HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 2år med LCHF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/09/30 :  11:02:53  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Jag är med på kritiken av fallbeskrivningar, men tycker ändå det är intressant att söka hypoteser där. Och är det många liknande vittnesmål kan det vara ett viktigt tecken, något att undersöka.

Livslängden har ökat, men frågan är om vi mår så bra som vi skulle kunna göra med helt rimliga medel. Svårt det där med stenålderstänket, de levde på helt andra villkor, tror inte heller att stenåldersmat är ett självklart ideal. Dock finns där nog en och annan lärdom.

Håller även med om att man inte ska utesluta viktig mat bara för att man t ex kör med LCHF, man får hitta en klok balans och kanske bara justera mängderna. Jag är lite åt det liberala hållet vad gäller LCHF, och är smått skeptisk till extrem LCHF i de fall det inte är påkallat av t ex allvarlig övervikt. Att blint köra stenhård LCHF utan att tänka på komplett näring är no-no för mig - samtidigt ser jag inte varför man skulle göra det, eftersom LCHFs mål är god hälsa.

eoJeud!!!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/30 :  11:27:59  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
eftersom LCHFs mål är god hälsa.

Skit vore det väl annars. Men medlet? Det är ju faktiskt det som det handlar om i alla dessa olika skolor.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/09/30 :  11:32:51  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Point taken, vi närmar oss en konkret och klok bild av "måtta i allt"! Måtta i allt kräver engagemang och eftertanke. Det är inte bara ett snabbt "varierad kost" som kan misstolkas (refererar inte till dig Rolf-san, utan till omedvetna människor som inte tänker över vad de äter).

eoJeud!!!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/30 :  12:39:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Måtta i allt kräver engagemang och eftertanke.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:48:55  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Här i Linköping kör vi LHC metoden, med varierande resultat!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:59:33  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Här i Linköping kör vi LHC metoden

Någon HF (High Five) lär det väl inte bli

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/09/30 :  17:43:48  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/09/30 :  22:06:20  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag har ätit LCHF i några år och mår utmärkt av det.
Nu vill jag verkligen betona att jag inte är ute efter att övertala någon och definitivt inte att försöka bevisa något för skeptikerna.
Jag vill bara delge er mina erfarenheter.

Det hela började med ett hjärtproblem i början av 2012.

Efter den första blodanalysen visade det sig att en hel del värden var alldeles för höga för att vara hälsosamt i längden.
Bland annat var LDL var alldeles för högt (6,6)
och triglyceriderna var också för höga (3,1).
Blodsockret (P-Glukos) var också i högsta laget (6,3) och kardiologen skickade mig till en dietist med motiveringen: "vi gör inget ingrepp förrän vi har fått ordning på dina värden".

Läkaren gav mig 6 månader att försöka "fixa" problemet på egen hand, annars blir det medicinering.

En något tillspetsad sammanfattning av besöket hos dietisten var att jag skulle leva på alfagroddar, fullkornsbröd och broccoli i resten av mitt liv (definitivt inte pizza och pilsner).
Domedagen var ett faktum.

En arbetskamrat lånade mig en bok om olika dieter, däribland LCHF och rekommenderade mig att läsa den noggrant.

Jag fastnade för teorin bakom LCHF och att jag fortfarande kunde äta min älsklingsmat, nämligen bacon (gudarnas bästa gåva till mänskligheten).

Frugan var väldigt skeptisk till att jag skulle trycka i mig ännu mer fett och var nära att stoppa det hela, men hon gav med sig.

Det var en omställning i början innan vi hittade ersättare till de kolhydrathaltiga råvaror som tidigare ingick i vår kost, men det löste sig ganska enkelt och snabbt.

Jag var väldigt strikt de första 3 månaderna för att komma i ketos snabbast möjligt. Max 10 gram kolhydrater/dag.

6 månader gick och det var dags för nästa provtagning och en vecka senare ett nytt läkarbesök.

"Det va' som fan" var läkarens kommentar till de nya blodvärdena. "Vad har du hittat på?"

LDL hade sänks till 3,6.
Triglyceriderna var nere på 1,1
och P-Glukosen var 4,4.

Jag berättade om min "nya diet" och frågade om han såg några problem med den.
"Inga problem för min del, men säg inget till dietisten vad du än gör. Hon är alldeles för gammalmodig för att klara av det".

