HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 skillnad tvättvätska?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/03 :  16:23:38  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Hej
Använder nu isopropylalkoholmixen men såg svalanders blandning på sidan.
Nyfiken på svalanderblandningen men undrar om inte detta med är just IPA eller om det är ngon annan mix och isåfall någon som testat svalandermixen vid handtvätt resp. maskintvätt och vilka fördelar/nackdelar svalandermixen har?

Mvh

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/12/03 :  21:09:07  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Inget svar på din fråga, men själv använder jag destillerat vatten 1L med några droppar fotovätmedel (Ilford Ilfotol).
Funkar utmärkt och du slipper isopropanolen.
Skivorna blir dessutom av med sin elektrostatisitet på köpet.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/03 :  22:04:18  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ok men jag känner ej till fotovätmedel så mycket. Får kolla det, tack så mycket.
Dock så kvarstår frågan gällande de 2 medlena.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2007/12/03 :  23:13:51  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Är fototvättmedlet för digitala bilder?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2007/12/04 :  00:32:45  Show Profile Send johan.björklund a Private Message  Reply

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/12/04 :  21:41:07  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Är fototvättmedlet för digitala bilder?
Nej, vi avhandlar inga digitala grejer i denna forumdel. Det strider mot §11.1.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/12/05 :  12:20:01  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Ni som gör egen vätska med destillerat vatten och olika andra ingredienser... Hur gör ni sen själva remgöringen? Är inne på att hitta ett bra och hållbart sätt att rengöra skitiga vinyler
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:39:40  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
quote:
Hur gör ni sen själva rengöringen?

Jag använder en enkel skivtvätt från NittyGritty. Ett måste för vinyl.

Edited by - lars on 2007/12/05 21:41:15
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/05 :  23:15:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
manuell tvätt ;)

men seriöst ingen som vet skillnaden?

Edited by - B-200 on 2007/12/06 10:21:07
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2007/12/06 :  11:02:55  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Personligen tror jag inte det spelar så stor roll vilken vätska man använder, de gör samma jobb allihopa. Dest.vatten med en droppe neutralt diskmedel funkar bra det också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/12/08 :  21:56:22  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Dest.vatten med en droppe neutralt diskmedel funkar bra det också...

Detta kan nog stämma bra i många fall, med relativt lös smuts i spåren. Om smutsen sitter hårdare och tillsammans med fett (fingeravtryck t.ex.) har isopropanolen en utomordentligt god lösande verkan.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/08 :  22:09:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jo jag använder ipa+dest vatten och en droppe yes nu, undrar om svalanders vätska är bättre bara...

Jag fortsätter med den tradiotionella lösningen tills vidare.

Edited by - B-200 on 2007/12/08 22:09:44
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts

Posted - 2007/12/08 :  23:37:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder en mix med isopropylalkohol om det behövs annars använder jag ett enkelt tvättmedel innehållande destvatten och lite yes. Det som är problem är att ingen igentligen har tagit reda på vad som händer med vinylen när man tvättar med olika medel ofta är det antagande.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/09 :  00:53:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Exakt så känner jag bubbel.
man ville ju inte utsätta skivorna för mer än nödvändigt heller.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/09 :  01:26:06  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag använder destillerat vatten plus lite YES sedan tjugo år. Fungerar utmärkt bra. I bland så blandar jag också lite isopropanol för det tycker dom om. När jag vill spela över en skiva för att det ska bli en CD. Då sprayar jag skivan med nämnda vätskor och spelar av skivan med våt yta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2007/12/09 :  06:51:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag använder en Hannl Flüsterbär för själva tvättandet. Tvättvätskan är den gamla vanliga: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55080

Det var någon som testade olika tvättvätskor och gjorde en tråd om det på Euphonia audioforum. Jag har tyvärr inte länken kvar, men någon annan kanske har den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/12/09 :  09:24:17  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Så alla använder en skivtvätt? Ingen som har tipps på hur man tvättar manuellt för hand? Vill prova innan man investerar i en skivtvätt.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:19:46  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
En blyertspenna i lämplig tjocklek är oumbärlig vid handtvätt. Snurra skivan i tvättmedelsbadet upp till sista spåret, sen snurrar du den likadant i sköljbadet. Man kan använda en vanlig liten borste i trä om skiten sitter hårt.
Skivan torkar sedan i ett vanligt diskställ. Har hört obekräftade rapporter om torkning med centrifugalmetoden. Dvs. skivan torkas med hjälp av borrmaskin. Snabbt och effektivt.
Det som skiljer vanlig handtvätt från hur min vinyltvätt fungerar är att man kan slinta och klanta sig under manuell tvätt och att torkningsfasen är långsammare - om man nu inte använder borrmaskin. Så värst mycket tid tjänar man inte, tycker jag.
gcs: hur påverkar YES kapillärkraften? är det risk för att lösningen på skivan rör sig uppåt nålarmen? (man får ju en tvättad nål i alla fall)

Edited by - Zombie on 2007/12/09 11:22:41
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:25:27  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag tvättar för hand.
det skrev jag ju längre upp i tråden.
se till att ej få tvättvätska på ettiketten.

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:59:49  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

quote:
jag tvättar för hand.
det skrev jag ju längre upp i tråden.

Missade ditt inlägg.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/09 :  23:47:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
hur påverkar YES kapillärkraften? är det risk för att lösningen på skivan rör sig uppåt nålarmen? (man får ju en tvättad nål i alla fall)
Nä det är ingen fara men akta dig för att använda en MC puppa. Jag har använt MM som OM 30 & 40 och tidigare har det varit Shure, Pickering, Stanton. Det är knappast någon vätska som kryper in i pu-huset, men jag brukar ändå blåsa huset rent. Det senaste jag provat med gott resultat är att lägga ned nålen i lite vatten och tvätta rent med ultraljud. Diamantnålen blir klar som fönsterglas.

Edited by - gcs on 2007/12/09 23:48:08
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:05:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
För den goda sakens skull köpte jag 0,5 liter karburatersprit i dag,
enligt innehållsförteckningen består den av etanol och isopropanol, i vilket förhållande nämnes ej.

Har fuktat hushållspapper och torkat av vinylen innan de har avlyssnats............

Det fungerar alldeles utmärkt.., behövs det egentligen en speciell vinyltvätt?

Ska testa med microfiberduk istället för hushållspapper, borde fungera bättre...

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:33:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
behövs det egentligen en speciell vinyltvätt?
Jag vet inte, men det verkar så.
För att komma ner och rengöra i spåren tror jag man måste skölja och suga för att få det rent.
Att torka av ytan kan ju inte ha någon större betydelse.

Så, för min del är det viktigast att tvättvätskan inte skadar vinylen, att den löser och binder smuts och att den inte torkar innan man suger upp den.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/12/24 :  12:43:38  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Nån som har testat knosti kitet? Verkar ju vettigt för dom pengarna...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/24 :  12:59:41  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
länka gärna

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/12/24 :  14:37:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har testat det. Skivorna blir ganska rena. Det sölar ganska mycket, man får inte vara en gorilla. Man kan knappast hälla ut all vätska efter tvätt (jag bedömer man häller i ca en 1/2 liter), vilket gör att man har smutsig vätska. Visserligen silar man den när man häller tillbaka, men jag tyckte vätskan blev smutsig efter ett tag.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000