
typ detta > http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1320sa.htm

Frågan är väl om ett större element har lika fin diskantåtergivning...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/08 :  13:25:07  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Jag tror att man normalt har sina öron på en höjd av strax under en meter från golvet, så "Nålens" element är väl på en ganska optimal höjd. Vad är normalt lyssningsavstånd? Säg 3 meter? Vinkeln från Lanzettans element till örat blir i storleksordningen 5 gr. Tror inte det är något egentligt problem. Och så borde det ju funka bättre när man står upp

Angående ljudtryck så spelade vi Lanzettan 10 dB högre utan att det lät illa med samma kringutrustning vs Nålen...
Jag sa till Edison att han antagligen spelat så mycket på sina burkar att upphängningen börjat ge sig
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/08 :  14:06:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Jag brukar "halka" ner till halvliggande ställning när jag lyssnar.

quote:
Frågan är väl om ett större element har lika fin diskantåtergivning...


Angående diskantåtergivningen så imponeras man av 871s, inget direkt behov av ngn "superdiskant" i jämförelse med jordans 2" halkar den efter men inte med så mkt faktiskt, imponerande.

quote:
Angående ljudtryck så spelade vi Lanzettan 10 dB högre


T.o.m Time lät sig imponeras när han lyssnade på LennArt:s Lancettor.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/04/08 14:08:49
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/04/08 :  16:40:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
Kan någon försöka sig på att beskriva ljudet från dessa högtalare. Hurdan är basåtergivningen, hur upplevs den? Och är de så pass ljudtryckskapabla att de lyckas spela så pass att de räcker för de flesta?

Hur mycket effekt krävs? Någon uppskattnig ?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/08 :  16:57:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
NN, Jag har hört LennArts Lancettor och de spelar förvånansvärt bra. Inte vrålhögt men i ett litet rum funkar det fint. Basen var inte så illa heller. Han spelade med 10W litet transistorsteg.

LennArt experimenterade med portens öppning och kunde få mer eller mindre bas, har ni testat det?
Vad är det för skala på kurvorna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/09 :  00:23:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
De skulle inte duga som sovrumsstereo för dig NN

Nåja,, Hemma hos Edison spelade vi på klart högre nivåer än vad som gick hos mig. Fast nu skiljer det 2.5ggr i storlek mellan rummen.
Edison själv spelar med en Edison 60 (2x30w)

I ett rum mindre än 15kvm så skulle de passa för lyssning på lite blygsammare nivåer.
Basåtergivningen hos mig blev lite låg i nivå. Skulle nog behövt lite stöd från väggar.

Lancettan har en 8cm öppning, tror jag (Det som LennArt rekommenderade till slut).
Nusses Lancetta är byggd exakt efter LennArts tråd.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/09 :  01:13:06  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Mitt rum är ca 18 kvm.
Både lyssningen i Zalves stora rum och i mitt rum, och jämförelse med vad Z kunde mäta i sitt respektive mitt rum ger att det saknas bas i det stora rummet, men finns hygglig bas i mitt rum.
En topp på 45 hz hemma hos mej var som bortblåst i det stora rummet, så den får antas komma av nån interaktion med mitt rum, som iaf jag finner ger en användbar balans så länge man spelar under "distgränsen".
Hemma behövs inte mkt effekt innan det blir trevlig "vardagsnivå" eller vad man ska kalla det
Helt annat hos Zalve; i det rummet behövde det vridas på en del, och det blev inte "högt" i alla fall innan det började närma sej vad dom klarar av, alltså: stora rum (säg: över 15-20 kvm) är INTE Nålens favvomiljö!!!

Har skrivit lite om lyssningsintrycken i mitt rum här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48740
och här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47974

(Aningen entusiastiska ord kanske, några av dom raderna, men sett till vad det faktsikt rör sej om känns det inte som fel...
Jag hade antagligen varit liiiite softare i orden om jag hittat på denna lådan själv, hehe, nu är jag bara glad att jag hittade den out there in cyberspacet)

Mycket större rum än mitt är knappast rekommendabelt för Nålen/Needle, men upp till ca denna storlek på rum är det inte svårt svårt att sett till priset (och den extremt simpla byggnationen) påstå den vara ett klart bra budgetalternativ.
Eller "extremt lågbudget"-alternativ kanske

Angående höjd över golvet kunde jag gott tänka mej att ljudmässigt vore det rimligt lyfta dom ca 10-15 cm med nån typ av sockel.Nu ser jag topplattan när jag sitter i soffan, höjda några centimeter skulle jag "titta elementen rätt i fejset"
Designmässigt skulle det också vara bra med liiiite högre höjd upp till topplattan.
Förlänga lådan lite (få lite mer baffel ovanför elementet) och fylla lite sand i toppen kunde vara nåt evt; dom vibrerar en del nu så diverse åtgärder för att få still på dom skulle vara bra tror jag...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/04/09 01:36:09
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:46:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Intressant att ha fått intryck från de båda högtalarna i jämförelse, tackar!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000