Author |
Topic  |
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 13:11:23
|
Bonnit värre kan man säga... Men jämshögsmodet ÄR ju sådant ju
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 13:57:32
|
Som alla numera vet så säljs ju dom bästa highend högtalarkablarna på rätt "udda ställen".. Så vår resa gick ju till 

Även en super faspenna inköptes där. Den hade ficklampa inbyggd samt faspenna i samma.. Oerhört bra för ett hififreak måste man säga... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:07:45
|
Även Ulf gör lite inköp i "highend" butiken....
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:10:44
|
Här står jag och håller i ulf´s inköpta stekpanna. Den förra gick tydligen sönder. Undrar OM detta var då ulf öppnade dörren för transportfirman och släppte in sina "små" nya högtalare den gamla stekpannan användes av "fru ulf" då hon insåg att det inte alls var stativare ulf köpt..
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:15:41
|
Hemkommna igen skall ju dom nya lite olika highend högtalarkablarna fixas till.

Den uppmärksamme ser även en superhögtalare i ena hörnet. Undrar om man skulle sälja sin nuvarande burkar och lite annat "ärva" dom hmm. .. Lena har redan börjat tala om det här...Det är kul med hifi intreserad fru faktiskt... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:20:07
|
Även en sväng om till Elfa tog vi. Där inköptes det lite förtennad kopparkabel för jämförande med rena kopparkablar... Solid ledare även här....

lite jämförelse objekt så man ser hur otroligt stora tjocka dessa är..

hade man ställt dessa på en plats med gräslook som bakgrund hade man trott det var jätterullar med så påkostad uppbyggnad
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:27:13
|
efter lite exprimenterande med dom olika kabeltyperna med Ulf´s krell 450 monoblock så bestämdes det att den rena telekopparkabeln med 0.7 i tjocklek var den vi ansåg bäst... Skillnaderna är i nivån att det är högst osäkert OM man kunnat urskilja dom om man gick ut ur rummet fram o tillbaks.. Så det är inte så mycket som skiljer.. Koppar varianten kan man väl anse ha aningen aningen mer tydlighet. Aningen aningen mer öppenhet.. Men igen. MYCKET små skillnader...
Dom jämfördes INTE seriöst. Utan endast lite snabbt för att höra OM det fanns skillnader.. Den finns. Men den är inte jättestor ändå... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:31:19
|
Nu va det dax för den stora testen... Philip gjorde entre.. Han "kollade ner" på dom som han ansåg "småfeta" krellgubbarna med lite av orden i blicken. "Gamal man gör så gott han kan"...
Som ni ser är all tuffhet borta då jag varsamt varsamt smeker honom lugnande på "huven"...

över 80 kg krell på golvet enbart i monoblocken.. 12 kg philip |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/05 14:32:50 |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:33:25
|
Tjusigt reportage Tobbe !!  
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:33:33
|
Skönt att höra att jag har "high end-varianten".

mayro, kör ni dom terminerade eller naturella?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:36:00
|
  Det här blir roligare och roligare!   |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:37:05
|
Starten går......

