HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hänger på trenden, martinssons 6,5" TH förslag
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/03/31 :  20:25:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Det låter lovande med "knuff" och "attack" från ett par små 6,5 tummare.


Vi ska nog inte trycka för mkt på attackbiten, det handlar trotts allt om ett litet element och en relativt liten mynningsarea, men visst de funkar fint, har tagit bort en låda då en liten 6,5, en låda räcker mer än väl till vardagsrummet.

Jag har provat att elda på lite mer nu, och det är en intresant upplevelse att känna en 6,5" i bröstkorgen :) det är ju inte tal om fladdrande byxben precis men för sin storlek är de mkt ljudtryckskapabla, delar numera vid 145Hz.

quote:
Om vi skulle försöka få till en shootout snart?


Låter bra, men det är inte utan vissa tvivel jag isåfall entrar arenan, men strunt samma, jag vinner iallafall i waf kategorin :) (subben som gud glömde och ägaren inte kunde hitta :)

quote:
skulle egenskaperna hos 6ndl38 på något vis motivera (mer än) dubbla priset mot Audes?



trippla priset i det närmaste, och ja säkerligen, B&C 6ndl38 är ett proffselement från en mkt noggrann tillverkare vars goda ryckte inom branchen hänger löst om de gör något spm endast är "lagom bra"

För denna konstruktion så är det dock inte lika lämpligt, även om det funkar (lite för mkt tapp i passbandet, dvs över 5dB).

quote:
Att det går att få två på en skiva är toppen!


Japp jag är rätt glad över detta själv, materialkostnaden är hyffsat låg, det som kostar är byggtiden om man nu vill betala för den istället för att göra jobbet själv.

Det roliga med dessa småmonster är att man lätt tar en under varje arm och springer ett var runt huset utan att bli anfådd, de är synnerligen lätta och små i formatet.

bilden nedanför är tagen i samband med första provkörningen, den vänstra subben är numera borttagen, undrar var det ska få ta vägen...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/03/31 :  22:08:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Martinsson vad händer om du sätter dom 2 mot varandra med mynningarna runt 1-2 dm ifrån varandra? Var så Cerwin Vega ställde upp sina strokers då det var jordbävningsdemo eller mässa. Blev rejält med extra knuff då.

mvh/Harryup

Ps, hur tusan låter dom då på akustisk musik? Är det bra som i bra eller bra som i vad kul att dom är så små och bra? :-) DS

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2010/04/01 :  09:38:38  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Riktigt snyggt jobbat, grattis till en cool konstruktion!

Hur fungerar det med 12mm plywood, blev det som du hade hoppats och tillräckligt stabilt? En till fråga angående det, har du endast limmat eller har du använt exempelvis som Circlo föreslog Jetting-skruv?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/01 :  09:42:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Va läckert Martinsson! Missat bygget fullständigt...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/01 :  19:58:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Martinsson vad händer om du sätter dom 2 mot varandra med mynningarna runt 1-2 dm ifrån varandra?


Har inte provat detta än, men jag ska göra det när jag får tillbaka den andra subben från zei som lånat den över påsken.

quote:
Hur fungerar det med 12mm plywood, blev det som du hade hoppats och tillräckligt stabilt?


Hittills har det funkat fint, man märker dock att det är bra tyck inne i lådan, det rör liksom på sig, men inte så mkt att man oroar sig precis.

quote:
ar du endast limmat eller har du använt exempelvis som Circlo föreslog Jetting-skruv?


Det är spårfräst och klackat samt limmat (sättlim) och inga skruv har använts.

quote:
Va läckert Martinsson! Missat bygget fullständigt...


Tjenare min favorit öländsättling (förutom Maria då), tackar, du borde prova det här med TH, det är en imponernade princip.

