HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Clamp-III 15-Watt klass-A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:13:59  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag har labbat en del med en enkel power follower med en LM317 som strömkälla. ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59386)

Den har fungerat riktigt bra att jag tänkte försöka bygga in den i en passande låda för vidare tester.

Efter att ha kapat kylflänsar och plåt skall jag nu börja montera ihop sakerna.



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/08/26 23:07:52

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:09:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Har gjort layout till kort på både förstärkaren och PSUn.
Återkommer med bilder / filer när allt är spikat och testat.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:48:45  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Intressant!


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/10 :  15:06:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kommer kunna få ut 3 förstärkarkort samt 1 psu per 100x160-laminat.
Vi kanske skulle kunna göra något på ett av förstärkardelarna så vi får ut två förstärkare, 1 PSU samt något annat.
Förslag?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/04/10 :  18:32:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Nu har den nog blivit lite mycket rödvin när du caddade Vemsom!

Ett europakort är 100 x 160mm - blev inte Clampen 100x50mm/kanal??

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/10 :  20:46:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
... finns större ;D

Oke, Men en av tre delar skulle kunna användas till något annat.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/04/20 :  16:28:13  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
hur går det?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/04 :  15:32:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
hur går det?


-Segt!

Tappade gnistan att bygga ett tag, men den är på väg tillbaka!

Kort är caddade och gjorda.

Variant ett blir med en IRFP450 och tre stycken LM317 per kanal.

Biasen ställbar till 1, 2 eller 3A efter plånbok och lyssningsnivå!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/04 :  16:15:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag väntar spänt på att du ska bli klar Roger

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:33:19  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Ser intressant ut. Blev själv sugen att bygga en liten testprototyp.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/14 :  16:05:35  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det går trögt, men lådan är ihopskruvad och förstärkarkorten gjorda:



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/14 :  16:10:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kretskort till en kanal:



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/20 :  14:42:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Projektet har legat i träda ett bra tag!

Då mitt Clamp-II steg är utlånat, så tänte jag äntligen montera ihop sakerna!



Båda kanalerna är provspelade på labbänken och ger 15W ut i 8 Ohm.



Kör med en 24V/300VA trafo, dubbla lindningar, 26 000uF/kanal.

Tester på bänken tyder på att det räcker - men vi får se!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/09/26 06:40:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:12:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser ju trevligt ut det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/08/20 :  21:00:52  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt, vad har du reläerna till?

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/20 :  21:23:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tackar - hoppas den spelar musik snart!

Reläerna är till för att kunna ställa biasen till 1, 2 eller 3A - beroende på effekt- och/eller värme-behov !

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2007/08/21 :  07:36:51  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Hrm... McGyver... såna här saker får du ju inte hemlighålla när du är på besök o ser att jag har kylare som bara väntar på att bli Clampade!!!

Hihi. :)
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/22 :  00:00:42  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nicks: -Jag sa ju att de passade för en Clamp!

Testat nätdelen på labbänken ikväll! Funkar!

Satte dit en extra konding på 13 000uF för att testa C-R-C eller C-L-C filtrering. kör dock bara med lyten just nu.

Med 32V DC och bias satt till 2A har jag nu 32W 16W ut i 8 Ohm - och det blir varmt!

Hör nästan hur de små LM317 kretsarna skriker efter nåd, men så kör jag ju dem på gränsen av vad de tål !

[Edit]: Mätfel effekt!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/09/26 06:41:56
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/24 :  00:33:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
En första testkörning och det låter !




The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/24 :  00:36:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nätdelen "biffades" lite och har nu 13mF - 2.45mH - 26mF per kanal.

Kan inte höra någon antydan till brum !


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/24 :  00:37:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/08/24 :  10:01:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Neat! du fick ihop skiten! men så blev klockan lite mer. :)
Kommer och lyssnar framöver.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/24 :  10:53:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
McGyver, fattas bilder högre upp...
Har du en backup, vi har ju just bytt bildserver och jag vet inte om de försvann. Ligger förmodligen på gamla servern och blev upplagda precis i "glappet". Lägg gärna upp dom också på http://hem.bredband.net tills vi får PMat ut alla konton till medlemmarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/24 :  20:01:08  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
McGyver: Jag får inte ihop effektberäkningen riktigt....om 2A är den maximala strömmen steget kan få tillgång till så blir väl maxeffekten:
R(last)/2 * I(bias)^2 = 8/2* 2^2=16W


Skulle i vilket fall som helst vara intressant att höra var steget "går för"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/08/24 20:01:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2007/08/24 :  20:52:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag tänker som ohmega, det är nåt som inte stämmer i förhållandet mellan inmatad effekt och angiven uteffekt. Med konstanstströmslast är vekningsgraden max 25% i en sån här koppling, så max 16W ut stämmer bättre. Man måste (som ohmega visar) räkna med effektivvärdet på utströmmen om det ska stämma.
Snyggt bygge förresten, jag har en viss svaghet för SE mosfetförstärkare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/08/24 :  22:04:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ja, det gjorde vi idag med. En liten miss ev.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000