HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Knutte gräver djupt..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:18:44  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Som några kanske redan sett så har jag, tilsammans med en kompis byggt högtalare till ett hembiosystem!

Till bastonerna hade vi dock lite huvudbry.
Först byggdes ett varsitt par av Lenn Arts´s 8" Tangband subbar.
Dessa kan man inte annat än rekomendera folk att bygga, då d låter oförskämt bra om dom!

Men det facktum att dom vill stå mitt i rummet, ca 1,5-2 meter från vägg för att låta som bäst störde mej.
Vidare kändes det som dom spelade lite väl "peakat" runt 30-35Hz, för att sedan tappa trycket lite lägre i frekvens.

Tanken av att bygga nya högtalare dök upp i skallen. Så i detta nu skissas det för fullt på nya frontar, center o surrar!

De kommande frontarna ska förhoppningsvis leverera tillräckligt med basl 30Hz, så att subben kan få vila under musikstunden

MEN, i det fallet så lär det kanske låta väl torrt till film tänkte jag, och Tangbandarna lär inte orka då.

Tangbandsubbarna ställdes in i garderoben för att tvinga fram bygglusten

Jag sökte efter lite begagnade element, gärna lite större, 10-15"!

Hittade några från "Zachry". 12", såldes av Ljudia för ca 5år sedan.

Då jag tidigare haft 10" verisionen i bilen, visste jag att det fanns riktigt skaplig känslighet i dom iaf, och skaplig effekttålighet!

12":aren hade värdena: VAS 161L, Fs 21Hz, Qts 0,48.

Efter snabbt samtal med flickvän, (som faktiskt är lite HiFi intresserad ) fick jag utan problem klartecken

Så därför börjar vi med en bild på dom när dom hade anlänt!



Ser kanske inte så mycket ut för världen, men man måste göra ett försök!

Jag och kompisen började limma ihop en skiva!


Blev snygga Ovanpå ligger lite ben som gjorde.


Mera ben.


Benen åkte på sidostyckena, som ser ut som här:



Vi "kexade" ihop lådorna:


Sen ett sidortycke till, samtidigt som baffeln åkte i!




Sist åkte våra nygjorda ekskivor på. Bilden är tagen efter att lådorna är lackade, därför ser det kanske lite skumt ut

Invändig volym landar på ca 125 Liter och avstämningen på ca 17Hz, har hört att element med högt Qts är lämpligare att underavstämma än andra. Någon som vet hur det ligger till med den saken?


Och så fräste vi lite runt porten så att eventuella blåsljud minskas lite.


Monterat och klart.


"Close-up" på skruvarna, 8st M5.


Ja, då var det klart.




Ja, vad kan man säga då? Jo, att jag aldrig tidigare lyssnat på frekvenser under 20Hz, rolig upplevelse

Jag har 2st lådor, en på varje sida av "lyssnar-soffan".
Krämar man på lite så blir det väldigt fysiskt, otroligt fysiskt faktiskt

Nu håller ju inte Lancettorna för att matcha ljudnivån i resten av registret om man pratar dB... Men dom ska ju bytas ut

Konstigt nog så är ljudkvalitén riktigt skaplig. Smälter ihop trevligare med resten av högtalarna än Tangbandsubb

Har någon sett en bordshare?

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:34:25  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Blev vansinnigt snygga! Frågan är om det är ett bord med subba funktion eller en subba med bords funktion?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:51:01  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
knutte: Att subbarna låter lite slött kan bero på att element med ett Qts=0,48 inte optimalt i en basreflexlåda..0,38 hade nog varit bättre. Pröva helt enkelt med att täppa till porten.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2007/01/15 :  22:51:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Att subbarna låter lite slött

kan det inte vara storleksskillnaden som gör att det låter slött?
Jag menar de små elementen kan ju knappast sluta upp med subben på ett bra sätt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/16 :  00:51:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
"svordom" också...jag blir sjuk på detta, här sitter man själv och filar byggtrådar över flera månader....och så kommer nån och smäller in lite bilder gjorda på en kaffekvart känns det som...en post, suck!

Osså blir så sabla snyggt också, jobbigt!

Jag är inte neggo, bara avis....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/16 :  08:06:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du o dina maskiner

Ser ju så lätt ut när ni sätter fart...

En fråga, hur mycket spelar lådan med??
Den ser ut o vara helt ostagad innuti o det är rätt stora ytor o inte några jättetjocka skivor...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/16 :  08:27:49  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ryssen : Du har en poäng där angående storleksskillnaden på ellementen. Enligt en internetsite så har induktansen stor betydelse för "snabbheten"....stora element har i regel högre induktans* än mindre element.

*= i förhållande till den nominella impedansen

Edit: Vad är det för modellbetäckning på basen?


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/01/16 08:47:31
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/16 :  10:25:15  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ni måste ha oförskämt roligt när ni bygger.
Att ha tillgång till rätt grejer underlättar ju kraftigt.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/16 :  15:42:34  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
hm, det där med snabbheten hängde ni nog upp er mer på än vad vi har gjort
Dom är inte alls lika snabba som Lenn Art´s 8" Tangbandare. MEN dom ska ENBART användas till film, och där fyller dom alla tänkbara behov

ohmega: Basarna heter Zachry BX-412.

