HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En annorlunda högtalarkonstruktör - AÖ hos IS
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/19 :  12:38:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag skulle nog kunna tänka mig en återvisit och kanske tom. släpa med mina Maggini-system dvs. inkl. aktiv-delning och slutsteg ( dvs. svårt att göra ren A-B, men mycket för att få låna Petters öra... )

Men det skulle isf. ligga längre fram. (Mars -->)

Jag skulle gärna hinna med att kika igenom CD-bordet också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2009/01/19 :  22:48:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Fick en idé om att gästerna tar med sig egna kablar nästa gång, för jämförelse med IS sortiment, vad tros om det? Vore mycket intressant, nu är jag ju inte med i AÖ men tar mig ändå friheten att föreslå...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/20 :  07:58:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det skulle vara väldigt intressant, både MAgils och Goldfingers
förslag. Petters omkopplarlåda borde dessutom kunna hantera två par
kablar och således kunna växla fort och i samma musikstycke mellan
de båda kablarna...
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/01/20 :  09:33:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ja det skulle vara kul att jämföra IS sortiment med lite fingrejor och även DIY då jag fibblat med kablar rätt mycket men nu kör på IS "grejor" SilK och SilSpeak.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/02/17 :  12:38:55  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
quote:
Nån som vet varför det stod GeneXXa-kartonger där?


Det var väl det som har visat sig på mässan ;)
Är det så att IS moddar Genexxa/Proson burkar?

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/02/18 :  22:27:33  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Jag har en del idéer på hur de har gjort med filtrena som inte alls behöver stämma. En del i det hela kan vara att välja komponenter med lika värden tex.

En annan är säkert att anpassa impedanser i filtret så att disten blir låg, strömdriva elementen för att undertrycka effekterna av olinjära fenomen som talspoleuppvärmning, modulerade induktanser osv.

Om man använder resonanskretsar istället för rena induktanser/kapacitanser över elementen så kan man balansera ut problemen som finns i branta filter och samtidigt dela i stort sett så brant som man vill.

Betänk även deras mätmetod "TEM" som "behandar ljudet som våra 2 öron" tredimensionellt. Det har alltså en utarbetad metod för att mäta/räkna ut hur högtalare låter från olika håll. Då kan man kvantisera hur högtalarna behöver sprida ljudet (vilken frekvensgång de behöver ha i olika rikningar) för att låta likadant överallt.

Jag trodde det innebar att högtalarna behövde stå upp åt ett visst håll men tänk så fel man kan ha, det behövde de tydligen inte. De kan ligga ner eller monteras uppochner och ska ändå ge samma ljud förutsatt att man inte sitter väldigt nära får man förmoda.

Vill man dissikera ett "filter" för att se hur det överför signalen så kan man tex mäta över högtalarnas poler samt mäta högtalarelementen i lådan utan filter (frekvensgång och impedans). Man kan även mäta hela högtalarimpedansen. Vill man kan man även göra närfältsmätningar på elementen men var noga med att inte feltolka dem, det blir inte riktigt samma sak, effekterna av baffeln försvinner och elementens membranyta dämpar ljudet mot högre frekvenser. Lägger man ihop den informationen på ett riktigt sätt kan man säkert komma fram till en hel del. Man kan tex återskapa filtrena i ett simuleringsprogram om man vill.

Det är ju alltid spännande att gräva och avslöja hemlisar men egentligen kanske det inte ger så mycket som man förväntar och det kanske är tråkigt om det är någon affärsidé hemlisarna bygger på. Det är inget som jag vill missunna någon att ha om de vill det. Jag tycker ändå det är roligare att räkna ut själv vad som är bra att göra och hur högtalare måste se ut för att låta bra eller bättre. Annars kanske man tom begränsar sig om man förlitar sig på någon annans idéer. Det är ju inte säkert de är helt rätt uttänkta ändå. Även den bäste kan göra misstag eller tänka fel.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:04:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Usch, jag skäms. Jag har inte avslutat min redogörelse av våra medhavda högtalare.

Först ut var PiP.



I mina öron (som befann sig långt till vänster om vänster högtalare) så lät IS mer öppet och PiP lite instängda, men det är inget som ni ska ta fasta på då IS är gjorda för att spela i hela rummet. Synd att jag inte tog tillfället i akt att lyssna på dem i sweetspot, för jag tror att jag gillar PiP-soundet.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:06:22  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Näst på tur var Magils'arna.



Där stod jag någorlunda bra till och kan bara bekräfta det som sagts tidigare. Ingen botten och klen topp, men däremellan kanon. Dock var effekttåligheten på dessa trästockar (urtunga) inte den bästa då de bottnade då och då.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:10:27  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Sen var det dags för mina nya ögonstenar, B&W CM1.



Sämst i test enligt Petter, med massor av distortion. Observera att Petters bedömning gjordes sittande på huk i andra änden av rummet.
Själv tyckte jag (speciellt när Nazareth (tror jag det var) spelades) att IS var hårda och alldeles för påträngande i diskanten. B&W var klart behagligare och jag kände mig inte missnöjd med mitt köp, tvärtom i detta fall - för 1/3 av priset.

