HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Möjligt ganska stort bashorn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/22 :  21:16:46  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Hej,

Jag funderar på att eventuellt bygga ett bashorn till min hembio. Rummet är helt dedikerat till bio och ljuddämpat (säkert amatörmässigt, men det funkar bra).

Idag har jag en TC sounds 15" i en basreflexlåda på 650l som egentligen funkar bra, men jag har ordentligt med utrymme och om jag inte missminner mig så betyder mycket volym till ett horn att man får en bra undre gränsfrekvens.

Platsen/utrymmet för ett eventuellt horn är "under" bakre raden. Idag är basreflexlådan en del av den stora "lådan". "Lådan" som man kan bygga i är 3,6m bred, 2,1m djup och idag 40cm hög, men skulle gärna få bli 30cm hög.

Se bifogad bild som kanske förklarar hur lådan ser ut och finns.

Jag har byggt ett parn horn tidigare, men aldrig designat så det är helt nytt för mig. All input är välkommen.

Angående element så är jag öppen för förslag, TC 15" kanske kan återanvändas, men helst skulle jag vilja använda den till ett annat bygge.

Synpunkter/ideer/glad tillrop?


[edit: fixat länkarna]


Edited by - nombz on 2013/04/11 23:20:41

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/12/22 :  22:23:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vilken modell är det på basen? Länka gärna.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/12/22 :  23:23:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande. Med en sådan volym på lådan har du ganska stora möjligheter att hitta på roliga saker.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/22 :  23:42:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men ska vi börja med det allra viktigaste ...
- vad ska denna bas fixa ?

Frekvensområde?
Vad tar vid uppåt i frekvens och vid vilken frekvens?
Önskat ljudtryck? (kanske svårt att säga)
Vad driver du med?
Vilket delningsfilter?

Utan någon form av sådan info kan vi ju föreslå precis vad som helst, för allt blir ju rätt.


Jag kommer ju förstås vara nära att föreslå ett tappat horn med 10".
Men det ger ett begränsat frekvensomfång och kräver rätt mycket av delningsfiltret.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/12/23 :  08:53:01  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Jag kommer ju förstås vara nära att föreslå ett tappat horn med 10".


10" ? Nu ville han ju bygga bas och inte mellanregister

TC-sounds förövrigt brukar väl vara lämpade för slutna lådor och spela väldigt trevlig infrabas om jag förstått det rätt..

40cm, då borde man kunna klämma in en 15"..
frontladdat horn.. Eller varför inte dubbla 15" i ett TH ?


Edit: felskrivning

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2011/12/23 10:46:16
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/23 :  10:05:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Med det måttet på podiet hade jag gått på två st. TH. Volymen är för liten till frontladdat horn. Om du lägger två av dessa ner så har du 180x240x33 cm ungefär och

quote:
Nästa bidrag är en variant med dubbla 12" JBL
bilbasar. De tål 350W RMS styck (700W för lådan alltså) och har en
maximal slaglängd på 14 mm enkel väg. Finns att köpa här:

http://www.nardik.se modell JBL GTO1214, 1350:- st.

Hornet har gjorts så smalt som möjligt för att kunna gömmas bakom
duken eller soffan exempelvis. Eller varför inte lägga den ner och
göra en bänk av den?

Nettovolymen är 500 liter och yttermåtten framgår av ritningarna nedan.


Simulerad tonkurva samt maximal utnivå inom det linjära området vid
hörnplacering. Imponerande 135 dB vid 20 Hz torde skaka om de flesta
biorum. Dock bör minst två användas, som alltid, för att jämna ut
rumsresonanser. hornets nedre gränsfrekvens är 17 Hz och -10 dB
ligger på 15 Hz. Så i rum bör hornet ha full nivå ner till 13-14 Hz
ungefär.




Veckningsförslag, stagning utföres med 12 mm byggplywood som limmas
dit enligt beskrivning i Bulldozer 1x10"-posten ovan. Utrymmet nedan
elementen kan med fördel användas för att resusera 70-Hz- peaken
genom att agera Helmholzabsorbent om den visar sig närvarande i
samma hornet. Elementen monteras så nära hornets början som möjligt
samt att det undre elementet har magneten inåt för att få lägre
harmonisk distorsion.




Yttermått, bredden är anpassad för att få plats på en standardskiva med lite marginal.




Innermått, materialtjocklek 22 mm







Läs om bygget här:

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/160879-build-your-own-2x12-th.html



Spuddy:
quote:

HOLY...

