HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff i Göteborg 0704021, Bildtråd!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:06:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Bra jobbat Johan och systematiskt, så allt kom med! Men det var ju nära att det blev Pizza av alla bilderna

För egen del blev det inget fotat på lördan...hade annat å göra.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/04/23 22:07:16
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:29:39  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Detta är ju alldeles fruktansvärtJag missade ALLT!!!

Jag hade sett fram mot denna träffen så länge, den var ju dessutom min första träff (oskuld).

Som behandlingsassistent kan man tyvärr inte alltid säga nej till övertid då det är unga killar man arbetar med/för, deras hälsa är ju prio 1.

Nu bar det sig inte bättre än att kollegan blev sjuk på Fredagskvällen så min arbetstid varade helt plötsligt till 12:30 på Lördag då ersättaren dök upp, sen fick jag sova några timmar.

Servern på jobbet strulade också, naturligtvis, så jag loggade in flera ggr på Hififorum men när jag försökte klicka mig fram laddades bara halva sidor och jag knde inte ens få fram mina "mail".

Jag som planerade att köra med MatsT från Orust och nu kunde jag inte ens få fram hans telenummer och ringa för att tala om vad som hänt, jo, naturligtvis när jag kommit hem och då kunde jag inte nå honom på mobilen ens.

Sedan fick jag naturligtvis jobba ett dygnspass på Söndagen oxå, än en gång så är ju faktiskt grabbarnas hälsa prio 1, så jag missade även den dagen.

Nästa gång ska jag se till att ha semester och lägga av luren på telefon och stänga av mobilen.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:35:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bor du på Orust kan du ju dra över till CH och höra Orionsystemet i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:53:14  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
MatsT från Orust

Huuh..? Är vi grannar alltså..?!?
När kommer du o hälsar på..
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/04/23 :  23:21:55  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply

quote:
Med färg eller var det nu utan ?

jaja Jag ska lacka dom nån gång. Jag får säga att Hfls-1 orna gjorde ok ifrån sig även om dom gjorde ett ganska blekt instyck jämfört med andra grejer på mässan. Var det någon som han lyssna på dom?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/23 :  23:31:05  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Bernt Jansson/
quote:
Bor du på Orust kan du ju dra över till CH och höra Orionsystemet i alla fall.

Nästan, Stenungsund.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/04/24 :  06:41:07  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag hörde Hasses HFLS1'or och jag tyckte också att de lät riktigt bra. Mycket avspänd och trevlig återgivning. Bra design var det också!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/04/24 :  07:02:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
CarlssonH: Stenungsund? Då har du Preben och Linden på armslängds avstånd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/24 :  07:31:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag uppskattade det orginella med att sätta porten på det viset och luta lådan lite, stativets höjd var också klockrent, klart kul val av lösningar.

Man kunde inte låta bli att fundera på om stativet kunde hysa en bas lite diskret.

Vackert!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/24 :  07:35:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Måste även komentera Maglis byggen, riktigt snygga och väljudande, fint träarbete och tight återgivning, valet av aktiv delning tilltalade också.

Han hade tydligen en tung start på dagen, men de resultat jag tog del av imponerade verkligen, att sedan kan prestera ännu bättre än det gjorde vid detta tillfälle betvivlas ej, det gäller nog flertalet av de byggen som visades upp.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:59:44  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Stenungsund? Då har du Preben och Linden på armslängds avstånd.

Kanske en av de bästa geografiska placeringarna man kan tänka sig.
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:43:22  Show Profile Send Peter A a Private Message  Reply
Angående rörprovaren så pratade jag med Bosse när han var på väg hem och han hade rörprovaren med sig så det blev ingen affär. Kanske läge att pm:a med en liten förfrågan? 3000 stod det visst på prislappen. Någon...?

Peter Afzelius
Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2007/04/24 :  20:10:33  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Hallå!

Om ngn undrade vad det var som spelade en stund på Peter S "lågtalare" så var det nedanståenede hybrid kallad Plankan II, på förekommen anledning. Det är rör (6922) i ingången och två kaskoder med effekt-jfet och mosfet i utgången, utgångssteget är en circlotron i klass ab.

/Anders

Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken.......
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/04/24 :  20:13:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det där steget var förbaskat intressant!!!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2007/04/24 :  20:21:51  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Här kommer lite mer godis om den lilla Japanska bredbandaren.
Först ut är ett par bilder på de enheter jag beställt från Mr.Sano, en 6.5 tums bredbandare med ganska stor motor, ca 16kg. Dom fanns inte på träffen men jag tycker att dom platsar ändå.

Nedan är ett antal bilder på ingående komponenter men först en bild på den enhet som fanns på träffen.

mors,
Anders

Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken.......
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/04/24 :  20:26:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dubbla kontakter. Varför?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/24 :  20:30:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dubbla talspolar antagligen

http://bildarkiv.hififorum.nu/bappe/voicecoil.jpg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:08:00  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Tyckte grabbarna snackade nogot om det när jag frågade lite om elementet...underlig sak..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:09:06  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
men...hmm så mittkonen (whizzer:n -heter det så?)har en egen spole..?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/04/24 21:10:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:09:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tror jag hört dom hos Linden en gång - ren experimentuppställning.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:23:10  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
finns det någon hemsida?

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:23:35  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Jäpp, dubbla spolar. Till skillnad från dom flesta andra så är dessa bifilärlindade. En annan intressant detalj är den mkt tunna remsa av högpermeabelt material som ligger under lindningen (se nedersta bilden). Det är en magnetisk upphängning som till skillnad från Lowthers "high-ferric" är gjord på rätt sätt. Gaphöjd, lindningshöjd och höjd på "magnetremsan" är alla samma, dessutom står den magnetiska upphängningen för så gott som all axiell kraft på det rörliga systemet för att återföra det till viloläget. Spider och kantupphängning tillför i stort sett bara centrering och dämpning vid sansade konutslag. Detta innebär att linjäriteten blir mkt god på grund av att den återställande kraften minskar i samma takt som accelerationkraften minskar när både magnetremsan och spolen rör sig utanför luftgapet. Detta utan att man behöver ta till under eller överhängd spole och alltså kan utnyttja magnetfältet till max.

Det finns ingen hemsida men kolla på www.feastrex.com då Mr.Sano har hjälpt dom igång och deras element innehåller många av hans konstruktionslösningar + en del eget oxå

Anders

Edited by - bappe on 2007/04/24 21:27:04
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:29:56  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
wow vilka grejjer..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:34:20  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Jo det är riktigt läckra prylar, det finns inga bredbandare som kommer nära dessa i ljukvalitet heller.......tror jag. Har hört dessa ett antal gånger och är lika imponerad varje gång. Liksom mkt annat från Japan så är priserna inte lika roliga även om dom kanske är värda sitt pris.

/Anders

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:52:14  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
ok. skulle va kul att lyssna... spänner dom över hela registret? 20-20k (eller ok 40-20K) =)

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000