HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En stereo bänk blir till!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/03 :  20:48:35  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Ja, då var det dags för mej att visa er var jag och en god vän har ägnat några helgdagar åt i höstmörkret.

Tanken är (om jag lyckas med att få upp bilderna) att presentera till och börja med 3 st byggen vi gjort den senaste tiden!

Men vi börjar med bänken!

Bara så att ni vet så är jag medveten om att bygget är väldigt "overkill" och överarbetat, men vi har gjort detta bara för att det roligt att bygga och för att lära oss, nybörjare måste ju starta någonstans

Sen att vi har passande arbeten för detta skadar inte (plåtslagare/möbelsnickare)

Då försöker vi väll med första bilden då!

Står precis och letar efter passande rör


program för sågen


Då åker vi!


Det lite grövre röret



Efter detta är det dags att fixa lite "lock" till rörändarna!

Vi använder så små och billiga maskiner som ni kanske förstår


I med en plåt


Och så åker vi


Klart


Stansen för övrigt är skpligt snabb, axelererar med 11G, bromsar 13G!
Med tillräckligt stor plåt rör den sej i 100 meter/sek, ca 300km/h
Då vill man inte vara den som står för nära plåtkanten, för då blir man snart "dom" som stod för nära...

På med lite värme nu då!


Först punktade jag, sedan åkte vi lite med rundmatarverket, resultet



Lite slipning brukar behövas


Sen det roliga: POLERING



Blank va?




Kompisen har under tiden kapat och limmat spånplattor. Limmat på kantlist, limmat på fanér. Fräst snygg fas, och klarlackat dom nyblivna hyllplanen!

Resultat



Nu är det bara det montering kvar!

Vi börjar med sanden!


som ska i röret med hjälp av våran högklassiga strut! gjord av vanligt A4 och tejp


funkade skapligt


Tungt blev det iaf!

Allt drogs ihop med gängstång, M12. Kupolmuttrar med bricka på både under och översida!




Ja, svårare än sådär blev det aldrig! Vi gjorde som ni kanske redan sett 2 olika bänkar, en 2-plans-bänk i valnöt och en 3-plans-bänk i ek!

Klar favorit blev valnöts bänken!

Resultatet


Vikt ca 70Kg, utan utrustning

Om ni retar er allt för mycket för dom usla bilderna så beror det mycket på att dom är tagna med mobilen...

Fråga gärna om ni vill ha närmre beskrivning av något!

2st trådar till kommer snart, en om våra Lancettor, och en om våra "Lenn Art´s" 8" TB subbor! Dom byggena är lite seriösare!

hoppas det var skoj att vila ögonen på!





Har någon sett en bordshare?

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/03 :  21:17:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Flexibänk de lux!

snyggt reportage!!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/03 :  21:38:28  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Att ha tillgång till sådana maskiner och dessutom veta vad man sysslar med måste väl nästan klassas som DIY-doping

Trevligt reportage och trevlig bänk
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/12/03 :  21:47:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Fusk!!!

Snyggt blev det alla fall, jag misstänkter dock att gängstången gick i innan sanden..

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:01:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
DIY på proffs nivå

O snyggt blev det också

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:06:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där blev väl i alla fall onödigt bra...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:19:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Magils: Ser ut som att sanden ligger i ett eget utrymme, sitter ju ett liter rör i mitten på de stora

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:24:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
När börjar serieproduktionen ??

Förbaskatsnyggt gjort , fast med en sådan maskinpark SKA det bli snyggt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:49:14  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
följer med på frågan: serieproduktion? (fasen vad läcker)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/03 22:49:38
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:57:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Håller med f95toli.
Det där när nästan utanför DIY,,,

Men jösses va läckert... Jag avis??? Minst sagt!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/12/03 :  23:24:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det där blev ju snyggare än min rör gängad-stång sand bänk
fint jobbat, snyggt tungt och stabilt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2006/12/04 :  00:48:09  Show Profile Send traveller a Private Message  Reply
Ja, det där var riktigt snyggt!

» Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2006/12/04 :  02:24:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Vikt ca 70Kg, utan utrustning

Stabilt!Håller golvet då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/12/04 :  07:19:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Valnötsbänken ser grymt fin ut! Fast jag tycker inte riktigt "muttrarna" på toppen hör hemma på bänken, de bryter det estetiska och det hade varit mycket snyggare med någon annan, gärna originell lösning IMHO

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/12/04 07:20:18
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/04 :  08:07:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
En försänkt insex-skruv har passat bättre än muttrarna på toppen. Så att man fick en 'platt' look. Men iaf; Det där var en grym(!) bänk.

/M
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/12/04 :  09:10:41  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Riktigt snyggt.
Det är inte så praktiskt med kupolmutter underst, det lär bli fina märken i golvet med tanke på vikten.
Byt ut toppskivan o sätt i muttrar med utvändig grov gänga ( kommer ej ihåg namnet på dem ).


mats

1W=115db.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/04 :  09:21:04  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Oj, tack för dom positiva orden!

Angående muttrarna så håller jag klart med! men jag bryr mej inte om dom, för en ny bänk har planerats, då denna är för stor när mina kommande frontar och center ska in i lägenheten!

Även dessa är redan på ritbordet, då det visade sej att Lancettorna iofs var riktigt imponerande kvalitétsmässigt, men inte om man vill kräma lite!

