HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygg en mycket enkel hörlursförstärkare! +nät/batt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:00:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Nu kommen såpass att vi snart kan börja intressera oss för själva 'tömningen' av ljudet. Kretsen för ljudet är snart färdig.

Det blir inget speciellt utan vi kör ganska raka puckar. Men några tips på vägen kan vara bra.



Jag kör med denna volympot 64-145-10 från ELFA. Utan volympot blir det svårt att justera ljudet vettigt. För enkelhetens skull lägger jag med pinkonfigurationen på potens ben. Den är helt standard:



Hoppas ni kan tyda vad som menas... Det kan vara förvirrande ibland om hur de skall kopplas, men bilden ovan hjälper.


Själva hörlursuttaget finns också att hitta i en variant på ELFA (står i inledande receptet), men jag köpte ett gäng på E-Bay för en spottstyver. Vi har en 'pinkonfiguration' även på dessa - hoppas denna bilden kan förklara ok:



Benen följer sonika konfigurationen från sladdpluggen. (Rätt konfig denna gång!)



Det kommer mer...

Edited by - rannagarden on 2007/03/05 10:00:01
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:44:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Mycket intressant och även pedagogisk tråd!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:20:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vi får se hur länge det håller, Mayday.

Man behöver självfallet inte bygga utefter det upplägg jag förser er med. Man kan gott välja andra designalternativ med lika gott resultat. Fantasin sätter gränserna här. Och utan tvekan kan man bygga den med lite bättre struktur och tankeverksamhet än vad jag ägnade den. Men vi fortsätter alltjämt. Förhoppningsvis så knyter vi säcken så småningom.



Vi förbinder 6-pins 'snabb-kopplingen' med ingång på vardera 1µF-konding. Här använder vi lätt linjerna igen. Passar perfekt! (4-pinskopplingen ute till vänster och 6-pin mer mot mitten.) Hoppas det syns. Den svarta tvärsgående kabeln och den röda går till L respektive R.





Kan ha gjorts mer smidigt, men strömmen skall in nånstans. Så när vi ändå är på undersidan kan vi dra fram den till lämpligt läge för enkel inkoppling. Från elektrolyternas yttre poler och nedåt parallellt med Jord. Det är kort och gott dessa tre ställen som det är menat att en tilltänkt strömförsörjning skall till. Jord, V+ och V-.





Mer kommer...

Edited by - rannagarden on 2007/03/05 10:07:03
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:36:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Ett gäng med olika sladdar och snabbkopplings-plintar från Kjellen gör ens jobb riktigt enkelt - och det var ju grejen. Har inte hittat något vettigt och smidigt på ELFA än, så art.nr på dessa sladdar har jag endast från Kjell&Co (står i inledande receptet). OM någon hittar något liknande i ELFA´s sökmotor , får gärna PM:a mig så jag kan lägga in det i receptet, om någon villa köra på denna varianten.




I min design så placeras volympot och hörlursuttag undertill på ljudkortet. Det har helt allena att göra med den utformning som jag har tänkt ha på lådan lurstärkaren skall ned i senare. Om man vill ha volympoten på ovansidan går det naturligtvis utmärkt. Jag låter benen från pot och uttag sticka opp nån mm på ovansidan kortet. Hoppas det syns någorlunda. Sätter man grejorna på ovansidan så blir det både lättare att löda och kanske mer praktiskt. Det är pilligt att både få plats att löda benen på undersidan, samtidigt som de skall sticka upp en aning på ovansidan i mitt fall. Men jag tänker annorlunda i detta fallet.





Här har jag preppat en kabel, tvinnat och krympslangat. Lägger benkonfigen bredvid så man kan hålla koll på läget. Även utgångarna till luruttaget är lödda. Röd R, Blå L, Gul Jord.


