Jag avslutar med en bild av hela setupen. The lars Type 2 smälter in fint med den övriga utrustningen. Huruvida det kommer att bli en permanent boplats vet jag inte, men det kanske tiden får utvisa. Dags att packa ihop kameran och tacka för JM Labs gästfrihet.
Kanske det stundar nya äventyr med upplevelser för mig och min kamera om det vill sig väl.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
quote:Nja håller inte med dig Audionet kan visa toppvärde och jag har sett både 200&250watt på effektmätarna,så jag är fortfarande förundrad över hur långt Lasses 36watt verkar räcka
Du behöver inte hålla med, men så är det. Watt är Watt. Sen finns det flera fällor när man jämför. En sak t.ex. är att effektmätare visar högst sällan rätt av den anledningen att man har kalibrerat dom för exempelvis 8 ohm's högtalare. Så om högtalaren inte håller den impedansen så visar mätaren fel. Men jag tror säkert att du har spelat med klart mer än 36W och jag tror att the Lars klipper så snällt att det inte märks. Själv har jag både trissor och rör i min anläggning och man klarar sig i regel väldigt bra med rörförstärkare på låg effekt eftersom dom klipper så pass snyggt. Sen finns det förstås ingen förstärkare som låter bättre i klippning än när den inte klipper. Men för att veta om vilken effekt man spelar med så går det ju att använda en ljudtrycksmätare och sen räkna ut vilken effekt som krävs för det uppmätta ljudtrycket.
Med kännedom om vilken input spänning som krävs för en viss outputeffekt går det också att få den ungefärliga effekten. Den ungefärliga beroende på att högtalarens impedans inte är konstant.