Petter, you are freaking brilliant! Using the 45 watt preamp alone, this thing was already making my Velodyne SPL1200 something of an oversized paperweight; Now with my Peavey CS-800 amp hooked up, it produces far and away the most impressive bass I have ever heard in a theater environment. I have no idea what its actual SPL ceiling is because my dog started crying before I could get that far, and frankly, I won't be finding out tonight either because screw the world, I'm watching me some loud movies first (gotta have priorities haha.) I just wanted to pass the good news on before getting back to the theater for anyone following the build.

At some point tomorrow I'll have pictures, recalibrated plans for any fellow Americans using 3/4" plywood and inches for measuring, and whatever sort of specs I can provide with a basic SPL meter and YouTube subwoofer tests (sorry everyone, but for a hardcore sound guy I pretty much have no means of measuring audio specs.) In the meantime, rest assured that this design is a heck of a thing, I'm as giddy as a school boy, and it's totally possible for a >$500 homemade sub to make IMAX look stupid (as long as you're ok with your sub doubling as a false wall )


Back to the theater I go, peace out!



I've put several movies through this beast now (I think I'm gonna name it "Kraken" after seeing what it does for the finale of "Clash of the Titans" ) and I'm left scratching my head over the quality of my Velodyne. It's understandable that the Kraken should be louder and deeper due to its size, but the I'm very surprised at how much cleaner it sounds as well- It's about as transparent as I could ever hope for, and my $1,300 servo-driven sub isn't even in the same league in that regard. Something about the way it produces sound just meshes with my Klipsches flawlessly, playing in a way that basically makes it disappear at the same time it slowly destroys the foundation of my house; Maybe it's because the rumble comes in so well under 20 hertz that the standard theatrical rolling boom sounds come across more naturally, like wind or distant thunder? I'm every bit as blown away by the quality as I am from its power at any rate! It's like adding a whole new dimension to cinema once you can comfortably hit frequencies in the teens, definitely worth the effort















Basarna är billiga och enligt Spuddy så levererar den verkligen

Ska fixa en bättre ritning åt dig om du tycker att det ser spännande ut.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/23 :  21:14:45  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
quote:
Men ska vi börja med det allra viktigaste ...
- vad ska denna bas fixa ?
Frekvensområde?
Vad tar vid uppåt i frekvens och vid vilken frekvens?


Subbas till en bio, dvs låga frekvenser.
Ovan finns 9st högtalare fullrange högtalare 6,5"/8" i basreflex. Scanspeak saker.
Eventuellt så kanske 15" TCsounden kan ta en del vi hög-låg bas (:) )
quote:

Önskat ljudtryck? (kanske svårt att säga)


Svårt att säga, men jag vill att rummet skall kunna skaka ganska ordentligt utan genomslag.
quote:

Vad driver du med?


Nu har jag ett bryggat NAD 216, men planer finns på något kraftigt klass D steg. Jag bygger ut med vad jag behöver.

quote:

Vilket delningsfilter?


Internt i min surroundförstärkare dvs aktivt. Vill minnas att jag kan välja om jag vill (annars gör stärkaren det när den gör sin "rumsanalys").

quote:

TC-sounds förövrigt brukar väl vara lämpade för slutna lådor och spela väldigt trevlig infrabas om jag förstått det rätt..

40cm, då borde man kunna klämma in en 15"..
frontladdat horn.. Eller varför inte dubbla 15" i ett TH ?


Ja en tanke är definitivt att låta TCsounden sitta en en STOR sluten låda (någon annanstans, plats finns ju) och hjälpa till.

quote:

Vilken modell är det på basen? Länka gärna.


Kommer faktiskt inte ihåg modellen, men här är inscannade "datablad" för den.

Men fokusera inte så mycket på den, jag har inget problem att investera i nya element, och jag tror den gör sig bättre i sluten eller basreflex. (även om jag även tar ideer om hur jag skall behandla den efter jag byggt ett horn).
quote:

Basarna är billiga och enligt Spuddy så levererar den verkligen


Ja, när det gäller horn lyssnar jag definitivt på dig. Var ju faktiskt hemma hos dig och köpte ett par hembyggda scanspeak (vars element nu sitter i andra talare i bion). Den stereo kommer jag ju fortfarande ihåg... (tror min tjej gör det också :) ).

