HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beyma TPL-150H ihop med vadå...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2012/11/11 :  19:20:58  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Jag kan ärligt säga att jag inte praktisk erfarenhet av alla de alternativ som omnämns men är iaf ägare till såväl AE TD15M som B&C 15PE40. Alla ND alternativ är säkert klart mycket bättre i proffs-sammanhang till följd av hållfasthet och vikt men AE's styrka torde väl vara dess låga dist/välljud(är väl i internationellt hifisammanhang betraktat som den finaste 15" rent tumregelmässigt tillsammans med TAD) och möjlighet att köras rätt långt upp i frekvens, iof kanske det inte är så högt prioriterat (väljud är det såklart) eftersom Beymans spridning inte motsvara en 15 tummares där du troligtvis vill dela den (troligare är väl 6,5-8").
Skalla man bara nyttja en 15 tummare i region 80-300Hz som mid finns det säkert sådana som ger samma prestande men till klart lägre kostnad.

AE har även en fin 6,5" som nog skulle passa fint tillsammans med nåt lite större längre ner :-)

Edited by - olof on 2012/11/11 19:27:24
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/11 :  20:18:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vad gör AE td15m som inte Beyma klarar?


Jag får väl börja med att berätta att jag aldrig hört AE td15m utan svarar mer på magkänsla och viss portion förnuft och allmän efarenhet.

De ser riktigt fina ut som Hifielement räknat, men jag tycker inte om det något låga Bl-värdet och det lite högre Qts. Det känns som om AEs mätvärden är väl snälla. En 15tummare med 0,2 mH induktans?!? Vid vilken signalstyrka och frekvans då? Måste erkänna att jag har svårt att tro på det.

Jag tycker att tex Beyma 15P80Nd ser betydligt finare ut på pappret.
Högre verkningsgrad, kraftigare mer värmetåligare (lägre termisk kompression) talspole, Nd-magnetsystem mm. Vet inte hur priset ser ut, men tror nog att Beymas massproducering medger en betydligt mer prisvärd produkt.

Fördelen med Nd är inte vikten. Den låga vikten är snarare en nackdel inom hifi. Fördelen är det styvare magnetfältet och mindre problem med oönskad påverkan på magnetfältet i talspolegapet, dvs eddycurrents å vad det ny heter. Nd ger (oftast) ett betydligt bättre anslag och bättre transientrespons. Jag upplever ofta lägre dist och betydligt bättre upplösning från Nd än Fe, men det kan ju bero på lägre Q-värden - bättre kontroll på den rörliga massan.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2012/11/11 :  22:33:26  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
15P80nd är säkert ett fantastiskt element använt i rätt applikation precis som TD15M i min erfarenhet också är, dock är ett element mer än dess småsignalparametrar(vilket jag vet att du redan vet). Jag tycker bara inte att det gynnar tråden att uttala sig i allt för svepande termer. Med tanke på hur pass genomtänkt konstruktionen är(och det många modellerna på samma tema) så är det rimligtvis perfekt till ett antal applikationer, om det nu råkar vara samma som 15P80nd har jag inte en aningen om dock. Det finns inte några fria luncher utan det handlar såklart om att veta vilka kompromisser man är villig att göra för att komma fram till sitt tänkta mål. Med tanke på det jag läst av det du skrivit är jag inte säker på att du hade uppskattat TD15M mer än tex 15PE40 då det senare är lite livligare(precis som du var inne på).

Edited by - olof on 2012/11/11 22:35:40
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/11/12 :  05:31:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är lååååååång leveranstid på alla AEs produkter, räkna med ett år.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/11/12 05:33:35
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/11/12 :  20:46:57  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Det lutar åt att jag lånar sydafrikanska modellen och bygger modulärt.
Blir då 15P80Nd enligt tangens idéer.
Sedan kan man ju labba o komplettera med 8-10" mid vid senare tillfälle, är ju "bara" att bygga ett par lådor till.

Hur mycket stagning rekommenderas i baslådorna...?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/12 :  20:50:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Klokt att gå på beprövat direkt Staga så de fria ytorna inte blir större än ca 25-30 cm. Helst rundgående som i skissen i första posten.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/11/12 :  22:21:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Räcker 22mm MDF om det är välstagat..?
Det är ju stygga element vi pratar om, och jag planerar att spela styggt oxo..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/13 :  06:22:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, inga problem

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/13 :  12:07:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
MDF är inte världens trevligaste matrial. Det är giftigt och otrevligt. Spricker lätt osv...

Jag skulle rekomendera Plywood. 18 mm plywood är lite av branchstandard. 2 lager 12 mm ger otroligt styva och starka väggar.

Det finns ganska billig fulplywood som man kan ha innanför ett tunnare fin-lager med ply.

Snyggare, starkare och jag tycker oftast att det låter bättre om plywood-lådor. Skulle tro att det har att göra med styvheten som avleder och fördelar ut energin över hela lådan betydligt snabbare och bättre än MDF.

Kul att du väljer 15P80Nd. Jag tror du kommer att gilla dem.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/11/13 12:08:53
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/13 :  16:00:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
2 lager 12 mm plywood med Dämplim DG A2 emellan. Plus stag också förståss.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2012/11/14 :  11:32:25  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
Vad är det i MDF som är giftigt?

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:01:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/921715000.html

Googla på MDF och formaldehyd tex så finner du mycket spännande.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2012/11/14 :  13:04:38  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
All MDF som säljs inom EU är E1 godkänd, inte mer gifter än tex. spånskiva. MDF innehåller lika mycket lim som plywood, ca. 6-8% av den totala volymen är lim. Kan skilja lite beroende på vem som tillverkar den. Formaldehydemissionen från MDF är något högre än från plywood OM plywooden är limmad med ett fenollim. Fenollimmet binder formaldehyden på ett bättre sätt än limmet som används i MDF och spånskiva.

