Author |
Topic  |
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/13 : 19:54:30
|
Mässan gjorde mig inte klokare när det gäller val av elektronik till stugan. Någon skrev att intrycken han fick var att det lät vasst och att det kanske hade att göra med att det spelades från/via digitala källor? Att det lät lite vasst i vissa rum kan jag hålla med om, men att det skulle bero på det digitala är jag inte beredd att hålla med om. Jag vet och har hört sådana presentationer spela fantastiskt bra.
Så jakten på att få till det digitalt i stugan fortgår, om det sedan kan hållas minimalistiskt som utlovat är jag inte helt säker på längre
Att jag skyndar långsamt har ni säkert förstått, denna utdragna process verkar bli längre än jag trodde i från början
- En all-i-ett-maskin? - Ett bra och strömstarkt slutsteg, ett försteg därtill och ett schysst ljudkort? - Ett bra och strömstarkt slutsteg, en dac/försteg? - Flytta ut anläggningen jag har hemma och sälja huset? Inte än!
Jag håller er underrättade
/byZan
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 08:14:39
|
Du verkar ha fullt upp med funderingar... :)
Trevligt att ses på mässan iaf, nästa år så är middagen spikad. Visst är det lite bökigt det här digitala. Är också i det skedet att jag vill börja se hur långt det går att ta det här med data ljud. Mässan vart jag heller inte särskillt klok av, hade sett framför mig att jag skulle veta precis vilken väg jag skulle gå..men så vart det inte !
Kika in på HDtracks.com verkar lovande ! |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 18:47:46
|
quote: Du verkar ha fullt upp med funderingar... :)
Du kan tro att jag har quote: Trevligt att ses på mässan iaf, nästa år så är middagen spikad.
Detsamma och du är den första på bokningslistan quote: Visst är det lite bökigt det här digitala.
I alla fall för oss som inte fattar helheten om hur det fungerar och om hur det kan/ska presenteras. quote: Mässan vart jag heller inte särskillt klok av, hade sett framför mig att jag skulle veta precis vilken väg jag skulle gå..men så vart det inte !
Då är vi två. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 20:36:25
|
Nu har jag kommit en bit men leveransen lär vänta på sig, så jag kan stryka lite på listan.
Nu har jag kommit en bit i valet av elekronik ut till stugan, så nu kan jag stryka lite på listan. Men leveransen lär vänta på sig så jag återkommer när det händer något mer.
- En all-i-ett-maskin? - blev det inte.
- Ett bra och strömstarkt slutsteg, ett försteg därtill och ett schysst ljudkort? - inte den lösningen heller. - Ett bra och strömstarkt slutsteg, en dac/försteg? - en dac/försteg är inhandlat, slutstegsfrågan kvarstår.
- Flytta ut anläggningen jag har hemma och sälja huset? Inte än!
Skönt att jag är på väg mot en lösning, hoppas kunna rocka fett inom någon månad.
Edit: ändrat text och meningsuppbyggnaden och tror att det blev bättre |
Edited by - byZan on 2012/02/27 07:56:13 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 21:58:01
|
quote: Söndag morgon ringde telefonen ilsket..... jag hade försovit mig Det var Bernt och Preben som ringde och sa att de satt på pendeltåget på väg hem till mig för en lyssning. Jag slängde mig in i duschen och sedan på med kläderna, om 15 minuter skulle jag vara nere på stationen och hämta gubbarna. Väl hemma så visade jag in dom i mitt lilla musikrum och stoppade in en cd i min kalla cd (hade ju inte hunnit värma upp elektroniken som utlovat, men ca 1/2 timme hade det fått stå på iaf). Jag fick äta frukost medan Bernt och Preben fick spela själva, sicken värd jag var, ursäkta mig!
Vi spelade både från cd / vinyl / medhavd usb sticka via både rör och transistorförstegen, tycker själv att anläggningen klarade sig även denna gång. Dessa rävar kanske jag inte skulle ha tagit hem om jag varit rädd för negativa utlåtanden. Men de är enda uti fingerspetsarna proffsiga herrar och gav mig endast några tankar att fundera på. Jag tror att de gillade lite av det de hörde, jo de sa att det lät bra
Tack för en trevlig stund och tack för att ni kom
PS Riaa steget känner per automatik av lasten, så nu vet ni det DS
Preben och jag tackar för en trevlig stund! Visst lät det bra, du sitter inte i sjön precis. Det enda var väl den lite ljusa tendensen i vinylljudet, men det var ju marginellt. En justering av VTA kan ju vara en variant där kanske, testa sänka armen en liten aning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 07:58:35
|
Tack igen för besöket och tipset |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 18:40:23
|
Att det ska behöva ta sådan tid att få grejerna man slog till på igår....
Det vore roligt att få ta fram kameran och föreviga hur det blev efter allt funderande. Ni börjar väl tycka att tråden börjar bli tråkig utan bilder kan jag tänka mig?
Jag kan ha slutstegsfrågan löst om ett par dagar om allt går så som jag vill, annars så får jag helt enkelt jaga vidare.
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 20:18:11
|
quote: Ni börjar väl tycka att tråden börjar bli tråkig utan bilder kan jag tänka mig?
bet'ya!
Men mest är jag nog nyfiken på dina beslut!  |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/28 : 20:04:59
|
quote: Men mest är jag nog nyfiken på dina beslut!
Jag har beslutat mig i stort för hur jag ska kunna spela upp digitalt och hur jag ska lagra musiken. Tror mig även ha klart för hur jag ska hantera det där med backupen
AlfaGTV - du har varit till stor hjälp med dina råd och rön, tackar och bockar å det ödmjukaste Den digitala kokboken har också varit en inspirationskälla även om jag inte fattar allt som ni försöker förmedla
Idag gick det ena slutstegsalternativet omintet, men f*n den som ger sig
På återhörande!
