Author |
Topic  |
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 16:12:39
|
Ja... Hur som.. Nu spelade phille i detta megasystem... grabbarna Krell stod tysta lite/mycket irriterade och iaktog denna udda personlighet phille som moppsade till sig...
Och ulf får utala sig före mig.. Men tilägger att dessa högtalare var värst att försöka driva.. Dom blev helt enkelt för stora ... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 16:14:19
|
vox.
Phille ger inte 12 w vid full drift av musik tyvärr... Gissar han ger betydligt mindre med musik än testsignaler... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
kris69
Member

538 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 17:19:12
|
quote: A friend has the very nice sounding Silverline Bolero speakers
HMMMMMMM
 |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:25:15
|
kris69..
Som jag skrev så vart namnet på mina burkar lite fel där... Men chocken vart väl stor kanske..
Vi tar några bilder till eftersom Ulf verkar vara iväg och inte vid datorn..
Här står nu dom för tillfället inte spelande megahäftiga Audio Artistry och vilar sig efter mycket mycket god tjänst.. Vi är många som rest ifrån dessa burkar med avund o saknad att man inte själv äger dom...
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
StefanL
Member

1020 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:28:13
|
Ja dom hade man inte tackat nej till.
Ulf: Du kan få en stock snus, ett paket Zoegas och 300 meter telekabel kanske?  |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:28:30
|
Och här är baksidan där det passiva filtret huserar på main Panel.
Varje tillverkad högtalare bär ett helt egen namn..förutom då Bethoven menar jag.

|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:38:08
|
quote: Ja dom hade man inte tackat nej till.
känner lika som dig där....... och jag tror jag vet flera som redan sitter o skruvar sig i stolarna..
Detta är ett ÄKTA fullrange system... lirar Utan problem 20 Hz kapabelt med sällsynt upplösning ända ner i botten...
 |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/06 09:45:51 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:41:40
|
Grabbar. Det är lite surealistisk känsla att sitta och visa bilder som dessa på produkter i dessa nivåer... och där BÅDA står kvar hos ägaren och det fd systemet INTE ens annonserats före det nya kliver in..
En annan måste ju för sjutton panta förra colaflaskan INNAN man har råd att köpa nästa ju...
Ja jäklar vad mycket rolig hifi Ulf "bjudit på" under åren som gått |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:42:33
|

Lätt ett av världens snyggaste sätt av högtalare   |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:44:04
|
Här är föresten en bild på "ulf" då han byter om och går på små mysiga fester... Han ser oerhört ungdomlig ut...
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:45:18
|
Speciellt tygpiggarna klär kanon...  
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 18:52:54
|
Sedan måste jag göra lite reklam också. Jag VET man inte får göra reklam här. Men detta är MAT reklam ju...
I skånes fagerhult bör ni stanna om ni är ute o reser. Där ligger ett ställe uppbyggt runt 50 tals stuket... och beställer ni en 400 grammare så får ni en 400 grammare och inte nån liten torr skosula....
Jag pallade halva innan jag höll på att kolappsa av mättnad.. Mitt råd är att ni beställer en "vanlig" 150 grammare.... En sk 150 som ni köper i korvmojen har endast namnet gemensamt.. Dom är ungefär som en tredjedel av dessa 150 grammare..Menar då färdiglagade...
Äter man upp en 400 gr ensam får man pris. Vår klubbordförande i skåne cruisers åt en sådan och vann fritt fika.. Samt gratis mat om han inte var mätt .. Samt en liten fin modellbil av en Corvette...
samt sitt namn uppsatt på tavlan bakom disken där man beställer Det är rätt tomt på namn där kan jag tillägga...

