HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Muta skivbolagen/Stödköp? avlivad!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/25 :  17:53:01  Show Profile Send jerico a Private Message
Jo jag har nog inte tänkt att åka dit med en väska med en massa #65533;£$ men häng med ett litet tag.

Vi vet ju alla att skivbolagen inte alltid gör vad de ska. De släpper ut skivor som rent ut sagt låter som en ilsken bäver på svart ek. Medans vissa andra gör ett bra jobb ibland... Jag tänker på artikeln i hifidelity om att stoppa våldet mot musiken.

Jag såg det på text tv för ett tag sedan att Dianna Krall låg på album listan här i sverige och då slog det mig...

Hur många medlemmar är vi här? Fler än 3 iaf. Vi har ju flera medlemmar som är duktiga på att kolla in ny musik. Om vi gick man ur huse en gång i månaden eller en gång var annan månad för att gå ner och köpa samma skiva. Det borde ju öka saluförandet av en bra inspelad skiva. Inte för att man kanske vill ha just den skivan men man kan ju inte hota skivbolagen med piratkopiering eftersom de då svarar med mera kopieringskydd.

Vad har vi att förlora? Jo vi förlorar pengar på skivor vi kanske inte hade tänkt att köpa. Det är en avigsida helt klart. Men om vi försöker i ett år så kanske det kan ge något genomslag.

Men för att det här ska ha en chans att lyckas så får vi nog ge oss i kast med de nya skivorna som kommer. Lite lättare då tror jag att knuffa upp den till en "bra placering" på de topplistor som de tittar på.

Jag tror inte vi kan hota utan vi får ta och köra med morötter istället för att få fram vårat medelande till dom.

Hur ställer ni er till mitt förslag? Alla behöver ju inte spräcka sin budget men jag vet med mig att jag kan köpa en skiva i månaden utan att bry mig så hårt om jag vill ha den eller inte.

EDIT:

Kom på det att jag lägger in skivorna här i första posten vad efter oxå.

Januari --- Kalle Baah - Natural
Februari--- Beethoven (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56435)
Mars--Rosie Thomas - Only with laughter can you win (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58301)


Jag har nu avlivat detta lilla försök pga att man inte fick veta hur många som var med om det hela... Men jag kommer helt klart att fortsätta att maila bolagen varje gång jag köper en skiva och säga vad jag tycker.

Ha en bra dag!

Vi höres!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Edited by - jerico on 2007/03/18 13:19:46

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/25 :  18:17:45  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Du vill använda ungefär samma taktik,som jag brukar göra när jag vill veta utan att egentligen fråga frågan...
Man lär sig mer,om man spelar dum,menar jag.

Din idè och tanke är definitivt,
en mindre snilleblixt,men det blir lite Trial&Error över det hela...

Men Credit ska du ha,för idèen var superb,beroende hur man utnytjar den förstås.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/25 :  18:27:14  Show Profile Send jerico a Private Message
Tanken är väll det att vi bestämmer oss för en skiva i månaden och sedan blir det man ur huse. Om vi sprider köpen så det inte hamnar i samma gren hela tiden så tycker jag att det borde fungera. Om inte annat så får vi vidga våra vyer lite.

Tom JAG skulle nog kunna gå och köpa en RAPP skiva och då har det gått långt.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/25 :  18:49:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Då ska du köpa en redigt gammal Old-Skool,med NWA och dom,haha! =)

Seriöst,det finns mycket bra rap/hip-hop och sånt därute,det måste inte vara amerikanskt längre,vi skåningar har en hel del etablerade artister inom den genren,Svenska akademien`s första skiva är kanon!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/25 :  19:59:15  Show Profile Send Stickan a Private Message
Nya skivor är aldrig fel!
Jag hänger gärna på förslaget, bara jag slipper köpa folkmusik-gnissel och hip-hop för ofta.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/11/25 :  22:39:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Lite gammal 50-60 talstaktik, när bolagen for runt som skållade råttor och handla plattor för att få upp på listan. Går ju att köpa ett gäng plomberade och lämna tillbaka.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2006/11/26 :  00:00:24  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Aye, Det låter som en riktigt rolig idé om inte annat.
Jag är på

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/26 :  00:23:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bara en liten detalj, detta är väl inte att muta utan snarare att stödköpa...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/26 :  00:55:50  Show Profile Send jerico a Private Message
Det har du rätt i ztenlund.

