HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Har lillasyster en chans mot storebror???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/01/26 :  07:44:12  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Härlig tråd Adagio, kul att du delar med dig av intrycken. Bytte själv tonarm för några månader sen, i.o.m. att SME IV "intog" skivspelaren så föll allting liksom på plats i ljudväg i min anläggning. Är otroligt nöjd med att nu kunna använda detta precisionsinstrument i min ljudkedja. Som någon sa; det är kul med vinyl!

Precis som flera skriver så är det svårt att förklara en hel del när det gäller hifi och ljudåtergivning. Är själv av naturen kritisk och vill gärna ha vetenskapliga belägg innan jag köper ett resonemang. Denna tes funkar helt klart inte inom hifi-världen. Har flera gånger fått kapitulera då de hörbara skillnaderna har varit mycket uppenbara. Ibland är det helt enkelt bäst att släppa det kritiska tänket och inse att det finns saker som inte går att förklara.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/26 :  10:10:13  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag vill gärna fortsätta armtråden men har alla minnesanteckningar hemma, så det får bli lite mer allmänt.

Kontrollen och kraften förvånar mig, som jag beskrev är det framför allt mellanregistret som framhävs på ett mycket vinylaktigt sätt. Det låter i mina öron till att börja med som lite dovt ljud men det beror nog mycket på vad jag är van vid. Men det fattas verkligen ingenting.
Jag är mycket imponerad, jag kan koppla av, men överraskas gång på gång av att jag tror något gått sönder när ljudet bara stoppar helt tvärt på ett extremt snabbt sätt. Uppstarter är lika snabba men jag upplever stogiS som minst lika snabb där, vilket ger en illusion av snabbare dynamik. StogiS klingar ut på ett annorlunda sätt, viäldigt vackert, inte lika precist och brutalsnabbt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/26 :  10:28:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vidare- jag har tidigare erfarit stora skillnader i underlag och olika kopplingar till underlaget. Ni kanske undrar lite över vart jag hamnat med mina trävaggor mm.
Jo insikten att min S&S bänk inte alls fungerade bra i kombination med vår nya(sen 2år)
lägenhet.
Lösning?- vägghylla!
Var först inne på en targethylla, men totalvikten var lite väl nära max.
Bygga själv, jajamensan (blir en egen tråd) En hylla av aluminium och akryl, med möjlighet att toppa med olika hyllor i olika material.
Mycket spännande, som många innan mig också erfarit. Utgången är inte alltid den man tror. Återkommer med mer info.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/26 :  12:04:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Så här såg det för ett år sedan, upppallad på vaggor i rönn, allt för att komma till rätta med resonansproblemen i kombinationen. Notera hyllan i akryl som numera kommit till heders som topphylla på min egentillverkade dito.
Här kan man också se den vackra stogiSarmen.
Liten jämförelse mellan "monsterhyllan" och akrylhyllan:
Akrylhyllan låter i mina öron bättre, mer roligt. Den tunga styva "monsterhyllan" låter i jämförelse kall och torr. Med akrylen svänger det lite mer, mer spänst och musik.
Att få upp det hela på väggen var ett jättekliv i rätt riktning, snacka om förbättring, har man en gedigen vägg ska skivspelaren helt enkelt upp därpå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/26 :  12:13:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Så här ser det ut nu, samma hylla på vägg.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/01/26 :  20:27:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag är mycket imponerad, jag kan koppla av, men överraskas gång på gång av att jag tror något gått sönder när ljudet bara stoppar helt tvärt på ett extremt snabbt sätt.


Vänta bara när du väl har kommit förbi de första berusande intryck då kommer en ny värld. Själv har jag många gånger trott att någon bankar på min dörr men varje gång är det från skivan, skivan är Syd Straw - Surprise låt Almost magic.

Kul att det blev en sådan förbättring då känns det som att de pengar man har lagt ut är värda det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/01/27 :  07:59:04  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
StogiS klingar ut på ett annorlunda sätt, väldigt vackert, inte lika precist och brutalsnabbt.



Jag läste om något liknande i en annan jämförelse av tonarmar (som jag givetvis inte hittar igen).
Det var Rega-armar med olika grad av modifiering.

