HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OB med DIY AMT och 3 st TD15H
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/14 :  08:07:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Med AMT-jobbet i det närmaste avslutat, är det dags att gå vidare.

En lite mindre, on-axis, högtalarkonstruktion med en magnetmonterad TD15H med en lös baffel med AMT framför/ovanför skall byggas.
Förhoppningsvis erhålles en mer sammanhållen ljudbild men fortfarande med det stora ljudet från mina tidigare alster. Båda elementen flyttar ju mycket luft med stor kontroll och ackuratess.

Mindre är ju relativt sett. Fortfarande är det en öppen baffel 100x50 cm. En hel del experimenterande med "waveguides" mm skall också göras.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/11/02 12:08:09

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/05/14 :  10:18:55  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det var synd att jag inte kunde komma till Vänersborg. Det hade varit roligt att höra dina alster bland alla andra och framför allt jämföra med min egen IB15, BG Neo10 och Neo3W kombo i aktiv drivning.

Reaktionerna på din AMT förvånar egentligen inte, nu när du lyckats bemästra problemen. Neo10 låter också väldigt bra. När du nu proportionerar bas och AMT bättre så har du nog något stort på gång.

/Erling




OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/14 :  10:27:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, din uppsättning är definitivt en av inspirationskällorna, Erling och det hade varit roligt att få träffa dig.

Jag vill dock undvika ett trevägssystem, nu verkar jag vara på god väg.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/05/14 10:36:48
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/05/17 :  02:16:10  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Apropå börja på ny kula. Har du någon susning om impedans och känslighet hos din AMT ?

Beträffande waveguide så verkar väl RayCtech's konstruktion väl 'hemmagjord' praktiskt och teoretiskt ang din diy-Audio tråd.
Skulle nog börja mer i likhet med vår danske vän båndsei och hans olika stora pappersrullar framför allt i vertikal led. För att börja se om man kan påverka spridningensmönstret.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2013/05/17 02:20:27
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/17 :  05:34:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Har du någon susning om impedans och känslighet hos din AMT ?


Har inte räknat eller mätt på detta, nej.
Har som sagt ingen kalibrerad dB-mätare utan använder jämförande mätningar; det är väl många okända parametrar genom mikrofonförstärkare samt ljudkort och dess nivåinställningar.
En av EAD60:orna kan ju mätas upp, dess mätresultat är publicerat per individ, och sedan jämföras med AMT:n med samma insignalnivå.

Vad det gäller impedansen så får jag bygga mig en Arta/Limp-jig, det är nog dags nu.

Tack för tipset om pappersrullar, det är ju också lättestat.
Problemet med waveguide mm är att det kan ju mäta bra men ändå sabba "soundstage".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/05/17 07:16:52
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/05/17 :  10:16:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Solhaga
Kanske lite OT, jag vet att du tagit "nästa steg" mot en komplett högtalare (ignorera detta inlägg om jag är jobbig), men en tanke

När vi nu pratar känslighet
Magnetgapet är ju stort i en AMT, och det vore ju en fördel att optimera (dvs minimera) detta
Jag kan tänka mig att B ungefär avtar med kvadraten på gapet så varje minskning av detta torde höja känsligheten en hel del

Men behöver memebranet över huvud taget röra sig framåt/bakåt?
Ljudvågen genereras ju av bälg-effekten, vilken skulle fungera även om membranets noder "rullade" mot järnpinnarna
Den mekaniska förflyttningen är ju minimal
Kanske skall membranet inte alls röra sig fritt utan vara inlåst mellan främre/bakre gallret?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/05/17 10:20:35
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/17 :  12:10:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:

Kanske lite OT, jag vet att du tagit "nästa steg" mot en komplett högtalare (ignorera detta inlägg om jag är jobbig), men en tanke


ingen fara, bättre att frågorna blir ställda.

quote:

När vi nu pratar känslighet
Magnetgapet är ju stort i en AMT, och det vore ju en fördel att optimera (dvs minimera) detta
Jag kan tänka mig att B ungefär avtar med kvadraten på gapet så varje minskning av detta torde höja känsligheten en hel del


Magnetgapet är inte stort i en AMT (10 mm), det är en tredjedel av vad jag har i mina band.

quote:

Men behöver memebranet över huvud taget röra sig framåt/bakåt?


Det skall inte finnas några krafter i den ledden, men inget är ju perfekt.

quote:

Ljudvågen genereras ju av bälg-effekten, vilken skulle fungera även om membranets noder "rullade" mot järnpinnarna


Skulle de då inte gnida mot dessa -> durr?

quote:

Den mekaniska förflyttningen är ju minimal


Fullt synlig vid de lägre frekvenserna.

quote:

Kanske skall membranet inte alls röra sig fritt utan vara inlåst mellan främre/bakre gallret?