Jag behövde inte ta några mediciner och man gjorde ingreppet en månad senare.

Nu har det gått styvt 2,5 år och den senaste blodtesten (2014-06-xx) visade följande värden.
LDL = 2,6
HDL = 1,6 (jag noterade tyvärr inte vad jag hade från början)
Triglycerider = 0,7
P-Glukos = 4,1

I stort sett oförändrade värden sedan föregående test (2014-01-xx). Triglyceriderna fortsätter att sjunka, men i minskad takt.

I December blir det antagligen dags igen för en ny blodtest, det ska bli intressant att se hur det har utvecklats.

Jag är ingen fanatisk LCHF'are men jag försöker hålla mig på max 25-30 gram kolhydrater/dag. Protein (kött) äter jag nog i samma utsträckning som tidigare, definitivt inte mer. Fett äter jag i den mängd som behövs för att jag inte ska bli hungrig innan nästa måltid.

Det behövs inga vansinniga mängder fett för att driva min kropp.

Dagens största enskilda fett och kolhydratsintag för mig är frukosten.
2,5 dl Rysk yoghurt + 1,5 dl vispgrädde. Totalt 14,5 gram kolhydrater och 102,5 gram fett. Den frukosten äter jag kl 06:00 och nästa måltid är kl 12:00. Jag är sällan hungrig vid den tiden och jag klarar mig oftast ett par timmar till innan hungern gör sig påmind. Det blir ytterligare ett mål mat vid 18-tiden och kanske en ruta 80% choklad och ett halvt glas (1 dl) grädde senare på kvällen som "fika".

Någon gång händer det att jag "syndar" ordentligt (t.ex. en pizza och ett par pilsner) men det får jag oftast betala för dagen efter. Magen reagerar och blir ganska svullen när jag har ätit spannmålsprodukter, framför allt med mycket gluten.
Gluten hade jag nog inga problem med innan, tror jag.

Som bonus har jag gått ner från 89 kg till strax under 80 kg. Jag är 182 cm lång så det är ingen nackdel. Vikten har stabiliserats och jag mår utmärkt i dagsläget. Jag är nöjd, kroppen verkar vara nöjd, läkaren är definitivt nöjd och hjärtat slår som det ska, kan det vara bättre.

Nu får ni ha vilka synpunkter ni vill på det här inlägget, jag kommer inte att försvara mitt ställningstagande här, möjligtvis ge något tips om jag kan.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/09/30 :  22:41:25  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
"säg inget till dietisten..." hehe, den var veckans roligaste! Sjukt egentligen när man tänker efter, de arbetar ju upp våra skattepengar, men motarbetar oss. Ok inte alla, men för många. Se där, en smart läkare och en god vän, tack och lov. Grattis till din hälsoframgång!

eoJeud!!!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/01 :  08:33:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Rolig läsning Tomas.

quote:
LDL = 2,6
HDL = 1,6
Triglycerider = 0,7
P-Glukos = 4,1


Undrar vad jag har för värden som äter "normalt"?
Kan jag testa de någonstans?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  09:06:59  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Värdena kanske redan finns i din journalhistorik någonstans om du tagit blodprov på vårdcentral eller sjukhus. Jag tänkte kolla det med min vårdcentral, alternativt företagshälsovården. Annars kan du prata snällt med vårdcentralen om de kan kolla dina värden. Tvekar de kan du ju simulera lite, hahah ;-) Vissa inom vården är genrösa med sådana prover och tycker det är bra att kolla i förebyggande syfte. Andra tycker det är viktigare att "spara" tid och pengar - återkom efter du blivit sjuk istället! ;-)

Ps. Har nu bett både vårcentralen och företagshälsovården om mina "hälsovärden".

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/01 10:40:40
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/01 :  11:59:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Få grejer engagerar så mycket som "dieter" oavsett förkortningar, hype, karismatiska "ledare" och tillhörande mång-miljon-företag, dietböcker, bloggar, före-efter-bilder med mera.

Lägger man till föräldrarskapet och ansvaret för att barn skall växa upp med bra mat har man lätt en konflikt i sina händer.

Nyss hemkommen från Mallorca med All Inclusive, så kan jag säga att gärna hade skällt ut 90% av alla föräldrar, baserat på maten på barnens tallrikar. Till råge på allt så ser föräldrarna halvdöda och helfeta ut och barnen lär kunna gå samma öde till möte. Och skriker barnet så åker iPad'n upp på bordet. Fy fan.

