HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plåtat något på sistone? Släng upp bilderna här!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 77

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/13 :  00:25:20  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2008/05/13 :  07:28:13  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Härligt ljus på "Björnen"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/13 :  12:31:57  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
plind: Tack! Jag vet att det inte är världens mest spännande bild men det ÄR kul att fota fina färger i fint ljus :-)
Det var på väg att mörkna nere vid Mälaren och solen stod lågt. Jag passade på att underexponera en del för att få den lite mörkare och mustigare än vad det egentligen var.

edit: Polfilter var det också har jag för mig

Edited by - Roq on 2008/05/19 12:43:45
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/13 :  12:35:09  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Dan: Har du lagt till ljuset på vägen längst bort till vänster i bilden i efterhand (i bilden på den passerande bilen)? Skön stämning i den bilden.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/05/18 :  23:53:12  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Här kommer en post med en serie bilder från en utflykt jag och min flickvän gjorde till ett övergivet hus. Kanske inte de bästa "fotografiskt sett" men det var ett besök som lämnade stora intryck på oss. I vår blogg skrev jag under rubriken "på husesyn i det totala förfallet":

Huset i sig är en historia. Den första ägaren som lät bygga det hade sin, tämligen framgångsrika, rörelse precis intill och byggde av praktiska skäl sitt boende för att ha väldigt nära till arbetet. Detta var gissningsvis någon gång i början av 70-talet. Den framgångsrike företagaren lät inte spara på utgifterna när huset byggdes utan utrustade boendet efter dåtidens lyxideal och speciella mode. Huset var ett stort enplanshus i mexitegel och inrymde även ytterligare en lägenhet och en inomhuspool med tillhörande relax/bastu. Materialen var påkostade med mycket teak och ädelträ, påkostade etsade fönsterglas, senaste köksutrustningen och tidstypiska kakel och klinkerplattor. Hela huset var som att ta 70-talet till en nästan ironisk ytterlighet med sina blommiga tapeter , kakelplattor och textilier.

Huset kittlade vår nyfikenhet till den grad att vi tänkte oss en liten utflykt som ledde oss förbi huset "bara för att åka förbi", "kanske titta in i nåt fönster" osv. När vi kom dit och hade parkerat på vägen kom en av de i närheten boende gående förbi och jag frågade om han visste nåt om husets öde. Mannen började genast berätta om huset och kunde inte dölja sin irritation över det förfall som blivit realitet. Varje vecka, mest nattetid, hör han klirr och skrammel från huset när ungdomar är inne och vandaliserar. Han har även sett bilar komma och folk som börjat tömma huset på kablar (koppar), isolering, de teakpaneler som var på tak och väggar, ja i stort sett allt som kan tänkas vara av något värde har blivit föremål för plundring, till och med dörrhandtag, knoppar på skåp osv. Den nuvarande ägaren har inte hörts eller synt något av. Huset har stått tomt sedan -79 förutom under perioder där den norra kontorsdelen har varit uthyrd till företag. Denna del har klarat sig bättre från vandalisering #8211; men även här har till exempel element försvunnit.

Mannen tycks i alla fall inte missta oss för att vara plundrare utan visar istället runt huset till baksidan för att visa misären, att gå in i huset var inte svårt dörrarna var öppna och de stora glasrutorna som går från golv till tak var trasiga. Att gå in kändes märkligt, vi var inte inbjudna, egentligen begick vi i viss bemärkelse intrång, men ändå kändes det som att vi var "the good guys", ditkomna för att dokumentera det som varit #8211; snarare än att förstöra eller att vi var där i fientliga avsikter. Men huset kändes definitivt inte välkomnande för sina nyaste besökare, kanske för att det haft så dålig erfarenhet av dem genom åren...

Lukten som mötte oss var tung, fuktig och tydligt mögeldoftande. Denna dag regnade det ute och det en gång täta taket höll inte längre emot fukten utan det droppade in i de flesta delar av huset vilket gav en ljudmässig kuliss till den nedstämdhet som huset andades. Överallt syntes spår av vandalism och klotter, här och var låg sprit- och ölflaskor slängda, på golven låg glasskärvor så tätt att det krasar varje steg i huset. Runt huset har naturen börjat att ta tillbaka det som en gång varit deras domän, sakta äter sig sly och växtlighet inpå bara huskroppen och mellan plattor som förut varit uteplatser för grill och solstolar. I poolen låg skräp nedslängt i det smutsgröna, grumliga vattnet, mossa och mögel växte på saker som flöt omkring. Här stannade tiden i slutet av 70-talet, inget har hänt sedan dess förutom förfallet.

