HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 06, bilder och reflektioner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:00:58  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Jag kan se en styck Pathos Endorphin


Är det den läckra cd´n i PL-rummet överst i racket
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:05:10  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Ja ,måste kolla in den i morgon.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:12:50  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Rummet med Avalon Eidolon högtalarna var fantasiskt tycker jag vilken dynamik i ljudet

Till och med mina två polare som är mer för bildsidan tappade hakan!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:17:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
På nedre plan fanns en smakfull uppställning med Macintoshelektronik och Dynaudiohögtalare, bra lät det oxå



En större dyrare golvmodell skyltades effektfullt.



Lite annat från samma rum.




Vad är nu detta



Jo minsann det är Jamos nya prisbelönta och kritikerrosade highend högtalare med öppen baffel


Det spelades omväxlande på dessa och några olika Klipschgolvare.



En till bakifrån.




Tillbaks i JBL-rummet som hade fått ett hedrande HiFi-forum diplom

Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:20:18  Show Profile Send Fred00 a Private Message  Reply
Jag blev väldigt imponerad av Burmester-högtalarna. Det lät grymt bra i mina öron, och då var det ändå inte det dyraste systemet jag lyssnade på. Vad hette Burmester-högtalarna som stod rakt fram i rummet när man kom in och vad kostar de? De hade en kromplatta i fronten såg ut som de som stod till vänster i rummet, fast de saknade den sidmonterade basen.

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:54:05  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Mässans bästa ljud? Engelholm Audio rummet följt av Burmester! Engelholm Audio rummet förtjänade verkligen en smultron utdelning! Kul initiativ från Hififorum!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2006/09/09 :  20:27:49  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Bästa ljud?

Enligt mig så kommer Naim och Peak/Vitus (synd att cd:n strula, fast det är klart, vad kan man begära för 100.000?) på delad första.

Burmester... ajajaj.. låter lika illa som de ser ut.
Marten lät bara plastigt tycker jag. trögt, ihåligt, trist och just det - plastigt.

O vad med musiken??

körer, orglar o hesa sångerskor?
hur svårt är det att få det att låta bra?


Precis.

Frozen Brains Tell No Tales

Edited by - Lepra on 2006/09/09 20:34:03
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2006/09/09 :  20:31:38  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Ett rum som förtjänar en extra lyssning är de rundstrålande högtalarna från MBL.

Wizard
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/09/09 :  20:55:21  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Hade inte Audionord nå´t att imponera med i år Fanns det nå´n prislapp på Avalonhögtalarna? Dom måste väl åtminstone vara lite billigare än toppmodellen Sentinel
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:09:16  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
Jag blev imponerad av Respons nya Respons Grand D.

Deras nya diskant har verkligen lyft dessa högtalare.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:28:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Mkt intressant!

Den handlar om flexibilitet och integrering.

Från denna monter, klart värt ett besök enligt mig.

Det såldes passande nog små-ampar inte långt därifrån, gulligt.

suck ja... än har vi lite sommarkänsla kvar.

Åtminstone kändes det så just här!

That´s it folks, har fler bilder men de har andra redan tagigt bättre, martinsson signing off...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:35:18  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Varför ser de flesta så arga ut på korten?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:38:41  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Det var inte speciellt mkt som lät bra på
mässan.Utav det vi lyssnade på,så lät
Dynaudio med Mcintosh efter omständigheterna
bäst.De flesta hade problem med resonanser pga
av rummen.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:47:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Själv tyckte jag engelholmaudio känndes riktigt bra, skön miljö och skönt ljud med sund filosofi, likaså klipch, de var en fläkt av friskhet och "jäklar-annama" i mina öron. (som tyvärr förtogs uppmärksamheten något av de där stora och relativt icke-imponernade jamo-mastodont-pjäserna).

Kul att se VOLT på en hifimässa, gammla beprövade element med ett förflutet hos bland andra Wembly.

Hoppas att ni alla fick en lika givande dag som mig själv, klart kul, nu skall jag bläddra igenom infon från Crestron och kolla igenom det två medföljande CD's som var så vacker istoppade.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/09 :  22:07:28  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Intressant att notera hur olika smaken är. På mej började vällusttårarna trilla hos Burmester och Quad/Manley-Stingray.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/09/09 :  22:09:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Skall nog ta en sväng och hälsa på Bosse på Golden age music imorgon

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/09 :  22:14:41  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
De flesta hade problem med resonanser pga
av rummen.