Där konstaterade man att skillnaden i efterklang/utrullning berodde på hur hårt dämpat tonarmsröret var.
En test de gjorde var att lyssna på hur mycket som hördes från skivspelaren eller egentligen pickup/tonarm när man spelade en skiva, men med volymen på 0.
De hittade ett tydligt samband, högre ljud från pickup/tonarm = längre (och varmare) efterklang.

Att det ljudet som hörs från från pickup/tonarm kan påverka signalen som lämnar pickupen känns inte allt för svårt att köpa, pickupen är ju gjord för att omvandla vibrationer till signal.

Har du tänkt på om det hörs någon skillnad mellan dina armar med volymen på 0?


/Tomas


Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/27 :  09:40:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej, det måste jag göra. Dock är det lite synd att meka fram o tillbaka så det får bli minnesbaserat omdömme, jag har en rätt bra minnesbild av hur högt det lät innan.
Eller snarare hur lågt. För jag ägde tidigare en projectspelare ( rpm-5) och då sjöng det rejält om tonarm och PU iaf jämfört med kuzma.
Att hela vinylsektionen av anläggningen är full av div resonans och koangpåverkande faktorer är både intressant, jobbigt och kul. På en gång.
På måndag blir det seriös utvärdering med Lukaschek PP-1 också.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2013/01/28 :  09:56:06  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Kluddar man runt med skivpuckar tror jag experiment med skivmattan ger tydligare resultat per krona och gram...testa kork. Köp ett par billiga bordstabletter och klipp ut.


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/01/28 :  12:03:19  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
visst gör det skillnad med olika kopplingar mellan plint och underlag (även olika underlag) gör skillnad.

Jag har en kompis som har en StabiS, som oxå testat många olika kopplingar mellan plint och underlag. Han har dessutom bytt till Stogi Ref o "dubbelmacka". StabiS verkar vara en mkt tweakvänlig spelare som svarar på alla förändringar, både positivt o negativt...

Ska bli intressant att höra hur det blir med PP-1:an. Den är du väl mer familjär med än din nuvarande RIAA-lösning...


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/28 :  13:37:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo det stämmer, Mattor ger också skillnader, högst påtagliga dito. Har faktiskt en hemmagjord kork/gummi-compound gjort av biltema motorpackning. Minns inte riktigt hur det lät, vill minnas att det blev mulligare och mindre detaljerat. Jag kör tillv med orginalmattan. Jag tror Franc Kuzma provat en hel del innan valet föll på denna. Samma sak med fötterna, dom fyller sin funktion väl. Dvs hindra skivspelaren från att glida iväg och dämpa mässingen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/28 :  18:11:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej. Nu börjar set bli dags att skriva, efter en förmiddag av ströförsörjningmek till Lukaschek har det lyssnats en hel del. Först blev jag lite besviken på Lukascheken var den verkligen så här tam? Den spelade snyggt och korrekt men rätt oengagerat,bytte tillbaka till trafo +MM RIAAt maffigt flow! Men högt brum i jämförelse. Nästan dubbelt mot Lukascheken. Nåja Lukascheken fick väl gå varm innan jag kunde fälla den.
Efter att ha stått på 5-6 timmar börjar den blomma ut igen efter reparationen. Den är mer ärlig och korrekt än trafocombon och börjar närmare sig dynamiskt. Något ljusare mer detaljerad klang.
En del av de egenskaper jag tillägnat stogi ref måste ja erkänna var att härleda till trafo/RIAA . Men jag repeterar kontroll, skillnaden mellan armarna är mindre än jag först erfar. Med lukascheken på plats kom detaljerna och luften tillbaka. Kraften och kontrollen är fortfarande i högsta grad närvarande.
Tyvärr måste jag så småningom byta tillbaka arm för att kontrollera mina många upplevelser.

Efter att ha lyssnat på skivor hela dagen tycker jag dock att denna arm klarar av div saker på ett grymt bra sätt .
Lyssnar nu på J Casch AMERICAN IV wichita lineman.
Slås återigen av kraften och kontrollen, Jonnys röst låter som jag inbillar mig att den ska låta. Allt är rent, kontrollerat och naturligt. Oansträngt! Jag erfar igen hur snyggt akustiska gitarrer återges, massor av härliga övertoner med fint strängljud, klart definierat i rymd.
Jag har även justerat azimut om aldrig så lite. - Lättare än på stogiS.
Spelade Led Zeppelin moby Dick och anslagen i trummorna frapperar mig,dynamiken detaljerna , återigen allt bara finns där!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/28 :  18:22:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kan ändå inte riktigt släppa tanken på vad bra trafo och ett bra MM skulle kunna göra, kraften och flowet är bättre, om man bara kunde komma åt bruset!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/01/28 :  21:37:38  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Det här med att RIAA-steg behöver ordentlig uppvärmningstid känner jag igen. Mitt WhestAudio behöver minst 12 timmar innan det släpper.

