HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transport till Dac, Mycket tankar! och frågor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7348 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:00:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Har lite funderingar och frågor som jag verkligen behöver hjälp med att räta ut på transport området.
Har en Theta DS Pro Basic GenIIIa Dac som jag har haft några olika transporter till. Den första var en Denon DVD3910, dvs en rejäl byggd DVD-spelare av bättre klass som har varit den allra bästa ljudmässigt. Sedan så innhandlades en beg CD-spelare i form av Sony CDP-XB930 (ej moddad)som ska vara bra som transport och som jag var nyfiken på att testa och den var inget vidare enligt mina erfarenheter då det blev ett klart tunt och spretigt ljud överlag med den i jämförelse emot Denon DVD3910 spelaren. Sedan så var jag tvungen att sälja 3910an pga plats brist i Audiobänken så det innahandlades en Denon DVD1930 (ej lika hög) som är en klart enklare maskin och med den så blev ljudet lite sämre även om det inte blev lika dåligt som med blev med Cd-spelaren Sony CDP-XB930.

Sedan tog mina tankar tog ny fart när jag läste i denna tråd idag http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65832 att transporten kanske påverkar 10% av total ljudet. Något som stämmer lite dåligt med mina erfarenheter då jag har upplevt hyffsat stora skillnader med dessa olika transporter som jag har haft, är jag bara ute och cyklar nu eller kan det bli hyffsat stora skillnader

Och sedan det här med att modda en spelare för användning som enbart transport. Tänker närmast på Harmony Design som utför sådan modningar med byte av klocka,nätdel,digitalutgång (tror jag det var).Har någon erfarenheter av en sådan moddning och i så fall hur stora skillnader blev det.
Dvs kan det vara värt att modda min Sony spelare eller ska man köpa en beg Denon DVD3910 igen (när jag väl har byggt en ny audio bänk med bättre plats) som ändå har varit det bästa som jag har haft för detta ändamål ljudmässigt. Båda alternativen handlar ungefär om samma pengar, sedan så har båda alternativen både andra för och nackdelar och det är en annan sak.

Bild på Sony Cd-spelaren som skriver om, om någon ej vet vad det är för model.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:37:13  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej FBK!

Jag har samma erfarenhet (att det kan skilja ganska mycket på transporter). Hade en liknande tråd för ett tag sedan, och det svar jag fick ut av den var att jitter verkar vara den största boven ... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=59846&SearchTerms=transport

Jag har tyvärr inte lyssnat på riktigt dyra dedikerade transporter men skulle gärna göra det. Använder nu en Sony DVP-S7700, en DVD-spelare, med OK resultat. Gick på hörsägen från Stereophile (där den likställdes med Mark Levinson 37), och trådar på AudioCircle, Audiogon o.s.v. där folk tyckte den var bättre än många dedikerade transporter (det tråkiga med den här hobbyn är att man inte kan lyssna på allt man vill och att man måste följa andras rekommendationer, där vissa produkter ofta är är hypade). F-n vet om jag egentligen inte föredrar min gamla favorit, en annan DVD-spelare, Sony DVP-S725D, men bara för att den svänger mer, inte för vissa hifi-egenskaper, som den är mindre bra på ... Som vanligt gäller det att hitta något man gillar (vad betyder "bäst" i hifi-sammanhang ...) ...

Skulle gärna göra ett transporttest ngn gg i en nära framtid, särskilt med Squeezebox (och den går ju att modda digitalutgångn på) för att se om man kan hitta en riktig favorit ... Om Squeezebox (med eller utan modd) skulle visa sig bli en favorit vore det ju ganska smidigt ...

Johan
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:57:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Du kan få låna min Transporter vid test :)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:58:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Och min Squeezebox...

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/01/05 :  16:14:54  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hallå!

Jag kan inte annat än att instämma helt! Jag har också upplevt att det är stor skillnad på transporter. Jag har haft en del dedikerade transporter hemma men har nu bestämt mig för att låta en X3000ES genomgå den stora drivverksoperationen med xtra allt hos Harmony Design. Jag har svårt att tänka mig att skillnaden blir enorm mellan den färdiga produkten och ett bättre verk - Säg ML,Burmester etc. Jag kommer få svar på det nästa vecka! Skillnader kommer där bli - men frågan är om skillnaderna är värda +40000:-?

Gällande jitter... Har också konstaterat att det är en stor bov. Jag har en (förvisso ordentligt modifierad) DAC1 som man sagt är "jitterfri".
Detta måste bara vara skitsnack (i min Värld iaf) för jitter e där. Dessutom en tanke - om det skulle vara jitterfritt så borde väl digkabeln spela mindre roll? När jag bytte till Silver Shadow så blev skillnaden mkt tydlig! Skumt...

Jag tänker så här:
Om man inte MÅSTE ha prestige-grejer och är villig att lägga några tusen på att testa, så är det ju klokare att modifiera loss
Blir det inte klockrent så kan man ju sälja o köpa "färdiga" driv o dac:ar men ML/dCS/Burmester etc. etc kostar ju en sommarcab o e man singel kanske cabben ger bättre utdelning...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/01/05 :  16:28:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
om det skulle vara jitterfritt så borde väl digkabeln spela mindre roll?