Jag är faktiskt imponerad över hur väl åtskilliga utställare lyckades "få till det" med tanke på omständigheterna, rumsutformning, störningar från grannrum, många personer i rummet m.m.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/09/09 :  22:23:36  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


I ett av Audio Concept rummen kunde man lyssna på dessa välbyggda rundstrålande tyska högtalare(MBL).



Översiktsbild.



Vienna och QRS hos Akkelis



Den mycket läckra JJ-förstärkaren



Vienna "Haydn",QRS "Merkurius mk2",QRS "Luna".



JJ rörriaa och lite fina kondingar.



Operabordet.



Kralliga rörmonoblock från Opera.



Vinyl.



Rörförsteg.



Rör-cd.



Monoblocken igen.



Mer vinyl




En riktig stingrocka i det andra AudioConcept-rummet, dock är denna totalt oskyldig till "krokodiljägarens" tragiska död nyligen...




Lite forumfika i gröngräset



Jag tycker grabbarna börjar se lite trötta och avslagna ut



Anders S snackar med Pac.






AudioPro rummet.



Men vad är nu detta



Och detta



En svensk Shanlingklon



De är inte till salu....

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2006/09/10 :  00:21:45  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Jag sprang ihop med Pac på mässan, det var länge sen! Jag har väl inte varit så aktiv här utan mest varit en "lurker" på sistone, andra hobbys har lockat även om anläggningen används dagligen... Anyhow, Pac såg kameran runt halsen och bad mig lägga upp lite bilder vilket jag gör nu. Eftersom jag pga teflonminne inte kan namnge allt lägger jag upp dem utan kommentarer... Håll till godo!























































Öh, jo föresten... Favoriter? Burmester, Wilson/Krell samt QRS/Bladelius. Jag är och har alltid varit svag för QRS, har själv ett par Callisto och jag tycker att märket fortfarande håller stilen...

/P


Edited by - Per Berger on 2006/09/10 00:32:05
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/10 :  01:34:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Men vad är nu detta
*bild*
Och detta
*bild*
En svensk Shanlingklon

Nej

Dessa har varit med några år nu, det är en specialmoddad AudioPro-rigg som inte går att köpa. Det stod någon rad eller två om dessa i något mässreportage i H&M för några år sedan.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/10 :  09:09:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Mina korta intryck efter någon dag av eftertanke från några rum där man spenderade lite mer tid:

I ospecifik ordning:

Monitor Audio-rummet lät bra. Jisses vilka trevliga högisar. Svårt att deppa med dessa burkar. Återger musiken med en trevlig edge och man får jobba hårt för att få dem att låta kass och para dem illa med fel elektronik. H&M har alltid haft ett gott öga till dem, och man kan förstå varför.

Focal-rummet var också trevligt. Har haft liite svårt för de billigare modellerna förr, men någon på Focal har jobbat duktigt med att slipa ljudet till en mer "svensson"-högtalare. Alltså ett ljud som kan falla fler på läppen.

Vitus/Purist Audio/Peak Consult-rummet. Vitus-grejorna gav habegär av sjuka mått. Har börjar man fundera på att sälja sin ena njure, typ. Det lät visserligen bra, men jag hade svårt att bedömma något vidare med den musik som spelades? Inget man kände igen, om man säger så.

Burmester-rummet: Lilla anläggningen till vänster när man stega in; Avkoppling... Lugnet i ljudet var mycket trevligt. Jan Johansson - "Jazz på svenska", lät mycket bra. Ett imponerande o-hetsigt ljud. Men varför "tickar" försteget som en hackspett när man justerar volymen? Och inte så lite heller.
Minsta anläggningen: Rakt föröver när man klev in i rummet - Några prototypburkar nästan "stulna" från fabrik. MYCKET ljud från liten högis. Höjda ögonbryn och givna nickar om erkännande. Och inte lät det illa heller.
Största anläggningen till höger när man kom in i rummet hade jag ej tillfälle att lyssna till (tiden blev knapp).

QRS/Bladelius-rummet: Oj, vad liten den nya QRS:en var?! Mindre än man föreställt dig. Litet ljud? ICKE. Bra demo, men dessvärre placerad längre bak än velat och hade bara höjdhoppare och basket-spelare framför mig...