(Jag fick ta en bild från senare gånget i skedet pga misstag - det är därför det ser lite knepigt ut med komponenter)



En annan bra detalj (tycker iaf jag, om man väljer att göra så) är att man kan hoppa över att ha poten monterad på kortet. I och med snabbkoppling och tillhörande slagglängd kan man lätt välja att montera volympoten på annan plats i sin tilltänkta låda. Om man diy-ar kan det vara en trevlig detalj.

Mer kommer...

Edited by - rannagarden on 2007/03/05 10:28:51
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:07:31  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Hej rannagarden!

Tackar så mycket för denna exellenta bildtråd, förhoppningsvis så ska jag försöka mig på att bygga också.

En liten korrigering bara ang. stereopluggen, standard är left=tip och right=ring. Vet man bara hur man kopplar så är det väl ingen fara.

Följer med spänning fortsättningen

mvh

/cebo
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:27:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Varför inte ha potten på andra sidan? Ser lite ut som potten och hörlurspluggen sitter på fel sida av kortet. Långa kablar (som visserligen inte är speciellt långa i detta fallet, men ändå :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/09 :  20:29:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Det är fritt fram att ändra utseende och upplägg på lurstärkaren, vemsom. Detta är bara EN variant Jag har gjort för att passa ändamålet. Och den ser ut som den gör av en anledning kommande.

Intressant notis cebo. Självfallet blev jag über-nervig och blev tvungen att konsultera. Ber om ursäkt - fel av mig. För att vara på den absoluta sidan av saken så får var och en dubbelkolla med just sina pluggar och lurar. Jag har ändrat så det stämmer nu.



Och apropå förtydligande, så skadar det inte med det, nej. Så här är kopplingen med poten fram och tillbaka tänkt att vara. Man ser på bilden den snabbkoppling (4-pinnars) som skall jobba med rca-ingången. Gemensam Jord längst till vänster för rca-intagen. L och R talar för sig själva. På undersidan kortet sitter snabbkopplingarna samman som tidigare bilder visat bla. Vilket också visar sig på den snabbkoppling (6-pinnars) som går till och från volympoten.

In Volympot - går till volympoten bägge in, markerade i tidigare förtydligande bild.
Out Volympot - går från volympoten och vidare tillbaka till snabbkopplingen som bidlen visar. Därefter till de bägge 1µF ingångs-kondingarna som leder signalen vidare till Op-Ampens respektive In. Den förbindelsen gjord i inlägget innan.





Här är en provisorisk rca-koppling för test, då byggets 'låda' inte är färdig än. Men så här är det alltså tänkt att fungera.




Mer kommer...


Edited by - rannagarden on 2007/03/05 11:34:03
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/09 :  23:50:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Inte mycket kvar på förstärkardelen nu! Bara några 'finishing touches'.

Snabb Op-Amp? Behöver lite mer separation och stereo? Vi Wimafierar den jäkeln!



Vi kopplar en liten wima 0,1µF från vardera strömförsörjning + och -, och låter det andra benet på wima-kondingen gå till Jord. Smidigt och enkelt då Jord går just under Op-Ampen. (Ingreppet är inte nödvändigt för konstruktionen, men ger en förbättring ljudmässigt på vilken Op-Amp som helst).


hade vi en ljudlig länk försvunnen hit intills i tråden; Ferritpärlorna. De kan alltså ersättas om man vill med ännu ett par NollOhmsmotstånd, bygel eller motstånd av högre värden - beroende på om man får störningar, brum, självsvängningar eller andra driftproblem. Jag har kört både med bygel och NollOhmsmotstånd och inte upplevt problem, men ville denna gång köra på ferritpärlor. Och det låter lika bra som vanligt.

Ferritpärlan är främst där för att förtrycka störningar. Har man inga störningar kan man således sätta dit ett nollohmsmotstånd eller en bygel. Vid självsvängning kan ett motstånd ersätta både pärlan och bygel. MEN följer man receptet på hörlursförstärkaren skall det inte vara några bekymmer. Och med lämpligt val av Op-Amp SKALL de kunna driva de flesta hörlurar på marknaden.



