HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY årgång 2010 i Göteborg, bilder från sid 10
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/06/12 :  21:31:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Byggtråd för småttingarna






Byggtråd för basraketen


















Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/15 22:35:42
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/12 :  21:51:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har tyvärr inga bilder att posta, men väl två st intryck.

Först lyssnade jag på Martinssons tappade horn med liten minidipol till. De tappade lät väl energirika i den betongbunkern dom stod i. Iockmed att jag lyssnat en hel del på dem innan så vet jag att det var rummet som spökade och inget egentligt fel med hornen. Det som verkligen överaraskade mig var hur de två smälte ihop. Hur bra de funkade som en enhet och inte som två totalt olika tekniker som tvingas samarbeta med hjälp av vilja och råstyrka. Det lät rent och öppet sådär som dipoler kan göra, tillsammans med ett bra basfundament. De olika delarna hade inga giltiga skäl att funka så bra ihop som de gjorde, ändå var det nått jag hade kunnat suttit och lyssnat på länge.

Nästa stora behållning var ett par Beyma coaxialer i nån form av basreflex. De lät helt enkelt ruskigt bra. Att Beyma vet vad dom gör är ju inget nytt, men det svängde sådär ljuvligt som bara PA kan, utan att vara stort och überbrutalt som PA brukar. En väldigt trevlig konstruktion, även om jag skulle vilja kolla avstämningen i Hornresp. Jag tror att de smala höga lådorna beter sig ganska annorlunda mot vad konstruktören tror baserat på klassisk basreflexteori.

Det var skoj att kunna hälsa på några forumslingar jag inte har sätt utanför en skärm innan. Det var grymt übertrist att jag inte hade tid att hänga och eventuellt ta med nått tappat.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2010/06/12 :  22:47:35  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Hej på er alla...

Först skulle jag vilja säga:
Fy på mig! -för att jag inte fick med mig nåt till mässan...
Fy på dig! -som inte fick med dig något till mässan...
Fy på er alla! -som inte var där...

Hififorum DIY Göteborg är ju något fantastisk trevligt och kul som vi måste vara rädda om!!!

Det var lite tunnt med folk och utställare i år och det har ju en massa naturliga orsaker o s v. men... Om vi inte tar oss i kragen och ändrar på det till kommande år finns det ju risk att detta så fantastiskt kuliga över tid ebbar ut och blir en tummetott!

Lokalerna var helt OK och det lät på PAC som om vi skulle kunna få vara där nästa år med. (och detta vid en lite tidigare mer passande tidpunkt)

Hitta på något för att vända trenden.
Skapa en forum del som heter "DIY GBG 2011" där man under hela året kan presentera vad man jobbar med och som man "lovar" att man skall komma med till DIY-träffen.
PAC? alla andra! kom med idéer om hur göra detta livskraftigare"

Hurra för er som var där och ännu mer hurra för de som ställde ut!

(hurra för de lila pK-högtalarna )

Som alltid.... HURRA för Bullarna!

Mvh

Stefan


Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2010/06/12 :  22:54:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Osis, jag fick förhinder. Känns lite tomt men det blir väl fler gånger.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/06/12 :  22:54:42  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Snart kommer jag ihåg hur jag lägger upp bilderna... har dem på photobucket just nu.


Edited by - emanuelgbg on 2010/06/12 22:56:46
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/12 :  23:00:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag plockar med mina foton som inte blev så många, men gör uppehåll för dygnsvila (sömn).
Även om träffen var mindre än vanligt, tycker jag att den var lika spännande som alltid; kanske mycket för att den inte var lika stor som vanligt.
Det var roligt att se gamla kända ansikten och givetvis kanon att se nya - Hej Gastone!!

Dagens chock var nog att se detta 1000m2 stora rum som med aningen trögdrivna högtalare och en 3W-förstärkare skulle fyllas med ljud ... Lite larvigt var ju att mina hOnken var de som klarade jobbet.

