HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 3½ eoJeudare i Skabersjö-snabbreportage Avsnitt 2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:04:51  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Det bästa med att ha sådana här träffar är att man får nytt perspektiv på hur det låter...

Jag har ju tidigare bott i lägenhet, modell betongbunker. Basen var betydligt kraftigare i lägenheten än vad det är i huset jag numera bor i. Det går ju även att spela betydligt högre när man bor i hus Vilket resulterar i att mina Silver Night inte hänger med den allra sista biten. Innan dess låter de dock otroligt bra.

Kris69 gav mig däremot en tankeställare... Han menade att han hade hört Usher tidigare och då lät de såhär. Min hjärna har alltså inte vänjt sig av med alla nackdelarna som betongboende medför ljudmässigt].

Tror fortfarande inte Calle_jr har fattat det sätt som 24 300b-watt låter...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:25:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Tror fortfarande inte Calle_jr har fattat det sätt som 24 300b-watt låter
Stämmer. Det är framförallt röster - man smälter direkt. Det som är förvånande är att man kan spela Rage Against The Machine till snudd på skadliga ljudtryck med dessa Usher utan att det klipper. Om man vill få bättre kontroll vid dessa ljudtryck och den typen av musik krävs dock ett maffigare förstärkeri eller varför inte biamping så att man får behålla 300B-ljudet

Jag har också fått för mig att försteget starkt bidrar till kontrollen i ett system. Ola har ett passivt Consonance-försteg som gör skillnad som dag och natt till kontrollen av ljudmattan i RageATM. Detta är även min erfarenhet från mitt eget system.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:34:01  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Om man vill få bättre kontroll vid dessa ljudtryck och den typen av musik krävs dock ett maffigare förstärkeri eller varför inte biamping så att man får behålla 300B-ljudet


Biamping, ja... Hur var det nu med det, Calle och Kris???

Edit: Den som inte tror att ett passivt försteg kan göra något är verkligen välkommen hem till mig. Skillnaden mot att köra cd-n rakt in i monoblocken är inte liten!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata

Edited by - UnBeliever on 2006/04/17 09:35:51
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:24:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Det där passiva försteget du har unbeliver är nog bland det bästa försteg jag någonsin provat... Så fruktansvärt bra så jag funderar helt ärligt på att köpa mig ett sådant ÄVEN om fjärr saknas..

Min "känsla" då jag lånade det var att det gav ljud av samma ragn som ARC LS 25 och Ref 1. DVS Försteg jag är rätt bekant med sedan förr..

Det totalt öppna lugna Oelektrifieradeljud man får ut är hiskeligt bra för dom relativt billiga pengar det kostar. 17000 kr (tror det kostar så) är faktiskt att anse som ett rent kap om man tar ljud per krona...Jag dristar mig att kalla det superbilligt sett ur det perspektivet.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:44:35  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Kul för dig att ditt nya rum gör Usherna mer rättvisa då
Jo, har du testat att köra bi-wire ?
Mvh


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/04/17 :  18:47:58  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Biamping, ja... Hur var det nu med det, Calle och Kris?
Prova biampa från cd:n. Du förstår vad jag menar.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:25:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det rummet ser ju kanonmysigt ut. Dessutom gissar jag på att snedtaket hjälper dig med basen du hade problem med förr? Jag kommer jättegärna och lyssnar så snart det går.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/05 :  12:20:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Igår ringde en mycket glad Unbeliver mig.. Jag hade mekat så länge så kroppen var stel som en pinne. Så min samtalsrytm var väl lite låg profil på..

Men en sak är då säker.. JAG skall så snart jag kan åka ner o hälsa på. För den har nog hänt lite grejor hos unbeliver som jag förstod i går vid samtalet i varje fall..

Överaskning är understatment då unbeliver berättade sitt nyförvärv..

.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/05/06 :  10:56:09  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Överaskning är understatment då unbeliver berättade sitt nyförvärv..



Bilder och annat kommer...

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:35:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Kraftverk:




Ström till Ola:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:39:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ola har katter överallt:




En av dem gömde sig i en låda:




De jagade dessa möss:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/07 :  06:13:02  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det stod två STOOOORA lådor vid entre'n:



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/07 :  06:23:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ola har numera ett par Avantgarde UNO:











It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/07 :  07:33:46  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Hornen/satelliterna är mycket lättdrivna med 101dB känslighet. Det sitter en 1"-diskant bakom hornet i mitten och en 4" i mellanregisterhornet. Impedans 8ohm. Delning vid 3500Hz.

