HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Akustiken i praktiken...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/23 :  17:32:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

De är vanliga gipsväggar har jag för mig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/23 :  18:52:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Eftersom deras tillverkning är utlejd på underleverantörer finns det inte så mycket att titta på i lagerlokalen och det var snudd på omöjligt att få blixtarna att lysa upp den stora lokalen så vi hoppar in i Magic/Patric's lilla utvecklingskrypin.

På vägen fick jag en bild på några takabsorbenter som låg och väntade.



De ser lite ½-skumma ut, kanske Patric kan hjälpa oss här. Är det ett tjockt dämpmaterial limmat på gips?




Inne på Patric's kontor var det färgsättning av minimizers som var det stora vid vårat besök. Det var färg-glatt värre inne på kontoret.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/23 :  19:00:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Den bilden du lade upp där är på en absorbent med en ram som är handtillverkad i aluminium. Men den blir såpass dyr att tillverka ramen att det inte fanns något stort intresse för den. Men för den som gillar designen så går det givetvis att göra :)


Tack så mycket för svaret , det får bli DIY i fortsättningen med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/23 :  22:47:05  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Ojojoj vilken trevlig replokal!

Gott om plats och proffessionell akustikbehandling. Visserligen har jag aldrig varit någon större anhängare av Tama-trummor. Men Zildjian A och K custom är ju definitivt cymbaler som får det att vattnas i munnen på mig! Åsså Mesa Boogie-stärkarna då. Men jag blir inte klok på virveltrumman. Först trodde jag Tama, men sen... nä... är det Ice Percussion? Du råkade inte ta någon närbild, Pac?

Och jo just det ja, spännande reportage!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/05/23 :  22:53:59  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Mange, det är en intressant fråga som du kanske kan ta med Magic på PM eller i en separat tråd?

Som jag skrev ovan så är detta reportaget gjort ur användarperspektiv på Akustikmiljö's produkter. Vi har inte gjort några sådan jämförelser eller mätningar.


Ok, jag tänkte på rubriken för tråden om detta kommer handla om akustik och behandling i större perspektiv än användandet av artiklar från en specifik firma. Det hade varit intressant för en stor del tror jag men det kanske blir en senare fråga då så jag avvaktar.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/05/23 :  23:35:36  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message  Reply
quote:

Finns det mätningar med dessa skivor i jämförelse med bla. Isover skivor som finns att köpa lite varstans för billigare peng ex. 45mm och kan tillverka egna ramar av ungefär samma dimensioner som dessa av Akustikmiljö.



Med risken att detta döms att vara OT (dvs användarperspektiv == Akustikmiljöprodukter) jag är också interesserad av samma sak.

Om du får lite info om det kan snälla du PMa/maila det till mig också (dvs mätningar på markskivor/markplattor i olika ställningar -- längst väggen, 50 mm luftspalt, 100mm luftspalt, osv).


Tackar i förväg,

Florian

P.S. Väldigt interessant tråd !!

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:00:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja Florian, nu är du nog OT.

quote:
(dvs användarperspektiv == Akustikmiljöprodukter)


hehehe, nu vrider du det till en tolkning som inte var min mening när jag skrev den. Man kan ha användarperspektiv på många olika saker men självklart blir användarperspektivet i denna tråden relaterat till de produkterna vi kommer att presentera. Konstigare än så är det inte.

Om någon annan vill göra något annat så är jag helt säker på att det kommer att uppskattas mycket av medlemmar och gäster på HiFiForum när den tråden presenteras. Jag ser fram emot att läsa den mätrapporten och de slutledningarna som kommer ur det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:09:37  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
quote:
Hej Bunkert.

Om man stenhårt dämpar en vägg så kan man jämföra det lite med att hålla för det ena örat. Eftersom hjärnan orienterar sig i ett rum men bla lyssnings intryck så blir ljudbilden skev. Som om den dämpade väggen inte fanns och att ljudet bara försvann i toma intet.

/Patric
Det jag är ute efter är att man ska få perfekt akustik "utan att det syns". Tänkte att det skulle vara snyggare med en hel vägg än med olika tavlor över allt.
Nu har man precis knappt fått stereon accepterad, sen ska man ha in massa tavlor...
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/05/24 :  07:34:39  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message  Reply
Hej. Ni ville ha lite jämförelse gentemot andra produkter.
Här är absorptions kurvor på några av våra produkter med lite olika typer av montage sätt ex med extra isolering bakom, eller som Double absorbent som är monterad i tak/vägg vinklen eller vägg/vägg vinklen.

Vad gäller andra företags produkter så bör de ha absorptions kurvor på sina produkter på respektive hemsida.
Den största fördelen förutom absorptions egenskaperna är att våra produkter inte skapar hudirritationer eller allergier.

Absorptions kurvorna fungerar så att 0 dämpar inget och 1 dämpar allt. Så det är en procentuell skala där 0,3 är 30%.

