HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappade trattar i väggen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/29 :  10:24:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Ganska många men det har ändå varit kul. Vi har besök och
jag har ändå inte kunnat bygga nått på övervåningen, då
passade det bra att lugna ner projektnerven
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  00:52:30  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Nu har man fått lite att fundera på efter all denna ritning/simulering. XLS'erna simulerar faktiskt riktigt bra i ett tappat horn så det skulle förmodligen fungerar bra. Jag har dessutom möjlighet att antingen skaffa mig fler förstärkarkanaler och köra 4st var för sig, alternativt bygga för seriekoppling med motsatta (formulering?) elementmontage och få väsentligt reducerad 2'tons distortion på köpet. För att krångla till det hela ytterliggare så har jag dessutom fått till en som jag tycker riktigt tilltalande simulering på "Beyma 12LX60" som blir i princip dubbelt så stor som motsvarande enkelelementxls-sub. Säljer jag dom fyra xls-elementen så går jag väl ungefär +/-0 på bytet mot 2st Beyma element. Vad gör man

Beyma-elementen har snäppet bättre/renare impulssvar och något högre output i botten medans XLS-elementen har bättre(?)/jämnare groupdelay uppförande.
Samtidigt så ger inte simuleringarna något svar på hur mycket bättre ett seriekopplat xls-par låter, hmmm.

Konceptet med tappade horn verkar riktigt spännande men inte så mycket att jag vill ta mig tid och bygga ett otal prototyper med olika element bara för testa, jag har nog med andra projekt ändå

Input mottages tacksamt

Edit: Jag har fått fina resultat även med andra element men dom konstruktionerna får inte plats.
Edit: Lyckades döpa om elementen till annan tillverkare
Måste nog ta en paus från det här programmet ett tag

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/31 09:34:00
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/31 :  10:09:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja du Dahlberg, nu har du fått något att tänka på...bevisligen fungerar
båda elementen mycket bra, enligt Bernt och Circlomanen här och
William Down under med Peerlesselementen...Oavsett vad du väljer
kommer du aldrig att behöva maxa hornen, så valet måste baseras på vad
man tror kommer låta bäst. Magkänslan säger Beymaelementet, men det är
nog mest för att jag har en personlig förkärlek för PA-element snarare
än för hifielement...plus att jag har hört det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/31 :  13:22:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För ren djupbas med mindre "kick" så hade jag kört med Peerlessarna. (XLS)
För mer attack och högre max spl så är ju PA-elementen den rätta vägen. Skall du köpa några nya så hade jag rekomenderat B&C 15TBX100 eller liknande. Lådorna blir större, verkningsgraden högre och du får mer riktningsverkan genom den större strålande ytan. De kommer att "greppa tag" i luften i rummet på ett annat sett. Basen blir mer fysiskt närvarande. Jag vet att det låter flummigt, men jag kan inte beskriva det på annat sett. Det är tyvärr inget som Hornresp kan visa.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  14:08:23  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jo jag har simulerat på 15tbx100'an jag också och den ser riktigt bra ut Men tyvärr så ryms den inte.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  15:36:17  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Vad jag skulle prioritera högst i valet mellan dom bägge är precision, ljudtrycket är alldeles säkert fullt tillräckligt oavsett vilket man väljer.

Men kommer jag att tjäna så pass mycket på att seriekoppla xls'erna att Beymaelementets simulerade bättre impulsrespons (är precisionen högre enbart tack vare det?) blir ovesentligt

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/31 15:36:52
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/31 :  19:05:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det har jag tyvärr inte tillräcklig kunskap om för att våga svara på.

Har du simulering på ditt Beymahorn att lägga upp?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  19:14:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kan fixa jämförande mot xls'erna med 10% större area än i sista simuleringen, lägre kompression och den jag kommer att köra på om det blir xls.

Beyman har fortfarande jämna siffror och där har jag ingen ritning än. Tar en liten stund bara

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/31 19:15:25
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  19:51:48  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Som sagt fortfarande jämna siffror. Har haft samma prioriteringar i bägge simuleringarna, nedre groupdelaytoppen utanför merparten av musikinnehållet. Lite lutning på frekvensgången för att inte få för mycket i botten. Samma kompresionsgrad 2,75 / 2,74. "Bra" impulsrespons.

Övriga delar av programmets parametrar har jag inte satt mig in i än.

Siffror.


12LX60 i svart xls'erna i grått.


12LX60 i svart xls'erna i grått. Tolkar det som om xls-elementet uppför sig bättre här. Allt enligt erfarenheten, lite är bra.



