HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Otl med 6C33C
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2012/06/26 :  17:29:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Två flytande matningsspänningar för varje kanal plus matning till drivsteg. Helst utförda med trafos som har låga kapacitancer mellan lindningarna också, borde gå att hitta någon sorts skiljetrafos på 230:115V med EI-kärna och tvåkammarbobin, då bör det bli bra.

Gällane 6C41 så vet jag att Lord köpte på sig ett gäng till nåt bygge men tröttnade efter enorma stabilitetsproblem, tomgångsströmmen drev och rusade hejvilt. Kan vara så att han fått tag på en dålig batch eller att de innehöll gas som måste brännas bort innan de funkar som de ska, andra har ju byggt med 6C41 och fått det att fungera

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2012/06/26 :  18:33:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade en gaaamal tråd..
http://www.hififorum.nu/forum/pop_printer_friendly.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=38763

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/26 :  19:27:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Soundbrigade hade ett schema i högen som gällde en modell av GRAAF, det är en circlotron.

Atma-Sphere M60 är circlotronkopplad OTL baserad på 6AS7, tror alla deras modeller är det.
Vet dock inte var jag har schemat över den. PMa annars MarcusA, han hade det schemat tror jag.

Sen tror jag Einstein Audio Final Cut OTL är circlotronkopplad, aldrig sett schemat dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/26 :  19:40:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om man vill ha det så enkelt och säkert som möjligt så är detta en idé. Man slipper då att ha 50-100mV över högtalaren som TVR/Futterman.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/26 :  19:42:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ryssen, om du ska köra 6C41 ska du köra ca 100mA/rör och fyra rör kanal.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2012/06/26 :  22:36:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Schemat sparat!
quote:

Ryssen, om du ska köra 6C41 ska du köra ca 100mA/rör och fyra rör kanal.

Med 4st blir uteffekten ca 25w då?
Om jag använder 2st blir det ca 12w?
Eller är jag ute och cyklar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/06/26 22:39:21
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/06/27 :  07:34:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Om man skall jobba med OTL, vilket i för sig själv är intressant, bör det först tycker jag konstureras en högtalare som är lämplig för förstärkaren att driva. De flesta högtalarelement idag har 8 Ohms impedans. Det är en bra ide att seriekoppla fler element så att högre impedans erhålles,tex 16 ohm eller 32 ohm. Om man belastar en OTL med 4-8 ohm, blir det mest värme som förstärkaren levererar. Kan vara skönt vintertid kanske.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/06/27 07:35:20
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/27 :  07:51:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Håller med dig Erik, konceptet är suboptimalt med hög motkoppling och näst intill Klass-B när vi tvingas köra med 8ohms last. Dock upplevs det av många som mkt välljudande. Funnes det 32ohms högtalare så vore mycket vunnet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/27 :  07:57:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
No Frills lilla Tuva har 4 stycken 16 ohms element. Vet inte om de sågar den ännu men det vet väl Bernt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/27 :  09:06:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En sån dubbel biasjustering som finns i Tubetvrs stärkare låter en dels nolla ut offset från utgången, dels ställa in tomgångsströmmen.
Jag gjorde samma eller liknande arrangemang i mina OTLer, man kunde då ställa in offset exakt rätt och den drev nästan ingenting,
max 10mV upp och ner. Basen blev klart bättre med relativt hög tomgångsström, men vilken värme!!! Rena Sahara. Det var den
stärkaren vi spelade med i stora rummet på No Frills-demon hos Absolute Sound. Då drev den tre olika högtalare som Petter designat
med 92, 95 och 97dB känslighet och snälla impedanser, de två stora över 12 ohm 20-20kHz. Låga impedanser och låg känslighet
passar OTL dåligt. Jag har provat på t.ex Thiel CS6 och Marten Coltrane (äldre filtret) - fullständig katastrof, medan t.ex JMLab
Utopia och Marten Duke spelade gudomligt. Lastkänsligt!!!

Tuva säljer vi inte i No Frills längre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/06/27 09:25:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/27 :  09:23:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmm blir lite fundersam på detta:
quote:
vad får dig att rekommndera denna. TVR/Technics/Futterman topologin är i mina ögon trevligare.

Jag rekommenderar ju TVR?!?

Det fanns en fråga om 6C33 strömkapacitet peak, den är 1,2 A enligt bladet.

Ett annat rör som lämpar sig för OTL är PL519. De klarar lika mycket ström som 6C33, eller mer.
Jag använde PL519, dels triodkopplat på vanligt sätt med anod och skärmgaller på 170V bias -40V, och i ett annat bygge
"enhanced triod" med skärmgallret på 220V och anod på 170V, bias ca -50V.
Morgan ritade även en pentodkopplad circlotron OTL baserad på 6 PL519/kanal, 200W ut, men den byggde vi aldrig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/06/27 09:28:11
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/27 :  11:05:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Bygg den som den är ritad först tycker jag. 5814 är ren ekvivalent till ECC82 om jag minns rätt. 5687 är iofs ett mycket bra rör men då får du räkna om komponentvärdena en del plus att det röret går fruktansvärt varmt. (Liksom 6C33 är då)


Uppfattade det som att du åsyftade första posten i tråden, men jag missuppfattade tydligen. Såg också att du på annat ställe rekommenderade TVR.