Knipsa benen på pärlorna i lämplig längd, bocka till och kör ned dem in socklarna. Och socklar satte jag just för att man skall kunna prova olika motstånd, pärlor eller bara en bygel. OM man skulle få lite problem så är socklarna skönt att ha. När du hittar nåt som funkar bra så kan man löda bort dem och löda den valda komponenten på stället.

Nu kan signalen trilla hela vägen - nästan...



Mer? Japp.

Edited by - rannagarden on 2007/03/05 11:58:56
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/10 :  08:27:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Jag hoppas att alla är med på alla vändningar och vridningar på kortet. Det hoppas en del fram och tillbaka. Pedagogiken blir lidande. Men är man med någorlunda så borde vi vara i hamn.



Förstärkardelen är strax färdig. På http://www.kjell.com/ har det skaffats lite mera snabbkopplingar. Man skall ha in strömmen så smidigt som möjligt. Jag gjorde så här med fördel (en 4-pins snabbkoppling hade kanske varit ännu bättre för test, men nu blev det så här):



En 2-pins snabbkoppling som jag krökte benen på och lödat dit. Detta för att göra provkopplingar så enkelt som möjligt och testa valfri strömdrift. Jag krånglar med att fippla på undersidan kortet - men det går självfallet lika bra att löda snabbkopplingen som brukligt ståendes på ovansidan kortet.


De sista saknade kopplingarna; Byglar för strömförsörjningens + och -. Därtill är också byglat mellan rca-in, markerade på bilden med "L In" och "R In", och till den snabbkoppling med kablaget som går till volympoten. Lite pilligt - så passa er för kortslutningar!



Strömförsörjningens + och - kopplas med snabbkopplingen och Jorden från strömförsörjningen har lödats från ovansidan kortet. Bilden nedan visar den tvinnade orange och röda kabeln som utgör strömdelen jord. Varpå en 4-pins snabbkoppling hade varit att föredra för test, men, men...




Vi tar en översiktsbild på förstärkardelen.




Tillsammans ger detta recept en förstärkning (gain) av signalen på ca 5. Men vad som är extra viktigt att tänka på just här var begränsningen i volt på de närmaste strömförsörjande elektrolyterna (de stora gröna jag har på kortet ifall någon missat det). I mitt fall är de märkta med 16V. Vilket ger ett begränsnings-tak på strömförsörjningens V. Vilken alltså inte får överstiga detta. Risk för explosion annars! Detta är något att tänka på ifall man vill ladda för en Op-Amp som inte har några problem med att käka uppåt +/-24V i strömförsörjning tex. Jag håller mig med dessa lytar, som specar 16V, på runt 12V. Så se till att hålla god marginal ifall ni kopplar på en fet strömförsörjning!



Och appropå "koppla" - så återstår det inte så mycket. Det är i princip bara att koppla in lämplig strömförsörjning som lämnar V+ och V- och Jord till de punkter jag markerat i bilderna ovanför. Släng därtill på signal in på rca-in, exemplevis från en cd-spelare, så är det bara att köra.

Det borde låta rent, tydligt och ha en ganska muskulös bas.
Är det något som är oklart eller har missats av mig - PM:a gärna så kompletterar jag mer än gärna med mer bilder eller förklaringar.

En jätte-enkel hörlursförstärkare!




Hoppas det inte verkar för krångligt. Jag har ju gjort det lite besvärligare geonom att sätta min volympot på 'fel' sida kortet osv... Men följ receptet - sätt komponenterna där ni tycket lämpligt och kör på!! Skitlätt! (ursäkta kraftuttrycket)


Det har varit myckat snack om "strömförsörjning" hitan och ditan... Det skall bjudas in till strömdelstillverkning. Så vi går vidare till Den stabbade strömdelen härnäst...

