| Author |
Topic  |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 14:39:30
|
så det blir ganska rent? då borde denna saken vara ett snäpp upp från handtvätt? Om man skall tvätta många skivor på en gång... 564 var inte dyrt. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2007/12/24 14:40:17 |
 |
|
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 15:37:47
|
Jag använder Svalanders vätska i min Okki Nokki, med mycket gott resultat, den är dryg och väl beprövad. att skivorna inte riskerar att skadas är viktigt.
|
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
|
Big Pete
Member

224 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 21:34:18
|
Jag har tvättat ca.1500 LP sedan Augusti och testat det ena medlet efter det andra. Först Cadence medskick till tvättmaskinen som var kass, sedan Svalanders som är OK men luktar ganska mycket ammoniak och sist men klart bäst, en helt biodynamisk produkt som kostar lite mer, men är försumbart i den totala Hifi budgeten.
Medlet heter L'Art Du Son Vinyl Record Cleaning Fluid, en liten flaska räcker till ca. 2000 LP vilket blir en vätskekostnad på 20 öre per platta!
Läs gärna vad experterna anser om denna produkt. Den finns för övrigt bl.a. på E-bay Köp renat vatten på apoteket, inte sterilt, utan bara renat kostar 20:-/liter.
Vi lägger oftast massor av pengar och tid på vår hobby, med en inte oväsentlig stolthet, men just på detta område ska det gärna prutas.
Att snåla på en sådan elementär sak som en bra rengöring tillsammans med en ny innerpåse och ev.ytterdito, för LP skivans väl och ve, är väl ändå att sila mygg och svälja kameler.
Audio Guru Harry Pearson, The Absolute Sound, June 2005, #154 "...L'Art du Son, a record-cleaning fluid that really does sound different from the more conventional isopropyl-based cleaners. It contains no alcohol, is biodegradable, and can't hurt you, though I wouldn't advise drinking it! The conventional alcohol-based fluid deposited an electronic glaze over the sound, one particularly noticeable on the upper frequencies. This glaze increases the apparent 'definition' in the same way that most transistorized amplifiers do, and to these ears, emphasizes the electronic nature of the sound. With the L'Art du Son, that glaze is gone and just the music is left. I like this stuff! I couldn't imagine going back to the conventional cleaning fluids."
|
PSET-High Smile Value Per Watt! |
Edited by - Big Pete on 2007/12/27 21:40:44 |
 |
|
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 21:45:16
|
| superbra svar där, detta skall undersökas. Tack för det. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
|
Fluffy
Member

166 Posts |
Posted - 2007/12/28 : 23:29:09
|
| Mycket trevligt tips Pete! Finns det någon annanstans för vi osäkra själar som inte vågar/orkar handla på EBay? |
--- |
 |
|
|
Big Pete
Member

224 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 11:52:45
|
Har inte sett vätskan hos någon svensk handlare ännu, men några vinyl vänner kan kanske slå sej ihop och handla en låda från någon av alla de europeiska företag som dyker upp när man googlar. En flaska är dryg och räcker långt, väldigt långt.
Nya innerpåsar är ett måste efter tvätt. Jag har handlat av Svalander men det finns nog fler återförsäljare av dessa. |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
 |
|
|
Fluffy
Member

166 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 15:46:05
|
Har för mig, kan ha fel, att jag sett den i HiFi Choice. Bitz-någontingbutiken.
Svalanders innepåsar är kalas, använder själv de omärkta påsarna nu för tiden. Billigare och enligt mig samma som märkesmodellen. |
--- |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 16:24:27
|
| Har beställt ett knosti kit för att testa mig fram lite. Nån som kan rekommendera en bra ersättningsvätska när knosti vätksan tar slut? Funkar destillerat vatten och lite isopropanol/diskmedel? Häller jag ut vätskan efter varje session eller? |
 |
|
|
Fluffy
Member

166 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 17:36:21
|
| Man får med en tratt med filter i med Knosti. Alltså återanvänder man väskan. |
--- |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 19:34:50
|
| Jo men vätskan går väl inte återanvända hur länge som helst? |
 |
|
|
Fluffy
Member

166 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 19:49:44
|
Nej, den "försvinner" lite med tiden. Jag har kanske tvättat 200 skivor med den, och flaskan är lite drygt halvfull. Vet inte vad som är bäst att ersätta den med. Tar också gärna emot tips. Tror Knostivätskan går att köpa lös också, för mig jag sett det någonstans.
Jag köper mig nog en OkkiNokki snart iofs. Efter att ha testat en sådan känns min Knosti onödigt sölig i jämförelse. |
--- |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 20:28:54
|
| Slänger man i ALL vätska i behållaren då eller? Och sen silar man tillbaka det i flaskan? |
 |
|
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 21:07:24
|
Pac skrev:
quote: Det var någon som testade olika tvättvätskor och gjorde en tråd om det på Euphonia audioforum. Jag har tyvärr inte länken kvar, men någon annan kanske har den?
Tråden är: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3399 |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
|
Fluffy
Member

166 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 22:37:28
|
| Kansas: Nej, kanske halva flaskan fyller behållaren. |
--- |
 |