Ang. det presenterade TVR-schemat så bör man ta detta som en principskiss! Utan ex.vis gridstoppers och med SRPP ingångssteg och ECC82 gainsteg bör man nog titta lite till på lösningen.

Q-tron nämner inom 50mV DC som går att finjustera samt att det finns en DC-avkännare på utgången som slår ifrån vid hög 0,8V. I den kommersiella används inte ECC82. Ska titta lite närmare på "snedställningen" för bias.

Den ovan presenterade "förenklade" kopplingen med kondensator på utgången är inte helt hundra då man dessvärre inte kan kontrollera motkopplingen ner till DC.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/27 12:16:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2012/06/27 :  12:01:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade nåt intressant i den här tråden
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/189282-vacuum-tube-otl-power-amp-5.html#post2581122

att man kan köra med bara en katod i 6C33C för att spara på "krutet",ja då lärde jag min nåt mer då..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/27 :  15:31:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bernt!

Nu får du visa lite mer! Leker lite med Inverted Futterman(TVR)-modellen men lyckas ej att justera bort DC:n med denna topologi.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/27 :  15:51:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Här ett eget hybridkoncept först tänkt för hörlur. Ohygglig verkningsgrad på kanske 5%! 140W+glöd ger 10W/8ohm i klass-A ut med under 1% THD. Mycket låg Zut. Kan dock tänkta mig att det blir bättre med MOSFET än med rör.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/27 :  18:39:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt!

Nu får du visa lite mer!
Nja, jag har fullt upp med att bygga växthus.

TubeTVRs koppling ger inte DC på utgången, jag har gjort likadant och det är skitenkelt att justera till noll. Sen det här med gridstoppers behövs inte på alla rör, men du menar nog att de behövs ifall man vill modda hans koppling med hottare rör. Jag misstänker den är bra som den är. Jag kör liknande ingångssteg i min egen 6C33-stärkare och det tycker jag låter skitbra.

Åter till växthuset!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/27 :  22:58:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Återkom när du byggt färdigt och kan visa hur DC justeringen fungerar.

Den enda möjliga lösningen när man bollar med biasspänningarna ger rejält osymmetrisk klippning vid 0V DC. Den flytande matningsspänningen lägger sig då osymmetriskt i fh till jord.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/27 23:31:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/28 :  00:14:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kort fråga: vad är den "enda möjliga lösningen" enligt dig? Och vad menas med att "bolla med biasspänningarna"?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/28 :  08:09:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Kort fråga: vad är den "enda möjliga lösningen" enligt dig? Och vad menas med att "bolla med biasspänningarna"?

Eftersom de enda trimrar som finns är de till biasen så torde det väl vara uppenbart vad jag menar.

Lite nytänk: Ett sätt att justera bort de ca 50mV som orsakas av att durspelets dryga 7mA ström går igenom högtalaren, är att leda denna ström till jord en annan väg. Detta kan enkelt lösas med en negativ spänning och en CCS.

http://www.revintage.se/TVRCCS.png


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/28 08:34:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/28 :  08:48:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför har du ändrat motståndsvärdena i fasdelaren jämfört med Hans schema? Du kan inte driva det där utgångssteget helt symmetriskt, där uppstår problemen.

Jag håller egentligen med Fuling om det eleganta med circlotronkoppling, då blir det verkligen symmetriskt och lätt att tänka med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/28 :  09:35:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Varför har du ändrat motståndsvärdena i fasdelaren jämfört med Hans schema? Du kan inte driva det där utgångssteget helt symmetriskt, där uppstår problemen.


Det där ska du nog inte vara så tvärsäker på! Ingenting i den här konstruktionen(eller andra rör/SE för den delen heller) är ju symmetriskt. Slogs iofs av tanken, men DC-mässigt gör det ingen större skillnad och med värdena från kladden indikeras att i just detta fall blir linjäriteten aningen sämre. En annan sak är om olikheter i slutrören eller om tidigare stegs olinjäriteter ska kompenseras för. Men å andra sidan, vilka problem menar du?

Om man använder biastrimrarna till att justera tomgångsström samt att se till att den flytande 280V hamnar centrerad kring jord så har de tillräckligt att göra. Att hoppas att detta sammanfaller med min. offset verkar i mina ögon vara lite väl optimistiskt.