/M

Edited by - rannagarden on 2007/03/05 14:13:41
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/02/10 :  09:49:03  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
quote:
Intressant notis cebo. Självfallet blev jag über-nervig och blev tvungen att konsultera. Ber om ursäkt - fel av mig. För att vara på den absoluta sidan av saken så får var och en dubbelkolla med just sina pluggar och lurar. Jag skall ändra tidigare bild med förtydligande strax.


Det är ingen fara rannagarden. Ska jag vara ärlig så hade jag inte upptäckt det själv, om inte jag hade bytt en stereoplugg på samma dag och blivit osäker på hur det var.

Nu följer vi den spännande fortsättningen....

mvh

/cebo
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/10 :  18:28:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Nätdelen:


Först en varning! Det kommer hanteras 230V i konstruktionen vilket medför fara eller risk för ens liv vid hantering. Iaktag extrem försiktighet vid hantering av "vägguttags-ström".




Det blir inget konstigt eller märkvärdigt med denna konstruktioenen här heller. Det serveras en stabiliserad nätdel baserad på LM317 och LM337. Bägge dessa finns på ELFA bla. Sök och kolla in databladen. Det är bra grund-data och visar några tämligen enkla kopplingar.

Nätdelen blir helt enligt 'boken' (hoppas jag). Det hela kompletteras med lite bilder och kanske en och annan förklaring, likt innan om förstärkardelen av tråden.

Egentligen så kan nätdelen se ut som vilken som helst. Man kan också stabilisera strömmen med 7812/7912 eller nåt annat ur liknande serier (finns också på ELFA. Eller varför inte till och med köra helt ostabbat - så längen man får ut - och + i lagom dos V. Jag har gjort det till denna hörlursförstärkarkonstruktionen förut utan problem. Använde då en strömdel avsedd för en GainClone (annan trevlig och enkal sak - googla och läs till ).
Men om vi återgår till vad som skall göras här: vad som är extra trevligt med LM317 och brorsan LM337 är att man kan här justera volten lite efter tycke. Och skall man prova olika Op-Ampar som i sin tur kan vilja ha lite olika +/- volt, så går det som en dans.


Receptet kan skrapas ihop lite olika men vi kör en vanlig variant:


1 st kretskortstrafo är lämpligt. ( Jag skulle kunna använda mig av ELFAnr: 56-102-25 - som med sina 2 x15V och 200mA kan driva kretsen utan större problem. Vill man ta i lite mera så varför inte ELFAnr: 56-185-41 - som kan leverera lite stadigare 534mA. Bägge valda exemplen har dubbla sekundärlindningar vilket innebär att de har fyra 'tåtar' på utgången. Alltså två tåtar in på 'primären' (230V) och fyra ut på 'sekundären' (2x15V). I övrigt så går det faktiskt bra med vilken trafo som helst. Så längen den kan lämna 2 x 15 eller 18 V. Mer än 3VA blir topp. Kretsen behöver inte många mA för att hitta runt i boet. Men kan vi få fram iaf 200mA eller mer - så klarar vi oss. ÖVERDOSERA GÄRNA! Både VA och mA.
1st LM317 (ELFAnr: 73-120-77 denna är bra då den kan lämna 1,5A ut)
1st LM337 (ELFAnr: 73-124-73)
4st likriktardioder (ELFAnr: 70-101-92 är dioder som är väldigt bra. Snabba och av avalanche-typ.)
2st elektrolyter (ELFAnr: 67-185-30 verkar bra. Inget jag forskat överdrivet på, men sök i listan så hittar ni nog nåt bra. Storlek 330 till 2000µF på gärna 35V för att få bra toleranser. MAn kan också välja elektrolyter av annat fabrikat naturligtvis. Håll er nära värdena bara)
2-4st Wimakondensatorer (ELFAnr: 65-226-84 - 0,1µF 63V)
2st motstånd på mellan 240-270Ohm (ELFAnr: 60-715-59)
2st trimpotar på 5-10k (ELFAnr: 64-735-81 men andra alternativ på listan går också bra så länge det landar mellan 5 och 10k)
2st elektrolyter på 10µF 50V (ELFAnr: 67-005-87 blir bra när det är ont om utrymme)


Tja, mycket mer än så behövs välan inte. Ganska pretty enligt schema som finns att finna bland LM-kretsarnas vanligaste kopplingsscheman. Den sparade halvan från experimentkortet kan komma till pass här. Jag har använt den till detta bygge.



vart börja? Jag brukar orientera mig från likriktarbryggan och som vanligt - Jord.