Jag missade också bygget, jag lade ut jobbet :) (que tomatoes)

slänger med en bonusbild på nykommlingarna brevid en av sina äldre syskon :


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/04/01 20:18:33
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/07 :  22:32:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nyss hemkommen från ett besök hos Martinsson. Det bidde bas av högsta kvalitet och mycket spännande sjuka elektroniska tongångar. Vi spelade allt från Deep Purple till Seba och Roger Waters, och detta lilla horn kunde verkligen prestera. Ett horn med en 6,5 tums bas kunde skapa en härlig fysisk känsla av musiken i rummet. De elektroniska bastonerna kändes i soffan och luftmassan på det där härliga sättet som bara horn och stora dipoler kan. Visst kan de inte lira på samma nivå som hans stora horn, men det är en från början mycket orättvis jämförelse, och med tanke på skillnaden inte bara i storlek, utan även pris, så måste jag säga att jag var MYCKET impad!!!!

Det hade varit intressant att jämföra denna lilla subb med några stora saker från Velodyn, Sunfire med fler subbatillverkare. Jag tror inte att martinssons horn skulle få skämmas. Nu är gamla hörselupplevelser kanske inte de mest pålitliga referenserna, men jag kan inte minnas jag någonsin hört en vanlig baseflexlåda prestera på denna nivå, oavsett pris. Då har jag ändå hört stora JBL 18tummare å annat smarrigt.

Sett till prislappen så är detta den mest imponerande subb jag hört.
Jag skulle lätt kunna leva med en sådan subb. Två borde kunna vara ett mycket övertygande basfundament i hemmabio-system.

Tack för lyssning Martinsson!!!! Som vanligt så levererar du byggen med en kvalitet och genomtänkthet som imponerar (även om du inte byggt dessa själv).

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:12:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
De blev väldans söta Kul att de verkar låta bra också, grattis


quote:
En liten tanke då B&C tycks så poppis, skulle egenskaperna hos 6ndl38 på något vis motivera (mer än) dubbla priset mot Audes?


Jag skulle säga det. På grund av den kraftigare magneten och den längre
slaglängden får du ut minst dubbla ljudtrycket ur den jfr audesen.
Personligen tycker jag den simulerar bättre, framförallt vid
högre frekvenser vilket gör den mer lättdelad och tål att delas högre
vilket ställer lägre krav på baskapacitet från huvudsystemet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  21:56:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle säga det. På grund av den kraftigare magneten och den längre
slaglängden får du ut minst dubbla ljudtrycket ur den jfr audesen.


Jag försökte simma fram nått vettigt med 6NDL38 för ett par månader sedan, men gillade den inte då. Idag provade jag igen och det bidde riktigt snyggt på en gång?!? Jag fattar inte det, men det kan ju vara att jag glömde knappa in nått värde eller knappade in fel osv....

Om jag får välja ett litet PA-element för en liten TH så blir det B&C 8BG51. Den fullständigt tigger om att tappas i horn. Om man är ute efter en budget-TH i litet format så tycker jag att Martinssons små lådor verkar vara en killer. Även Seas 6,5 tum alu-element är lockande. B&C är inget budgetalternativ, även prestandan är så långt ifrån budgetsegmentet man kan komma.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  23:07:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Lågt avstämt fungerar BG:n rätt bra, men favoriten hittills för 8"-are är Precision Devices-8"-aren. Lättare kon gör att högfrekvensegenskaperna blir bättre tycker jag
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/11 :  09:21:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Precision Devices-8"-aren.


Vilken modell???

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:00:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Finns bara en
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:04:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag provade igår med 6ndl38 i mitt lilla horn, simulerat då alltså, men resultatet var samma som tidigare, jag kör verision 26.30 under wine i linux och står nog fast vid min tidiagare ustago om en icke rekomendation för just detta horn, men jag är mkt nyfiken på dina resultat petter, jag kan ha missat något (jag hoppas jag har missta något) :)

Du har rätt i att man skulle kunna få ut mer tryck, men jag tycker nog att de 116dB (ovägt) som en låda presterar idg räcker rätt långt :)

Vi får se efter dagens övningar, vi ska ha en micro-TH träff med 4st olika konstruktioner bestyckade med allt från 5" till 8".

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:13:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Inte så konstigt att B&C:n inte passar i ditt horn. Det behöver göras
längre och med högre kompression för att elementet ska möta
tillräckligt motstånd av luften i hornet och få samma frekvensomfång.
Din konstruktion är optimerad för en helt annan typ av element med
lite svagare magnet, lägre fs och betydligt mjukare upphängning.