Vad jag är ute efter är (förutom ljuddtryck som kanske trots allt inte är primärt i detta fall) är den "snabbare" (i all min amatörmässighet vet jag inget bättre uttryck) bas som mina tidigare horn levererat.
Blir detta bra? Eller bara högt ljuddtryck? Inga problem med att rummet inte är större än vad det är? (runt 27kvm)?

De där krakken/bulldozer ser ju trevligt ut. De är ju så "platta" att jag inte behöver ha dem som en del av "plattan" utan kan skjuta in dem. Om jag flyttar "porten" till att vara nedåt istället för åt sidan (av praktiska skäl, annars kommer de bli fulla av popcorn till sist), påverkar det tror du?

Väldigt tacksam för er input!

EDIT: efter att ha läst på lite i länkar och googlat så stryker jag några kommentarer/frågor. Man skall göra hemläxan först...




Edited by - nombz on 2011/12/24 08:38:44
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/12/24 :  12:04:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag simulerar gärna på din bas när jag får tid.

Personligen så hade jag satsat på 2 baslådor, finns en massa fördelar med de.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/24 :  13:21:00  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
quote:
Personligen så hade jag satsat på 2 baslådor, finns en massa fördelar med de.


Som vad då?

När det gäller bashorn och de TH som jag tipsats om här så har jag ju alltid tänkt att det vore bättre med ett längre och därmed med större utgångsarea än två mindre, men det kanske är helt fel tänkt?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/12/26 :  15:31:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Här står en del: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83173&SearchTerms=tv%E5,subbar

Sök annars på "2 subbar" "två subbar"

Jag har två 12" som skulle kunna passa dig om du inte spelar vansinnigt högt?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/26 :  18:36:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
De där krakken/bulldozer ser ju trevligt ut. De är ju så "platta" att jag inte behöver ha dem som en del av "plattan" utan kan skjuta in dem. Om jag flyttar "porten" till att vara nedåt istället för åt sidan (av praktiska skäl, annars kommer de bli fulla av popcorn till sist), påverkar det tror du?


Kul

Om du låter dem mynna rakt ner behöver den mynna ett par dm från
närmaste vägg. Annars, om porten skulle behöva vara placerad nära
en vägg kapar du helt enkelt upp hela mynningsdelen och inte bara
ett hål på ena sidan som ritningen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/26 :  21:32:33  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
quote:
Om du låter dem mynna rakt ner behöver den mynna ett par dm från
närmaste vägg. Annars, om porten skulle behöva vara placerad nära
en vägg kapar du helt enkelt upp hela mynningsdelen och inte bara
ett hål på ena sidan som ritningen.


Jag behöver inte ha dem mynnande nära någon vägg så det är lugnt.

Två frågor:
1) Varför plywood (har försökt söka efter det här men hittar ingen bra anledning) istället för mdf?
2) Varför bygga två horn istället för att bygga ett längre/större?

PM:ade dig och bad om ritningarna. Jag är ordentligt sugen att dra igång snart. Bygga åtminstone en och testa och sedan komplettera med en till.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/26 :  22:31:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Här kan du kolla lite.
Men det är kanske inte så mycket mer info ...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78063
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/26 :  23:10:47  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Jag har läst den och den svarar ju visst på lite av mina frågor.

Det är ju stagningen som är i plywood. Resten 22mm "okänt", dvs antagligen tex mdf.

Två för att jämna ut rumsresonanser tydligen. Osäker vilka kriterier som gäller när det kommer till placeringen, dvs skall mynningen var långt från varandra eller ej.

Som sagt Petter, har du bättre ritningar så maila gärna, jag vill bygga :)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/27 :  13:10:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Stagningen valdes som plywood eftersom den är hållbarare med bara 12 mm
tjocklek. För Spuddy verkar det ju ha gått bra ändå, så det är bara
att köra på.

Placeringen av mynningarna får du prova dig fram till. Det är
individuellt i varje rum, men en åt vardera sida om podiet eller båda
framåt eller bakåt skulle jag rekomandera. Jag har inte CAD på datorn
jag har med mig nu, så du får vänta två veckor på ritningen tyvärr om
du inte känner för att koda om skissen i tråden själv. Jag känner mig
ärad att du vill bygga det jag ritat

Varför två horn?
- Framförallt för att det ska gå att flytta och passa i flera olika rum.
- Mindre horn lider mindre av panelresonanser i väggarna.
- Högre känslighet med två horn jfr ett stort (+6 dB för 2 horn och 4 element jfr +3 dB med ett större horn och 2 element)

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/27 :  14:00:02  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
quote:
Stagningen valdes som plywood eftersom den är hållbarare med bara 12 mm
tjocklek. För Spuddy verkar det ju ha gått bra ändå, så det är bara
att köra på.


