HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr hos Janne/Skönt Ljud i Umeå
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/05 :  23:42:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det har varit en omtumlande dag! Mör och i det närmaste däckad av den käftsmäll som förmedlats som en rak höger så börjar man äntligen återhämta sig efter dagens övningar

Vi - i HiFi Norr - har vandrat i Pac's fotspår och det känns en aning löjligt att stå med kameran och ta bilder i förhoppning att förmedla en bråkdel av känslan av den upplevelse som vi fått under dagens lopp när man vi i skuggan av Pac och hans bilder har stora fotspår att fylla.

Fotograf, som man däremot inte är, så är det ändå med löjliga välmående leenden fastsmetade på våra ansikten som vi ger oss av in i hifins minst sagt förlovade värld och jag tror att jag vågar mig på att påstå att samtliga under dagen fått våra världar en hel del omskakade.


Det är med stora förväntningar, lika spända och ivriga som små barn på julafton, som vi hoppar in i bilen och rullar iväg mot vår destination

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/11/07 19:01:23

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/06 :  00:13:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vad kallt och snöigt ni har däruppe!

Vart bär resan då...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/06 :  07:09:09  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Kallt, nej, med -1 grader på termometern och nysnö i form av puder så blir E4:an i och för sig inte speciellt rolig med allt salt som hävs ut och slasket är ett faktum, men det gör inget när man åker sånt stabil Audi(o) "fyra"


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/11/06 07:09:44
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/06 :  07:21:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Pac's fotspår, i varje fall audiofilt räknat, är vad jag vet inte speciellt välspridda här uppe i norr, och definitivt inte de som ännu knappt kallnat. Resans mål är förstås hos...
quote:


Bilden hämtas från Pac och hans tråd om premiärhelgen hos Skönt Ljud


...i "Ume"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/11/06 :  08:04:53  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Yeah, way to go EuphoniC!

Det här blir kul att följa!

/ stargazer, som "tjuvade" och var på premiären
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/06 :  10:00:00  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Snart tillhör man den illustra skaran av Hifi-Norr!
Ordnar EuphoniC detta med mitt medlemskap?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/06 :  10:49:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
The more the merrier! Du har ett PM

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/06 :  11:22:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi skippar väl snick-snacket och kastar oss rakt i affären. För er som har följt med Pac's bildreportage från butikspremiären så vet ni mycket väl vad som erbjuds och det är i ordets bemärkelse tung hifi.

För den som lyckats med konsttycket att missa Pac's reportage, passa på att läsa detta nu för jag kommer att hoppa över mycket av det som normalt sett skulle haft stor fokus vid en dylik välljudsrapport!

Skönt Ljud i Umeå, Janne sätter upp skylten!

Tills ikväll få ni hålla tillgodo med ett smakprov på vad Wilson menar med god finish


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/11/06 :  11:41:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
HiFi norr är på upptäckarstråt!

Det skall bli spännande att se vad som förändrats.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/06 :  12:22:27  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nu har man vaknat upp från stilleståndet man hade efter att varit en hel dag på skönt ljud i Umeå

Det har varit en otroligt trevlig dag med mycket intressanta saker som vi spelat på.

Väntar med spänning om vart Euphonic ska ta oss.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:54:14  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mera bilder och mera info! Har hört att det var mycket trevligt i Ume denna söndag

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:53:00  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
EuphoniC: Öka lite nu!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/06 :  23:14:35  Show Profile  Reply
Som rubriken säger:
quote:
I Pac's fotspår


Du lär nog få lugna dig ett par veckor Hornta

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/11/07 :  00:32:56  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Kom igen nu då, visa mer bilder! Det har ju gått mer än ett halvt dygn sen senaste bilden...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  08:29:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Du lär nog få lugna dig ett par veckor Hornta

Fotspåren är svåra att hitta i allt det nyfallna vita stoftet som täcker marken här uppe - vi får förlita oss på luktsinnet istället

Jan kände att han hade lite för hög instegströskel där ett komplett system börjar på, ja i runda slängar hundringen så han har tagit hem ett enklare system för att kunna tillfredsställa även de som ännu inte kört ned sig helt i dålig-ekonomi-träsket som omger hifi.

Lite elektronik från Franska Advance Acoustic.



Tillsammans med Heco alternativt Wharfdale högtalare.



