HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 3½ eoJeudare i Skabersjö-snabbreportage Avsnitt 2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ArtSound
Member

170 Posts

Posted - 2006/05/07 :  20:54:28  Show Profile  Visit ArtSound's Homepage Send ArtSound a Private Message  Reply
Grattis herfra også Ola! Vi har da fået skrevet en del e-mails og snakket en del i tlf om dette

Godt at det lykkedes til sidst, du har fået dig et sæt helt specielle højtalere

www.artsound.dk
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/08 :  08:30:34  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
I min tråd så skrev jag följande:
quote:
Jag kan fortfarande inte fatta att dessa skapelser står i mitt
vardagsrum!

Ola skriver nästan det samma:
quote:
Jag kan fortfarande inte riktigt fatta att de står där i mitt lyssningsrum!

Ren glädje?!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/05/08 :  08:56:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Grattis till dina nya högtalare. Har man väl fått kicken av hornhögtalare, ja då finns det ingen väg tillbaks.

Mycket nöje!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/05/08 :  10:24:18  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Halloj Ola!

Ville bara tacka för lyssningen igår, lät ruggigt trevligt. Sen att dom är skitsnygga skadar knappast.

Har inte vågat slå på min egen stereo och lyssnat än...

Ha det och tack än en gång.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:18:17  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Oj, stilrent!!!

Stor grattis, och välkommen till Avantgarde-ligan:)

Har du hunnit experimentera med placering?

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/05/08 13:18:56
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/11 :  10:22:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
OLA, VAKNA!!

Vi vill läsa dina omdömmen och tycken!
Eller är du upptagen med att lyssna på musik?

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/05/11 :  17:33:45  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Eller är du upptagen med att lyssna på musik?

Du vet ju själv hur det är, Micke!

Jag har lyssnat en del, det kan man lugnt säga

UNO spelar så otroligt upplöst och samtidigt oerhört musikaliskt att man inte riktigt fattar det först. Dynamiken och närvaron är överväldigande. Ljudet blir aldrig vasst, om inte inspelningen är det. Jag har en del anläggningsdödar-plattor och de går bet allihop här hemma nu. Låten Isle of St Helena med Mary Black kan få den mest begåvade anläggningen att skära sönder ens öron, så icke med UNO. Skivan "In the aeroplane over the sea" med Neutral Milk Hotel, en av mina favoritskivor, har tidigare varit en underbar men samtidigt smärtsam upplevelse. Nu är all vassheten som bortblåst.

Man kan spela underbart på väldigt låg volym, all information återges ändå. Detta är en stor fördel med högtalare med hög känslighet enligt mig. En ännu större fördel är att man kan spela HÖGT. Utan distorsion eller missljud. Allt bara flyter fram.

De som vill är självklart välkomna på en lyssning, fler borde få uppleva den här typen av högtalare!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/11 :  18:14:13  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Har precis dundrat lite Infected Mushroom, speciellt låten "Never Ever Land"..Mama Mia..

Dom kan spela allt dessa Avantgarde!

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/11 :  18:15:36  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
quote:
Du vet ju själv hur det är, Micke!
Jodå! Man sitter som förtrollad och njuter, spår efter spår..Magiskt!

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/12 :  23:37:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det var ett tag sedan, så jag gjorde idag ett återbesök hos Ola, som nu spelar på detta system:

Opera Consonance CDP5.0, Octave V70 och Avantgarde Uno

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/12 :  23:53:45  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Härligt att se!!!
Kan bara drömma om hur fint det lirar!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/13 :  08:19:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Magnus, du kanske skulle ta en tur för ett besök.

Lite närbilder på elektronik och högtalare:

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/08/13 :  12:18:21  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Underbara bilder som vanligt, Calle!

Bara för att förtydliga lite:

Droppen är lånad från ArtSound. Octave V70+BlackBox är lånad av Kris69.

Calle hade med sig AudioQuest Amazon och Volcano igår.

Mina Audion Silver Night är sålda till Chile(!!!) via Audiogon.