Men ändå glimtar husets forna storhet fortfarande igenom det förfallna, dess glansdagar är förnimmbara, särskilt i de extravaganta pool- och relaxrummen där det är lätt att föreställa sig hur det en gång hållits fester och hur dåtidens människor med gott om pengar valde att spendera sin fritid. Samtidigt som vår fascination över huset ökade och glädjen att få se det i verkligheten var stor, så fanns det ändå något sorgligt närvarande över huset. På hemvägen därifrån diskuterade vi detta, att vi båda kände likadant. Det kändes som om någon dött i huset, eller kanske inte någon, eller någonting, men det kändes som om huset var döende, bortom räddning och flämtande på sina sista andetag. När vi åkte dit hade vi båda tänkt tankar om hur ett sådant hus skulle kunna sett ut om man återställde det till sin forna glans dagar, när vi åkte därifrån kändes huset bortom räddning.

Hoppas ni inte tyckte att jag tog för mkt plats i tråden med för många bilder på förfall...
Edit: Min flickvän har också tagit en del av bilderna.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/05/19 00:00:56
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2008/05/19 :  08:39:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
guy

De här bildern har jag sett någon annanstans, kan det stämma?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/05/19 :  08:47:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
De här bilderna är tagna i lördags så de har inte visats någon annanstans, men huset i fråga har blivit föremål för en del UE (Urban Exploration) under åren, så bilder som andra tagit har postats upp på tex andra fotoforum.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/19 :  11:42:51  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/05/19 :  12:00:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
quote:
Dan: Har du lagt till ljuset på vägen längst bort till vänster i bilden i efterhand (i bilden på den passerande bilen)? Skön stämning i den bilden.

Ja, det ljusblänket är efterkonstruktion.

Artphotography
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/19 :  12:45:31  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Guy gadbois:
Tänk vad de var före sin tid! Graffitti. Inomhus. Redan på 70-talet
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2008/05/19 :  13:09:27  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
På väg till Kennedy Space Center för två månader sedan. Den här killen (eller tjejen) låg vid vägkanten. Fanns förövrigt rätt många bara man höll ögonen öppna... Den var ca 3 meter lång och såg mätt ut så jag vågade mig rätt nära.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/05/19 :  14:54:12  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Var på Kolmårdens djurpark idag och träffade lite helt oredigerade kompisar

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/05/19 :  14:59:04  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Var på seglingstävling där de hade uppvisning av denna båt

snacka om manöverduglig:)
Vände och stannade på en femkrona

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/05/19 :  19:20:00  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
De är tuffa de där stridsbåt 90...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/05/25 :  19:38:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply

Artphotography
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/05/25 :  19:51:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Härlig bild Dan. Den innan på Morgan oxå. Är det bilder som du har till försäljning?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2008/05/25 :  20:06:49  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/05/25 :  23:40:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
quote:
Är det bilder som du har till försäljning?

Jamän...producerar på canvas med riktig galleristatus samt uppspända på bästa kilramar från Ryssland. 70x100cm.

Artphotography
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/05/26 :  09:50:51  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2008/05/26 :  12:04:42  Show Profile Send plind a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/05/26 :  12:48:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj vad vackert!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/05/26 :  15:15:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Riktigt bra Audionet Härligt med ett sådant djup och perspektiv! Framförallt kittlar det extra ifall man lämnar något till fantasin när kläderna ryker. Att allt "finns där" men ändå så ur fokus att det absolut inte är störande. Häftigt. Sånt här vill vi se mer av

Artphotography
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/05/26 :  17:58:46  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Tack Dan

Tanken med bilden var att det skulle kännas som om tårna var på väg ut ur bilden och att de vilade på kanten av bilden, har lagt lite skugga i underkant på tårna för att förstärka känslan). Tror det skulle fungera bra med ett svart passparto och ram på väggen.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/05/26 :  17:58:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nej Dan, nu har du allt photoshoppat lite väl mycket!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/05/27 :  09:06:31  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Testade en ny metod för s/v-konvertering:

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2008/05/27 09:08:15
Go to Top of Page
Page: of 77 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000