Bara intreören i en av matsalarna med 50 tals prylar kostade över 2 mille.. Så detta är inget litet skräpställe utan en turisatraktion... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/05 18:55:06 |
 |
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 19:42:40
|
Ja Phillipsen spelade fantastiskt med mayros burkar. DEt bästa system jag hört, om man inte spelade för högt, under 200k som jag skrev i en tidigare tråd. Och detta med telefonledningar! Den gjorde på intet vis bort sig med mina ny burkar men hade väl inte samma "utomjordiska" verkan nu. Grand LaFolia är ju en betydligt mer komplex högtalare än Grandeur och de 12 watten räkte inte lika lång här och den klippte ganska fort. Men på låg volym lät den mycket bra. Mayro o jag var lite oense här. Han tyckte att rörhäcken tom var bättre än Krellen på låg volym. Möjligtvis var det lite med "värme" i gitarrerna i hans ACDC liveplatta. Jag tyckte dock att ljudbilden krympte och lite klarhet försvann. Men man jämför ju Rowland/krell mot integrerad fossil från stenåldern. Bara att konstatera att stenåldersmänniskorna kunde de oxå!! |
 |
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 19:46:44
|
StefanL: Är telekabeln månne guldpläterad så kanske!? Snyggt skall det va! |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 20:30:11
|
En sak här. Vi var inte "oense". krell/rowland lirar ju totalt sett bättre rätt uppenbart .. Men "egenskaperna" i philip är enligt mig ändå bättre då det gäller att reda upp saker o ting till "förståerligt" öronmässigt.. Fast denna gång får jag förlita mig på att använda mina övriga lyssningar tillsammans med denna lyssning för att "höra" det eftersom det inte gick att driva lika bra..Philip gav upp PGA trötthet.....
Vid volymen då lodnessen kopplas ur så klippte Phille redan hårt . Bättre gick det på mer komprimerad beskuren musik.. Då orkade han bättre.. Däremot så betyder detta att man inte på mer okomprimerat ej beskuret att volymen fick sänkas massor.. Då träder loudnessen in rätt hårt och skapar en "överbas" som maskerar rätt hårt öronmässigt den övre sk "upplösningen".. Och detta då uppepå den varma ton som phille redan har gör då att det låter väldigt maskerat...
Så denna gång orkade inte denna gamla raritet med helt enkelt..
Så "oense" är vi inte....däremot förstår Ulf inte riktigt kanske hur jag menar .... Fast ulf och jag har alltid haft denna skillnad. . Ulf bedömmer det han hör och lägger inte till eller drar ifrån.Vilket är mer "rätt" egentligen.
Jag lyssnar och "hör" mera på grundegenskaperna och bryr mig inte så mycket egentligen om den mer finstilta delen som handlar om den översta tonen osv.inte då det är enbart test o inte hård bedömmning..vilket INTE någon philletest handlat om heller.... Men detta är en "sjuka" eftersom jag ofta just lyssnar eller lyssnat efter annat i byggen av system och inte just enbart det för tillfället "hörbara"...
saker som att ljudbilden krymper tex sätter jag ju in i sitt mer (på sätt o vis) tekniska samanhang. DVS ork att spela ut. "överbas" som maskerar osv osv...
Däremot var vi ense om att phille har "något" ÄVEN på dessa stora burkar som sagt då man spelade mer beskurna saker där orken inte helt blev knäckt.. Så ACDC lät som ulf säger rätt ok.. Persienerna skallrade i varje fall.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 20:50:06
|
Nehej, nu vilka jättehögtalare! 
Grattis ulf och på dig mayro för dessa underbara reportage!
Om jag nu bara hade tio av mina burkar så skulle jag ju kunna komma upp i dessa 200 kg...  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 20:53:33
|
Fast hel ärligt så trodde jag inte att dessa

Skulle ens kunna få en "rätt" ton ens från denna

Men att enbart få möjligheten att prova något så osannolikt som denna kombo är jäklar i gatan helt otroligt roligt... 
Helt sanslöst kort sagt. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
StefanL
Member

1020 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 20:57:25
|
Så hur är det, är den nya högisen bättre för dig Ulf?
Då kommer jag med 300 meter förgylld kabel, en dosa snus och ett paket Zoegas (Mollbergs blandning)
Hade jag haft pengarna hade jag lätt köpt AA Beethoven (Om man skulle pantsätta huset ).
Skillnader mellan AA och Silverline hade varit kul och läsa 
|
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 21:20:22
|
Mayro: Skitkul reportage!
Ulf/Mayro: Hur spelade Silverline? |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 22:07:39
|
pantsätt huset StefanL.. Du kommer aldrig ångra dig... 
U1.. jag kan avslöja att jag skulle OM jag fick ett seriöst bud på mina burkar.. Om jag fick ett dito på min USA bil.. Samt droppen ersattes med rätt summa pengar. Då skulle jag själv försöka äga ett par av dessa burkar aldeles oavsett om jag sedan kunde ens spela ens med dom ...
Jag skrev jag skulle vara nöjd att få kela med dom.. och jag skojade inte ett enda ord..inte ett ända ord ..
Men det är ju i drömmarnas värld detta...
AA ligger relativt nära i dessa ord dom med. men eftersom jag ju i åratal har sysslat med AA så känner jag mig aningen "mätt" på dom på nåt sätt...
Så dessa Silverline Grande Lafolia känns så roliga just därför.Det är "nåt nytt".. Det är troligen lite åt detta hållet som ulf också ser det på gissar jag..
men det ÄR verkligen en hiskeligt upplevelse att höra dessa stora jättelådor...även fast dom inte är inspelade....
Men Ulf har en hel del lidande kvar om dom gör som mina gjorde.Efter ett tag började dom låta hemsk. Man tror dom är trasiga ibland.Detta eftersom dom låter kanon direkt. För att sedan helt plötsligt låta trasiga helt enkelt... Inspelningen är fruktansvärd ...
Någon minns väl mina med jackor övertäckta lafolia väl..  |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/05 22:16:02 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 22:21:21
|
Eftersom det verkar som Ulf sitter o lirar musik så kör jag vidare här...
En liten bild av en highend kabels födelse... 1 kr metern...
]
Det ÄR skoj med kablar... ALLT skall provas.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/09/05 22:22:20 |
 |
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 22:24:35
|
Ja jisses vilka härliga högtalare! *flämt*
Man får gratulera! Hoppas du blir nöjd med dom Ulf. |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 22:26:20
|
Ni vet.. Man brukar säga man "sparkar in " högtalarna... Jag kan varna er.. Ta på er stålhättor om ni har kännsliga fossingar... För med mina fossingar krävs det dessutom en del kroppsvikt för att justera in dom...

Men visst fasiken ser detta HÄRLIGT ut va???? VEM skulle inte vilja ha en utsikt som denna i sitt lilla krypin stereorummet..I mina ögon är detta rent vackert... sexigt... Och bara helt underbart   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 22:30:24
|
Och av minerna att dömma kan ni nog utan ord förstå hur vi kände det.. Det är ytters sällan jag personligen skiter i allt o bara sluter ögonen o lyssnar då jag är borta...
 |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 22:33:49
|
Och denna min är vid denna siffra på Ulf´s Rowland försteg.. Det är detta man tydligen kallar mjuk inspelning i det ulferska palatset...

|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Topic  |
|