HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken06 - Foto, En del av hifi... Zalve plåtar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/17 :  09:02:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag ska se om jag inte kan editera in lite information om bilderna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:11:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man kan få upp Metadatan för varje bild i PS. Där får du upp rubbet om kamerans inställningar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:51:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Man får en del basinfo i utforskaren också, men stämmer den? Ta exemplet med den fantastiska bilden på Edge. Enligt utforskaren är den tagen med 1/60s utan blixt. Lite därför jag undrar om Zalve använder lampor etc. Dessutom står det att den är tagen med en 50mm lins och känsligheten 100ASA, vilket kanske förklarar att kornet bibehållits. Är bilden mycket beskuren? Fördel med EOS10D att den går att ställa på lägre känslighet. Saknar det på Nikon D70. Många frågor...




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/17 :  12:13:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kör man blixten i manuellt läge så kommer den inte med i Exif , så är det på mina bilder iaf

*edit*
Det verkar som om x-tern blixt inte kommer med överhuvudtaget

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/09/17 21:51:00
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/09/17 :  19:26:34  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
quote:
K-man...här får du något nytt att gissa på



Missade denna "fråga" Zalve...men det ser ut att vara ASR Emitter?

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:48:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du kan du K-man



Nu har jag fyllt i med EXIF info,, Precis som Calle skrev, så kan man kolla det på de flesta bilder,, finns tom ett smidigt plug-in till IE så man kan de det direkt i browsern.


Edgebilden är tagen på morgonen i Det stora Avalonrummet, som fullkommligen badade i ljus då.
Gluggen är en 50/1,8 så den fungerar med lite mindre ljus.
Info du har Calle stämmer helt och hållet.
Bilden är lite beskuren, då i underkant. Mest är den nog bara lite roterad. typ 7 grader för att bli rak.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:42:01  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jättefina bilder

Jag behandlar alla mina bilder i Photoshop Elements och väljer "spara för webben" men då försvinner EXIF-informationen

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  11:43:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Eliot, har du inte funktionen "Save as...2" i elements ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  13:20:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply


EXIF:
f/11
1/200 s (Blixt)
Manuell vitbalans
ISO 100
Optik: 50mm

Uppljusad lite.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  13:23:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply



EXIF:
f/6,3
1/200 s (Blixt)
Manuell vitbalans
ISO 100
Optik: 98 mm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:15:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Eliot, har du inte funktionen "Save as...2" i elements ?


Den finns där säker men det sättet som Eliot väljer jobbar även jag med. man får lite bättre kontroll på komprimeringen. Så länge som man jobbar med rätt färgprofil dvs.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  17:14:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jo, jag vet det Johan,, Vem var det som ringde och klagade på att det blev pixliga bilder av det ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/18 :  18:59:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inte pixliga , utan fel färg. Pga av ett fel i val av färgprofil

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/18 :  19:36:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
man får lite bättre kontroll på komprimeringen
Har det stor betydelse? Zalves bild på Edge ovan är 78kB. Hur stor blir den om man "sparar för webben"?

quote:
fel i val av färgprofil
Det brukar jag aldrig ändra. Mina bilder är alltid "RGB color".


Zalve> Vad är det för format du lagrar i på flashminnet? jpeg, raw...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/18 :  19:58:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Har det stor betydelse? Zalves bild på Edge ovan är 78kB. Hur stor blir den om man "sparar för webben"?



Du kan ställa det lite hur du vill. "Spara som" ger ganska stora steg medans "spara för web" är helt steglös.


quote:
Det brukar jag aldrig ändra. Mina bilder är alltid "RGB color".



Kör man "spara som" då konverteras bilderna på ett ok sätt till sRGB som är standarden i webläsaren , över hela nätet faktiskt.

Väljer man då "spara för web" med en RGB o tittar på bilderna så blir dom murriga o ganska tråkiga för konverteringen från RGB till sRGB i det läget är usel. Jag som grafiker jobbar med aldrig med sRGB o märkte att mina bilder såg ju för 17 inte likadana som när jag sparade dom i PS. Antingen ändrar man PS till sRGB , eller öppnar man RAW bilderna i sRGB om man vill jobba med "spara för web". Vill man inte det då får man jobba med "spara som" vilket i mina ögon är på tok för grovhugget.

*edit 1*
Zalves Edge bild är ganska färglös så ser man ingen skillnad men har du en bild som är på 800x600 på +300 Kb som ska komprimeras ner under 200 kb så kan dom stora stegen ställa till med bekymmer.

*edit 2*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/09/18 20:04:29
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:07:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Generellt kör jag allt i JPG (Inte RAW), de är så få saker som kräver RAW format och publicering på internetfora och visning av bilder i browsers är inget som kräver det.

Jag brukar spara mina jpeg på 9 av 12 i skalan i PS för att inte få dem så gryniga/komprimerade.

OM man som Johan jobbar med detta hela dagarna, så kan man kanske se skillnad, men få här ser skillnad på en bild komprimerad med 80 eller 90 i PS

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:14:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du har kanske rätt , jag gillar helt enkelt verktyget att kunna se i realtid hur mycket komprimeringen gör o att man kan ställa den helt steglöst. Färgrymderna däremot bör man ha lite koll på

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:32:27  Show Profile Send Snoddas a Private Message  Reply

Herregud vad mycket OT det var här.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:37:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Njea,,, Det gäller Foto (Speciellt Hifi-Foto), så då är det inte så mycket OT.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:41:26  Show Profile Send Snoddas a Private Message  Reply

Jag vet, men jag hade ju förväntat mig mer foto!
Alltså bilder, inte "tekniksnack".



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:15:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

okok, man kanske får ställa en fråga om man postar en bild, då




Enligt Cyberphoto är "Skillnaden i brus på ISO400 jämfört med ISO100 knappt märkbar" (avser Nikon-kamera). Detta tror jag inte på. Tycker skillnaden är märkbar mellan 200 och 400 om man kollar på en bild på skärm i skala 1:1. Vad är er erfarenhet?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:31:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vad jag menar är att även om jag tar den förminskade och därefter komprimerade bilden (som Zalve postat ovan) och sedan förstorar den 300% och beskär till 750 bildpunkter, så är den helt OK:




Detta lyckas jag inte med i 200ASA även om jag använder liknande optik. Vari ligger mitt fel?

(säg till om jag pajat din bild Zalve, ville bara visa som exempel)

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:08:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Detta tror jag inte på.


Om man har ljus nog för att köra på 200 men väljer 400 då märker man väldigt lite skillnad. Men är där precis ljus för 400 då kommer bruset direkt.

Zalves kamera ÄR bättre än våra D70

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:12:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Zalves kamera ÄR bättre än våra D70

Tänkte just detsamma.
Brusgrafer finns t ex här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page18.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp

Det skiljer en del i brusnivå.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/18 :  23:35:33  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
När man i testar har jämfört min Nikon D200 med Canon EOS 5D så har man påpekat att bruset var klart högre på Nikon om man använde JPEG och man kunde reducera det kraftigt genom att använda RAW-format så att skillnaden blev liten upp till ISO 1600. Canon EOS 5D har ju fullformats CCD så den är principiellt bättre när det gäller brus.

- Jag tänker därför i framtiden börja använda RAW-format och även köpa programmet DxO för att korrigera distorsion mm

Jag har gått från en helt manuell systemkamera till Nikon D200 (inköpt 1 Juni) så jag har mycket att lära av er alla och jag tar mycket intryck

Mvh,
Eliot

PS. Länk: http://www.dxo.com/

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000