Nu ska det bli en bänk som bygger på höjden istället. Ska försöka få till det så att alla kablar döljs helt!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:53:10  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Missade visst lite frågor i förra inlägget!

Visst är det så att sanden har ett eget utrymme, och gängstången har sitt!

Angående golv-frågorna så vet jag inte hur golvet ser ut idag. Har inte vågat lyfta på bänken och kolla
Tanken var att göra egna dämpfötter och stoppa under muttrarna, men har inte blive av!

Visst borde väll vanlig mus-matta stå pall för ca 100kg? tänkte bara limma på mus-matta på några utstansade "fem-kronor" och placera under.

Ideér och tankar kring detta?

Jag får känslan av att några nästan irriterar sej på alla fuskprylar vi använder, detta kan jag förstå. MEN, vi försöker inte skryta med vad vi gjort, tvärtom!

Vi är ju bara 2 snorvalpar med för bra möjligheter till hemjobb! Vi är väldigt medvetna om att det finns personer som gör mycket mer tidskrävande jobb!

Om det är för "industriellt! får ni säga till, för då skippar vi framtida byggtrådar (finns risk att dessa innehåller obehagliga bilder för vissa, många stora läskiga maskiner som styrs av ettor och nollor)!

Tanken var bara att visa lite bilder på våra byggen, då detta är ett stereo/musik-forum.
Men som sagt, vi tar inte illa upp om ni inte tycker det hör hemma på detta forum!


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:58:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
för industriellt absolut inte. jag är riktigt imponerad jag iaf.

uppskattar byggtrådar och gillar det faktum att man få se andra vinklar på hur andra gör det och få idéer till eventuella egna byggen.

vilka fuskprylar används? jag tycker att fyller det sin funktion så är det tillräcklingt, snygg finish med.

Klart byggandet av möbler till musikprylarna hör hemma på detta forum, vart skall annars sakerna stå, det är minst lika viktigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/12/04 :  13:06:06  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Jag tycker bara att det är kul när någon får/ kan använda jobbets maskinpark till hemmarbete, det är inte alla som får det.
Jag har själv tillgång till kantpress,svarv,sax,tigsvets, polermaskin och alu,rostfritt material.

Som tassar hade jag svarvat ner en massiv stång till något fint, som sedan är ursvarvad till kupolmuttrarna.

Fler reportage.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/04 :  16:33:46  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Jisses, den där valnötsbänken var minsann snygg. Och då skulle högtalarna bli seriösare?
Iofs kanske nära att inte få klassas som DIY men...
Säger bara det, väntar på de andra trådarna så man får dräggla och drömma lite om att man kunde få vara så duktig:)

Lasse
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/04 :  16:50:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
finns risk att dessa innehåller obehagliga bilder för vissa, många stora läskiga maskiner som styrs av ettor och nollor!



Ja ni visade att ni inte var några nollor på detta.
Om ni visar mer byggen, så blir detnog dräggefaktor.

Alla här vill ha fler och större maskiner, kort sagt - Vi är alla avundsjuka!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/04 :  18:43:22  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Om ni retar er allt för mycket för dom usla bilderna så beror det mycket på att dom är tagna med mobilen...


Tvärtom tycker jag - bilderna är av väldigt bra kvalite både vad beträffar optiskt kvalite men framför allt innehållsmässigt.
Vad är det för telefonmodell?

Självklart vill vi se fler diy reportage av det här slaget trots eller kanske pga att ni fuskar och använder är av otillåtna hjälpmedel i diyandet... Diyande behöver inte bara handla om tdskrävande stenåldersmetoder.
Vi andra är bara avunsjuka.

Snygg bänk förresten!
Tycker inte alls att kupolmuttrarna förfular. Med andra muttrar skulle det kanske bli för städat och ikea-likt.

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:16:42  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Har ni tillgång till svarv och 6kant mässing? Skapligt snygt med blanka mässings mutter annars.

Gillar vad jag ser.

Edit: Är det tolus band jag ser?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Edited by - jerico on 2006/12/04 19:18:18
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/04 :  22:26:51  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
DIY= Do It Yourself, så länge det är ni som gjort det så vill jag se mer! Imponerande!
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/05 :  09:26:53  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Jerico: Menar du band till sågen? I sånna fall har jag inte en susning än...
Mässing har vi, och svarv, MEN tyvärr ingen vax för varken aluminium eller mässingspolering! Plus att chefen troligtvis skulle avliva mej om jag satt mässingbitar i poler-trissan då vi pysslar mycket med biokemiska saker till olika företag, dom vill inte hitta spår av mässing i deras syrafasta saker

Lassel: hm, jo, dom var iaf jobbigare att pyssla ihop! Men jag får kanske ta tillbaka det så jag inte lovar för mycket

Alla andra vill jag tacka för alla komentarer, kul!

Ja, hehe, nog är det vi som gjort sakerna!

Då skriver vi ihop en ny tråd snart då, ingen verkar ju misstycka. Imorgon kanske vi får tid!

Jag spann vidare på dämpfötterna, tog några plåtbitar som var 35mm i dia, limmade på en musmatt-liknande matta vi har här. Men tyvärr så blev det frimärke av dom under bänken... ska testa med lite större bricka idag, ca 60mm!

Lite bilder på fötterna kommer imorgon!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000