Ditt Graham Slee måste vara ett rejält brusigt MM-steg om det (med trafo) brusar mer än ett aktivt MC-steg.
Normalt har ett MC-steg 20-30 dB högre gain än ett MM-steg. vilken motsvarar vad en normal stepup-trafo brukar ge och den tillför inget brus.

Behöver du skruva upp volymen högre med Graham Slee + trafo än med ditt Lukaschek?


/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/28 :  23:11:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hmm.. Det stämmer verkligen, den har väl varit i gång ca 12 timmar nu, lyssnar lite på en gammal Enyaskiva-låter fantastiskt trots att den är rätt sönderspelad. Vi får se imorgon. Intressant är att trots om skivorna är rätt sönderdelade låter det bra med denna arm. : )

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/29 :  09:51:49  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Sönderspelade ska det stå! Jag har köpt mycket begagnat och då är kvaliteten högst varierande. Det står dock bortom allt tvivel att denna arm förvisso redovisar felen men reder ut i röran på ett bättre sätt än stogiS som bragdes ur fattning lättare vid störningar.
Armen är viktigare än man tillåter sig tro.

Så har lillasyster en chans mot storebror?
Nej egentligen inte. Hur ska jag försöka sammanfatta detta.
Utan att ha lyssnat till dom bästa armarna är ju detta min referens, så att sätta betyg med siffror på olika parametrar skulle ju bara bli full pott i allt.
Finns det nåt jag saknar ?
Nej, verkligen inte.jag.
Det låter kanske lite förmätet att säga detta men man har inte en aning om hur bra vinyl kan låta om man inte testar en rigg i denna prisklass, synd att det är så dyrt. Det vore på ett sätt roligare om fler hade möjlighet att lyssna på detta. Läste en intervju med Franc Kuzma där han sa att han kunde tillverka stabi XL till en tiondel av priset om han sålde i samma volymer som tex en bilmodell, det hade varit nåt det, suck!
En sak är säker: samspelet mellan komponenterna är ytterst viktigt att välja en svindyr PU till en arm som inte lirar i samma klass inte bara avslöjar brister utan inte heller ges möjlighet att prestera optimalt.
StogiS passade mycket bra med ACE och Glider, men med LP avslöjas små brister.

Lillasyster stogiS är en elegant arm som är mycket rigid och stabil trots sin konstruktionstyp, spelstilen vacker och elegant med en romantisk flärd. Fin dynamik och fokus på övre registret.

Storebror stogi ref är en dominant arm som styr och ställer med järnhand med silkeshanske, allt presenteras med solklar tydlighet utan minsta tvekan eller färgning( nja har den färgning så skulle det vara det fina mellanregistret) Okomplicerad och rak.
Fin tonalitet. Superlativ på superlativ, gillar jag denna arm? Jo.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/29 :  10:21:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Fan!! Ursäkta franskan men jag börjar tro att det är nått lurt med min PU, har lirat mina problemplattor, nypressningar, och visst är det mer kontroll men problemen kvarstår dvs tydlig distortion vid ihållande kvinnoröster samt extra dynamiska partier, yttringarna verkar mest i höger kanal, precis som tidigare. Aldrig kan man vara helt nöjd.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/01/29 :  13:06:32  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hur kontrollerar du azimuth vinkeln?

Du kan inte lita på att nålen sitter rakt i förhållande till pickuphuset.
Mina två senaste pickuper har behövt korrigeras en aning.
Azimuth vinkeln har stor betydelse, och symtomen är som du beskriver.

Lägger med en bild som visar hur mycket jag behövde korrigera med min nuvarande pickup.


Den förra pickupen krävde ungefär samma korrigering, men på andra hållet.
Jag använder en testskiva och ett oscilloskop.