Denna modell är i helt vitt utförande med svarta, pulverlackade lådor. "Det ser vi väl?" säger nog en och annan, men det är inte så lätt att se, det verkar finnas rätt många val för kulör och finnish i metallic mm. Denna är alltså vit-vit och passar i alla miljöer.

Subben har 2x10" element och en 250W förstärkare, både hög- och lågnivåingång (RCA och XLR) samt volymkontroll. Delning sker vid 220Hz och är specad att gå ner till 18Hz.

De två hornen och subben är gummiupphängda var för sig i de tre stålstolparna.

Schabraken väger 65kg/styck.










Uno är mycket imponerande. Jag har hört den förut, men då var det "glapp" i övre basregistret så jag hade svårt att höra hur den lät. Ola har inga direkta rumsproblem - integrationen är perfekt och hela registret representeras homogent.

Ljudbilden är omedelbart engagerande. Jacintha och hennes band står framför oss i rummet och återger en ohyggligt högupplöst ljudbild. De mystiska ljuden i Infected Mushroom återges som jag tror producenten har tänkt sig - vissa ljud är tvärkorta och vissa klingar ut till höger, vänster, framåt, bakåt. Vi talade om att labba med nätkablar för att se om det fanns ytterligare att vinna i dynamik. Inte för att det saknades utan för att det kanske finns mer att hämta (vi är ju hifioter)

Peter Ratzenbecks gitarr låter faktiskt mindre Stockfisch än vad den brukar göra, mer neutralt men fortfarande varmt och engagerande.

Jag frågade Ola om det gick att lyssna på sämre inspelningar. Hans system är något av de mest avslöjande jag hört, så det blir nog mindre sällan som han stoppar i de gamla hårdrocksskivorna framöver.

300B är en helrätt matchning till Uno. Jag kan inte tänka mig något bättre, och det finns inga behov av kraftigare slutsteg i det rummet iaf.

Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig i form av kabeltester och andra tweaks.

Dessa högtalare betingar ett högt pris, och man funderar nog rejält innan man tar ett sånt här beslut. Denna gång blev det helrätt och jag vill rikta ett stort GRATTIS! till Ola.


PS. Jag tror att Uno står och suktar efter en vinylrigg

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/05/07 07:39:32
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/07 :  08:09:27  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Grattis Ola!!!
De var finfina i vitt!!!

300B + 101dB = Pure love!!!


Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/07 :  08:14:23  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Vad är det för små, snygga och behändigt nätta högtalare man kan se på bilden bredvid UNO?

Aldrig har väl de slanka Uscher sett mindre ut!!!
Häftigt!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/07 :  09:15:25  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Stort grattis Ola.

Nu får du faktiskt skriva lite och berätta om dina intryck

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:33:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läckert värre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:37:17  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Tack för besöket, Calle! Och för de fina bilderna!

Ja jisses, var ska man börja?

Träffen i Jämshög skapade djupa bryderier för min del. Jag hade ärligt talat aldrig varit med om något liknande i högtalarväg. Både jag och Muse satt bara och stirrade och gapade...

Det blev ett vägskäl i mitt hifiliv. Antingen var det att gå ner till en mer beskedlig anläggning och inse att det jag strävar efter fick förbli en dröm, eller så var det all-in som gällde.
Nu tre månader och ett halvt ryggskott senare sitter jag med ett par UNO. Det är högst rekommenderbart att vara två om att bära dem uppför ett par trappor Men envis som man är...

Övergången till UNO är ett beslut jag inte har ångrat en sekund.

Sättet de spelar på är så totalt utan ansträngning och så högupplöst att man inte riktigt fattar det. Basresurserna är enorma, lyssnade på Firestarter med Prodigy tidigare idag....

Lite mer intweakande återstår, samt inspelning så klart. Kan även tillägga att jag just nu spelar på Tara Labs Omni som högtalarkabel, eftersom mina Maestro är för korta. Skulle kunna leva hur länge som helst med dessa! Man glömmer bort sådana petitesser som kablar när ma lyssnar på sådana här högtalare...

Fler lyssningsintryck kommer vad det lider.

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/07 :  12:40:41  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Kul att äntligen få se dina UNO!
Efter ett par glada och förväntansfulla telefeonsamtal
så kom dom till slut, grattis Ola!

Vad var det jag sa?
-"Vänta tills du har hjälp att bära.."
Eller hur!

Att jag och Ola var helt förstörda efter träffen i Jämshög var ju
ingen hemlighet direkt.
Jag kunde knappt lyssna på min anläggning när jag kom hem.
Allt lät bara skit(nåja..)och jag kunde inte släppa Avantgarde!

Det tog ett par månader med överväganden, men målet var glasklart.
Det fanns ingen återvändo, för någon av oss..