SINGLE
http://www.akustikmiljo.se/public/file.php?REF=13fe9d84310e77f13a6d184dbf1232f3&art=214&FILE_ID=20060117104950.jpg

DOUBLE
http://www.akustikmiljo.se/public/file.php?REF=13fe9d84310e77f13a6d184dbf1232f3&art=214&FILE_ID=20060117110314.jpg


Diktmonterad betyder att absorbenten ligger direkt mot väggen/taket utan luftspalt imellan

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/05/24 :  07:39:59  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message  Reply
Ang Pac:s fråga om akustikplattorna på bilden så är det en Parafon skiva som heter Decibell där det ligger en 15mm gipsskiva på en 40mm stenullsbaserad akustikskiva. En skiva som ger bättre ljudreduktion tack vare gipsen på baksidan.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/05/24 :  09:41:58  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message  Reply
Magic,

quote:

Hej. Ni ville ha lite jämförelse gentemot andra produkter.

Här är absorptions kurvor på några av våra produkter med lite olika typer av montage sätt ex med extra isolering bakom, eller som Double absorbent som är monterad i tak/vägg vinklen eller vägg/vägg vinklen.



Tusen tack för graferna.Ytterligare frågor skickar jag via PM.

Florian




Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/24 :  16:57:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Magic jobbade väldigt mycket med grafiska mönster när vi var där. En akustik behandling behöver inte se tråkig ut... Det går att utforma produkterna som tavlor som och inte bara är snygga utan även ger bättre rumsakustik.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/24 :  17:10:42  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Mycket snyggt!

Snoogens
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2006/05/24 :  18:04:04  Show Profile Send Revisorn a Private Message  Reply
Det där är ett Marimekko-tyg som går att köpa per löpmeter. Snyggt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/24 :  18:57:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det blev kvällning innan vi var färdiga med vårat företagsbesök och precis som Bernt redan nämt kändes gänget väldigt seriöst och solidt. Inget hokuspokus eller "krängande", bara ett trevligt och kompetent gäng att fika med.



Innan vi bröt upp för aftonen bestämde vi att vi skulle fortsätta denna artikeln och se hur man kan göra med enkla medel i några lyssningsrum. Så om några veckor när jag fått ordning på bilderna hemma hos mig och Arcam så kör vi vidare i denna tråden med det parktiska akustiska.

Tänk vad glad Magnus och Patric/Magic blev av att jag och Bernt åkte hem för dagen...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  19:15:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Magic ser glad ut , hur mycket beställde ni

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  19:30:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Rummet gav ingen inbjudande känsla, men Patric's bror och hans band älskar det. Det gör förresten grannarna också för bullerproblemet är borta. Nu kan de dra på sina Marshall-förstärkare för allt vad proppskåpet tål...


Jag kan nämna att ett överdämpat rum är kalas att repa i. Diskant bortfallet är bara sååå skönt Ett trumset låter inte speciellt mysigt i ett vanligt rum/halvdämpat men i ett rejält dämpat kommer tyngden. Jag skulle tro att det låter riktigt riktigt maffigt där inne

Jag har flera ggr nämt masonit (typ sängbotten) med hål som man sätter på reglar en bit ut från väggen ger samma effekt förutom den tryckande känslan. Med lite isolering eller Dacron i mellan så har man en rejält effektiv ljudätare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:18:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


quote:
Magic ser glad ut , hur mycket beställde ni


hehehe, inget alls, jag drog en dålig vits för att pojkarna skulle dra på smilbanden...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:29:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag som trodde att bilen var full när ni körde hem Eller det kanske var den lilla bilen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:09:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag har bara en... den lilla...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:57:13  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Jaha då är det bara att se fram emot fortsättningen då "med det parktiska akustiska";-)....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  23:49:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jaha då är det bara att se fram emot fortsättningen då "med det parktiska akustiska";-)....



Vi får nog vänta på det

quote:
Så om några veckor när jag fått ordning på bilderna hemma hos mig och Arcam så kör vi vidare i denna tråden med det parktiska akustiska


Men det praktiska kanske kommer inom det snaraste

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/05/24 23:50:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/25 :  07:30:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag vill tacka killarna på Akustikmiljö för en trevlig presentation och rundvandring i deras lager!
Man fick en hel del idéer och inspiration av besöket, det är helt klart. Det roligaste var att
det faktiskt går att få till riktigt snygga och ombonade lösningar. Det behöver inte se ut som
månbas Alpha och de lösningar som presenterades skulle nog till och med kunna accepteras
av "haus-kommando" - hög WAF med andra ord.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/25 :  08:31:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Men det praktiska kanske kommer inom det snaraste


För min och Arcam's del har det praktiska hållt på sedan slutet på vintern.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/05/25 :  09:23:03  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Onekligen ett intressant reportage

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000