HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 EoJeud mitti vickan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/12 :  07:56:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Kom hem mycket sent igår, nära 02.30
Gick inte att slita sig...


PG har fått till det i det rummet!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:11:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur blev jämförelsen mellan förstegen? PGs försteg är ju trafokopplat både in och ut...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/08/12 :  11:27:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
quote:
PG har fått till det i det rummet!


*fniss* Men låt oss prata om hifi nu igen va?

Kan hända att jag har lite snuskig fantasi...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/12 :  14:43:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:34:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

JAG pratar iaf om ljudet som han fått till...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/12 :  18:58:17  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
HAhahhhhaha

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/12 :  19:45:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Undviker att berätta hur det ligger till med den saken

På den tiden var det inte ett lyssningsrum.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/12 :  23:17:24  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
På den tiden


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/13 :  08:01:40  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det akulle vara trevligt att höra ett utlåtande från P-G vad han tyckte/kom fram till

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/14 :  23:32:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Det akulle vara trevligt att höra ett utlåtande från P-G vad han tyckte/kom fram till


Ja vad ska man säga, förutom att Quad spelar bäst med rör, att sedan gradera de olika kombinationerna är svårt.

Mats diy-försteg tillsammans med EAR 509 är ju intweakat för att spela med 63:orna, med den extra hjälpen i basen blev det inte sämre .

En verkligen välljudande kombination tillsammans med Quad, låter helt enkelt rätt.

Ear 509 tillsammans med mitt försteg lät lite,lite vassare i toppen, eller så var det Mats' försteg som rundade av lite mera.

Cayin, som vi glömde att koppla i hop med mitt försteg , var det lite annan karaktär, mjukt och behagligt, ett ljud som jag verkligen gillar, och jag märkte inte någon skillnad på när Mats diy eller EAR försteget spelade.

Att rangordna de olika slutstegen, BAT VK75, EAR 509, Cayin och Oprea800, är en omöjlighet, skillnaderna är för små helt enkelt, för mig.

Men jämfört med min Denon POA 3000 rg, så blir röster, i synnerhet, och mellanreg och topp, mer njutbar med rör hela vägen.

Den missade kombon Cayin/diy försteg skall åtgärdas på söndag, förhoppningsvis.

Den där "Bramaputhra" kabeln var ju en överaskning

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/17 :  12:39:09  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ser att högtalarna är invinklade kraftigt på bilden..
Har aldrig lyckats få till det med så mycket "toe in" har du provat att ha dem rakt frammåt och undan för undan vinklat in dom ??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:22:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Martin, just nu spelar de mera rakt på, Får inte riktigt samma focus på röster, men en lite homogenare ljudbild.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2006/08/17 21:23:36
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:39:57  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Martin, just nu spelar de mera rakt på, Får inte riktigt samma focus på röster, men en lite homogenare ljudbild.


Ungefär som jag hade det innan när du var här första gången eller

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:47:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Just så Mats, ska låta det vara så en tid för att se om man vänjer sig .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/18 :  00:56:05  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
om man kör utan dammfolie och galler samt har högtalarnas axel i samma höjd som öronen då blir det en aning mycket topp diskant att ha dem riktade "rakt på".. kör du utan kondingen på ingången nu?
Kör du MT filtret?
Har du testat att köra en skiljetraf till 63orna samt nätfilter?
många frågor...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/08/18 :  07:21:30  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Kraftigt invinklade ESL-63 verkar galet tycker jag (även om jag sett Quad annonsera med en sådan uppställning), man ger bort en del av dipolfördelarna om ljudet får studsa för mycket i sidoväggarna. Dålig fokus blir det säkert. Jag tycker inte heller att man bör ställa dem så att de riktas rakt mot lyssnaren utan så att ljudet passerar lite vid sidan av (utanför) lyssnaren.

Om det är möjligt att köra utan galler så rekommenderas detta, det låter burkigt med galler i jämförelse och toppdiskanten dämpas. Dammskydden påverkar också en del så om luften inte är alltför dålig kan man ta bort dessa också. Om gallren tas bort skall högtalarna inte utsättas för starkt solsken.

Jag rekommenderar inte att bygla kondensatorn på ingången, det förändrar frekvensgången och gör skyddskretsen mer farlig för förstärkaren.

Att ESL-63 trivs med rör kan jag skriva under på!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:27:00  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Trevligt med era inlägg Esl och Mats T.
En anledning till att jag ändrade invinklingen av mina 63òr var det här besöket.Detsamma kom att gälla för P-G.

Innan jag var där så körde jag ungefär med en sådan uppställning som du nämner Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:59:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kondingen sitter där den sitter.

Har skiljetrafo, men inget nätfilter, till Quadar, cd och försteg.

Lägger in en bild i kväll så ni ser nuvarande högtalarinställning, det låter faktiskt riktigt bra nu

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/08/18 :  16:41:45  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det låter säkert mäktigt med 989'or placerade enligt bilden men för puritanerna verkar det fel.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/18 :  16:58:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Det låter säkert mäktigt med 989'or placerade enligt bilden men för puritanerna verkar det fel.


Det lät faktiskt väldigt bra , det var på detta ställe jag fick min tredje Quad-chock, den första hos EAR, den andra hos esl (med dibolbasar), nu är jag inne i en ständig ESL-chock här hemma

Det jag anser vara den största förtjänsten med Quadarna, är dipolkänslan, ingen låda jag lyssnat på har gett denna ljudbild som jag upplever med dessa dipoler, det finns säkert flera dipolkonstruktioner som ger samma feeling, men Quadarna är trots allt lite mer förlåtande gentimot skrikiga inspelningar, vilket kan både vara en fördel och nackdel.

Nu väntar jag bara på att batterierna ska bli färdigladdade till kameran..




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2006/08/18 :  19:23:00  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Måste vara en långsam laddare...

Hihi. :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/18 :  19:56:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Va fan, köpte nya batterier på Elgiganten idag, tar ju lite tid att ladda



Och en katt





Vad den gör här i tråden vet jag inte, men den är söt.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/18 :  20:02:51  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Va fan, köpte nya batterier på Elgiganten idag

Också tog du inte tåget och kom in på en bärs skäms P-G

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/18 :  20:36:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag skäms............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:44:28  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Schyssta rattar P-G! Skulle va kul å höra dina ESL 63, för dom brukar låta bra, när jag kommer neråt nån gång.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000