HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Linkwitz PMTM1 återföds - En månad senare..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/28 :  21:14:38  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Nu är det nytt bygge på g!
Denna gången blir det PMTM1.

Köpte samtliga element plus passivt filter av en kille här på forumet för knappt en vecka sen. Elementen är Vifa P21W0-20-08 och Vifa D27TG-45-06. Har suttit i dipolerna som U1 byggde för några år sedan.

Material till låda (?, låda vet i katten då det är dipoler) inhandlades i fredags och sedan drog bygget igång.

Lite bilder är nog på sin plats.



Alla kanter justeras med fräsen efter sticksågning för att bli helt i vinkel och inte se ut som en slalombacke






En snålännings jigg för rundfräsning.
Inget hitech här inte


Detta är försänkningen för elementen på baksidan. Elementen pressas mot en list och har ingen direkt kontakt med baffeln.


Och sen fixas hålet där konen ska kika fram.
Innan jag fräste väck den lilla ringen som är kvar vände jag på baffeln och körde 45 gradersfasningen. Tack vare ringen kunde jag sänka ner stålets lager en extra bit.


En hel millimeter kvar innan jag är igenom.
Nu vågar jag inte köra djupare.




Framsidan med 45 graders fräsning.


Försänkning av diskanten.




I en del av mina tidigare byggen har jag skruvat och spacklat.. men skruvarna/spacklet har ALLTID krupit upp i fanéren efter runt ett år. Blir som små bullar. Fattar inte varför det bråkar så.
Därför använder jag inga skruv denna gången utan kör bara med plugg och lim.






Maskerad innan sprutspackling och lackering av fasningen i hålen.
Blir nog svårt att få ner fanér här så jag lackar det mattsvart istället.






På alla dessa topp/botten-bitar är fanéren skarvad på mitten.
Jag är väldigt nöjd med att det inte syns det minsta.



Det är så långt jag är kommer för tillfället.. så snart limmet har härdat ska jag ut i verkstaden och jobba vidare.
Mer info och bilder kommer.

Edited by - markusb on 2009/01/14 17:34:09

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/29 :  07:51:49  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
inhandlades i fredags och sedan drog bygget igång.


Det var snabba ryck, härligt at se

Spännande högtalare, detta ska följas med intresse!
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/29 :  08:17:39  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Wow! Jag gillar faner
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/09/29 :  10:18:09  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Ja jäklar vad det gick snabbt! Snart är du äger du en av de bästa högtalarna jag hört!

Otroligt snyggt bygge också, förstår varför du inte tog "lådan" med på köpet.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/29 :  10:45:16  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Jag kan erkänna att jag var ganska ivrig att komma igång med bygget.
Familjen har fått komma ut och släpa in mig till middagen hela helgen
Har ju suktat efter dessa högtalare en ganska lång tid nu så det var bara att sätta igång!


U1, dina lådor var väl snygga tyckte jag? Jag valde bort dom av olika anledningar.
Smidigare att skicka bara elementen med post, och billigare frakt (snålänningen visar sig än en gång ).
Sen stjälade jag en bild av dig (hoppas du inte har något emot det) för att testa lite olika utföranden.
Fastnade för fanér och troligtvis utan skydd. Skydd förstör känslan säger dom
Ångrar jag mig och vill ha skydd så blir det nog den som är helt fyrkantig..



Fanéren är inte precis samma som jag nu lägger. Den på bild är mer rödaktig i tonen, nu blir det nån brun jag hittade på verkstadsvinden. Tror att det kan bli rätt trevligt. Påminner mycket om ek, och det blir nog samma fanér på min eventuella "diy-tv/elektronik-bänk"..

Fler bilder kommer sen, då har jag bl.a vänt upp och ner på steken och sandfyllt runt diskanten..

Edited by - markusb on 2009/01/14 17:36:01
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/29 :  19:12:50  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Har hunnit en bit sen igår.
Men jag börjar med det som gjordes inatt, nämligen att jag byggde mig fyra sandlådor!


Masoniten styr locket till rätt höjd i ytterkanterna.


Farsan hade en tunna sand stående, men den var lite för grov.
Snodde ihop ett filter och började vispa...


Jodå, lite finkornigare blev det.


Sanden hälldes i och sen knackade jag med hammaren mot en kloss på lådan så det skulle packas hårt och planas ut riktigt.




Renskär fanerbitarna.. man kan nästan tro att jag kört kanten med sticksågen
Fanéren bryts, skärs och sandpappras tills jag är ända in mot stålskalorna (ligger en under oxå).


Sen en liten special för att kunna fanéra 45 gradaren i samma veva.








Nu är det bara den sista av dom fyra sidan kvar att slipa till... tror limmet har torkat så nu kilar jag ut igen..
Med lite tur så hinner jag fixa baffeln idag oxå, sen blir det inget gjort förrns tidigast på torsdag när jag åter är tillbaka på plats i verkstaden.

Edited by - markusb on 2009/01/14 17:37:56
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/29 :  19:50:45  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Du verkar ju vara en riktig faner kung, hur snyggt som helst. kör du med vitlim?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/09/29 :  19:58:16  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Kontaktlim och strykjärn?
J*vligt snyggt iallafall!!!

Mvh Magnus

Edited by - Manga X on 2008/09/29 19:58:46
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/29 :  20:23:27  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Tack grabbar
Värmande ord efter allt pyssel.

Har bara fanérat ett fåtal lådor innan, men det gäller nog att ha mycket tålamod och inte stressa. Det är lite halvknivigt imellanåt.
När kanterna parallellt med ådringen ska rensågas med bågfilsblad och sedan sandpappras är det bara att stoppa in tungan, bita ihop och hålla tummarna....

