HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MLTL med TB W8-1772
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/08 :  09:39:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Börja inte med att spela högt.

Oj, det är ett råd jag inte hört förut.

Och definitivt aldrig följt ...

Om du nu inte menar att ta det lite försiktigt med volym första minuten, typ.
Men det ligger kanske något i vad du säger.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/08 :  10:52:14  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Dags att sätta in stagningarna. Hade gjort 4 till varje låda men det blev för trångt vid röret. Får sätta dit något när dämpningen är ilagd. Den övre och undre sitter anpassade för den "hårdare" dämpningen. Limmade med monteringslim för att få en stark och seg fog.


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/04/08 10:55:07
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/09 :  14:16:17  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så var den första lådan färdiglimmad. Har fäst spoltråd som ska hålla uppe dämpmaterialet. Den "tomma" delen dämpade jag med skumgummi för att det inte skulle eka där. Funkade i "dropparna". Nästa steg blir att slipa ner hela lådan och sen olja in. Bakstycket är som ni ser MDF och ska skruvas fast. Det blir då möjligt att gå in och ändra i innandömet.


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/04/09 15:20:39
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/04/10 :  00:27:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Härliga byggbilder!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/10 :  03:36:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det ser riktigt smaskigt ut !
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/12 :  14:29:45  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Oljade första lådan igår och putsade idag. Passade på att börja fylla med dämpull under Färjestad-Skellefteå. Första lagret ca 13 cm med det lite tyngre och styvare från biltemaoch 6 cm med samma ovanför elementet. Sen in med täckjackefoder som var lite tunnare. Tyvärr köpte jag bara 2m, skulle köpt 2,5. Tog slut just när Färjestad vann. Imorn får jag köpa 3m och avsluta.




Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/13 :  09:22:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ser ut att bli läckert!!! Det bör vara lätt att ändra rörlängd. Jag
fick kapa mina typ 40% för att kunna nolla resonanserna. Så elak kan
verkligheten vara jfr. simulering, men sen blev det bra. Kolla gärna
här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81740&whichpage=1

Samma princip, bara lite annan geometri.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/04/13 :  11:06:11  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag har sett bilder på mindre rör som fylls med 30-40 sugrör för att få en mindre orolig luftström...hushållspappersrullar kanske går att använda om det blir problem med de här stora rören.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/13 :  13:02:20  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu väntar jag på packning till bakstycket. Sen ska den oljas och poleras en gång till. Därefter monteras elementet. Sen när båda är klara blir det frontbilder. Den andra är färdiglimmad och ligger i press.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/04/16 :  23:44:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Det bör vara lätt att ändra rörlängd. Jag
fick kapa mina typ 40% för att kunna nolla resonanserna. Så elak kan
verkligheten vara jfr. simulering, men sen blev det bra

Jag hoppas och tror att portresonansen ska släckas ut av avståndet till botten i pipan, om jag simmat rätt. MJKs arbetsblad ska i alla fall i teorin räkna med portresonansens påverkan och genom att laborera med portplaceringen i höjdledd verkar de gå att nolla. Jag håller tummarna Stig, som Petter säger: Ser ut att bli läckert!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/21 :  18:59:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Då var det dags för slutmontering. Packning i för locket och kablarna anslutna.



En utomhusbild på monstret i solen.



På plats för provlyssning. Första intrycket var att basen inte var bra. Mycket sämre än mina droppar. Diskanten lite vass, dämpade diskanten på förstärkaren. Ska köra in dem ordentligt innan jag gör nåt mer med dem.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/04/21 :  23:09:49  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Lägg elementen på en bänk och spela in dem med hjälp av tongenerator och gör ett svep tills du hittar resonansfrekvensen.
Då får du maxamplitud på elementen med ganska liten effekt in, alltså ganska snällt mot talspolen.... men det masserar gott på upphängningen.
Jag brukar trycka elementet (på konen nära talspolen, och jämt fördelat med fingrarna) till maxläge ut och maxläge in, vilket sänker resonansfrekvensen en hel del och motsvarar många timmars inkörning.

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/04/22 :  07:46:25  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Mycket vackert bygge.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/04/22 :  09:45:13  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Snyggt Stig...

Det kan mycket väl vara för mycket dämpning i pipan också. I mina byggen har jag först valt att dämpa väggarna med filt, för att sedan stegvis addera med fårull tills resonansena minskat till acceptabel nivå. Mitt senaste MLTL-Bipol bygge har t.ex endast en liten skumgummibit på 20x30cm fastklämd mellan magneterna.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/04/22 :  10:17:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Fenomenalt snyggt bygge. Det märks att du är skicklig med verktygen!