Ska bli intressant att läsa om eran träff och iaktagelser sedan
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:25:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu har jag trimmat min lilla TH med 8 tummaren i. Det skall ätas småhorn till frukost. Denna tävling är extremt viktig och det finns bara en vinnare och flera förlorare. Vinna eller försvinna. Konkurens är den ända drivande faktorn. Vinna är inte lika viktigt som att se andra förlora. Prestige är allt!!!
(Jag limmade locket så att det skall vara tätt.)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:27:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
aaahh... ett missförstånd redan från första början från min sida, jag trodde avsikten var att använda den i mitt TH, ok då är jag med, ursäkta, kaffet har inte kickat in än, då är vi helt överens.

Jag hoppas på att kunna få upp lite bilder och intryck från den stundande träffen kanske redan i kväll, så stay tuned :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:48:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Vi får se efter dagens övningar, vi ska ha en micro-TH träff med 4st olika konstruktioner bestyckade med allt från 5" till 8".

Spännande, vilka är kombattanterna?

Är alltså Circlomanens Tangband-8 en av de "tävlande".
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:00:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Är allså Circlomanens Tangband-8 en av de "tävlande"


Nej! Min tangband är den vinnande! De andra tror sig kunna stå upp bredvid nån så gudomlig och perfekt som mig, men det är alltid lättare att kaxa sig när det inte står 130 kg arg och rödögd Circlo med en stor kökskniv i handen!

Jo. Jag ställer upp med min lilla sak. Jag har inga illusioner om att den kan spöa de andra, men det skall bli intressant att jämföra.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/11 :  13:04:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Lycka till alla och ta mycket bilder
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/11 :  18:40:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar, hade gärna sett att du varit med Petter, men kort varsel var det och det blev "bara" 3 delatagare i detta blodigt seriösa och mycket prestigefyllda evenemang, en del föll i gråt, andra skrattade och pekade på den som grät och risken för handgemäng med blodsvite hängde i luften som en tung dimma...

ja... se själva :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79615

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/04 :  19:30:58  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag var på besök hos Martinsson i torsdags. Den senaste tidens små TH, som till synes spelar ganska högt i frekvens har fått mig riktigt intresserad av att undersöka hur dessa tingestar ev skulle kunna integreras med OB-paneler för att utgöra basdelen. Detta skulle kunna resultera i en ganska kompakt högtalare med mycket goda egenskaper. Eftersom jag ändå skulle ned till Smålands västra hörn så var omvägen inte särskilt stor för att få denna fråga utredd. Så jag plockade med mig 'Allemans-OB'ns toppdelar med en Monacor SP-130X/8 på en 40 x 20 cm baffelbit och drog iväg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69417&SearchTerms=allemans-OB .

Efter det varma välkomnandet så kördes en inledande demo på Martinssons uppställning med det lilla TH-hornet och hans Audio Pro toppar. Eftersom jag inte lyssnat riktigt koncentrerat till TH tidigare så blev det en riktig öron-öppnare.

Därefter kopplade vi in OB-panelen och fortsatte lyssna på varierande material. Delningen låg på antingen 180 Hz eller 250 Hz L-R 24 dB/oktav mellan enheterna. Hörmässigt spelade det faktiskt ingen roll. Sedan lyssnade vi ordentligt.

Först kommentarer kring Martinssons lilla TH-bas jämfört med mina dubbla Eminenca Alpha15 i MJAO-baffeln: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73479&SearchTerms=allemans-OB .

TH-basen är fastare, distinktare och med bättre transienter än Alpha15 elementen. Dessa är ganska magnetsvaga med högt Qts-värde vilket gör att de går lågt utan att fordra någon eller mycket liten EQ i OB. De omhuldas i OB-kretsar för dessa egenskaper, men det är bara att konstatera TH-hornens bättre prestanda. Jag upplever Alpha15-elementen som lite 'bumliga' jämfört med vad jag hörde hos Martinsson. Dessutom spelade TH lika ofärgat som OB, så där föll första bastionen. Det ska faktiskt poängteras att Alphorna inte spelar dålig bas, men TH spelar bättre - och roligare. Ingen utklassning kanske men klart bättre !