Snappade upp några av de föredomligt designade drivsteg som Morgan hjälpt dig med. Fina linjära väl utvalda drivers:

http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/OTLbilder/T12medCCS1.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/OTL%20inp.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/OTLbilder/NewTL%20Bernt%201.gif

Om man gillar den ovanstående lösningen där båda slutrören fungerar som katodföljare skulle jag gissa att en hybrid med MOSFETs på utgången skulle ge ungefär lika bra ljudmässigt resultat.

Fuling,
Diskuterade inte vi en Circlotron med direktkopplade drivers och Tubecad ursprung för några år sedan? Har för mig 6C19C.

Circlotroner är symmetriska i sig men drivstegen sällan så. Problem med DC blir det dock inte på samma sätt. De får dock högre utimpedans och distortion än ovanstående. Även här behövs alltså rejält med motkoppling. Dessutom måste även dessa köras i mkt låg AB.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/28 11:10:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/28 :  12:26:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Om man använder biastrimrarna till att justera tomgångsström samt att se till att den flytande 280V hamnar centrerad kring jord så har de tillräckligt att göra. Att hoppas att detta sammanfaller med min. offset verkar i mina ögon vara lite väl optimistiskt.

Man ställer bias till nollspänning över högtalaren utan signal. Drivsteget kompenserar för DC-avdrift lastat.
Nu använder Hans virtuell jord och en rätt kraftig nätdel, jag skulle föredra trafo med jordad mittapp.

Morgans drivsteg funkade väldigt bra, samtliga varianter du länkar till byggde jag. Den översta gav under 0,1% dist
vid normal lyssningsnivå. (Vad nu det är?) Den gav dryga 100W i 8 ohm precis före klippning med 12 PL519 per kanal.
Den som lät bäst var dock den nedersta, då drivandes 6 PL519 i "enhanced triode"-koppling.

Rozenblits T8 drev åt plussidan med DC-offset när den lastades, det gjorde inte dessa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/06/28 12:29:26
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/28 :  13:15:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Man ställer bias till nollspänning över högtalaren utan signal. Drivsteget kompenserar för DC-avdrift lastat.
Nu använder Hans virtuell jord och en rätt kraftig nätdel


Problemet är att det inte verkar funka riktigt så. Som jag ser det har vi tre kriterier som ska uppfyllas:

1 +/-140V kring jord för den flytande 280V-spänningen.
2 Ingen offset
3 Rätt tomgångsström, ex.vis 200mA

1an uppfylls om samma ström flyter genom båda rören.

2an uppfylls om 200mA flyter genom det övre röret och 227mA genom det nedre.

3an inga problem i något fall.

Mao verkar inte 1an och 2an kunna uppfyllas på samma gång.

Därtill kommer att det inte finns några ideala rör. Ska även testa med två olika 6C33C modeller upptill ocyh nedtill för att simulera detta. Den modell TVR anser bäst och själv använder har jag inte hittat än.

Den CCS lösning jag gjort ovan innebär att samma ström går genom bägge rören vilket gör att 1an och 2an tillsammans uppfylls. Detta då de 7mA från drivern som "skräpar" leds genom denna till jord. Det nedre bias aggregatet kan låtas bistå med den negativa spänningen till CCSn. Mao är det enbart en depletion MOSFET eller NJF samt en trimpot skulle åtgå.

Nu är det väl iofs så att de flesta tycker att 50-100mV DC på utgången är OK.

Frågan är vad som händer med DCn vid signal pålagd men dit har vi inte kommit än.

Om jag förstått dig rätt så tror du spontant mest på det 3e drivsteget. Eller är det enbart helheten du refererar till?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/28 :  14:19:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Helheten.

quote:
Frågan är vad som händer med DCn vid signal pålagd men dit har vi inte kommit än.
Har vi inte? Det har jag skrivit om i tråden ju, som ett reellt problem. Driver du detta utgångsrörparet med ett symmetriskt drivsteg så får du DC-offset som driver vid last. Eller också får du kompensera bort avdriften på annat vis. Tubetvr har gjort det jättesnyggt tycker jag, pga enkelheten. Men jag tror inte komponentvärdena är rätt överallt, det är en skiss så som du skrev.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/28 :  15:22:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tror inte det.

Jag ville kolla vad som händer vid olika signal. Får för mig att du talar om när lasten varierar. Visa var i schemat kompensationen sker så kanske det blir enklare.

I TVR steget är det ca 50mV DC offset i 8ohm och det dubbla i 16ohm, ser ej det snygga i detta. Kanske komponenterna i schemat är åt pipsvängen? Funderar på om 0,1ohms motståndet är med i leken, det skulle isf kompensera för 20mV vid 200mA Iq oavsett last?

Den CCS-kompensation jag visat kompenserar ej heller för olika last men kan göras om för att själv känna av och kompensera.

Ska testa några varianter och variera mellan 4-30ohm last.

Hur mycket drev offset i ditt T8?


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/28 15:29:17
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000