HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "tung Ulf" Lånar och köper från Audio Concept
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:02:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jaha. Då var det dax igen för ett litet repotage.. Denna gång slås det tidigare besöket ihop med det senare eftersom detta ju är en "resa" från dipoler till lådor som sker..Och flera saker provas ut under denna "resa" som "Ulf" gör..

Så vi börjar med en kort resume från förra tråden
















Ja... Hela tråden finns här att titta i om man missade den tidigare....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53446

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/19 17:57:41

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:12:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Denna gång stod kaffe klart då vi kom.



Samt paketet redan öppnat men ej inburet ännu i hifirummets värme...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:24:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Nyrenoverat för massor med pengar på Audionord o vackert fett utseende..... Suget att äga det känns fett kan jag lova. Det är INTE ofta sådana står helt nyreparerade samt fullt genomgångna samt OANVÄNDA Sådana skall ju sitta inmonterade i system och inte som prydnader..






Men denna gången fick den respass ut ur rummet eftersom den ej används. Samt platsen den hade skall besättas av annat




det lustiga är att detta krellsteg enbart väger ca 10 kilo mindre än den som bär det... DVS 85 kg...Mot mina ca 95 "pannor"...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/11/10 15:29:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:31:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Så var den nya "mojängen" inmonterad på Krellens plats..




"Basröret" utåt som ni ser..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:43:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Som sagt tidigare så var ju redan kartonger borta denna gång. Så denna gången går vi direkt på "sak" så att säga...



Men efter moget övervägande då man insåg storleken på denna lilla lådda så blev vi två som bar...Mångas "basrör" visas i denna tråd som ni ser..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:46:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Och den ÄR stor denna Lådda inser man då den skall igenom dörrens öppning...



Och faktiskt tung också.. Sådant gillar vi ju vi hifigrabbar...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:47:51  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Finishen påminner starkt om Cantons högtalare.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:50:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Så va det basport utåt igen då..



Phuuu.. Där står den då på den gamla Krell platsen...



Och det är gott att se den matschar finfint storleksmässigt dom övriga sakerna som lirar hos "Ulf"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:53:19  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jag gissar på att det är den Velodyne DD-15 eller DD-18

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:55:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


"Canton"
Nä högre får du "skjuta för att träffa"... Till saken hör det även att detta inköp ENDAST är ett prov som "Ulf" inköpt.. Så det färdiga vet ingen ännu vad det blir...

Detta är en .....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/10 :  15:57:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ja, det känns ju helt logiskt att man behöver en sub till de där små högtalarna som ulf har...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:03:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Faktum är att man MÅSTE ha en subb till Ulfs stora burkar eftersom dom endast lirar enligt tillverkaren 25 Hz.. Och i rummet med basen som sugs ut endast ca 30 Hz med någon nivå att tala om..... Och har man före dessa stora burkar haft Audio Artistry Bethoven som lirar 20 Hz med MYCKET bra nivå så.. Ja då MÅSTE man göra åtgärder för att få mer djup ut i sin musik...

Men detta var redan vid bytet till dessa stora Silverline något Ulf räknat med. Så inte direkt en överaskning som tur är...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/11/10 16:03:41
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:06:39  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
OJ , detta är ju en best utan dess like ME LIKE IT!!!


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:15:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Men tittar man igen på bilden bak på Ulf´s Velodyne DD 18 sub så ser man PROBLEM

ALLA system i dessa klasser där Ulf befinner sig har XLR... Subben har endast RCA... Så vad att göra

Detta kan man ju enkelt lösa via adaptrar. Vilket vi också tänkte göra..

MEN!!! RCA kontakterna sitter så förbaskat tätt så det går helt enkelt inte att använda adaptrar



Bedrövligt detta att sådant skall behövas bli problem med anser jag...

I nivåer där man köper sig en sub för över 30 tusen kr så kan man ju lätt anta att köparen har ev XLR på sina övriga grejor...Detta finns ju idag på redan klart lägre prisklasserna...

Och ÄVEN OM man använder RCA. Så behöver dom väl inte sitta så förbaskat tätt så det ej GÅR ens att använda adaptrar...

Där var kritik Nr 1 i alla fall.. Bedrövliga kontakteringar måste man säga... Sådana "problem" med så påkostade saker som detta ändå är BÖR inte få förekomma...Det drar klart ner första intrycket en del då man står med glädjen att koppla upp första gången. och man inser man INTE lyckas FAST man köpt hem adaptrar osv redan före för att INTE hamna i problem...