Tack för det, jag trodde först att hela hornet skulle vara plywood det var därför jag undrade. Nu bygger jag det i 22mm mdf och med 12mm plywood i stagningen.


quote:

Placeringen av mynningarna får du prova dig fram till. Det är
individuellt i varje rum, men en åt vardera sida om podiet eller båda
framåt eller bakåt skulle jag rekomandera.


Okey, det löser sig nog då. Jag kommer nog börja med ett för att se om jag "gillar ljudet", dvs om det blir så cleant och slagfast som jag minns mitt förra (större) horn.

quote:

Jag har inte CAD på datorn
jag har med mig nu, så du får vänta två veckor på ritningen tyvärr om
du inte känner för att koda om skissen i tråden själv.


Nema problema, jag har redan fixat en kaplista från den bilden så det räcker gott och väl. Skall förbi min lokala såg och se hur de kan fixa det. Sedan är det väl bara att varva upp kexmaskinen och köra :)

quote:

Jag känner mig ärad att du vill bygga det jag ritat


Nöjet är helt på min sida. Jag hade säkert kunna simulerat fram något själv, men år av erfarenhet snyter man inte fram ur näsan så jag är väldigt tacksam att du delar med dig av det du har.
Får jag ihop det hela (är ju inte så avancerat) så är du välkommen förbi på en provlyssning/provkänning om du vill. Inte mer än rätt, jag fick ju lyssna på dina horn :)

quote:

Varför två horn?
- Framförallt för att det ska gå att flytta och passa i flera olika rum.


Inget problem för mig egentligen. Det kommer förmodligen byggas på plats i biorummet. Men visst kan man experimentera.

quote:

- Mindre horn lider mindre av panelresonanser i väggarna.
- Högre känslighet med två horn jfr ett stort (+6 dB för 2 horn och 4 element jfr +3 dB med ett större horn och 2 element)

Känslighet borde inte spela så stor roll, jag tänker nog mata det mer rejält med effekt (sneglar på något behringer ep2500/4000 för att driva kanske?).

Jag vill bara försäkra mig om att jag inte gör en tradeoff på någon annan kvalitet genom att bygga två istället för ett.
Min första "ide" var ju att starta hornet traditionellt uppe på bakre väggen med 15" och sedan göra en ganska perfekt exponentialökning så långt jag kunde under podiet.

Nu jagar jag gto1214 :)
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/27 :  15:11:27  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Ajdå, sågen hade öppet och hade 22mm på hyllan så nu har jag lämnat långa såglistan. De skulle vara klara imorgon förmiddag.

Det innebär att projektet är igång då. Skall hitta lite element bara.
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/27 :  17:19:50  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Och där beställde jag två st gto1214 också.

Jag måste erkänna att jag är lite sugen att ha det ihopsatt till på måndag då julens Star Wars race börjar i bion. Och i ettan finns ju podracet :)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/27 :  18:23:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Oj, här går det undan! Fräs ut en distansring för det första elementet,
annars får inte magneten plats. Gör inte som Spuddy...

Hur har du gjort för att konvertera min (något klantigt måttsatta) skiss
till en fungerande ritning?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/27 :  19:22:18  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Klantigt måttsatta låter ju farligt. Nej, jag bara gjorde en lista på delarna som behövdes (ut efter måtten du angivit). Jag tyckte inte det var några problem? Inga problem att bygga efter den där vad jag såg.

Jag är osäker på vad det är som skall fräsas ut, men jag såg att spuddy hade flyttat "ringen" som sitter på elementet till andra sidan. Antar att det är det du menar. Jag skall kika i den tråden igen och hoppas jag är klokare :)
Kanske kan jag börja kexa ihop den redan imorgon (dock utan element så jag får nog hålla mig så det inte blir jobbigt sedan :) ).

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/27 :  19:30:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nej då, farligt är det inte, men det finns mycket smartare sätt att sätta måtten på så att det blir lättare att bygga

quote:
Jag är osäker på vad det är som skall fräsas ut, men jag såg att spuddy hade flyttat "ringen" som sitter på elementet till andra sidan. Antar att det är det du menar. Jag skall kika i den tråden igen och hoppas jag är klokare :)


Jo, det är ringen. Gör den i MDF istället. Mycket lättare...