Marten Design/Bladelius/några rör-historier-rummet: Glömt namnet på rör-pryttlarna. Inte helt illa. Vinylriggen hade liten chans mot Bladeius-källan. Tyckte Baldelius hanterade cd så som man trodde vinylen borde hantera vinyl. Här vart det ombytta roller.

Avalon/Edge-rummet: Otrolig ljudbild. Vilket djup! Detaljer! Inte illa alls... Mycket synd bara att när jag var där (nästan folktomt sånär som på tre-fyra pers) blev värden i rummet uppenbarligen folkskygg och sprang och ställde sig i bakre hörnet. Och hur vi än kikade och viftade med skivor och menande blickar, så blev man behandlad som luft... Dessuton så spelades på riggen nån synnerligen underlig flygel-historia/konstert, som angränsade till Absolut Kromata! Helt absurt. Det var lite "våga vägra", verkar det som för värden... Hur som hellst så noterades det att det användes SignalCable som nätkablage!

Krell/Wilson/Audio Research-rummet: Halva mässan gick in, så det blev mest ett "känna och se" besök... Ljudet var högt.

MBL-rummet: Jaha, då var det dags att sälja njuren igen. Vill ha.

Jamo/Klipsch-rummet: Skandal... Jamos flaggskepp kunde inte spelas då det saknades en "batteri"-kabel till Holfi-slutsteget som de skulle driva högtalarna med. Och uppenbarligen så existerade inget slutsteg på hela mässan som kunde maka med att driva dem halvt anständigt, utom just detta Holfi. Besviken? Yes! Såå... Istället blev man serverad ett Klipsch surround system som lät som det brukar: Vasst, hårt och alldeles för högt. Vi utdelade straffet i form av årets bas-test...

H/K/JBL/Infinity-rummet: HÖll mest på att packa upp... Dock lirades det über-JBL i ett "rum i rummet", till höger om ingången. Jag har tydligen missat grejen, men jag uppskattade inte ljudet. Besök/syssna och döm själva.

Canton/Onkyo-rummet: Massivt! Mycket tryck och...mycket av allt eg. Kanske mer högtalare än vad rummet mäktade med? Lät inte direkt illa. Imponator-ljud, typ.

Naim-rummet: Har jag skrivit om tidigare i tråden. Inte bästa ljud, men tveklöst bästa demonstrationen! Även om ljudet inte skall skämmas för sig heller iofs.

I stora hallen lyssnades det på de pytte-små Firestone(?) grejorna till lurar. Inte illa, men det lät osm om det var hörlurarna som begränsade välljudet?

Gallo/NHT: Snubben gick på högvarv och hade antagligen druckit tjugo eller trettio koppar kaffe för mycket. Han var dock talför, om man säger så...


Sen så var det många små rum som var just - små. Carlsson - Golden Age - Skumma rundstrålande italienska högisar - Manley/Quad - Respons - osv... Där det var svårt att få en uppfattning om ljudet, annat än att det inte lät uppenbarligen och direkt "illa".


H&M-folket var trevliga som vanligt.

Forum-fika hanns inte med.


Var det inte lite lite vinyl i år? Tycket det var mer förra gången...


Sen som vanligt: Knepig musik i 9 av 10 fall. Som dessutom spelades för högt. Även om några verkar ha skärpt till sig.


/M
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/09/10 :  10:09:21  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad är detta? Ny CD-spelare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2006/09/10 :  10:26:39  Show Profile Send x2000 a Private Message  Reply
mja.. tror det är Freja Mk II
se:
http://www.bladelius.com/freja2.pdf

som jag förövrigt tycker är snyggare i sin något fetare look
undrar om de inte har bytt drivverk???

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2006/09/10 :  10:44:24  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Jo, sladd sa att det var nytt drivverk, kommer bara inte ihåg vad... (Denon??)

/P
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/09/10 :  10:56:27  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
tack till er som hjälpte mig med namnet då mitt minne inte längre är vad det borde vara.. Dynavoice heter dom juh ja!
Dynavoice Definition - hur kan ngt låta så fint för ynka 3 000 kr?

och till ovan

Japp Freja MKII var namnet... Inte för agg jag direkt vet hur den ter sig bättre ljudmässigt än sin föregångare.. men jag natar att när de faktiskt ändrat storleken på den så man kan ha sin integrerade ovanpå är ett lyft i bra riktning, precis som sladd påpekade också =)


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2006/09/10 11:01:06
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000