Undrar oxå det,en populär modd är ju att byta den lilla trafo som brukar sitta på digital utgången.
Varför blir det bättre/annorlunda?
Både negativa och possitiva svar godtages.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:19:16  Show Profile Send Lech a Private Message
Det här kan mästarens mästare Bernt.

Hans modd av en billig Cambridge CD till en myyyycket bra spelare är rekord vad jag hört.

Finns en tråd någonstans här "åsså".

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/05 :  18:04:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Sedan tog mina tankar tog ny fart när jag läste i denna tråd idag http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65832 att transporten kanske påverkar 10% av total ljudet. Något som stämmer lite dåligt med mina erfarenheter då jag har upplevt hyffsat stora skillnader med dessa olika transporter som jag har haft, är jag bara ute och cyklar nu eller kan det bli hyffsat stora skillnader
Det där var i jämförelse med vad nätdelen och analogdelen kan göra. Det som avses där är att en dålig analogutgång och/eller nätdel påverkar mycket mer i ett dac-bygge än vad typen av dac-chip och transporten gör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:36:55  Show Profile Send OlaH a Private Message
Bra förklaring Bernt.

ola
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:04:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Undrar oxå det,en populär modd är ju att byta den lilla trafo som brukar sitta på digital utgången.
Varför blir det bättre/annorlunda?

Vågformen blir antagligen mer exakt med en trafo av bättre kvalisort.

Det finns de som sätter en digitaltrafo på dacens ingång också, jag till exempel. Den jag har transformerar upp till dubbel signalstyrka och följs av en krets som gör en snyggare fyrkantvåg.
En annan fördel med de här små transformatorerna är att man får drive och dac galvaniskt åtskilda.

Att det kan vara en hel del skillnad på transporter håller jag med om. Hemma kör jag med datorn som källa via en USB-dac, en Trends UD1 som i sin tur matar min Eojeuds-dac. Det går att köra UD1 på batteri också, det hörs mycket tydlig skillnad mellan batteri och vanlig drift av digitalomvandlingen.

Har också provat med min Pioneer och med Jadis JD2, Jadisen är väl den bästa så långt. Tyvärr tillhör den Pac.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:01:05  Show Profile Send hman a Private Message
Det kan glädja dig redan nu att min tidigare Sony 930 blev kanon med Harmony Designs drivverksmodifiering. Ljudbilden blev mycket större och tydligare. Idag har jag en Onkyo DV-SP405e, som låter klart sämre utan Harmony designs digitala utgångsteg.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/01/05 :  23:45:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Den jag har transformerar upp till dubbel signalstyrka och följs av en krets som gör en snyggare fyrkantvåg.

Nu blev jag nyfiken,hur ser ingången som tar emot ut då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/06 :  00:50:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ryssen: Blir väl lite off topic så jag skickar ett PM.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/06 :  01:21:51  Show Profile Send marens a Private Message
Har inte helt med topic att göra kanske men jag kör 15meter optisk kabel skarvad på ett ställe från mitt ljudkort i 96kHz från kontoret in i vardagsrummet. Det funkar det med, lika bra ljud som från både CD-digitalt och DVD-spelaren digitalt med både optisk och coaxial överföring. För mig är det inga hörbara problem med ljudet från någon av källorna. Dra vilka slutsatser ni vill.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7348 Posts

Posted - 2008/01/06 :  01:36:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Jolojl
Sony DVP-S7700 är en fin maskin och det var intressant info att den anses vara så bra. Och du har mycket rätt i (vad betyder "bäst" i hifi-sammanhang, smaken är som ..... också.
Men/Och samtidigt så är andras erfarenheter guld värda när man söker sig framåt så att säga.
quote:
Skulle gärna göra ett transporttest ngn gg i en nära framtid, särskilt med Squeezebox (och den går ju att modda digitalutgångn på) för att se om man kan hitta en riktig favorit ... Om Squeezebox (med eller utan modd) skulle visa sig bli en favorit vore det ju ganska smidigt ...

Var ikväll hemma hos en kompis som köpt en Squeezebox och det är bara att erkänna att det var mycket smidigt att lyssna på musik med denna mojäng och en fjärr,men jag är lite sen med nymodigheter så det dröjer nog några år till innan jag köper. Men bor du i Stockholm så är det bara att hojta till vid eventuellt testande om du vill ha fler öron.

short_cuts
X3000ES i sig är ju bara så Och du får hemskt gärna dela med dig av hur du upplever moddnigen av den sedan, intressant!
Och visst kan det vara klokare att modda loss, särskilt när plånboken är som den är...

Lech
Har läst en del om den, och det var väl en Cd-spelare som blev grovt moddad och som användes som just Cd-spelare om jag nu minns rätt..

Bernt
Sorry, missuppfattade det hela en aning då

hman
Okej, men då kommer följd frågan direkt Varför blev det ett byte till Onkyon, utan moddning Om jag minns rätt så säljer han väl sådana Onkyo DVD-spelare med drivverksmodifieringar gjorda på.