På flyget hem satt en stor herre och tog upp gott och väl 1#189; flygstol samt va tvungen att fälla sätet för att få rum med magen varpå personen bakom fick det trängre.

Men vad vet jag egentligen? Vad VET jag? Vad vet jag med nån form av vetenskaplig säkerhet?
Och vad VET dom som rekommenderar det ena och det andra? Vad VET dom som gör pengar på dieter? Jag upplever att det finns vetenskapliga studier som visar fördelar med nästan alla olika sortes dieter.

Och hur lång-tids-testar man detta? Vad händer efter 1, 2, 3 generationer?

Jag har väldigt starka åsikter om mat och väljer hårt efter min egna tro och övertygelse, men har inte svurit mig till nån av dieterna. Som information inkluderar jag också tillagnings-sättet i hela matlagningskonceptet och ratar tillexempel teflon-stekpannor. Inte för att jag VET något, men jag tycker det känns fel med stekpannor som är så känsliga, blir så snabbt dåliga och ställer så många konstiga krav på mitt användande. (Kan passa på att göra reklam för Ronneby bruks lättvikts stekjärn som ett bra komplement!)

Jag kör heller inte på hallal-kött eftersom jag tycker det känns som fel sätt att ta död på djur inför slakt. Jag tycker inte jag kan rättfärdiga tillvägagångs-sättet för mina barn - en bra måttstock anser jag: kan du förklara för barn/nån du älskar? Ta ägg till exempel; kan du motivera burhöns för nån? Kan du motivera fixerade grisar? Kan du motivera extra stora ägg vilket gissningsvis inte är speciellt angenämt för mamma-höna (du skanske skulle ta dig tiden att knäcka två ägg istället)?

Alla dieter har success-stories som alla visar på samma sak - hur man tappat vikt (men också hur man allmänt "mår bättre"). Det är väl det enklaste marknadsföringsknepet för dieten X? Att tappa vikt? 80 kg är ju bättre 110 och det blir slagkraftiga rubriker.

Mitt problem med LCHF är tankemässigt hur vi människor kan vara skapta för något som vi själva tagit fram och som vi inte haft vettig tillgång till "historiskt". Evolutions-mässigt har jag svårt för att tro att vi är skapta för bacon, grädde, etc. Goda resultat uppvisar alla dieter om dom följs, så det är inte där jag har problem (mer än det långsiktiga).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/01 :  12:54:28  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Bra sammanfattat EA. Kan bara hålla med dig i allt.
quote:
Vad vet jag med nån form av vetenskaplig säkerhet?

Det enda man vet om vetenskapliga resultat är att det är det bästa man vet för stunden. De är ju föränderliga per definition.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  12:55:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Väl formulerat EA!

Jag har kört LCHF nåt år och nån mirakelgrej tycker jag inte att det är. Jag lade av med det av ett par anledningar, det ena var att det är förbaskat svårt att hålla när man rör sig ute bland folk och inte har full koll på vad maten innehåller. Slarvar man det minsta lilla så går man upp i vikt direkt, fort går det också. Det andra skälet var att det är knappast hållbart ifall alla skulle gå över till den dieten. Det finns inte resurser till nåt sånt.

Dietister nämns. Jag har en dotter som utexaminerades som färdig dietist i våras. De får lära sig om LCHF som en bland många andra dieter och dessutom provar de olika dieter under sina studier så de är långt ifrån okunniga om de här sakerna. Rabiata fanatiker har hon bara stött på i ett sammanhang vad jag vet och då var det LCHF det gällde.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:03:22  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Engelholm, jag håller med dig i mycket av det du skrev - kan du ge oss de viktigaste principerna av ditt eget kosttänk? Vore intressant att höra, alltid bra med nya vinklar.

Angående att observera hur andra människor gör - jag känner precis som du när jag ser hur vuxna ger efter och ger skräp till barnen som blir speedade. De är ju bara barn - då är det ok att de är speedade eller nere i en djup dipp? NOT! De är ju bara barn, låt oss vuxna se till att de mår så bra som möjligt och har bra förutsättningar i skola och socialt.