Bilder imorgon alltså!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/06/12 :  23:08:17  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
test














































Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/06/12 :  23:11:10  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply








Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/06/13 :  00:32:09  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
De där minidipolerna skulle nog till och med jag kunna bygga. Nästa år SKA jag åka ner!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2010/06/13 :  08:06:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sömnbristen gjorde det hela till en ganska förvirrad upplevelse för min del men jag minns att jag uppskattade bullarna mer än akustiken...
Inget illa menat åt utställarna eller arrangören/-erna, betong är betong och det ändrar man inte på i en handvändning. Som vanligt var det roligt att träffa folk och titta/lyssna på byggen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/06/13 :  09:15:27  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det första jag gjorde när jag kom dit var ett besök vid "vattenhålet", med trevliga Barista funktionärer:

Tyvärr rasade en av maskinerna i slutet, men dessförinnan levererade den utmärkta goda "Latte".

De moddade OA52 med subbar var den anläggning som gärna hade fått uppehålstillstånd i mitt hem:

Mycket imponerande...

Församlingen men Herr "Huggbäver" själv,


satt och åtnjöt välljudet från de här:(överst i bild)...

undertecknad blev verkligen förvånad av det "STORA" ljudet i dessa skapelser.

Ett stort tack PAC och alla andra forumister för denna sammankomst!
Väl mött igen till 2011 Soundbrigade, Jazzskägg, m.fl...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/13 :  09:38:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Först skulle jag vilja säga:
Fy på mig! -för att jag inte fick med mig nåt till mässan...
Fy på dig! -som inte fick med dig något till mässan...
Fy på er alla! -som inte var där...

Jaja, när man själv nästan gråter för att Göteborg var totalt och oåterkalleligt utom räckhåll denna helg ...

Du vet vuxna män pojkar som gråter, hur kul är det?

Men nästa år, då jä**...
Och då har jag förhoppningsvis ett par tangband-toppar med TH med tangband i som basstöd att ta med (under vardera armen, då dom blir så små ) för utvärdering.

Edit: Är det kanske dags att starta upp en bildtråd över Gtbg-mässan?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/06/13 09:43:36
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/06/13 :  10:25:05  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det blev Diy 10 för mig å även familjen.
Efter ett gäng telefonsamtal Fredags kväll till att lämna katten hos morsan o farsan Lördag morgon åsså iväg söderut så gick logistiken ihop.

Ett stort tack till Göteborgs gänget som gjorde vår resa möjlig.
Ni som känner er träffade! Sträck på er lite extra.
Det är inte så lätt å husera en hel familj med några timmars varsel.

Tyvvär kom vi ner i sista sekund så några burkar missade jag

Jag hann iallafall lyssna på några system.
Bäverns små impade stort.
Martinssons tappade satte fart på hela rummet.
Bernts steg skulle det vara kul å köra Imperialerna på.

Det var däremot lite synd att träffen blev så sen på året så många var uppbokade på annat.

Stort tack till alla som var där.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/06/13 :  10:36:29  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Det fick bli en snabbvisit för min del eftersdom jag jobbade hela helgen.

Hur som helst var det som vanligt supertrevligt att få träffa Marina och Puck, dessa tjejer kan verkligen konsten att få besökare att känna sig välkomna.

Sedan blev det inte så mycket tid för lyssning men jag fastnade en stund inne i bäverlyan och blev mäkta imponerad över de små "jättarna" med sina tretummare.
Med tanke på storlek och byggkostnad ÄR dessa småttingar imponerande.

Tyvärr fanns inte tid för mer än lite snabbtittar i de andra rummen men bland de högtalare jag hann med att lyssna på lite grand tycker jag nog att de små öppna bafflarna fastsatta med tving var de "roligaste" på mässan och de lät faktiskt bättre än de såg ut

Och till sist,
Bernt, om du inte fick sålt det gamla försteget så är jag nog intresserad av att lyssna på det och kanske köpa det...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  11:04:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I motsats till folk som är betydligt mer struker.. sturka ... struketur.. äsch! ordentliga än vad jag är, avstod jag från att fixa fina inplastade papper med beskrivningar på vad jag släpat med mig, vilket ju straffade sig. Därför tillåter jag mig att göra en liten notering om högtalarna, benämnda hONKEN, här.

