Något jag tycker är märkligt är att så många människor väljer att tro på saker som det inte finns några bevis för. Typexempel: att det funnits någon som kunde gå på vatten och har uppstått från döda, eller att utomjordiska varleser bor i oss men kan kuvas med E-meter. Eller att man får campa med 72 oskulder om man dör som martyr.
quote:Något jag tycker är märkligt är att så många människor väljer att tro på saker som det inte finns några bevis för. Typexempel: att det funnits någon som kunde gå på vatten och har uppstått från döda, eller att utomjordiska varleser bor i oss men kan kuvas med E-meter. Eller att man får campa med 72 oskulder om man dör som martyr.
Visst är det oerhört märkligt att religion existerar år 2010?
quote:Märkligt att folk år 2010 måste fördumma andra som tror..
Det handlar inte om att fördumma andra som tror. Det handlar om själv-valda fördummelsen av personer som väljer att handla/agera baserat på fantasier istället för verkligheten. Till exempel: Det är vetenskapligt styrkt att vacciner inte orsakar autism, men lik förbannat evisas en viss typ av personer att deras fantasier är rätt och att vetenskapliga undersökningar av verkligheten är fel. Kan man få dem att förstå att de uppför sig som dumhuvuden kanske de ändrar sig. Inte förrän alla skrattar och pekar på byfånen börjar han fråga sig varför alla skrattar åt honom, och vad det är man finner lustigt. Om jag inte misstagit mig och läst fel så är det bara ca 85% av svenska befolkningen som accepterar evolutionsteorin som den bästa vetenskapliga förklaringen till den biologiska mångfalden vi har på jorden idag. Det innebär att det rantar runt 15% svenskar som fortfarande lever på 1800-talet, biologikunskapsmässigt sett. Beror det på att skolan har misslyckats att lära ut basala kunskaper om vår omvärld, eller beror det på att dessa hellre väljer att tro på fantasier istället?
Varför väljer folk fantasier istället för verkligheten? Är det för att de blivit indoktrinerade av sina föräldrar? Grupptryck? Kan det vara för att det finns en trygghet i enkla svar som kanske inte stämmer överrens med verkligheten, men svaren går att begripa just för att de är enkla? Det är som att leta efter den borttappade nyckeln under gatlycktan där det är ljust, trots att det inte var där man tappade den från början. Det är lättare, men det är inte rätt: metoden stämmer inte överrens med verkligheten.
Det här är inte ett raljerande mot religion av någon typ i sig. Det här gäller alla varianter av irrationellt tänkande.
Du har inga bevis för att du får någon skillnad. Den går inte att upptäcka med några mätinstrument, det är bara din egen upplevelse att något har hänt i din omgivning. Dvs tro baserat på någon upplevelse som väldigt många andra inte kan se eller uppfatta.