En sak som jag tycker är jobbig med LCHF är hur många som tror att den praktiseras på ett mycket specifikt sätt. Bara för att de stöter på ett specifikt praktiserande som de ogillar så har de plötsligt problem med LCHF överhuvudtaget. LCHF betyder bara vad det ordagrannt säger, oavsett vad Wiki eller någon annan försöker göra gällande. Det finns t o m vegetarianer på LCHF!

Jag själv äter bara ekologiska ägg, och köttet ska vara ekologiskt, vilt eller naturbetat. Mjölken som barnen dricker är ekologisk, fet och ohomogeniserad (men pastöriserad). I övrigt strävar vi efter ekologiskt i hyfsad omfattning och plockar i natur och trädgård när det bjuds. I och med att barnen nappat på ökat fettintag så har deras sug och tjat efter skräpmat/sötsaker minskat radikalt.

Angående stenåldersmänniskorna så tror jag de åt allt som gick att äta på bytesdjuren, inkl fettet som idag typiskt sorteras bort. Deras mat kanske inte var optimal för ett långt liv, men de var pressade att upprätthålla sin hälsa (familjeförsörjningsförmåga) tills deras barn kunde ta över spjutet. Och då pratar vi nog rätt kort tid, typ 30-40 år. Fram till den åldern är kroppen mer förlåtande, i synnerhet i kombination med ett gott mått av fysisk aktivitet. Efter den åldern tvingas de flesta att bli klokare för att behålla fin hälsa. Så jag tror inte stenålderstänket är helt applicerbart på oss vars ideal är att leva i 100 år, och har en annan livsstil, men där finns säkerligen en del lärdomar.

Jag har dålig koll på när djurhållningen eller åtminstone "mjölkutvinningen" startade. Kanske var det i samband med jordbruket för cirka 10000 år sedan, eller tidigare?

eoJeud!!!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:05:53  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag håller med EA, Rolf och Bernt om att viss försiktighet nog inte skadar. Alla dieter är potentiellt skadliga eftersom begränsningar kan leda till brist på något. Stora intag av något (t.ex fett) tror jag också är potentiellt farligt eftersom det ökar risken för exponering av det som är skadligt i just det som man intar i större mängd. Med en varierad kost minskar sådana risker.

Det viktigaste är nog trots allt att inta ungefär lika många kalorier som man gör av med och för mig är det i det fallet mer tilltalande att öka förbrukningen men det är lite svårt att få tid till det.

Borde det inte fungera lika bra att dricka olivolja till frukost som att köra med grädde om LCHF-diet används?
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:17:00  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
quote:
Det enda man vet om vetenskapliga resultat är att det är det bästa man vet för stunden


Ja, i den mån de är relevanta och användbara för vad man vill ha ut av dem. Massor av ansedd forskning är mycket tveksam, även sådan som varit etablerad i många decennier. Jag har ännu inte läst Forskningsfusket av Ralf Sundberg, men jag tror den är läsvärd. Ann Fernholm, tidigare utnämnd till årets vetenskapsjournalist, har också en del på detta tema, se tex http://ettsotareblod.se/ann-fernholm/. Och Zoe Harcombe, dietist (!) och forskare, http://www.zoeharcombe.com/. Jag tänker då inte vänta på sammstämmighet i forskarvärlden, då hinner ju hela livet passera. Jag måste välja här och nu, och enligt mig verkar den "konventionella" forskningen på kostvanor ha för mycket brister, och t ex välgjord forskning på LCHF och liknande visar på stor potential. Tycker jag.

eoJeud!!!
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:18:22  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
MatsT, kallpressad olivolja är utmärkt, rimmar bra med LCHF.

Ps. Jag gillar även kallpressad rapsolja. ICA har ekologisk under eget varumärke, kanske lite billigare än alternativen.

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/01 13:31:12
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:23:07  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Bernt, vad menar du med att det inte skulle vara hållbart om alla gick på LCHF? Äter LCHFare mer kött eller? Det är en myt. Man kan vara vegetarian på LCHF (har skrivit det några gånger nu.)

Edit: Vilken kosthållning har du nu? Menar du att du gick upp väldigt lätt vid "fusk" och att den kosthållningen du har nu är mer förlåtande? Jag är nyfiken, ta inte mina frågor som underförstådd kritik.

Grattis till dotterns examen! Hon har studerat något av det viktigaste man kan studera, må hon göra ett stort bidrag till sveriges och förhoppningsvis hela världens hälsa.