Förklaring till varför jag har två trafos:
Det som blir lite knepigt för mig att översätta till er per bild blir kretsen med transformatorn. Jag hade (o-)vettet att köpa en ganska ansenlig mängd kretskortstrafosar vid ett svagt ögonblick. Därtill att de var hyggligt klena. Vilket gjorde att man måste parallellkoppla utgångarna för att få den av så mycket mA de kan lämna. Att de bara är på 1,5VA gör dem dock kortslutningssäkra och behändiga för grabbar med för mycket tid på sina händer. Jag anser att den som vill bygga denna lurstärkare med nätdel bör istället välja EN trafo med dubbla utgångar. Exempelvis någon av de föreslagna i nätdelens recept.

Edited by - rannagarden on 2007/04/08 08:31:07
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/02/10 :  18:38:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Men vad som är extra trevligt med LM317 och brorsan LM337


För mig är det LM337 som är syrran.
Bra reportage.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/10 :  22:02:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Wimafiera mera!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/11 :  00:15:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Att ha ett gäng dioder ståendes där alldeles ensamma håller inte i längden... det kommer snart sällskap. Än så längen håller 'linje-tänket'.



Här har vi plus och minus från likriktarbryggan. Man kan tro att det fortfarande är lite ensamt, men se undertill; Där kramas de.



Dioderna är lödda samman med kablarna som går ut. Inte helt olikt förstärkardelen nu när man tänker efter. Snart blir det dock knepigare.


Mer kommer...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2007/02/11 :  09:50:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Skitrolig tråd som visar grundläggande byggteknik.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/02/11 :  11:22:52  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
rannagarden for president!

Du är guld mannen! Tackar för en bra tråd!

Hur kunde du veta att jag lurade på en lurstärkare?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/11 :  21:37:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Ok, ok... Spara på applåderna - tråden är inte slut än.




Vi skall alla den vägen vandra... Och nu är det nätdelen som skall snickras vidare. Jag nämnde innan att den nätdelen jag kokat samman till min lurstärkare är lite annorlunda bestyckad än en normal version. Så i brist på lämpliga och pedagogiska bilder - får jag fatta pennan och försöka göra vad jag kan med vad jag har.


Denna bilden visar en transformator. Det kunde lika gärna ha varit vilken transformator som helst - ringkärne, EI eller vad man hittar - bilden är endast i pedagogiskt syfte för att visa ett exempel på hur man kopplar för att få ut det som behövs.



Usel bild, jag vet. Men den visar det viktigaste: Primären in och de fyra sekundärerna. Koppla ihop de två mitt-sekundärerna för att skapa Jord. Låt de yttersta sekundärerna gå till likriktarbryggan. Ut får vi V+ och V- och en användbar Jord.

Slänger in en bild med tydligare schema på samma som ovan:




OBS! Jag förordar att om man vill bygga denna stabbade nätdel (till denna lurstärkare eller något annat) använder sig av EN trafo kopplad som översta bilden. Låt den kopplingen gå samman med kretsen nedan för att få en bra och mycket användbar nätdel. Plus, minus och Jord.

Dessa tre 'tåtar' ger oss vad vi behöver för att kunna knåpa samman denna krets:



R2 är trimpoten från receptlistan på 5k, den fungerar som justerare av Volten.