Allt placerat i det riktigt stiliga Solid Tech Rack of Silence som också för mig personligen var det mest intressanta på den här väggen. Vi ödslade inte mer tid på det här kapitlet, vem vill göra det när man vet vad som väntar lite längre in i butiken


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  10:43:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
En sak som jag sätter stort värde i är Jan har rivit ut en lägenhet och inrett som butik.

Butiken andas verkligen "hemma hos" med allt vad det innebär på gott och ont, men det är ju så kunderna kommer få nyttja sina prylar de handlar av Jan så det är ju också det mest "ärliga" sättet att presentera produkter.

Jan nämnde att han hade kollat efter butiklokal närmare centrum men att hyran var astronomisk - det tackar vi för!

I referensrummet som Janne kallar det, inte av helt oväntad anledning så tronar ett par Sonus Faber Amati Anniversario brevid Wilson Sophia som visar sin spegel lite längre upp i tråden.

Lite av en orgie av finish med risk för att det blir lite för mycket på en gång för att man verkligen ska uppskatta vad man egentligen har framför ögonen, alltså rent estetiskt


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/11/07 10:50:54
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:36:54  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Mmmmm Amati Anniversario...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/07 :  13:33:02  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mera Amati Anniversario
och framför allt Nagra!!!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:24:00  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Mer Amati?

Spontant så delade vi upp oss i två mindre grupper, 7 stora starka runt en sweetspot-fåtölj är ingen höjdare, det funkade betydligt bättre med 3 + 4 grupper - vilket det blev av naturen.

Det blev oförskämt lite spelade för egen del i referensrummet vilket jag skyller på att rummet var mindre fördelaktigt vad gäller akustiken vilket jag kommer att återkomma till lite senare.



Jag missade att ta bilder på elektronikparken, men båda högtalarna spelades med en Krell SACD Standard kopplat till Audio Research's försteg SP16 och förstärkaren VS55.



Som sagt var, en orgie i extraordinärt hög finish!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:32:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Dagens retsticka, kronan på verket, Brinkmann's LaGrange spelade tyvärr inte för dagen då Jan inte tyckte att den spelade så bra som den borde vilket kommer att åtgärdas med diverse justeringar, bland annat att den flyttas till en separat uppställning till höger om resterande del av anläggningen. Dock beroende av en kabel som var tvunget att specialbeställas från det stora landet i väster vilken ännu inte anlänt.


Nåja, där och då presenterades anledning numero uno för att åka till Umeå igen, inom en inte allt för avlägsen framtid

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/11/07 14:34:02
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:40:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi tar en till på Brinkmann när vi ändå håller på! Saftig lapp där till vänster


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/07 :  15:25:51  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/11/07 :  15:43:11  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Finfint. Det verkar vara en riktigt trevlig affär det där!
"La Grange 1/Tonearm/PickUp Komp. 195'000:-" Man får alltså en komplett vinylspelare för det facila priset 195 loppor. Inte farligt! Undrar hur många ex av den kombinationen han kommer att sälja? Snygg var den i alla fall.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  17:07:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Janne resonerar som så att han kanske får sälja någon eller i bästa fall ett par men det handlar också om att ha något att se och att få höra i butiken som kan locka folk från hela landet att åka de relativt stora avstånd som det ändå handlar om här uppe, mer eller mindre enbart för att få se och höra high-end istället för att kanske flyga söder ut eller än värre handla osett och ohört på postorder.

Det har Janne redan nu lyckats med, det finns som sagt var en hel del i butiken redan nu, två månader efter premiären (!) och det är inga dåliga prylar!!!

Sedan blir saken inte sämre av att han är en trevlig och glad typ som dessutom kan sina saker om produkterna som säljs och dessutom, utan att veta speciellt mycket om hans bakgrund inom hifi, uppenbarligen har god erfarenhet!

Nu tillhör man som tur var den lyckliga skaran människor som ändå bor relativt nära, 13 mil från Skellefteå är ju inget att snacka om

Stay tuned..

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/11/07 :  19:43:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det ser ut som om Janne plockat fram fler vinylplattor från sina samlingar...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:09:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Brinkmann LaGrange


Lite synd att Brinkmann inte har någon budgetvariant för oss som inte vill spendera dessa summor. Har sett att de har en enklare spelare, men den verkar vara helt annorlunda konstruerad, direktdriven bland annat. Skulle vara intressant som sagt om man med lite enklare medel kunde komma i närheten av en spelare som LaGrange eller Balance som fanns på Arken.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000