Limmet är vanligt trälim, samma som jag limmar resten av lådan med.
Nån plastic padding i gul flaska.

Nu börjar det bli kväller och dax för resan in till stan igen.
Fortsättning följer i slutet på veckan.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/09/29 :  20:30:56  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ser kanonfint ut!

Du funderade aldrig på John Kreskovskys NaO system?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/29 :  21:04:06  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Jodå, jag har kikat på NaO oxå men jag tycker kostnaden drar iväg lite för mycket där.
Ska man bygga det så ska man fläska i med cash, ungefär som Linkwits's Orion.
Och man ska ju lyckas övertala damen att släppa efter lite på sparkassan, vilket inte är det lättaste alla gånger =)

Det är ju inte omöjligt att det kanske blir något sådant framöver, får se lite vad jag tycker om dessa när dom blir klara.
Sen har jag mitt andra dipolbygge som ska slutföras med.

Edit: Jag har faktiskt redan släpp lite på sparkassan, till en projektor...så så elak är jag inte/flikvännen

Edited by - markusb on 2008/09/29 23:27:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2008/09/30 :  07:40:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det där får du till riktigt snyggt markus!

P.S. Byt lösenord...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/30 :  10:48:18  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Det är kanon med dessa informativa bilder.
Jag har alltid gjort på ett annat sätt vid fanering av 45 grader.
Ditt sätt måste provas nästa gång.
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/30 :  11:05:39  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Schack:
Det finns en liten fallgrop med mitt tillvägagångssätt, men tänker man bara på det så är det ingen fara.
Du MÅSTE pressa den platta presskivan riktigt ordentligt mot fanéren innan 45-listen läggs dit och pressas.
Sitter inte plattan rejält så pressar du ut den tack vare kilformen på 45an och får då en luftficka under fanéren som är omöjlig att rätta till.
Jag hoppas du förstår min beskrivning på problemet =)

Så se bara till att plattan sitter som om den vore limmad så ska det vara lungt med resten.

Pac: Nu hajjar jag, men det tog en stund. Ser att frugan har editerad mitt inlägg ;)
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/30 :  13:25:58  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej Markusb!

Jag begriper

Det är så härligt med dessa forum där man får hjälp, råd,tips.
Tack alla gubbar och gummor
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/03 :  09:52:03  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Så, då var man äntligen tillbaka på Öland efter några dagar i staden. Åter till verkstaden och nu är det väl dax att börja fanera baffeln.

Lådorna känner sig pressade...




Mycket gnuggande med sandpappret men skarven blev nästan osynlig!


Detta var ett halvtråkigt moment.. köra bort allt överfödigt faner med dremeln mot en bit plåt bakom som skyddar avfasningen mot olyckor. Den sista millimetern slipades för hand.


Även diskanthålet är dremlat. Avslutade med någon orange slipsten och det var extremt pilligt, resultatet blev jag ganska nöjd med. Hålet är 99% runt iaf =)


Det börjar likna något och det är kul! Kan knappt hålla mig tills jag får lyssna lite
Nu ska jag börja bygga på foten...



Edited by - markusb on 2009/01/14 17:39:05
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/03 :  11:13:35  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Vart kan man hitta svart träskruv med insexskalle?? Verkar omöjligt att få tag på tycker jag.
Inte på jula, inte på CO, inte på kjell, inte på cheapy, inte på ÖB....
Känns lite surt att behöva lacka nån stjärnskruv eller liknande.

Någon som har 10st att avvara kanske?
Skallens diameter = max 7mm
Skruvens diameter = 3.5-4mm
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/03 :  11:34:59  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
finns på hifikit bland annat

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2008/10/03 :  11:39:31  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Ring http://www.insede.se/ (ligger i Kungsör) eller
Göteborgs skruvcenter 031-54 03 35

/Marcus

Ta det lungt.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/03 :  13:07:05  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Har just ringt Hifikit och dom slänger en näve skruv i ett brev åt mig =)

Tack för tipset!
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/03 :  19:50:20  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Ett par bilder till kanske?

Några bitar kapas till.


Detta ska bli en del av foten till högtalarna.
M8 islagsmutter klämd mellan två bitar (för att inte kunna hoppa ur och snurra) som ska skruvas i högtalaren och i foten.
Elrören är för kablarna. Ville gömma dom (inspirerad av Bardis "Jamofix"). Utrymmet runt rören ska sandfyllas för att få lite stadga/tyngd och dämpa upp bitarna.






Första lagret klarlack kom även på ikväll.
Nu blir det idol, får se vad tiden räcker till senare.

Edited by - markusb on 2009/01/14 17:40:26
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/05 :  01:05:49  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Benet börjar ta form.


Sandfyllning.


Tunga och stabila. Låter dött när man knackar på dom.


Delar utsågade till foten.




Filterkomponenterna ska monteras i lådan under foten.


Imorgon är en annan dag

Edited by - markusb on 2009/01/14 17:42:14
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/10/05 :  05:06:27  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Det blir ju SÅ SNYGGT!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/05 :  07:25:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kan bara hålla med. Sånt här är mycket inspirerande.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/10/05 :  15:50:50  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
markusb: Jag måste nog hålla med "Manga X" och "rannagarden"... ja...det är nästan lite onödigt snyggt.

Mycket lärorikt att se dessa DIY-reportage.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/10/05 15:51:49
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/05 :  16:37:22  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Tack grabbar
Det värmer gott att höra att ni gillar det!

Motivationen hoppar upp ett snäpp varje gång jag läser sånt.

Fler bilder kommer ikväll... några delar har bytt färg...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000