Jag köpte ett par HiVi B3N an Mickeman för ett tag sedan (förra hösten tror jag). Köpet initierades av att jag hade redan de stora 8-tummarna som sitter i de o-ortodoxa och två par 2-tummare.
Efter mycket funderande och grubblande och spanande hit och dit bestämde jag mig slutligen för att bygga ett par mikrofonken efter ritningar funna hos Planet-10: http://www.planet10-hifi.com/fonken.html.
Min byggtråd, för det blev en sådan, finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77343

Bilder på väg ...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/06/13 :  11:28:19  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Skitkul! Tack till alla som kom och speciellt till de som engagerat sig och gjorde det möjligt med lokaler, kaffe, fantastiska bullar (bra initiativ med korv också - det behövdes!) och allt annat runt omkring!

Jättekul att höra alla dessa lösningar och varianter som man skrivit om, jag som pysslat med 3" element tyckte det var speciellt häftigt vad dessa kunde åstadkomma aktivt delade vid 150-200hz med subbar - kul att kunna testa och prova och prata och slippa försöka bygga allting själv. :-)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:37:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan ju säga att jag hade privatchaffis i år. Ett stort TACK till Jazzskägget för en insats i ljudets tecken!
I år medfördes blott ett fåtal och ej så stora prylar till träffen.


I år var vi här:


Och den som var observant möttes av ett glatt och inbjudande välkomnande:

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:46:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite bilder från Bernts magiska rum:



Satt det Jordan Watts i pelarna??


Bernts 150Wattare efter recept från Rosenblit:


Någons (tyst min mun så får du socker) försteg med äkta radiorör:


Basätaren:
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:48:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Två sånna här:


Blir en sån här:


Och en sådan här:


Och ett sådant där klot ovan blir en sådan här:


Hur coolt är inte det på en skala mellan 10 och 10?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:50:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dynaco(kloner?):




Och de här skulle definitivt sammanföras med litet barn och en ask färgkritor ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:55:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
PetterPersson i rörelse.


Så var det de där prylarna med hög WOW-faktor:




Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:56:55  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Stort tack till alla inblandade!!!!
Tack för en trevlig dag och kväll!!
Alltid lika kul att komma upp och träffa likasinnade tokar som en själv!!
Sitter här på jobb och skriver detta med en fulkaffe bredvid.
Mässans kaffe och bullar var Mycket godare!!!!!
Ljudmässigt gillade jag Martinssons ljud mycket spelglädje där.
De där Beyma skapelserna var också kul med bra driv.
Även trevligt ljud i Jordan skapelserna.
OA högtalarna lät också bra men satte igång rummet ganska så mycket.
Skulle vara mycket intressant att höra dem i sin rätta miljö!!
Som sagt tack för en kul lördag och på återseende.
Tackar för alla positiva omdöme på mässan om mina klot och basar!!!
Mvh Anders (skäggåke)

Edited by - skäggåke on 2010/06/13 14:02:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/13 :  14:00:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
General Pac-man övervakar tillredning av koffeinhaltig dryck. Den enda kritik som kan riktas, är att det minsann kokas innedrycken Kaffe Latte men det är helt omöjligt att få en anständig kopp Café au Lait ...



Åskådare (åhörare):


Som någon redan konstaterat, himla ledsamt att fler inte kunde förflytta sina feta ar***e ur VM-soffan, dra av sig nätbrynjorna och komma till träffen. Tidvis var det så här tomt och det ska inte ledningen inte känna något ansvar för.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2010/06/13 :  16:48:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hoppsan, blev det bildtråd av vår förberedelse tråd? OK, ja då får vi "uppgradera" den till Bildreportage-tråd i rätt forum.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2010/06/13 :  16:50:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag är fortfarande rätt trött efter träffen och middagen på kvällen. Som vanligt var det jätteskoj! Tack alla goa glada människor för en kanonhelg!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000