Artikeln du hänvisar till är från 2004, mycket har hänt sedan dess.

Lite info från nätet: " När man säger att en produkt klarar kraven enligt E1 så betyder det att emissionen av formaldehyd är mycket låg - långt under gällande gränsvärden - i storleksordningen 0,1 ppm eller mindre. Kraven kommer sannolikt att skärpas och emission motsvarande halva E1 kommer att bli vanligt på skivmaterial."

Så att säga att MDF är giftigt är att ta i lite...

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763

Edited by - ZAC on 2012/11/14 13:06:49
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/14 :  21:26:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
när formaldehyd blir löst i vatten bildas formalin..

Det är desinfekterande och är ett utmärkt konserveringsmedel, så kapar man mycket MDF blir man nog ett vackert lik iaf..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2012/11/14 :  22:00:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
kapar man mycket MDF blir man nog ett vackert lik iaf..


Det skulle man tänkt på tidigare...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/14 :  22:38:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/11/16 :  14:23:15  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Tydligen blir det resonanser i lådan p.g.a. stående vågor. Detta från den sydafrikanska tråden där Miles byggs. Han delar vid 450Hz då han även kör en 10" mid, men i mitt fall så blir det delning vid 900-1000 nånstans så jag lär få mer problem med detta. Enligt tabellen nedan ser det ut som jag kommer få problem med 422Hz, 456Hz, 845Hz och 912Hz...stämmer det..?
Antar att lite stag o vinklar kors o tvärs i lådan minskar/eliminerar detta, eller....?
Åsikter och idéer..?

quote:
Quote

Ian, I'm trying to reverse engineer, but not winning what is the dimension causing the resonance. Also why would the resonance be 1/2 wavelength, would this be predictable, or just a charactaristic of that specific enclosure? (learning things here)..


Interesting question!

There are many standing waves inside an enclosure, and all have to do with pathlengths between reflective surfaces. The more surface area a specific path length has, the stronger the resonance, and the more intrusive it becomes. Even a triangle or curved speaker has internal standing waves - the trick is to minimize surface area along a single path length in order to reduce the magnitude of the resonance. Where that can not be done, you try to break up the path length and / or damp it to death. The smaller the path length, the higher in frequency the standing wave. The higher in frequency the standing wave, the easier it is damped.

For a distance of 406mm between two parallel surfaces (internal height of my bass enclosure), and a distance of 376mm (internal width of my bass enclosure), take a look at the following table showing the modes:

Resonance 406 mm 376 mm
1 422 Hz 456 Hz
2 845 Hz 912 Hz
3 1.27 kHz 1.37 kHz
4 1.69 kHz 1.82 kHz
5 2.11 kHz 2.28 kHz
6 2.53 kHz 2.74 kHz
7 2.96 kHz 3.19 kHz
8 3.38 kHz 3.65 kHz

You will notice how the 2nd resonance is the first resonance x 2, and the 5th resonance is the first resonance x 5, and so on. You will also notice how closely the 406mm and 376mm resonances track each other.

Now, my bass drivers roll off (crossover) around 450Hz or so. Because of this, the first resonance is the only one which is really an issue. The drivers just don't operate to any significant SPL at higher frequencies, therefore the effect of those resonances up there is minimal (although still there to be sure).

Secondly, the higher the frequency of a resonance, the easier it is to damp such a resonance using good old dog blanket and isotherm, etc which is why we tend to focus more on the lower frequency resonances as they are the most problematic and difficult to deal with.

Out of interest, this is exactly the same theory which applies to your room modes, etc as well. When it comes to standing waves, your enclosure behaves like a very small room in it's own right :thinking:


Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/11/16 :  14:42:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Icke-parallella sidor?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2012/11/16 :  14:45:25  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Dämpmaterial, fluff!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/16 :  16:10:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Öppen baffel.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/11/16 :  16:14:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/16 :  17:31:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Detta är ett ickeproblem med en rimligt dämpad låda.
Lyckas du få en stående våg över 500 hz är det snarare en bedrift...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/11/16 :  17:33:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Med dämpad menar du så att stående våg inte uppstår eller den inte hörs?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/11/16 17:33:49
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/11/16 :  17:40:23  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Så här skriver han vidare:

quote:

My bass drivers are housed in enclosures which are very near to square in terms of width and height. This translated into a rather serious internal resonance (standing wave) corresponding to the 1/2 wavelength of the dimension in question. This resonance manifested itself as a low Q bump of around +3 dB centered around 420Hz when measuring what's happening inside the cabinet, behind the driver. The effect of this resonance is a bit of a ring on certain vocals and especially electric guitar notes.

The easiest way to resolve these types of issues is by adding damping material to the enclsoure. I subsequently added damping material, and it definitely damped the resonance to much more acceptable levels, but the result was a less lively sound with a slightly nasal quality which I didn't care for too much.

The next step was to remove the excess damping material in the enclosure, and I added a sheet of wood inside the cabinet which runs the depth of the enclosure at a 45 degree angle such that the top triangle created by this piece of wood is smaller than the bottom triangle. This then breaks up the one large standing wave, and creates numerous smaller (in dB) standing waves at different frequencies, which the damping material is much more effective at absorbing.

With that done, the speakers had a much more lively sound to them - more open and interestingly better defined bass. It also seems as if the bass extends a bit deeper, though I am sure that is purely a perception rather than fact.



Vad gäller icke-parallella väggar så är det ju inget jag siktar på, men hamnar kanske där ändå...d var ett tag sen jag snickrade låddor...

Öppen baffel..? Det har jag redan, Orion. Dags för nåt nytt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/16 :  17:57:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Inte uppkommer.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000