Kan tänka mig att en sådan montering skulle ge dåliga lf-egenskaper. Kompliansen blir ju urusel.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/05/17 :  13:14:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"Magnetgapet är inte stort i en AMT (10 mm), det är en tredjedel av vad jag har i mina band."
Men 5-10ggr så stort som t.ex ett Lowther-element

"Skulle de då inte gnida mot dessa -> durr?"
Det beror ju på hur membranet rör sig
Menbranets totala bredd är ju konstant
Så anttingen buktar "lamellerna", och noderna är relativt fixed
Eller så förflyttas noderna i sidled, och då kan det ju vara ett problem

Fullt synlig vid de lägre frekvenserna.
Ok, det är såpass

Följer tråden med spänning
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/17 :  16:44:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om allt hade varit idealt så hade kanske idéen fungerat.
Jag tror dock mera på att göra membranet helt fritt från motorn.

Vilket element från Lowther är det du tänker på?
Det kund ju vara intressant att simulera dessa.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/05/17 :  17:26:46  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag kanske också kan komma med en tanke. Du har givetvis dimensionerat folien för att klara ett stort frekvensomfång. Så långt har du ju lyckats.

Undrar dock, framför allt med tanke på spridningsmönster plus ev waveguide, om inte en längre och smalare design är att föredra ?

Ta Neo10 så har den en yta av 154 cm2 mätt av ordentliga tyskar där membranytan är ca 20 x 8 cm med en nedre gränsfrekvens runt 300 Hz +-

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2013/05/17 17:43:50
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/18 :  10:47:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Solhaga, pm:a över din mailadress så ska jag skicka över ett excelark
jag gjort för CD-horn. Den bör även gå att använda till korta
waveguids. Du kan själv labba fram lämplig utvidgning.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/18 :  17:49:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nu blev det mycket på en gång...
Tänkte att denna tråd skulle handla om integrationen av AMT mot en TD15H men det är ju som sagt bra om frågeställningar kommer upp oavsett tråd.

Neo10, som inte är en AMT, har ett frekvensomfång på 150-6000 Hz.
AMT:ns membranarea är 160 x 100 mm, dvs i paritet med Neo10s membranyta.

AMT:n med ett membran med 10 um aluminiumstrippar:


Detta membran borde kunna gå ned till 200 Hz med baffel/WG.
Samtidigt tänkte jag göra det tunnare från 8 till 7 mm för att få upp resistansen lite och få lite bättre headroom för durr.
Vad det kan bli i övre gränsfrekvens vet jag inte, men borde inte ett högre membran förlora i hf-respons?
Byggs motorn ut med 40 mm måste en ny vikningsjigg byggas, men det är ett litet problem.

Baffel/waveguide/CD-horn/pappersrullar/EQ:a?
Tja, det är väl bara att bygga all varianter och mäta och lyssna.
Exempelvis så skulle ett CD-horn enligt Petters excelblad med en vinkel på 70 grader, halsdiameter på 6 " samt gränsfrekvens vid 400 Hz kunna bli 160 mm djupt och 940 mm i diameter, om jag nu har simmat rätt.
Helt klart byggbart med fackverk enligt kurva och klätt med något lämpligt skivmaterial.

En annan fråga där jag inte har bestämt mig ännu är det skall vara en TW, WTW eller TWW.
Det senare eventuellt med WW bredvid varandra, speciellt om man bygger ett 900 mm brett WG (eller har man ändrat på simuleringsparametrarna då?).

För att matcha AMT:ns princip kan ju också dylika woofer-principer utforskas...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/18 :  18:22:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det där excelarket är ju anpassat efter CD-horn, så räcker det med
baffelstöd utan att ha spridningskontrollen i det lägsta registren
bör 600 mm i diameter räcka för stöd ner till 300 Hz och 850 mm
diameter ger stöd ner till 200 Hz. Det ger helt klart mer hanteriliga
proportioner...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/18 :  18:28:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det låter ju toppen!
Så då räcker det att korta den linjära delen av kurvaturen?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/18 :  19:13:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag hade nog hellre valt en högre gränsfrekvens så anpassas kurvaturen
automatiskt. Den yttre kurvaturen är till för att undvika skarp
övergång mellan horn (i ditt fall snarare baffel) och omgivande luft.
Kurvaturen tar alltså bort trattljud.

Prova 690 Hz-flare och 2 mm avståndsökning.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2013/05/18 19:15:20
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/18 :  20:27:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, jag förstår.
"Delningsfrekvens" använder jag bara för att få önskat djup och diameter och lämplig kurva uppstår.
Detta blir ju superbra!!
Och enkelt!!