Men någon som har lite goda ideer på strategi?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/26 :  02:26:53  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Man ur huse är bra,

men hur ska bolaget veta att man köper skivan för att det är bra ljud på den?

Man skulle kunna ringa dem och berömma varje gång det kommer ut en med toppljud!

Sen kan man subventionera en lärling till teknikerna som spelade in skivan, så att deras kunskap går i arv
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/11/30 :  00:46:03  Show Profile Send edison a Private Message
"Man skulle kunna ringa dem och berömma varje gång det kommer ut en med toppljud!
Sen kan man subventionera en lärling till teknikerna som spelade in skivan, så att deras kunskap går i arv "

AMEN!

Man är väl lite slö, jag menar när sa man till att "ljudet var/är verkligen bra" på en platta/konsert..?

Jag har gjort det bara EN gång, när ljudet på Stockholm Jazzfestival bara var SÅÅÅÅ BRA att jag var tvungen säga till mannen bakom mixerbordet.
Det kändes iaf om inte annat ganska så gött att visa uppskattning den gången.

Sen om favvoartisten gör en platta med uselt ljud borde man väl inte dra sej för att "gnälla", heller ...

Helt enkelt borde skivbolagen få lite feedback ("pardon the pun") om än aldrig så lite, av oss som faktiskt BRYR OSS om musiken OCH om hur (väl) den serveras oss...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/11/30 00:48:00
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/11/30 :  11:01:40  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det här låter ju som en vettig kampanj.

Komplettera med klisterlappsaktion?

Smyga runt i skivaffärerna med små klistermärken med texten: "Utmärkt ljud, rekommenderas av medlemmarna på www.hififorum.nu" och tejpa på fodralen. Gärna då också informera både affärspersonal och skivbolag om detta. Att ha "Månadens rekommendation" som en fast del högt upp på Hififorums startsida kanske kunde vara en idé också.

Helt enkelt öppna folks ögon för det faktum att vi är ett ganska stort gäng som faktiskt bryr oss om hur våra skivor är producerade.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:41:00  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag är på! Om inte annat så kan man få lite udda kort i samlingen, så läng som vi snackar CD då. Vinylen lyser med sin frånvaro hemma hos mig.

comfortably numb
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:58:41  Show Profile Send jerico a Private Message
Verkar som om intreset finns iaf.

Vi har ju en hel del medlemmar här på forumet så vi borde ju kunna få till nått. Sedan är det ju frågan om hur vi ska ta och lägga upp det men om vi ger ut en tråd mot slutet av varje månad med lite olika skivor så borde vi kunna enas om nått där.

KME är ju en klippa på att hitta musik tycker jag. (han kommer att vara en anledning till min konkurs) Hoppas han läser det här och kommer med en liten ide om det hela.

Men för att öppna den breda massan behöver vi få in en massa "kända" artister bland medel svenne med radio och mp3...

Jag är nyfiken på hur Rammsteins nya platta låter... De brukar göra ett bra jobb vid inspelningar.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2006/12/04 :  08:59:03  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
mmm... hoppas detta leder nånvart nu...

det kan ju vara mysigt att plötsligt efter ett år ha tolv skivor som man kanske inte hade lyft ett ögonbryn för.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:40:27  Show Profile Send Stickan a Private Message
Kan vi köra igång i början på nästa år vore det bra.

Först måste vi få ut budskapet till forumets medlemmar, såg att bara 235 hade läst denna tråd än så länge.

Om skivan är ny eller några år gammal tycker inte jag spelar så stor roll egentligen, just den skivan får ju ett lyft i statistiken hos bolagen.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:33:24  Show Profile Send jerico a Private Message
Men vi kör med början januari!

En liten stilla fråga bara... Kme???? HAr du läst den här tråden? Orkar du "sniffa" lite plattor som kan passa?