Förutom de kloka orden från ESL och asto så kan du kanske dubbelkolla så att det inte finns möjlighet för läckage någonstans längs baksidans tätningslist eller runt elementet.

Nu vet jag inte om du hunnit fixa någon form av baffelstegskompensation men som jag simmat det behövs det 6 db dämpning med -3 db punkt vid 160 Hz. Höjden på kabinettet har jag koll på men har gissat att bredden är 250+2*29 mm. Det bästa är ju förstås att efter inspelning göra en mätning och utgå från den.

Inspelning av element har jag själv upplevt ha betydelse.

Det finns relativt stort utrymme att minska dämpningen. Konsekvensen bör bli lite mer rippel vad ca 600 hz, om simmen stämmer rör det sig om en eller ett par db.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/04/22 10:18:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/04/22 :  17:17:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser snyggt ut!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/03 :  20:39:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu basar de lika mycket som dropparna. Första bästa vindfria dag ska jag mäta dem ute. Sen får vi se om nåt ingrepp behövs.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/05/03 20:47:45
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/03 :  20:57:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vad har du åtgärdat?

Mindre dämpning eller ...?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/04 :  08:27:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Vad har du åtgärdat?


Än så länge bara inspelning. Ska mäta denna vindstilla dag och sen testa lite ändring i dämpningen.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/05/04 08:27:57
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/04 :  10:05:06  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Måste säga att bredbandare o coaxer blir mer o mer intressanta. Ditt bygge är en bidragade orsak.

Tror det ev kan bli ännu bättre när rörhäcken är klar o inkopplad oxå.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/04 :  10:05:22  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Måste säga att bredbandare o coaxer blir mer o mer intressanta. Ditt bygge är en bidragade orsak.

Tror det ev kan bli ännu bättre när rörhäcken är klar o inkopplad oxå.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/05/04 :  11:30:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Du skulle kunna göra en liten labb och den behöver inga vindstilla dagar.

1. Om du tar ur all dämpning och mäter vid portmynningen så kommer mätningen att avslöja oönskade resonanser från din pipa.

2. Ställ lådan upp och ner och släpp ner mätmicen genom porten, att ha någon form av mätskala på sladden vore praktiskt så du kan lokalisera micens position i pipan.

3. Leta efter den position i pipan mha mätning där du har tryckminimum, alltså en djup dipp i frekvensgången. Där den sammanfaller med problemresonansen ifrån portmätningen, är den position du bör dämpa.

4. När du väl har dessa områden kartlagda så är det bara börja testa sig fram. Väg dämpningen och addera systematiskt mellan provmätningarna.

Mvh Asto
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/04 :  11:58:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Mätte idag utomhus och fick första kurvan såhär:


Även om de högre frekvenser ligger högt så stämmer dess dippar med kurvan från specifikationen. Har hela tiden tyckt att diskanten varit lite vass.
Så jag testade med att seriekoppla två st 0,6 mH, alltså 1,2 mH.



Lite lägre. Sen 1,7 mH.



Och slutligen 2,7 mH.



Såg väl bra ut. Men det lät vid provspelningen för djävligt. Dels såklart låg volym pga motståndet i spolarna men de högre frekvenserna var nästan borta. Dovt lågt ljud. Minskade mH efterhand och hamnade till slut på ca 0,1 mH. Där var det vassa ljudet nästan borta och lät klar och tydlig igen. Det var 2 st 0,6 och en 0,5 paralellkopplade så motståndet var minimalt. Nån resonansdip kan jag inte se på kurvorna, bara dipparna vid 4000 0ch 9500 Hz som var med på specifikationen.
Nästa steg blir att se om basen kan ökas lite. Får väl börja med fyllningsändring men det blir en annan dag.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/04 :  12:14:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Har du någon kompensation för baffelsteget?

För kurvan börjar ju dippa runt 300-400Hz, typiskt baffelsteg, och faller sen med 6dB/okt.

Och jag antar att dessa mätningar i sånär frifält !?

Edited by - Mickel-mackel on 2011/05/04 12:14:49
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/04 :  21:01:03  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nej, inget baffelstegskompensation än. Försöker räkna ut vad som behövs på http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction-Circuit-Calculator/. Där hamnar jag på 2,6 mH och ett mostånd på 6,8 ohm. Utan motståndet lät ju 2,7 mH för djävligt illa. Ska motståndet verkligen upphäva detta???
Fältet fritt utomhus,ca 1m från stugknut i vinkel så några störande ekon borde inte uppstått.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/05/04 21:08:57
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000