Magils: Tror alla vet och förstår att du gör "större" jobb än oss, det är ju kanske som många menar, lite "fusk"

Tobbe L: jo, helt rätt! Helt ostagad och riktigt stora lådsidor. lägger man handen på dom så vibrerar det riktigt mycket. Men som sagt, att ljudkvalitén sjunker på grund av detta lider iaf inte jag av till lite muller på film.
Sen måste jag kanske smyga in med informationen om att vi snittade 2 timmar per låda när dom gjordes, från spånplatta till klarlackat Vi struntade helt enkelt i att göra dom seriösa...

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2007/01/16 :  15:54:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
hm, det där med snabbheten hängde ni nog upp er mer på än vad vi har gjort

Jätte fina högtalare ni fått till.
Jasså "bara" till film,ja då var det ju inte så noga..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/16 16:04:24
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/16 :  15:55:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Inte seriösa

Ni borde ha pisk

Men som sagt ta o testa o plugga porten.
Gjorde en snabb simulering med ljudias program o det skilljer inte mycket mellan basreflex o sluten låda.
Åtmindstonde inte när den är på 125L
Hade lådan varit på 300L så hade den spelat ännu djupare.
Nu börjar den falla vis ca 30Hz o har -3dB vid ca 25Hz..
Om man nu ska tro på ljudias program

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:13:37  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Hm, jo, jag simulerade också lite i deras program, men inte fick jag någe -3dB vid 25Hz, snarare 17-19Hz, ändrade du avstämningsfrekvensen till 17hz?

Måste kanske prova nu när ni säger så där...

Ah, har sagt det förr, säger det igen, vänta bara på nästa Högtalar-projekt! Lär bli seriöst

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:19:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänk om man hade sån snits på träarbetet! Mycket snyggt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:25:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jupp vas 161L Fs 21Hz qts 0,48
Volym 125 fb 17Hz

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/16 :  17:23:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Så här ser det ut i WinISD.


Inte större skillnad mellan sluten o basreflex..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/17 :  09:21:47  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Fasen va grymt att ha tillgång till sådana maskiner!
Väldigt fint jobbat får jag säga!

quote:
Ah, har sagt det förr, säger det igen, vänta bara på nästa Högtalar-projekt! Lär bli seriöst



Man hallå, kan ju inte bara säga sådär utan att ge liiiite mer info om vad som är på G !

Berätta lite nu rå.. !

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:09:59  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Zei: ja, jag försökt få lite feedback på teknik-diy forumet ett tag, går lite segt för mej med att komma fram till något att satsa på...

Men utan att lova för mycket så är det iaf att bygga ganska stora högtalare (frontar +center) som står på schemat.

Hade tänkt att bygga 3vägs konstruktion med HSFL-1 som mellan och diskant, sedan en basdel med lämplig bas (???) i.

Taknen är att bygga klot till mellanregistret. Detta är ju inte helt aplätt Just nu så är det mycket tänkande om hur våran fräs som vi ska bygga måste se ut, för att kunna fräsa med så kallad 5:axel.
Men allt är ganska spikat vad det gäller fräsen, tror jag har konstruktionen klar

Sedan ska väll bas och diskantdelen utformas så det liknar B&W`s stora 802D, fast med "bara ett" baselement, kanske 10-12". Är skarpt sugen på Scan-Speak´s 8565-01.

Tror ni filtret skulle bli vansinningt svårt och dyrt att bygga?

Tror ni det går att bygga vidare på det befintliga filtret till HSFL-1´orna?

Kanske någon som har några idéer?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:21:59  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Tobbe L: Ja, du har helt rätt. Jag ber om ursäkt för att jag stred, vet inte varför jag fått för mej vad jag sett "mina" uppgifter"... Ska absolut testa att plugga lådorna

Det där programmet du visade, "winisd", är det pålitligt? Om så är fallet, skulle det vara jättebussigt om ville mata in värdena på Vifa PL18WO-09-08, som sitter i HSFL-1.

Resonansfrekvens: 39 Hz
Vas: 24 L
Qts: 0.35

Simulera en sluten låda, så kanske man kan få en fingervisning om hur stor/liten man måste bygga den. Ska ju "bara" spela lågt mellanregister (kanske från 200Hz) och mellanregister!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:22:52  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Bernt Jansson: Tack

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:32:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Winisd kan man ladda hem gratis.
Men jag kan kolla på det ikväll.
Om det är pålitligt eller ej vet jag inte.
Reslutaten skiljer lite mellan de olika programmen.


Enligt Ljudias program så får man:
7,79 L
Qtc 0,707
-3dB vid ca 85Hz börjar falla vid ca 105Hz

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:36:21  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Åh, ladda hem gratis

Jag slog in värdena i ljudias program också. Sedan föreslog jag 5 liter, gav Qtc på 0.81.

Det borde ju funka bra till mellanregister va?

Har av tidigare erfarenhet att Ljudias program föreslår väl stora slutna lådor. ca 20% tror jag...

Så gör man klotet inv 4 Liter tror jag d skulle funka. Vad tror ni?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:47:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Sluten låda är ju inte lika kritisk som basreflex.

Men ta du o ladda hem WinISD, tror mer på det programmet jämfört med Ljudias..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:59:56  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Ska bli! tack!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/17 :  12:11:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lycka till

Är inte lite nyfiken hur det kommer att se ut när du tänker börja bygga seriöst
Om nu detta bara var ett snabbygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/17 :  12:15:26  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Den som lever får se
Du, jag letar som bäst efter WinISD, men hitter bara "beta" version av det. Är det den versionen du har? Annars, vart laddade du ner ifrån?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/17 :  12:21:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jupp det är Beta.

Har test winisd pro alfa utgåva men blev inte klok på det programmet
Så jag kör med den vanliga i beta

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000