OBS! Viktigt är att notera de OLIKA konfigureringarna av regulatorernas ben! Men jag har ett litet knep (nåja) som kan hjälpa en att hitta rätt vid lödkolven...





Men åter till min nätdel. Den behöver lite tyngd. Jag slängde på ett par brottare. Ett par kretskortstrafos med dubbla sekundärer á 18V. (Inget ni behöver göra, utan ni kan köra på EN trafo med dubbla sekundärer och kretsen ovanför.)





Detta tar en stund tankeförmåga att koppla, men det kommer mera...

Edited by - rannagarden on 2007/04/08 08:40:38
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/12 :  10:41:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


OBS! Tänk på att det är dödlig strömstyrka vi har att göra med här och iaktag extrem försiktighet vid hantering.




Hoppas det inte snurrar till det för mycket...

Men så här kopplade jag mina parallell-kopplade trafosar.



Syns lite dåligt, men V+ Och V- tåtarna sticker upp med lite skalad kabel för vidare koppling. Och den så för kretsen livsviktiga Jorden är nu placerad centrerat.

Med det avklarat går resten som en dans (ibland). Ingen krets utan lite snygg kraft. Det fixas inledningsvis av ett par elektrolyter. Här har jag satt dit ett par Rubycon ZL på 680µF 35V. Plus och minus åt respektive håll. Andra benet åt Jord. Här får man gärna överdosera lite... det funkar bra med 5000µF också, om man säger så. Men jag är lite blyg och vill ha det 'nätt' i detta skedet.



Fina elektrolyter, det där. Men vi kan ändå kosta på oss lite Wimafiering. Kopplas parallellt med elektrolyterna. Ett ben till respektive strömförsörjning och andra benet till Jord. Lätt plätt.





Kopplar strax vidare...

Edited by - rannagarden on 2007/02/14 13:30:52
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/12 :  13:11:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Undersidan på mästerverket; Jga har således bara lagt kortet på rygg. Trafo-delen bortåt och Jorden pekandes mot en. Benen på de ditsatta elektrolyterna är böjda i riktnig framåt, de innersta benen (närmast den centrerade Jorden) skall böjas mot Jord och kapas för lödning. De små benen som kikar opp och låser elektrolyternas ben, samt är lödda mot Jord, är Wima-kondingarnas ben. De kopplas likadant. Ett ben till de yttre ledarna med Volt-försörjningen. De benen närmast Jord, löds till Jord. Lättplätt.





Härnäst blir det riktigt, riktigt knepigt - men skam den som ger sig.

Edited by - rannagarden on 2007/04/08 08:45:28
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/12 :  20:57:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Det skall nu krånglas riktigt rejält. Och jag har egentligen inga perfekta bilder på hur det hela går till. Men vi gör så gott vi kan, ja.

Lite klurigt att få det så bra placerat som möjligt. Men detta funkar rätt bra.



Det är bla. dessa grejor som skall dit. Trimpotar på 5k. Tre ben varav två st skall till Jord. De är i de flesta fall utmärkta med siffor á 1, 2 och 3. I vårt fall skall ben 1+2 till Jord. Ben 3 skall möta upp Adj-benet på den tillfördelade stabben. Krångligt? You bet!

Det är dessa krabater som skall trilskas:




Oftast är den benkonfigurationen som ställer till det för folk (även mig) när man inte har huvudet på skaft. Men för att göra det enklare - och det vill man - kan man göra så här:


LM337 negativ regulator

Out - lämnas orörd rakt ner. Adj - böjs ETT steg frem. In - böjs TVÅ steg fram. På så sätt blir det lättare att hålla reda på vilket ben som bör gå vart, samt det blir betydligt enklare att tänka linje-tänk.


Mer kommer...

Edited by - rannagarden on 2007/02/13 23:02:40
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/13 :  23:01:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Som sagt, det blir strax lite mer snårigt. Men det kan oftast inte hjälpas. Jag skall försöka vara tydlig. Här är iaf syskonen samlade.