Alla medlemmar kommer nog att behövas för att vi ska få en bredare "front" eller vad man ska säga. Lite kul om vi allihopa skickade ett mail till skivbolaget och tackade för en bra inspelning!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:38:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kan vara intressant med plattor man annars inte tänkt på. Kan ge många andra bra spinn off-effekter åt det egna arkivet. Men det kunde vara bra om vi visste hur många som hänger på. 20-30 fler sålda skivor lär inte märkas hos skivbolagen, mer än lite extra vinst.
Men som Bunkert säger, hur kopplar skivbolagen xx st fler sålda skivor till ljudkvaliten. Då tror jag snarare på att vara öppen, och redan innan gå ut till bolagen och säga avsikten med aktionen.
Den ökade intäckten dom får måste också överstiga merkostnaden för den bättre kvaliten. (Någon som vet vad merkostnaden är?). Välgörenhet är knappast något som står högst på agendan hos bolagsdirektörerna, utan avkastning.

Incitamentet i tråden är mycket gott. Jag stör mig oerhört på den bedrövliga ljudkvaliten på många skivor. Herregud, det kan ju låta skitbra! Lyssnade igår på cdn "crime of the century" från -76. Låter kanon. Varför låter dagens produktioner snarare sämre än denna. Vart tog utvecklingen vägen? "Cost reduction" tidens ledord.

jerico, tar du täten och visar oss andra vägen?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:58:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Skall försöka skriva ihop ett litet brev till bolagen. Där det puttas för ljudkvalitet, göra lite jämförelse mellan bra och dåligt. Tar vi tex Mikovski plattan inte många här köper den. Slår vi den mot en liknande svensk artist Sophi Zelmani med ljudkvalitet. Hur mycket plattor har Zelmani sålt tack vare beröm på forum, spelande på mässor? Vi är ingen liten kundgrupp ta bara oss här 3-4000 storkonsumenter! Lägger ut mitt förslag här sedan kan vi hjälpas åt att maila runt det.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/04 :  20:41:41  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Lyssnade igår på cdn "crime of the century" från -76. Låter kanon. Varför låter dagens produktioner snarare sämre än denna. Vart tog utvecklingen vägen? "Cost reduction" tidens ledord.


Håller med. Ofta låter gamla inspelningar som förts över till cd för j...a illa!
Tur det finns några band och bolag som tänker på konsumenterna.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:21:28  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Vi är ingen liten kundgrupp ta bara oss här 3-4000 storkonsumenter

Hmmm.... Tvivlar på att 3-4000 av oss hänger på. Tippar snarare på 5 %, dvs högst 200. Max. Men jag kanske är negativ?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/04 :  22:12:25  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Hmmm.... Tvivlar på att 3-4000 av oss hänger på. Tippar snarare på 5 %, dvs högst 200. Max. Men jag kanske är negativ?

Vi får väl skicka en hög med PM!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/12/05 :  02:09:48  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ett mail till Beslutsfattarna på bolagen för varje skiva med skönt ljud tycker jag.

En "HiFiForum rekomenderar etikett" skulle också vara kul att ha.
Vi skulle kanske enas om en skiva varje månad på något vis!!?!

Men tänk att skicka:

Ärade bolag, HiFiForum har valt er produkt till månadens skiva tack vara dess ypperliga ljud...

Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:15:30  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
hehe... då får HifiForum börja teckna logotyper

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/12/06 :  11:38:49  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Finns redan en "HiFiForum gillar logotyp":
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/12/06 :  11:55:58  Show Profile Send denada a Private Message
Jo detta är ett förslag som vi nog bör försöka att genomföra.
Jag menar 200:- i månaden har nog alla råd (det finns förvisso de med brinnande intresse och sviktande läder...) att kasta ut på en skiva...
Och skickar alla sedan ett brev till bolaget (standard brev med skiva, artist och datum som variabler) för varje skiva med bra ljud på så blir det nog en liten reaktion i alla fall. Jag menar om det nu är så att vi får med oss mellan två och fyrahundra personer i snitt på detta så tror jag att det blir lite svårt att blunda för de brev som kommer in till bolagen.

Och kan man snacka in sig lite med de affärer i varje stad som säljer skivor att man får smeta på en liten klisterlapp eller en lapp med "HIFIForum gillar" logga på så blir det ju lite av aktivist fasoner och det är alltid kul.

Vem vet det kanske kan startas någon militant Hifian rörelse eller något...

Oupps... nu svävade jag i väg....

Men jag är helt klart på att stöd köpa skivor och skicka brev till bolagen med beröm om kvalité och så vidare... helt klart på.

Jerico FIXA

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000