Och jag vet hur pass glad Ola är nu, jag kan se hans nöjda flin
ända till Stockholm!

GRATTIS TILL VÄRLDENS BÄSTA HÖGTALARE!!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2006/05/07 12:41:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/07 :  13:44:34  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Och jag sitter med en minst sagt förvånat tänkande här.Nämligen jag själv.. För jämshögsträffen skulle ju blivit med Audio Artistrys stora Bethoven Grand osv.. Och då det inte riktigt blev som planerat så vart det ju lite av "stand in" över att Avantgarde kom hit i stället..Ni vet. Middan blev bränd så vi smäller ihop nåt fort fort bara..

Jag hade inte i mitt liv förstått att det fanns så mycket folk med "Hornljud" som "sitt ljud" där ute bland oss hifilyssnare..

Horn har i mina ögon alltid varit en liten liten del puritanska jazzlyssnare o hemmapulare som lirade med.. Folk som mer just pular hemma som smäller ihop med små element osv...Eller utrymmer sina källare o bygger o bygger bashorn med fula stora hornlådor.. Jag tror alla känner igen mina tankegångar..

Och så visar det sig jag som redan innan fann njutning av musiklyssnande i dessa avantgarde vid mitt besök hos Hans på Artsound då jag hämtade mina grejor tidigare hade fler med liknande böjelser.

Jag berättade för muse om min förvåning då han började berätta efter träffen.. Och nu kom Unbeliver också..

Och själv sitter man med "kännslan" kvar efter bluesspåren som lirades här.. Och man skall inte ens tala om då Eva Cassidy sjöng i mitt rum.. Dessa Avantgarde är det ändå jag hört som kan fullt ut jämföras med mina Stora tidigare Infinity Referense 4,5 ifråga om röster osv.. Man hör inte hur det är inspelat.. För man är ju fasiken DÄR då man inspelar.. Fast inte ute i kontrollrumet.. Utan man är MED musikerna INNE i studion.. Sådan är upplevelsen...

Det finns nackdelar om man tittar på dom ur hifiperspektiv..

Men ärligt talat så skiter man fullkomligt i dessa hifinojor.. För man får liksom endast tankar på musik då man lyssnade..

Jag anser Avantgard upplevelserna vara just endast detta. och det skrev jag tidigare också.. Det är MUSIKEN som man tänker på. Och "smålarv" om saker som annars är viktigast blir på "nåt sätt" mindre betydelsefulla..

Ojoj vad det skulle vara roligt att höra att max intweekat system. Där varenda sak är genomlyssnad o intweekad till max.. Misstänker att ett sådant system skulle kosta några kronor.. Men kommer man så långt som man gör med små investeringar som jag sett o hört idag så är det ju självklart man som hifi o musikintreserad blir sugen att få höra ett sådant maxat system framöver...

Så spar kr nu grabbar o bygg upp dom saker som fattas.. För jag tror vi är många som vill fika lite i era lyssningsrum framöver..

Stort förvånat Grattis Ola... Och vad roligt att dessa små jämshögsträffar får olika folk att finna sina vägar med sin hobby.. Detta är sådant som gör det värt allt som träffar av detta slaget innebär till så roliga..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/07 :  14:41:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det stämmer Tobbe. Det är redan minst en handfull som uppgraderat högtalare pga Jämshögsträffen.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/07 :  15:21:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Avantgarde spelar så överdjävligt enkelt, musikern bara flödar, obehindrat.
Och basen..superlativen har tagit slut!
Jag har aldrig hört en mer definerad och artikulerad bas förrut.

Ola: Kan du höra någon direkt skillnad mellan dina UNO och dom DUO du hört?
Jag noterade att att bakstycket var lite tunnare dimension än mina.
Det är samma basar i alla fall: SUB225CTRL

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/05/07 :  17:20:54  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna!

Jag kan fortfarande inte riktigt fatta att de står där i mitt lyssningsrum!

Skillnaden mot DUO(Omega), som är de enda andra Avantgarde jag har hört, är framförallt i mellanregistret. Närvaron blir ÄNNU större. Och redan UNO har det i otroliga mängder...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/07 :  20:04:51  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ola, verkligen roligt att se, mina fd. Audion har fått ett par verkligt fina kompisar .

Jag såg både dig och Muse hur ni dreglade uppe hos Tobbe. Och när jag var och hämtade Skilfingracket hos dig i vintras, du och damen just återkommit från ett lyssningsbesök hos Artsound, såg lite dregel i din mungipa, då borde jag misstänkt något

Bara att gratulera , när du verkligen inte bangar, utan kör på i din övertygelse att nå hifinirvana, på ditt sätt.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000