Kör hårt

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/27 :  21:10:56  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Brabra, då hoppas jag att jag tänkt rätt när jag fixat måtten till sågen. Jag är rätt säker på det, annars är det bara att fixa till.

Läste tråden på diyaudio igen så jag fattar vad du menar, jag fixar en mdfring istället.

Bra tips om stagningen, men jag förstår inte riktigt vad hans problem var. Det räcker väl att limma och "kila" in stagen tycker jag. Borde bli lite svårt att kexa ihop det innefrån och ut så att säga, men det kanske också går. Polyuretanlim och dyckertpickan borde räcka för det mesta.

Kanske, kanske om bilradiolagert sköter sig att jag kommer att få testa den på måndag med podrace i starwars :)
Har ju "bara" ett NAD 216 att driva den med, men det räcker nog en rätt bra bit. Faktum är att jag har två, så brygga ett per element funkar ju. Hur tycker du man skall tänka med drivningen sedan då? Låter Behringer ep2500/4000 som en bra ide eller är det något annat som skulle vara smartare?

Tack för inspirationen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/27 :  22:43:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det räcker väl att limma och "kila" in stagen tycker jag


Ja, det gör det. Rikligt med lim bara


Nadden ger ju 2x280W i 4 ohm, så det räcker gott att köra en bas per
kanal. Kom ihåg att fasvända ett av elementen bara...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/28 :  21:41:29  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Finns bara ett läge för lim när det gäller mig och det är rikligt :)

Hämtade färdigsågade MDFet idag. 30kr skulle de ha för kapningen. och det handlar om typ 12-14 bitar. Billigt. (kan ha att göra med att det var min granne som råkade stå där när jag lämnade in beställningen).
Dessutom rabatt på materialet genom en annan kompis firma. Blev dock en bra slant i alla fall.

Man får ju alltid den där AHA upplevelsen när man har sidorna framför sig och inser att, visst, det kanske inte låter så stort med 1,8x1,1m, men när det ligger där är det väldigt stort (och tungt)...

Det är en sådan fröjd att testmäta och lägga upp bitarna "i test läge" när varenda del är verkligen EXAKT rätt mått och alla hörn är EXAKT 90 grader. Förstår inte varför jag bemödade mig med att såga själv en gång i tiden... Det enda jag får fixa till själv är ju att sidorna inte ska vara exakt kvadratiska.

Dottern har lagt sig så hann inte börja kexa ihop något idag, men i alla fall röjt undan allt...ehrm en del skräp i garaget så jag kan stå där och köra. Tyvärr jobbar jag imorgon, annars hade jag satt igång imorgon bitti. Handlar mer lim och kex imorgon så jag är all set.

Petter 2 frågor:
- Bara så jag inte gör något dumt visst är det det rödmarkerade i denna bild jag skall "ta bort" för att få mynningen neråt? (och såklart inte ha något hål alls i sidan). Blir ju lite, lite större area på hålet, men å andra sidan blir det ju "senare" i hornet så det kanske är precis som det skall vara.
- Dämpmaterial har man inte alls i hornet, eller hur?

Edited by - nombz on 2013/09/17 12:45:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/29 :  07:48:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
- Bara så jag inte gör något dumt visst är det det rödmarkerade i denna bild jag skall "ta bort" för att få mynningen neråt? (och såklart inte ha något hål alls i sidan). Blir ju lite, lite större area på hålet, men å andra sidan blir det ju "senare" i hornet så det kanske är precis som det skall vara.


Ja, det stämmer. Eftersom du gör en modifikation, så om du tycker att
det blir "för mycket" djupbas. Ta och kapa bort 20 cm av sidorna i
slutet på pipan


quote:
- Dämpmaterial har man inte alls i hornet, eller hur?


Well, det är rätt individuellt i horn, men lite skadar aldrig. Det
tar bort de värsta ringningarna och förbättrar impulssvaret. Lägg
tunt längs väggarna i sista delen av hornet.

Härligt att det börjar närma sig byggstart

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2011/12/29 :  08:57:23  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
quote:
Ja, det stämmer. Eftersom du gör en modifikation, så om du tycker att det blir "för mycket" djupbas. Ta och kapa bort 20 cm av sidorna i
slutet på pipan


Jag förstår inte riktigt vad du menar med att kapa 20cm av sidorna av slutet av pipan?
Tror du att mitt "ingrepp" att flyta mynningen kommer att påverka funktionen så mycket så jag bör fundera på om jag bör simulera om/försöka behålla orginal designen?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000