HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kan man byta diskantelement?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/09/18 :  09:31:31  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Har ju dali evience 470. Diskanten i dom är ju lite mörka avrullande !!
Kan man byta bara diskanten & är det någon som vet vilken man skall köpa ?
Eller är det så att det inte går pga delningsfilter komponenterna osv?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:28:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ta reda på vilken diskant du har i dina 470. Snoka sedan reda på databladet för dem och kolla vad de har för data för att först kanske se om det är diskanten som är avrullad i sig eller om det är så att man avsiktligt rullar dem tidigt med delningsfiltret. Det går säkert att trixa dem så att du upplever dem som mindre avrullade via filtret. Att bara byta element i blindo är lite våghalsigt.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:31:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Har diskanten alltid varit mörk avrullad eller är det något som kommit med åren?
Kanske du kan komplettera med en sk. superdiskant? enkelt och bra enligt de som testat.

Tex: http://www.hififorum.nu/artiklar/Onix/1.htm

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/09/18 10:34:50
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:44:44  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
De högtalarna är ju rätt gamla, kanske du ska byta ut kondensatorerna?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:59:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kanske de spelar naturligt?
Låter det mörkare än naturliga, akustiska instrument?

(Nyare högtalare har gärna ett "sista modet"-ljud med hissad fnisslig diskant.
En del kallar det här ofoget för "detaljerat ljud". Jag tycker det är vidrigt.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2011/09/18 :  11:58:52  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag skulle först kolla på delningfiltret och se om det är någon dämpning av diskantelementet. Att byta diskant är pilligt mekaniskt då man skall få den släta försänkningen att kvarstå och sedan har man interaktionen mellan diskant och delningsfilter...
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/09/18 :  15:24:40  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Dessa högtalre ska ju varken vara mörka el, ljusa i sin klang . Väldigt neutrala har jag läst , om man gämför dom med Cantons test vinnare gle490 så är mina mörkare i klangen men tycker canton är lite väl ljusa i toppen .

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/18 :  19:10:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, se där!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000