HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Magnum Opus, på en rulle????
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/26 :  23:22:37  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
. Ingen cd Dator som förmedlare? Vart är du på väg Batman?


När datorn låter bättre är det ganska lätt! Har nu 2,7 TB musik i AIFF!

quote:
. ser fram emot en lyssning när jag har vägarna förbi

När kommer du! Vi välkomnar fler R2R-nördar!
quote:
. Hur blev högtalarna efter servicen? Kan tänka mig att det blev bra och att det rockar fett nu

Det låter allt bättre, men jag behöver nog ett par hundra timmar till innan det släpper helt!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/26 :  23:24:14  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
......å God fortsättning själv! Å Gott Nytt År!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/27 :  07:53:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det ju det här med rullbandspelaren. Att det är en Studer behöver man ju inte tveka på...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/27 :  07:54:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om man backar lite så...



...syns det att det är en Studer A80.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/27 :  16:31:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag såg just nu att Studer kallar A80'an "Master Recorder". RMG banden heter "Studio Master" så de MÅSTE ju funka bra ihop...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/27 :  20:48:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Batman är en ganska flink kille på att lägga på ett band, vi tar väl en stilstudie??


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/27 :  20:50:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bandet är påspelat på bobinen så det första man får göra är att lägga rullen på spelaren...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/27 :  20:53:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
... sedan lägger man bandet i slingan förbi tonhuvudet...





... och trycker på återspolningsknappen.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/12/28 :  08:25:44  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Härliga bilder från en anläggning som alltid levererar med kraft och accuratess

Hörru Batman: Se nu till att köpa några band med lite drag i musiken också

God fortsättning förresten
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2011/12/28 :  09:10:04  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
Ytterligare en anledning till ett snart besök hos dig Batman

Rullband är ett område jag själv har planer på att utforska. Pratade med Jan-Eric på Malmömässan i November och frågade just om han hade planer på utgivningar på rullband. Blev snabbt klar över att det var nära förestående och tre veckor senare hade jag ett mail om detaljerna...

Följer nyfiket fortsättningen på det intressanta reportaget
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/28 :  10:52:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
CHG, kul att du har samma idé som batman och jag. Jag tycker att det är roligt att vi får en utgivning av högkvalitetsband från Sverige. Den stora frågan som batman och jag kommer att svara på senare är väl "hur hög kvalité håller Jan-Eriks arbete på rullbanden?". Ni får ha lite tålamod, men jag lovar att svaret på frågan kommer.

Först upp på bandaren var Jan-Erics inspelning av Eric Bibbs Good Stuff.



Mastern till Good Stuff är inspelad på rullband och Jan-Erik har i princip kopierat den rakt av med mycket få justeringar. Det gör att rullbandsutgåvan bör räknas som den första kopian.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/28 :  11:37:25  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Se nu till att köpa några band med lite drag i musiken också



Har inte hittat nån funk på rulle ännu, men letar vidare! Om du hittar nåt, köp åt mig!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/28 :  11:39:04  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Ytterligare en anledning till ett snart besök hos dig Batman



Välkommen i klubben! Hör bara av dig så sätter jag på kaffet ( och värmer upp bandaren! )!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/28 :  11:42:21  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
....... å Audiomecan är igång igen! Lägger upp ett par bilder i tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81489

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/28 :  11:49:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skönt att det löste sig till sist!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/28 :  12:04:15  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Batman, du har PM
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/28 :  12:29:57  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Skönt att det löste sig till sist!

Med hjälp av såväl en okrönt som en krönt DIYkung kan det väl bara gå vägen!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/12/29 10:51:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/28 :  20:55:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När väl bandet var laddat och det tryckts på play var det dags att lyssna...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/28 :  20:56:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hmmmm... ser inte Batman ovanligt lugn och koncentrerad ut?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/29 :  10:52:25  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Snacka om njutning!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2011/12/29 :  14:40:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det var inte tal om att byta låt, flippra med paddan eller något annat. Det enda som gällde var att trollbunden njuta av det som kom ur högtalarna.

Visst, jag kan också alla flosklerna om ljud. Men de känns meningslöst uttjatade så jag nöjer mig med att konstatera att det som finns på de här banden är väldigt, väldigt bra.

Hemma har jag jämfört SACD-hybriden av Good Stuff på både CD och SACD med rullbandet. Med all respekt för Jan-Erik kan jag bara konstatera att rullbandet är betydligt bättre än den digitala utgåvan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2011/12/29 :  22:21:08  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Fan, Batman, ingen skal si at du hviler på dine laurbær!
Ny platespiller, nye høyttalere, nytt digitalsystem, og nå en Studer....
Gratulerer, det ser fett ut. Har du noensinne vurdert å digitalisere masterbånd selv, f. eks i 24/192? Har du mulighet for slikt?
mvh
Edit: Og god jul!

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/29 :  23:24:01  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Käre Tönnes, va roligt att höra från dig! Ja, här har nästan hänt lika mycket som hemma hos dig! Det var bl a dina förändringar och uppgraderingar som inspirerade mig! Du kanske skulle kunna berätta lite för oss här på forumet vad du kommit fram till!? Jag tror jag föredrar analogt framför att att digitalisera! Studer A80 kommer från NRK i Oslo och är hel underbar!
God fortsättning och Gott Nytt År till Dig och de dina också!
Per
Ps Hoppas vi ses nästa år! Min yngsta dotter Hannah har fått tag i en norsk gutt och bor nu i Oslo!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/12/29 :  23:47:20  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Batman, hur ser dina digitala prylar och kopplingar ut nu och på vilket sätt har det påverkat det digitala ljudet?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/12/30 :  00:03:56  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Hej Klingan! Jag har en HFX Classic HTPC med Lynx L22 ljudkort. Jag har byggt en server med 10 TB minneskapacitet där jag lagrar musiken i AIFF! Det låter bättre än FLAC och eftersom minne inte kostar nåra stora pengar idag ( bortsett från just nu p g a översvämmning i Thailand ) finns ingen anledning att komprimera i hemmiljö! Jag använder J River och kör via Ipad medhjälp av appen Splashtop! Var detta svar på din fråga eller tänkte du på nåt mera?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000