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/01 13:43:50
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:32:47  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Någon som vet var man kan köpa kakaosmör?

eoJeud!!!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/01 :  13:57:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Engelholm, jag håller med dig i mycket av det du skrev - kan du ge oss de viktigaste principerna av ditt eget kosttänk? Vore intressant att höra, alltid bra med nya vinklar.


Ibland verkar det som att dieternas popularitet har att göra med hur enkelt man kan beskriva den. "Ät massor av fett och skit i kolhydrater" är rätt enkelt och dessutom lite uppseendeväckande. Eller "räkna points med vår app och minska i vikt". Eller "ät som stenåldersfolket (och bli lika smart)".

Mitt förhållningssätt är mer mångfacetterat än en Aftonbladet-rubrik.

Jag har funderat på att göra ett ambitiöst försök att skriva ihop vad jag tror på. Hur jag tänker. Men ej ännu startat.

Detta ger mig en spark i rätt riktning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  14:05:44  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Du får gärna portionera ut det, behöver inte var komplett direkt. Jag är nyfiken och strävar inte efter att "vinna" någon kostdebatt genom att klanka på någon eller att försöka missförstå. Vinna gör man genom att vara hälsosam, vilket kräver öppna ögon och lyhördhet för sig själv och andra. Om du börjar portionera så kan jag bolla (inte den danska betydelsen) på med nyfikna frågor i all respekt.

Ps. Först kanske de viktigaste "makroperspektiven", sedan fylla på åt mikrohållet?

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/01 14:14:34
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/01 :  15:20:09  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag har ännu inte läst Forskningsfusket av Ralf Sundberg

Det är knappast det jag menar med vetenskapliga resultat.
quote:
Angående stenåldersmänniskorna så tror jag de åt allt som gick att äta på bytesdjuren

När de hade något att äta. Jag tror nog att den "kostskola" de kom närmast var intermittent fasta.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/01 :  15:30:12  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Rolf-san, tolkningen och granskningen av vetenskapliga resultat är väl relevant i sammanhanget? I forskningsrapporter finns tolkningar av vetenskapliga resultat, som myndigheter, industri och media tar fasta på, och det påverkar oss alla enormt mycket. Från mat till spädbarn till skolmat osv. Menar du att Ralfs bok inte är relevant här när vi pratar om vetenskapliga resultat, eller hur menar du?

eoJeud!!!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/01 :  15:33:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Du får gärna portionera ut det, behöver inte var komplett direkt. Jag är nyfiken och strävar inte efter att "vinna" någon kostdebatt genom att klanka på någon eller att försöka missförstå. Vinna gör man genom att vara hälsosam, vilket kräver öppna ögon och lyhördhet för sig själv och andra. Om du börjar portionera så kan jag bolla (inte den danska betydelsen) på med nyfikna frågor i all respekt.

Vilket härligt diskussionsklimat du bidrar till. Tack! Jag kör på med några lösryckta åsikter eller förhållnings-sätt.

Hellre fågel (kyckling), fisk och skaldjur än griskött. Nötkött är förbaskatt gott men bör nog modereras i mängd. Tror att grisköttets kavlitet sjunkit extremt mycket och det verkar vara mer okej än vanligt att spä ut kött med vätska + salt och ibland "annat".

Att veta när mat kan vara snabbt resp när det kan vara långsamt. Jag tror t.ex inte att snabbmakaroner eller snabb-nudlar är bra, medan en sallad kan göras lika snabbt. Vill man göra den matigare finns det bönor, majs, matvete och linser färdiga att använda (efter avsköljning).
Långsam mat, typ grytor på ca 3 timmar (eller tryck-kokare i 40 minuter) är nog skonsamt för magen, billigt och lätt att göra stora laddningar av (och frysa in).

Gjutjärn framför teflon.

Smör, rapsolja och olivolja är alternativen. Margarin är det inte. Jag hushåller dock med smör så att jag inte sätter i mig stora mängder ofta.

Jag kör aldrig light-produkter. Jag kör aldrig med fettreducerade produkter. Alltid äkta grädde. Alltid äkta cream fraiche.