Hur blev då övergången till bredbandselementet i OB. Kort sagt - väldigt bra. Det går inte att märka någon tidsdifferens, som jag var bekymrad över. Det går inte att märka att delningen ligger i rösters fundamentalområde. De var stereo-spikade i centrum och ofärgade av någon horn- eller- lådklang. Kort sagt så lät det över förväntan bra. Vi provade lite olika musikstilar utan att kunna racka ned på kombinationen. Man ska komma ihåg att bredbandselementet är enkelt och billigt men presterar bevisligen klart över denna nivå. Det enda jag inte kunde utreda riktigt till fullo var 3D-perspektivet eftersom enheterna var placerade lite för nära bakväggen. Så här såg uppställningen ut:



Längst ut på vänsterkanten Circlomanens Beyma TH, sedan Martinssons stora TH med 15" B&C element där OB-panelen placerats ovanpå med stöd från de små AudioPro högtalarna bakom. Slutligen det lilla THt med Audes 6.5" element. Circlomanens TH spelar vid foto-tillfället.

Det spelades också med Martinssons stora TH och en av Circlomanens Beyma konstruktioner fanns också på plats och fick trots ytterplaceringen agera center-sub med den äran. Martinsson stora TH-horn fordrar stort sällskap för att komma helt till sin rätt. OB-panelerna var ett nummer för små. Circlomanens Beyma-skapelse agerade sub på ett nästan 'osynligt' sätt. Dess ljudbild var väldigt behaglig men basen fanns där när den skulle finnas och sammansmältningen var väldigt jämn.

Men sammantaget så spelar Martinssons 6.5" Audes horn väldigt musikaliskt och tillsammans med OB-panelerna bildade de en mycket intressant kombination. Mycket bättre än jag från början trodde. OB-panelerna är kvar hos Martinsson. Förhoppningsvis kan fler lyssna på den här uppställningen och komma med synpunkter. Det skulle uppskattas.

Ett stort tack till Martinsson !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/06/14 00:13:30
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/04 :  21:09:52  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Mycket intressant!
Tack för jämförelsen och recensionen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/04 :  22:37:00  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Joda, faktiskt trodde jag att basarna skulle skilja sig åt lite mindre än de faktiskt gör, till THns fördel.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/05 :  12:42:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Roligt! Efter alla bilder och prat om TH-subbar här på hifi-forum har jag börjat få inre
röster som viskar åt mig att jag bygga.... rösterna blir bara högre och högre

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/05 :  22:13:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är aldrig fel att smida en TH eller två.

Kul att du gillade dem Scorpion. Tack för att du delar med dig av dina intryck. Mycket iontressant att läsa om skillnaderna mellan OB och TH.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/06 :  13:01:18  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
När jag satt och lyssnade till Festspelen från Bergen live i går kväll (NRK via nätet - mycket bra kvalitet) så tänkte jag i mitt stilla sinne om jag baissat Alphorna lite väl mycket i jämförelsen. Det vore roligt att spela dessa högtalare sida vid sida.

Men en välkonstruerad TH med bra element har ett litet övertag mot Alpha15 åtminstone, det är så. Eminence Alpha15 är ju ett stort och billigt element, det lägsta i kvalitetshänseende i Eminence floran. I H-dipol med lite bättre luftmotstånd än en Öppen Baffel så lär Alphorna uppföra sig ännu ett strå vassare.

Man kan ju lära en del av Stig-Erik Tangens OB-utveckling: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baffle-dipole-beyma-tpl-150-a.html .

TH är en mycket trevlig bekantskap, som med en avstämning 40 - 50 Hz kan integrera fint med mellan och diskant i OB. Martinsson tar tydligen med sig Bredbands-topparna till DIY-mässan, som jag missar i år.

Det här lyssnar jag på för tillfället (borde inte skicka ut sådana här bilder - men det ska byggas om enligt ett lite nytt koncept). Alpha15 LP 200 Hz L-R 24 dB/okt, 18sound 6ND430 HP 200 L-R 24 dB/okt och LP 3000 Hz 48 dB/okt, B&G Neo3 (med borttagen baksida - dipol alltså) HP 3000 Hz 48 dB/okt - låter väldigt bra, så nu är element jakten slut:



Mätning på 6ND430 och Neo3 ser ut så här:



/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/06/06 18:28:11
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000