/Tomas


Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/01/29 :  14:03:38  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Håller med Tomas, det låter som det kan vara Azimuthen som spökar...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/29 :  15:11:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tack för tipset pöjkar! Hade inte ens sett markeringen på armen! Testade igår utan särskilt bra ljus, utan lupp, utan kunskap.
Nu idag med alla dessa saker känns det som jag hittat en bättre vinkel, inga problem med den rachmaninov DG jag lyssnar på nu iaf.
Ska senare lyssna på problemplattor, nu vill jag bara njuta!
Denna ordning på orkestern har jag inte tidigare hört. London symphony orchestra reder ut alla svåra passager fint, basen har det man kan begära och pianoklangen är inte det minsta anemisk.

Jag ställer in azimut rent visuellt, dvs lupp och stark ficklampa, kollar så den står så rakt man kan se, och att bommen går rakt in i hålet, hm .... ursäkta.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2013/02/01 :  01:01:01  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Bra beskrivning av skillnaderna mellan Stogi S och REF, ungefär vad jag själv kom fram till när jag tog steget upp! REF har ett torrare ljud där kontroll och precision är ledorden. Det lite gyllene skimmer som Stogi S lägger till saknade jag först, den är också mer förlåtande. Efter tillvänjning stod det dock klart att REFen är ett bra kliv i rätt riktning. Jag misstänker att Stogi REF är en bra match till Stabi S.

Det verkar finnas lite olika varianter av azimuthjustering, sen har min arm ett spår (svarvat - jag kan inte se att armen skulle vara delad även där) några centimeter ut från delningen:



Kablaget ser ut att vara detsamma, men kontakterna är WBT nextgen (0102 Cu). Jag har köpt min arm begagnad så jag är osäker på hur första ägaren tänkt med kablaget, men ryktesvis så är Cardasvarianten heldragen från pickup till ändkontakt medan det i min sitter någon bättre sorts silverlitzkabel i armen vilken är ihopsplitsad och lödad till VDH 501 vid tonarmsbasen. En teori är att man gjort så för att senare kunna byta ut 501 mot något trevligare utan att begränsas av kabeln i armen?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2013/02/01 01:09:29
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/02 :  15:49:11  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja nu sitter azimut så bra jag med mina begränsade metoder kan få till det, det låter så bra att jag gick ut o rundade lite begagnad vinyl. Finns en beg bokhandel i stan som inte har nån koll på vinyl alls. En Tchaikovsky symphony no 5 på Decca Lorin Mazel wiener philharmoniker från 64 i perfekt skick för 15 spänn. En DG tulipanetikett eine kleine nachtmusik med Karajan & Co. För 25. Mycket roligt.

Vidare fixade jag nåt jag funderat länge på: jag flyttade speedboxen till racket där krellarna står. Även trafon till Lukaschek flyttades dit, dvs lååångt bort från skivspelaren.
I samma veva bytte jag strömkabel från speedboxen till motorblocket från Nordost Shiva till ELLY 4x0,6 mm² PE isolerad ledare. I och med detta kunde ja lyfta ur det lilla kortet till motorn och bygga in det i en separat kopplingsdosa placerad nära speedboxen. jag har alltid upplevt det som lite trångt i blocket.
Nu med Fyrtråd hela vägen=ingen elektronik i motorblocket för utom motorn. Resultat klart minimerade vibrationer, om speedboxen reducerade vibrationer, vilket den klart gjorde så var detta det största lyftet på vinrationsfronten.
Ljudet? Ja som vanligt när man mekar själv och lyckas... Bäst hittills!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/02/02 :  17:05:08  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Oj många förändringar på en gång, då är det svårt att veta vad som gjorde största skillnaden, men huvudsaken är ju att slutresultatet blev bra :)

Skönt du fick rätt på azimuthen.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/06 :  20:35:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej. Har nu sett till att få så bra inställning som är möjligt och jag är helt förbluffad! Sitter och bara njuter, har aldrig hört vinyl spelas så här.....ever!
Fantastiskt!

Fortsättning följer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/02/10 :  21:15:52  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu har jag haft möjlighet att lyssna. Mest slående är lugnet och den fasta trygga handen som låter dynamiken hoppa fram ur intet eller ta ett skutt mitt i andra händelser. En helt annan bas att stå på för alla ljud som har lättare att samexistera och inte prata i munnen på varandra. Nu finns också en annan tyngre och djupare klang från pianon och ståbasar. Efterklangen från inspelningsrummet känns längre och mera nyansrik. En väldigt trevlig tonarm!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000