Aktar mig för omedvetna rutinbeteende. Jag hade t.ex rutin att fylla en vattenflaska och dricka den rutinmässigt. Detta tillsammans med en kopp kaffe. Resultatet? Huvudvärk pga för mycket vatten! Sökte sjukvården som sa skit i vattnet (nåja, inte bokstavligen) och drick när du känner dig törstig istället. Rätt enkelt och simpelt.
Andra rutiner skulle kunna vara motsvarande med läsk kl 1500, godis på lördagar, eller liknande. Nu dricker jag inte läsk...men själva principen att tänka på vilka matrutiner man har är värdefull.

Jag äter bara saltade chip och enklast är att kolla innehållsförteckningen. Potatis, olja och salt, that's it. Visst är barbeque vansinnigt gott, men det är oftast med en innehållsförteckning som jag inte vill ha.

Och över till tillsatser så är äter jag inte smakförstärkare vilket väl är E-nummer i 600-serien. Mitt tips är att man ser över sina 5 vanligaste basprodukter och letar rätt på märken som har korta och "bra" innehållsförteckningar. Det tar lite tid men genom att begränsa det till 5 st så är det överkomligt och till slut lär man sig. Sen kan man ta 5 till. Till slut har man bra koll på vilka märken/produkter man vill ha. Ett (fånigt) exempel är tomatpure i tub. Kostar småpengar och alla håller extremt länge...men ändå skiljer det sig med innehållsförteckningen på ganska många E-ämnen. Åh pratar vi smaken så är det väldigt stor skillnad. Samma sak förresten på krossade tomater. Fråga: kan du äta dina krossade tomater direkt ut konservburken? Inte? Byt då.

Kolla vad jag (med kärlek) kallar "invandrar-hyllan". Där finns massor av gott. Mer rejäla smaker men ibland mer konstlade produkter. Jag köper t.ex paprikapulver från denna hålla/sekteion på maxi och CityGross (där jag handlar mest ofta). T.ex. skivad inlagd jalapenjos är supergott tillbehör och går att göra massor kul med.

"Kan själv" är viktigt. Innehållsförteckningarna är ofta hemska, men det är samtidigt ett recept på vad som ingår och det är storterat i fallande mängd-ordning. Hoppa över allt du inte kan uttala och testa dig fram. Taco-krydda är lätt att göra själv. Grill-krydda likaså. Taco-salsa samma sak. För kryddblandning är det bara att spara en gammal tom kryddburk och blanda i nytt. Köp nya kryddor i refillpåsar. Billigare och jag gissar på bättre miljö.
"Kan själv" gäller absolut majonäs och bea-sås och liknande.

Inkludera barn i lagandet av mat (i den mån du är förälder...annars blir det bara konstigt).
Inte bara att barnen ska "duka" utan faktisk matlagning. Min dotter fick en salladskniv i 5-årspresent. Vass i stil med Global. Hon skar sig i tummen som fan första gången, blödde...men lärde sig en del på den resan och nu är det inte mkt jobb för oss föräldrar vad gäller att göra sallad! Hon gör det själv! Och det är med illa dold stolthet hon bär bra sallds-fatet till bordet...

Att göra god mat med grädde, cream fraich, socker (/honung etc) eller liknande är inte svårt. Jag imponeras inte av det sånt när jag söker nya recept eller matinspiration.

Närodlat, närproducerat, ekologiskt, KRAV med mera är såklart att föredra. Alla skriver kanske under på detta... Men om man vänder på resonemangen så blir det kanske mer intressant?
Jag tror inte på stora annonyma märken som Favorit, Blå/vitt, ICA Basic, ICA Eco, eller andra fasader. Jag tror att dom köper vilken skit som helst till lägsta pris med bara precis så hög kvalitet att dom "bara precis klarar sig".

Ett kritiskt tänkande är ganska ovanligt. Här om veckan dök det på facebook upp en bild där man frågade hur färdiga Scan-köttbullar kunde vara (mycket) billigare än bara ren färs. Flera delningar, många kommentarer och många som skrattande kommenterade "har aldrig tänkt på detta...".
Det kritiska tänkandet tar såklart tid och kan till synes göra livet lite jobbigare. Om jag ska ifrågasätta allt så kanske jag missar nån matnjutning (popcorn med bacon-smak). Yes, så är det. Altervativet är ju att alltid unna sig allt och drar man det till sin spets så är alkoholism och andra beroenden nära till hands.
Om det verkar för bra, för billigt, för enkelt, för snabbt - då är det nog det. Och igen - kan du motivera/förklara för barn/nån du älskar?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000