HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad köpa för surround för motsvarande prestanda?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/06/12 :  13:56:17  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har idag en NAD S300 som jag är grymt nöjd med. Nu funderar jag på att uppgradera till 5.1 och vill ha tips på stärkare som har motsvarande ljudprestanda som min NAD.

Tanken blir då att köra digital-ut från min Thomson DVD in i recivern och köra CD på min Denon spelare.

TIll surround blir det PMC's minsta stativare och center och baslåda behöver jag nog inte iom att mina PMC gräver rätt djupt på egen hand. Eventuellt kanske jag kompletterar med någon billigare "muller subba" senare.

Det ska alltså vara en hifi-stärk i första hand och biostärk i andra.

Vad finns?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/12 :  15:23:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
VAd får det kosta?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:14:56  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Helst begagnat mellan 8-10.000:- ca så man får "mest för pengarna". Ingen idé att köpa nytt tycker jag.

Hur står sig Denons gamla flaggskepp som kom för ett antal år sedan? Det viktigaste är inte att alla finesser finns där utan att ljudet är bra. Bilden är heller inget jag är skitpetig med, det är ljudet som är viktigt. Kör med en 32" CRT, så det spelar liksom ingen större roll hur eventuell bilddel fungerar. Tänker heller inte byta upp mig till plasma eller LCD inom de närmaste åren. Det är just DVD audio och lite film som är viktigt sedan givetvis hi-fi lyssnandet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:51:55  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Har själv som sagt ägt Nad S300 och sen försökt gå över till hemmabio, kan säga att för dom pengarna du nämner, så är det nog ingen vidare idé,iaf inte om du vill behålla ditt fina 2-kanalsljud.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:56:52  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jo, börjar väl inse det själv också...

Får väl köpa något skräp på stormarknaden istället och hålla till godo med.

Finns det inga påhängsprocessorer som funkar bra? Micromega har iaf haft något vet jag, men det kanske bara funkar med samma märken?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/06/12 :  22:26:13  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Köp som sagt hellre nåt slimline paket och kör med. För att slå din Nad S300 mpåste det bli rejält seriösa doningar. Tycker iaf jag.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/06/13 :  13:57:11  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
Kan tänka mig att primare spa 20 eller spa 21 skulle uppfylla kraven. Kanske lite för dyrt?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/06/13 :  17:47:57  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Primare har jag bara trevliga erfarenheter av. Deras äldre processor samt slutsteg borde funka likaväl och kostar ju inte orimliga pengar begat. Dock är det väl iaf en 20k spänn för en sådan combo?

Primare och NAD Silverline ligger ju hyffsat nära varandra rent ljudmässigt. Bra dynamik och ett varmt grundljud med mycket detaljer.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/13 :  20:06:17  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Du kan inte hitta en förförstärkare och ha kvar naden?

Bara en tanke som slog mig hårt i skallen! (AJ)

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/06/14 :  02:39:03  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Kör med vad du har 5.1 är inget "super fall framåt" är du nöjd med vad du har behåll det!!

Har provat det mesta inklusive alla digitala format,det jag är mest nöjd med är helt analogt!!

"Men smaken är som det som börjar vid ryggens slut!!"

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/06/14 :  18:59:02  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Problemet är att min NAD inte har pre-out så det går inte att hänga på en processor att köra frontarna via... Nej, tar nog och ger mig ner på stan och köper nåt slimline istället eftersom det verkar bli hyffsat dyrt att "byta upp sig" till 5.1...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000