Själv så kan jag inte släppa tanken på hur en moddning av min hittils bästa transport erfarenhet dvs Denon DVD3910 kanske kan bli, när den omoddad lät så pass bra som den gjorde i mina öron. Men då drar det genast iväg i pengar (3910+ moddning)så om det ska bli något detta år så får det nog bli en moddning av Sonyn eller innhandlande av en beg 3910 till att börja med när jag väl har löst plats frågan i bänkeneller byggt en ny bänk som sagt


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/06 :  01:49:51  Show Profile Send hman a Private Message
Anledningen till att jag tog Onkyo DVD:n utan modning var att jag fick den billigt samtidigt som jag uppgraderade till flerkanal. Sedan visste jag faktiskt inte om jag skulle förlora de andra formaten om digital utgången uppgraderades. Jag ska dock ta reda på detta i veckan som kommer.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/06 :  09:06:06  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Blir det inte klockrent

Sorry kunde inte låta bli
Minns så väl när jag bytte till en TEAC VRDS-transport som fick lira med en Meridian 203 D/A. Vilken tighthet och rytm det blev... I det fallet (10 år sen nu) var det en ganska modern transport (minimalt skräp i digitalutgången?) kopplad till en gammal D/A där de fina analogkretsarna säkerligen bidrog till välljudet.

Edited by - huzze on 2008/01/06 09:07:30
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/06 :  11:10:29  Show Profile Send Lech a Private Message
Yes det är rätt.
quote:
Lech
Har läst en del om den, och det var väl en Cd-spelare som blev grovt moddad och som användes som just Cd-spelare om jag nu minns rätt..


Jag vill nog utnämna det resultatet till ett av de bästa jag lyssnat på oavsett pris.

I mina öron slår den det mesta.
Kanske inte passar in i rubriken då den har inbyggd DAC ,men välj valda delar på dit.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/01/06 11:13:26
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7348 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:36:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Hur blev resultatet short_cuts?(Nyfiken)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/01/16 :  13:17:30  Show Profile Send short_cuts a Private Message

Jooo... Det ble' la' bra
Sitter faktiskt och går igenom lite skivor idag (flexat ut dagen) och njuter/begrundar... Sammanfattningsvis:
Klarare med bättre detaljseparation. Det är väldigt svart i de tysta partierna; ngt jag uppskattar mkt .
Dock känns det lite (bara lite) essigt ibland.
Basen är uppstramad och känns förbannat "stor" då den går riktigt lågt. På spår det är "piskbas" på, e det bara sååå . Ljudbilden har blivit snärtigare och rummet känns djupare med stor "sound stage", känns nästan som man blir inlindad - mkt trevligt


Skall faktiskt va så tuff att påstå att Mark Knopfler på (Shangri La) "5:15AM" låter nästintill lika bra som på Burmesters 001:a
Krell SACD Standard, Bow ZZ-eight hänger inte på (det här kommer jag kanske att få äta upp... )
Ann-Sofie Mutter - Carmen Fantasie: Man undrar varför hon inte klipper alla naglar i samma längd (nagelbitare?) på Zigenarvalsen, eller slinter hon vid ca 5:30???
VNV Nation Att bredden på "epicentre" var såå stor har jag aldrig tidigare upplevt!
Welle Erdball Behöver inte längre gissa - det är riktiga fyrverkerier man spelat in på "Lieber Gott..."
Highwayman med "highwayman" - Scheisse - fick smygtitta för jag trodde nästan att Cash och Nelson stod framför mig - så bra att jag nästan blev förbannad!


Mod var följande: standard drivverksmod + ny nätbrunn, XLR-dig ut (neutrik), ny nätdel till digut (inte DAC:ens), lågimpendans kondensatorer.

Sony CDP X3000ES - NO Silver Shadow XLR - DAC1 (med Burr Brown OP21 + massa mer ) - HT Pro Silkway XLR - Krell Showcase - HT Pro Silkway XLR - McIntosh MC252 - PAD Venustas Biwire - Usher CP6381

Kommer nog byta ut HT:na mot Valhalla om jag hittar för vettiga pengar - kanske löser upp lite mer och filar ner essiga tendenser - e dock lite orolig att de kanske förstärker ist???? Ngn vis Valhalla-ägare out there? (sry f OT FBK)!

Kan du verkligen låta bli att modda din spelare FBK?
over and out
Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2008/01/16 13:21:12
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7348 Posts

Posted - 2008/01/17 :  00:17:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Kan du verkligen låta bli att modda din spelare FBK?

Nu vet jag inte vad som skiljer i grunden mellan din och min omoddad dvs hur stora förbättringar det kan bli i slutändan på min 930, men svaret på din fråga efter dina intryck är att jag kommer att behålla min Sony tills vidare i alla fall Jag gillar för övrigt handhavandet och den härligt tysta mekanismen som 930 har, så den får stå och vänta på moddning då det är en penga fråga i slutändan och om plånboken tillåter senare i år så kan jag villigt erkänna att jag är sugen på att göra en "rejäl" moddning
Kul för övrigt att du blev nöjd!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2008/01/17 00:17:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000