Beskåda bilden så ser ni hur tätt det verkligen är.. inte ens feta RCA skulle gå att använda..




Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/11/10 16:21:00
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:20:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Så dagen efter bar det iväg till Elfa för byte samt mer inköp så inkopplingen skulle ens kunna ske..

Ulf framför numera en välkänd hifiräddare för honom och oss under hans byte av system...



Antar vi kommer besöka dom ofta ofta under framtida provanden och ändringar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:27:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Väl inne på elfa så inköps lite olika små atraljer som KAN behövas i olika uppsättningar kablar osv då dom befintliga vi hade redan INTE fungerar


Nån sån här..


Och nån sån här



Och highend sån här..



Så grejar vi nog ihop det tillfälligt i alla fall. Ett annat problem är ju att Ulf´s Jeff Rowland försteg INTE har RCA alls... Vilket gör allt än mer knepigt att få ihop... Samt att därför det inte finns någon endaste RCA hellar att tillgå..

Så biltema samt clicktronick blir räddningen förutom massa knepiga adaptrar

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:34:28  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Vär tillbaks på Ulf´s uppfart så står denna alltid glada trevliga kompis o väntar.. Muse



man kan ju alvarligt undra vad Muse har i sin colaflarra Som ni även ser så avslöjar min finfina kamera ALLAS knepiga utseenden vid olika tillfällen.. Den är nån slags motnivå till dom här oftast kanonfina bilder som tas.. DVS mina bilder ÄR mer "ärliga" mot er läsare... Man SER ju verkligen hur folk ser ut

Men den dagen ni "salar" ihop till en bättre så slipper ni bli avslöjade via min gamla trotjänare "HP320" som den heter.....Det är snart julafton...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:36:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Efter många svordommar.. Många byten o trixande så.. Ja då satt allt ihop... och faktiskt kommer det ÄVEN ljud ur grejorna igen..





Edit
Nån mer än jag som börjar anse att tv´n ser liten ut nu...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/11/10 16:37:58
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:52:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Nån mer än jag som börjar anse att tv´n ser liten ut nu


Jag tänkte precis nåt liknande...påminner om min mors 14" nu

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:53:28  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Men varför i hela friden har man TVn i samma rum som speleriet?

Kasta ut den eller flytta den till köket...


Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/10 :  16:54:28  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det kanske är nästa uppgradering...samt en tillbyggnad så allt ryms...kanske globen...;-)

seriöst grymt imponerad och jag kan förstå besvikelsen över för tajt satta kontaktdon, vad tänker konstruktören egentligen...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:00:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Systemet är nu ihopsatt så att Subben ansvarar för delningen mellan huvudhögtalarna och subben. Så Silverline används endast såsom main panel och delas av från 80 Hz om jag inte minns helt fel.. Därifrån tar Velodynen vid och lirar neråt resterande..

Och detta lyckades tack vara adaptrar på adaptrar via adaptrar vilka ansluts via mer adaptrar.. Och samanbindande är biltema samt clicktronick osv.... Ett som ni säkert inser mycket highendbetonat sätt att ansluta sina grejor...

Jaja.. Men spela gjorde det..Vi drog igång med lite justeringar osv..

och det var förbaskat roligt.. TUR som attan att Muse kom över. För mina datorkunskaper är INTE något att skryta med. Men muse trixade fram hur man gjorde med alla justeringar. Så Ulf läste högt för muse. O muse fixade med fjärr osv.. Jag satt där och bara kollade o fattade noll...

Men av håret på benen att dömma då Eva Cassidy lirades så lät det rätt ok...



För att inte säga då man kollade in muse hår resning han låg inne med..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:14:33  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Till och med Krellarna ser små ut

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:17:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Säg det till Ulf att hans Krellar börjar se småttiga ut...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:25:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
mayro: Tycker du brukar gnälla på xlr/balanserat annars.. Trevligt med omväxling. Och i ulf's system är alltså balanserat ok även i din bok?

Intressant "experiment" må jag säga!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:26:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Så var det dax för lite mer noga mätande o trixande då...

Micken



Koppla in info.



Mickställ



och hur det såg ut vid tillfället..



Och huij vad det rattades innan vi fattade mer hur man SKULLE göra

Bara skillnaderna att ha micken på magen mot vid öronen var stoooor enligt tv bilden. Men inte lika stor i öronen faktiskt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000