Och här ser ni Philip trona .. Han ÄR verkligen en hårding som ens VÅGAR  

osannolikare uppställ får man troligen leta länge efter gissar jag. ..
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:39:52
|
Kör ni "bi-wirat"?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:50:24
|
Ja med så dyra kablar så var det en stor uppoffring att biwira som du förstår.. Men vi löste det ekonomiskt..
Och eftersom kablarna "är sååå tjocka" så kopplas dom med besvär in utan terminering...
Ni anar inte hur skoj vi hade det denna helg.. helgen bara rasade iväg. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/05 14:53:14 |
 |
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:51:57
|
Härliga bilder Mayro- Du är ju stark som f-n och utan din styrka hade vi aldrig fått upp dom. Det var redan ett h-e jobb att få in dem från gatan in i huset innan du kom!! Tack för all hjälp.
En liten programförklaring kanske krävs. jag har ju haft Audio Artistry Beethoven och innan dess AA Dvorak i snart 10 år ända sen jag började med tung HIFI. Under denna tid har jag aldrig lyssnat på en konventionell låda som totalt sett varit bättre. MEN nu lyssnade jag på Wilson Maxx 2 och det var en högtalare som för först gången lät kanske tom bättre än mina AA. Jag blev oxå imponerad av Mayros Silverline tillsammans med Phillipsen. De var ju inte bättre än mina AA men klart intressanta. Tyvärr var prislappen för Maxx, knappt 600K, för mycket för mig men nyfikenheten var väckt på stora lådor så därför införskaffades dessa Grande La Folia som ju är Statment produkten i Silverlines högtalarserie.
Att byta en högklassig 30.000USD högtalare, AA, mot en annan högtalare för samma peng utan att lyssna först. Vansinne? Kanske, men jag tycker att resan är lika rolig som målet och nu får jag tillfälla att börja en ny HIFIresa. Prova rörförstärkare - och jämföra dem mot mina Krellar- för första gången skall bli jättekul. Silverline är ju betydligt mer lättdrivna än AA. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:55:32
|
hihi .. Som ni ser så är philip farlig att lyssna på. efterverkningarna BLIR dyyyyyyra samt omdanande...
  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:57:24
|
Att "biwira" en sådan kabel borde kosta (hawaii-)skjortan? 
Men tydligen inte efter som du har skjortan kvar Mayro.
|
Edited by - Vox on 2006/09/05 14:58:31 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:27:23
|
Så här skrev en aningen förvirrad "Ulf" på "Audio Asylum vintage" efter sin upplevelse med philips här en helg....Han tog till o med fel på silverline bolero och mina GrandeurII
quote: Posted by ulf ( A ) on August 09, 2006 at 04:45:29
A friend has the very nice sounding Silverline Bolero speakers. He for fun tested an old Philips 2x12w tube integrated ca 1964. What glorious sound!!A detailed sound with Exeptional warmth and musicality!! Much better bass than with big transistor amps on hand!! It was one of the best sound I have ever listen to. The match bween the speakers and amps was a match in heaven! He let an experinced technician measured the amp and it measured exeptionally well with very low distortion etc. The combination could play reasonable loud but a few extra watts could be useful. Is there a modern tube amp with the same circuit that the old Philips but with higher output?
Men inpacten av det han hörde här är rätt tydlig som ni ser nu.. Jag tror ärligt få få riktigt insett hur överdjävligt philip KAN spela trotts sina små blesyrer i återgivningen han ändå har.Fördelarna eller rättare sagt EGENSKAPERNA överväger oavsett fel o brister... 
ett megasystem bestående av krell och nordost spelade på Wilson Max.. Och sedemera en dos av "Phille . Sedan finns som ni ser inget att göra mer än göra en nystart i sitt hifibygge...
Edit. Jag har fått ok av Ulf att kopiera texten ovan!! |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/05 15:31:53 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:33:32
|
Denna skjorta fick jag av ett ex för snart tjugo år sedan faktiskt.. Modet går igen som sagt... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Musse80
Member

460 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:36:39
|
Hur har ni råd grabbar? 30.000 dollar??!!!   |
A wolf in a sheep´s clothing... |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:41:26
|
Musse80: Endast en frågan om prioriteringar anser jag.
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:44:00
|
De e ju billigare än att t.ex. köpa en båt !!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:46:34
|
vox har helt rätt... Prioriteringar och intresse...Samt ett långt yrkesliv grundat på massa massa år av utbildning ger en ekonomiska förutsättningar..
Vi andra som slutade skolan tidigare får det ofta rätt tufft att göra mer än arbeta och handla lite billigare..
Fast som jag alltid sagt. Det är en rent otrolig tur det finns folk som har råd med saker som detta.. För efter nåt eller några år dom det byts igen så finns möjligheten för oss andra att få äga dessa saker såsom beg för då lägre priser...
Detta är oerhört skönt att det fungerar så ...  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 15:59:50
|
Såg på Silverlines hemsida att Philip passar bra effektmässigt till Ulfs nya HÖGtalare.
"Recommended Power : 12 to 2,000 watts"
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 16:11:12
|
Såg din Hawaii-skjorta, (den som pryder din, numera, muskulösa kropp), har ett exakt likadant exemplar här i garderoben 
Lill-Philipsen överlevde väl, hoppas jag...........
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Topic  |
|