Om någon inte hängt med såpass långt, så kan det nu sägas att LM317 är den positiva regulatorn. LM337 är den negativa regulatorn. Och om man följer nätdelens uppbyggnad så hamnar i bilden ovan LM337 till vänster och LM317 till höger.


Vi vänder på steken och ser en hel massa ben sticka upp. Nu gäller det att hålla huvudet kallt och koncentrera sig om vilka ben som skall vart. Har man följt mitt (knapphändiga) recept så hittar man förhoppninsvis någorlunda.

Viktigt #1 - Ben 1+2 på trimpoten skall till Jord.
Viktigt #2 - In+ och In- skall till respektive "In"-ben på regulatorerna.




Nästa bild på vidare lödningar undertill blir kanske lite ogreppbar om jag inte först visar att jag placerat dit ett par 270Ohm motstånd. Helt enligt kretsbilden visad tidigare (den är guld).



Sedermera har jag återigen skaffat snabbkoppling för att kunna få ut den reglerade strömmen på ett bra sätt (också guld!).


Mer kommer...

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:12:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Kommande bilder är svåröverskådliga, men kanske till en liten hjälp. Här är ben 3 på trimpoten lödd mot Adj och 270Ohms-motståndet från den knutpunkten till Out. Enligt schemat. Jag håller med om att här ÄR det riktigt krångligt, men jag ber er plugga schemat, schemat, schemat. Det finns liksom ingen 'lätt' väg här.



Men så hade vi ju den tillagda elektrolyten på 10µF för extra stabilitet. Mellan respektive knutpunkt och Jord. För att inte skämma kretsens renhet på ovansida (plus att det var lite trångt) passade det utmärkt att klämma in dessa lytar på undersidan.(För att komplicera mera lyckades jag vända bilden jämfört med de andra.) Obs! Tänk på polariteten på elektrolyterna!





Snart färdiga...

Edited by - rannagarden on 2007/04/08 08:49:13
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:01:43  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Mycket trevlig och pedagogisk tråd!

Men skulle vilja varna för ledningsdragningen utav 230VAC på bilden med dina dubbla trafos, dels är avståndet mellan de icke isolerade ledarna/paddarna litet, med risk för överslag. Men framförallt att de ligger oisolerade och nära varandra, glömmer man sig och lyfter kortet med spänning på kan man få sig en rejäl kyss!

Skulle rekommendera att sära lite på 230VAC ledningarna och dränka de i smältlim för att båda isolera de från varandra och för klåfingriga fingrar.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:25:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tack.

Jag ser vad du skriver och inser att varningen är befogad. Jag rekommenderar ingen annan att använda dubbla trafos utan använda EN transformator med dubbla sekundärer. Enklare att hantera och få överskådligt. Jag rekommenderar heller ingen att lyfta i eller hantera kortet med spänning på.

Tråden är inte färdig och vissa åtgärder kommer tas i syfte för säkerhet. Kommer editera tidigare inlägg för att tydliggöra faran med 230V. Tack för påminnelsen.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/15 :  12:38:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Bara lite kvar på denna del i bygget. Den stabbade nätdelen är i det stora hela färdig. Snabbkopplingen ger V+ och V- ut i de yttersta pinnarna, samt Jord i de bägge mittpinnarna i kopplingen.



Jag har även satt distanser undertill och som synes ovan kortet.

Nu är det egentligen bara att koppla ihop det man önskar ge stabbad strömförsörjning. Använder mig av Kjell&Co´s sladdar här med. Lätt och enkelt.




För att till viss del skydda sina fingrar mot fel-pet kan man som föreslaget smältlimma ihop rubbet, eller använda isolerat kablage. Jag skall ju ha alltihop i en kommande låda och nöjer mig med att sätta en styv plastskiva för 230V delarna så längen. Inte idealiskt, men det skänker den ovarsamme visst pet-skydd.





Slutmontering pågår...


Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000