Edited by - huzze on 2009/03/11 12:16:45
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:15:27  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Sist ut bearwik's gamla Infinity-burkar (numera ersatta).



Dessa lät för storleken och åldern helt OK, även där lite problem med effekttåligheten, men det är ju inga discoburkar.



bearwik till vänster lyssnar koncentrerat och konstaterar att de inte alls är dåliga.

Med dessa ord tackar jag än en gång för uppslutningen och avslutar "min" del av reportaget.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2009/03/11 12:17:19
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/03/11 :  15:46:44  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Verkar ju ha varit en trevlig testsetup det där, men några frågor:
Varför ingen som helst dämpning av bakväggen? Det borde ha gynnat
samtliga spelobjekt.

Och nästa fråga: Varför så herrans tätt mellan högtalarna? Det verkar
ju ha varit ett duktigt stort rum med många lyssnare utspritt längs med.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:11:18  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
IS högtalare är konstruerade för att stå i ett vanligt rum utan akustikförbättrande åtgärder - de försämrar prestandan.

IS ska stå väldigt tätt.

Uppgifter enligt tillverkaren.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:22:49  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Men det var ju inte de enda högtalarna ni spelade på vad jag förstod.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:27:58  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nej, men det blev lite hastigt, vi var många och det handlade inte om plaacering, toe-in eller sådant utan högtalarnas ljudkaraktär och spridning i hela rummet. För optimal jämförelse är det hemmiljö som gäller.

Andra får gärna utveckla det vidare, men klart är att sweeetspot och vissa andra parametrar inte är högst prioriterade hos IS konstruktioner.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:14:22  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jomenvisst är Petter bestämd på hur det ska låta å det är ju bra för hans firma.
Dipoler gillade han inte men jag glömde att fråga om bredbandare.
Troligtvis är det inte heller bra då man inte behöver nåt delningsfilter
Själv tyckte jag att Tannoyerna som han spelade på lät bättre än deras egna burkar.
Jag brukar inte springa omkring i lyssningsrummet så mycket när jag
lyssnar på musik så jag skulle i detta fall vara nöjd med Tannoy.

Om man inte tänker på Pa burkarna för dom rockadeFetttt...

Det är min uppfattning.

Ni som hade burkar med er ska inte hänga läpp över Petters uppfattning.
smaken är ju som röven......
Å man bygger ju faktiskt sitt system för att tillfredställa sina egna behov.

Mvh....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:45:30  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Inte hänger jag läpp... väljer Ino piPs 8 dar i veckan. Och någon annan tycker säkert tvärt om. IS8 imponerade på mig, jag tyckte de hade superlåg dist i mellanregistret och snabba transienter.

musikälskare
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:52:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag tyckte mig hör att transienterna var så snabba som 344 m/s


Annars, soft dome är inte riktigt min grej...övre delen av mellanregistret var rätt trevligt, bättre på småburkarna än PA:at. Å andra sidan uppskattade jag diskanten och basen bättre i PA-systemet.

Edited by - PetterPersson on 2009/03/11 18:55:28
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:55:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hur var det med basen?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:56:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, basen var precis lika snabb som diskanten och till och med mellanregistret, även om en del tyckte annorlunda
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2009/03/11 :  21:24:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jomen basen rörde på sig

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/03/12 :  08:37:14  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Modigt att av andra att ta med sina prylar och modigt av Intelligent
Sound att göra likadant måste jag säga.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/12 :  08:39:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det är det IS lever på.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/12 :  08:59:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
effekttåligheten på dessa trästockar (urtunga) inte den bästa då de bottnade då och då.


No offense taken, men...

[Försvarstal]

500W Infected Mushroom eller In Flames, kan nog få det mesta att bottna.

Sedan håller jag med om att diskanten är lite avrullad, men det ska ju också ställas i relation till IS som jag tycker var väl energirika i toppen. Basarna 4", har ca. 2 liter låda styck...så att de överhuvudtaget ger nån bas är väl en bedrift.

[/Försvarstal]


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/12 :  10:50:18  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
No offense taken

Ja, nu är jag inte bekant med svamparna, så det är klart 500W kan knuffa till om det är en sån elak basinspelning och elementen är ju trots allt små. Håller med om att IS är energirika upptill. Sorry Magils men du förstod ju hur jag menade.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/12 :  14:49:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Intressanta jämförelser!

Kanske inte en avgörande faktor (för alla), och dessutom känd i sin karaktär för att vara delad... - dvs smaken, men B&W var i alla fall överlägset snyggast av stativarna. Lite pråligare med all krom och färglada element - och mindre av funkis. IS8 känns lite överskottsbolag i sin design, men låter säkerligen oerhört bra. Skulle varit kul att varit med eftersom jag aldrig hört ett par pip eller IS.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/03/12 14:52:23
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000