12LX60 i svart xls'erna i rosa. Beymaelementet har en smalare bas på startimpulsen och lite mindre skräp senare i förloppet.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/07/31 :  20:31:26  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bry dig inte om hur "smal" första spiken är efter som det har med högre frekvenser att göra. Och eftersom xls har betydligt högre Le så är detta väntat.

Hurvida resten av pulserna är periodiskt ringande och hur dom avtar och på vilket sätt är mer intressant.

Kan Convolvera Beyma elementet sen för att jämföra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  20:39:45  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Tack det vore väldigt snällt
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:31:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Hurvida resten av pulserna är periodiskt ringande och hur dom avtar och på vilket sätt är mer intressant.


Håller med! Har ingen aning om det är bättre, men det mesta brukar ju
vara bättre om det är periodiskt, stadigt avklingande, som Beymaimpulsen...


Grupplöpstiden, enligt Tom Danley, blir ofta runt hälften av vad
simuleringarna visar, så de skulle inte jag vara orolig för. Däremot,
uppför sig Beyman bättre vid 55 Hz samt att dippen i tonkurvan vid 70
Hz är mycket mindre vilket kommer underlätta delningen uppåt i frekvens.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:59:16  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jodå skillnaderna finns där du pekar och jag förlitar mig till viss del på utjämningsfenomen kopplat till veckning och dämpmateial. Dom gäller iofs även för Beyman.

Skillnaden i output vid 24hz är 1,6db, inte mycket .

Edit: Vill minnas att jag kan förvänta mig ett något större arbetsområde tack vare seriekopplingen också eller minns jag fel då

Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/31 23:02:28
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/07/31 :  23:24:56  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://rapidshare.com/files/262277143/12lx60_20_100_mod.flac.html

Svårt att säga vad som är bäst. Går 12LX60 fortfarande att få tag på?
Är nog svårt att bli besviken vilket som. Fast det beror på vad man förväntar sig.

*edit* Arbetsområdet borde inte ändra på sig. Men jag kan ha fel.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/07/31 23:26:28
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/01 :  00:07:55  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Har för mig att Circlo nämnde något om det i samband med Spuden
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/01 :  00:13:52  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
18 Sound 12LW1400 simulerar annars nästan identiskt med 12LX60'n. om den inte går att få tag i alltså.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/01 :  07:31:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Har för mig att Circlo nämnde något om det i samband med Spuden





Såhär ser spudden ut invändigt. Där ser man tydligare vad jag menar med seriekoppling. Dvs ena elementet är framför det andra. Inte elektriskt utan akustiskt. Där ser man oxå tydligt att spudden är veckad många gånger , både för att få en trevlig form på lådan, men oxå för att få horngångarna att ha en lågpassfunktion. På det sättet får Danley 19 - 125 Hz (-3cdB) ur lådan.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/01 :  09:52:08  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jodå jag har sett hur den ser ut och det resultatet framkommer inte i simuleringen (hornresp) heller .

Då skall man på jobb idag, tur att man har nått att fundera på under dagen
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/05 :  09:49:38  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag gör ett försök att sälja xls12'orna, ger det väl en vecka eller så.
Blir dom inte sålda så bygger jag med dom .

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75558
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/05 :  13:02:24  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Det gick ju väldigt fort Elementen sålda och ny projektering tar sin början

Elementalternativ så här långt.

Beyma 12LX60
18 Sound 12LW1400

Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/05 13:03:12
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:04:02  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
2st Beyma 12LX60 beställda
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/06 :  00:11:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/06 :  00:26:42  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Ja det hoppas jag verkligen . Han som köpte xls'erna tog även
Phoenixlådorna som "Dht" byggt så nu behöver Marina nya
blombänkar, undrar om det gör något om dom vibrerar lite
Dom hamnar väl i vardagsrummet nere så länge.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/11 :  15:15:53  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Nya element kom med post idag
Dämplim och MDF beställt
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/13 :  10:28:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Ja då har man tänkt till igen då
Hittade ett cad-folding tips på "volvotreter"
http://www.volvotreter.de/downloads/Folding_a_Tapped_Horn.pdf
som var ett användbart utgångsläge. Lite finjusteringar krävdes
för att få måtten att stämma men på det stora hela så är länken bra
Lyckades få in längdmåttet och ändå använda standardbreddmåttet på MDF-skivan.
Höga poäng på det
Det blir dubbel 12mm+dämplim.



Nya siffror.


Frekvensgång.


Edit: Tog ned längd och area en aning jämfört med näst sista simuleringen på 12LX60'n.

Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/13 10:48:55
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000