Tackar allra ödmjukast.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/18 :  20:42:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jajjamän, vassego

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/05/19 :  08:20:10  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Bry dig inte om mina tankar, de är snarare tro än vetande.
Petters kompromissförslag resulterar ju i ett hanterligt horn,
men hur 'busenkelt' det blir att konstruera kan kanske diskuteras.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/19 :  08:42:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nej, nej, nej. Verkligen inte Erling.
Alla tankar bearbetas och kommer fram i någon form i det färdiga alstret.
Om inte annat att man blir tvungen att gå på djupet och kanske omvärdera sin ståndpunkt.
Dina tankar leder exempelvis till att jag idag skall göra ett experiment med ett AMT-galler framför ett E60-element.
Det har också satt igång tankar om hur avståndet mellan vikningarna påverkar hf, just nu är det 2 mm.
Det är dock ett omständligare experiment att göra.

Busenkelt? Kanske inte. Men jag får ju anledning till att köpa en maskin till!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/06/06 :  00:32:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nä, någon maskin blev det inte .
Tänkte bygga det hela i 50 mm XPS med två olika utvidgningar; i horisontalled är halsen 120 mm och i vertikalled 160 mm.
Mynningen är dock 700 mm i båda led.
Skär ut profilerna med kanthaltråd och limmar sedan ihop vågledaren, det blir väl uppåt en 60 bitar per vågledare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/06/13 :  21:03:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det bidde en maskin i alla fall, så här sågas det så att frigolitdammet ryker.

En fundering: om man placerar två eller flera AMT på en lodrät rad, skall man då ha en avlång vågledare som täcker alla eller en vågledare per element?
Intermodulationen mellan elementen måste väl bli mindre om varje element har sin egen vågledare?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/06/20 :  01:36:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Första vågledaren i full skala, hoppas att jag tolkade Petters instruktioner rätt.

Lite bilder från tillverkningen:


Lite efterbearbetning blev det.

Montering på ram:


XPS i alla fyra väderstreck och sedan lampfolie därimellan:


Färdig för mätning...


Frekvenssvar och THD vid 2,2 m:


Klar påverkan i lf. Fläckvis rejäl sänkning av distorsionen.
En mer bearbetad vågledare ger givetvis mer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/06/20 01:44:36
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/06/20 :  05:22:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Eureka, det fungerar! Skulle vara intressant
att se spridningen också, iallafall i samma
vinkel som vågledaren har. Jämföra med och
utan och se skillnaden där. Om du minskar
vinkeln, dvs. hornet blir längre, ökar lf-
responsen ännu mer.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/06/20 :  07:41:03  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Ser lovande ut med "vågvisaren" men det är nåt lurt strax över 1kHz och min gissning är att det är för skarp vinkel i början av guiden.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/06/20 :  08:43:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra, då är jag på rätt väg.

@PetterPersson:
Tror inte att jag vill göra vågledaren längre, redan 70x70 cm är stort.
Vad kan förväntas hända frekvensmässigt om jag gör den helt rund, förutom att kanteffekterna måste tas om hand?
Med en bättre monteringsbaffel kan jag snabbare göra av/på-mätningar off-axis.

@MatsT:
Baffeln, som ledaren är monterad på, är inte fasad eller medräknad i kurvan.
Antar att man kan koncentrera sig på enbart halsen, säg de första fem centimeterna (det vill säga en XPS-skiva tjock), för att trimma frekvenssvaret över 1 kHz.

För övrigt låter det bra, inget trattljud eller så. Inga vibrationer i ledaren, trots den relativt tunna plasten.
Ibland fås en känsla av ofokus/fasfel. Antar att det blir bättre när båda AMT:arna är vågledda.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/08/08 :  08:23:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Detta blev inte bra:

Det ger helt enkelt inte en bra och sammanhållen ljudbild.
Det är visserligen inte det tänkta slutmålet, men det känns ändå fel väg att gå.

AMT:erna är nu 60x160 mm med 6,5 mm djupa veck och har ett användbart frekvensområde mellan 300 och 18 kHz. Distorsionsnivåerna ligger dock 20 dB högre mellan 300 och 700 Hz. Tänkte då låta basarna gå upp till 800 Hz, med fasplugg skall de vara goda för en bra bit över 1 kHz. Delningen blir 24 dB/oktav. Samtidigt (nåja) skall jag tweaka AMT:erna för att få lägre distorsion och högre HF-respons nu när jag har gett upp LF under 800 Hz. Men mer om det i AMT-tråden.

En WTWTW-lösning med CD-vågledare för AMT:erna som är lika breda som femtontummarna är nog lösningen. Det innebär en ny magnetmontering för att få plats med AMT:erna med vågledare samt, givetvis, en ny OB-baffel.

W 45
T 25
W 45
T 25
W 45

Med första basen 10 cm över golvet så blir det en nästan 2 m hög stapel. Med 5 cm kapning av alla mått skulle det dock bli 1,65 m vilket är dagens mått. Får se vad som blir praktiskt möjligt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000