Kombinationen med Droplet och Octave V70 spelar på ett helt underbart sätt, även ihop med mina Audience Maestro och Cardas SE-15.
Men när Audioquest kablarna kopplades in så fördes allt till en betydligt högre nivå. Har hört Amazon i en del andra anläggningar och tyckt att den kan låta aningen vass ibland. Här gjorde den precis det den ska, föra över en extremt ren signal. Ihop med Volcano blev det sedan en bättre kontroll och större djup på basen.
Vi spelade bland annat Mangers testskiva "Musik von einem anderen Stern". Spår 15 på den skivan är ett verk med percussion i alla dess former... Men framförallt xylofon och en radda trummor/pukor. Från topp till botten lät det bara så rätt.

Musik i övrigt varierade från Keb'Mo till Infected Mushroom, till Rammstein, Kari Bremnes, Marilyn Manson, This Mortal Coil med mera med mera.

Alltsom allt en mycket lyckad kombination, som jag skulle kunna leva med väldigt länge...

Tack för besöket Calle!

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/13 :  13:11:11  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ja du Ola, du har hittat en kombination som är mycket svår att uppnå och att överträffa har jag svårt att tänka mig.

Förutom Audioquest Amazon signalkablar och Audioquest Volcano högtalarkablar hade jag Cayin 860 monoblock och SignalCable Silver Resolution nätkabel med mig:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/13 :  13:15:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi spelade monoblocken med Olas passiva försteg Consonance Reference 1.3:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/13 :  13:56:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Att lyssna på Olas setup var en upplevelse jag sent glömmer. Ett av de i särklass bästa system jag någonsin lyssnat på!

Fy för tusan vad vi spelade på här; allt från Avantgardes specialiteter som blues och jazz till rammstein och im. Olas tjej spelade en skönsjungande dam med gruppen "This Mortal Coil". Ett kommande skivköp för min del.

Jag har inte så mycket bilder, det blir en kort tråd detta. Men det här systemet rockar!!! Kombinationen Droplet, Octave V70 och Avantgarde med detta kablage är synnerligen välmatchad. Grejerna är som gjorda för varann. Jag var imponerad av Uno vid förra besöket, men nu var det annorlunda - magiskt!

Sweetspot var betydligt större än sist, det har Droppe+Octave sett till. Det kanske t.o.m kan förbättras ytterligare med en så'n där blå sladd ni vet

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/08/13 :  14:32:51  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Det kanske t.o.m kan förbättras ytterligare med en så'n där blå sladd ni vet

Usch vad du frestar mig, Calle!

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/13 :  14:38:16  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Blå sladd? Ska det inte var "blå piller"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/13 :  15:47:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hur spelade Uno med dina Silvernight ?
Läckra bilder på en läcker setup

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/08/13 :  16:38:01  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Silver Night var tyvärr ingen optimal matchning med UNO. De var lite för ljusa i klangen, samt att basen var lite väl klen.
De funkade betydligt bättre ihop med mina Usher.

Den nya ägaren är dock väldigt nöjd med dem. Han har ägt flera Audion tidigare, men tyckte att mina var bäst hittils.

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/13 :  19:26:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Blå sladd?
Ja, den här stängs om drygt 2½h. Bara att slå till : http://cgi.ebay.com/Nordost-BRAHMA-1-5-Meter-Netzkabel-Power-Kord_W0QQitemZ140016101346QQihZ004QQcategoryZ81951QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

quote:
Läckra bilder
Tack Johan, jag använde en SB600 för första gången. Har inte lärt mig den alls än. Tänkte plåga dig om det vid tillfälle...

Den som är skarpögd ser att kablarna till mellanregistret är fasvända

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/13 :  19:47:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Tack Johan, jag använde en SB600 för första gången. Har inte lärt mig den alls än. Tänkte plåga dig om det vid tillfälle...

Gärna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/14 :  20:34:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag springer här och tänker på denna Droplet-Octave-Avantgarde-setup. Ett par reprisbilder på Octaven med lock av, baksida samt en länk med specar:

http://www.octave.de/english/products/IntegrAmpilfiers/info_v70.htm

Kris69 har valt 4st EH KT88 framför 6550-rör. Den separata nätdelen verkar vara en vettig uppgradering.

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:06:26  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Åh, detta system skulle jag vilja lyssna på

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:14:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Då får du allt skynda dig ner, Snoop! Octaven ska snart återlämnas till Kris69... Men du kan ju alltid ta med din V40

Min anläggning:

Lumin D2
Respons Grand Artist MC
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000