/byZan
Edit: bättre ordval, tror jag! |
Edited by - byZan on 2012/02/28 20:10:30 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 17:30:22
|
Jag har tagit en del beslut de senaste dagarna angående datorbaserad lösning för musikåtergivning, bra va?
Jag väntar på leverans av en Aurender S10 som jag ska ha hemma och kopplad via DAC'en i MCD1100. Tror att den lösningen blir bra och att jag kommer att gilla att manövrera den via iPaden.
Beställer i dagarna också en extern hdd som jag ska lagra musiken på och samtidigt så får den agera som backup. Den får också följa med fram och tillbaka till stugan där den kommer att användas tillsammans med min Mac-mini och ............tyvärr inget beslut taget i den frågan, men jag återkommer så fort jag vet mer
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/12 : 20:50:46
|
Har jag lite tur så kommer jag att testa lite nytt i helgen som kommer. DAC - check Slutsteg - för test och ev. köp Minimalistiskt - glöm det!
Ser fram emot helgen nu |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 13:05:40
|
Byzan, jag tycker du borde testa ett G-Dis P400 steg, tror du skulle gilla det i ditt system. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 14:02:16
|
ryst - inga grekiska tecken i sikte......
Goldfinger - tack för tipset men det blir en något äldre maskin men ack så välspelande hoppas jag
Edit: ändrat ordval |
Edited by - byZan on 2012/03/13 16:53:09 |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 15:57:24
|
quote: Byzan, jag tycker du borde testa ett G-Dis P400 steg, tror du skulle gilla det i ditt system.
byZan lyssnade på ett G-Dis P400 hemma hos mig på en Hifi-träff tidigare i vintras och det fick höga omdömen av alla som lyssnade när vi jämförde lite olika slutsteg i mina anläggning. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 16:51:25
|
quote: byZan lyssnade på ett G-Dis P400 hemma hos mig på en Hifi-träff tidigare i vintras och det fick höga omdömen av alla som lyssnade när vi jämförde lite olika slutsteg i mina anläggning.
FBK - så var det |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 14:08:27
|
Lille Arvid pockade på all uppmärksamhet denna helg så det blev inget testande av ljudprodukter alls, det får helt enkelt vänta tills nästa helg.
Hela "lilla" familjen var här och båda föräldrarna sov mest hela tiden, hmm... kan det ha varit småbarnsföräldrasyndromet som slog till? Nåväl, vi passade på att få gosa lite extra och vi båda känner oss så nöjda efter helgen. Nu efter de (läs Arvid) har åkt så är här tyst och saknaden efter den lille har redan infunnit sig.
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 07:48:08
|
I tisdags kom min Aurender S10 och igår hämtade jag den med ett antal album inlagda (tack kompis) så jag snabbt skulle komma igång när jag väl kopplat in den.
Inkopplingen gick ganska bra och hade nog gått helt problemfritt om jag läst manualen först Fram med lite kablar - kopplade en till routern, en usb kabel och en AES/EBU kabel till min MCD1100, ladda hem en gratis app till iPaden, några lätta inställningar och allt var igång, lätt som en plätt även för mig
Nu ser här förj***igt ut med utspridda kartonger, för korta kablar som dragits fågelvägen och en router som står lite på trekvart på en av kartongerna
Men det lirar och jag återkommer med intryck efter det att vi övergått till sommartid
/byZan
|
Edited by - byZan on 2012/03/23 08:04:08 |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 08:37:36
|
Får man fråga vad en Aurender kostar? |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 08:54:14
|
QUOTE (ulfsan @ 2012-03-05 14:30 )
Vem säljer Aurender i Sverige och vad kostar den börjar man ju så smått undra....
CanMan distribuerar i Sverige, enligt dom har S10 ett riktpris på 45 57KKr...
Tänk så mycket girigare dom blivit sedan innan jul...
/ptr
rEdit : Faktakoll
This post has been edited by plundin: 2012-03-05 18:39
--------------------
Vinyl är mycket roligare!
...om något är så heligt att man inte får ifrågasätta det, är det inte heller värt att bry sig om! Jobbar stundom hos Akkelis Audio & Transient Design, spelar dessutom ibland skivor för Kenneth Englund Audio |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 18:32:13
|
Jag köpte min här |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 19:56:22
|
Ursäkta OT men är det en snygg fläktlös dator med SSD och digitala utgångar? |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 20:11:27
|
quote: Ursäkta OT men är det en snygg fläktlös dator med SSD och digitala utgångar?
Jag ber dig att klicka dig fram via länken ovan till de tekniska specifikationerna, så får du säkert de svar du önskar |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
PärR
Member

212 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 21:32:22
|
Kul ByZan..
Håller just nu på att testa min också nyinköpta Aurender S10 mot min dCS Scarlatti stack...
Aurender har nog det bästa interface mot iPad man kan tänka sig. Extremt enkelt även för oss old-school "HiFi gubbar" som har tvekat på datorbaserat länge... Välbyggd och genomtänkt är nog det minsta man kan säga.. Jag saknar bara "clock in" men det lär komma på en modell i slutet av året
Låt oss jämföra intryck framöver
Trevlig helg alla PärR |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 22:19:02
|
quote: Aurender har nog det bästa interface mot iPad man kan tänka sig. Extremt enkelt även för oss old-school "HiFi gubbar" som har tvekat på datorbaserat länge... Välbyggd och genomtänkt är nog det minsta man kan säga.. Jag saknar bara "clock in" men det lär komma på en modell i slutet av året
Bra beskrivet, jag håller med till 100%
Grattis till Aurendern får man väl säga |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Topic  |
|