HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dax för HORN men behöver tips & Hjälp (3-Vägs)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/23 :  15:58:18  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Tjena.
Jag är pågång att starta ett nytt projekt.
Är ny på Horn men testat lite med några ML-TQWT & gillar dessa.
har annars mest pysslat med basreflex tidigare sen blev det några barn å mindre tid men efter jag bytte hus så väcktes intresset igen efter ca 8års DIY paus.

Systemet skall stå i ett rum på 7x8x3.5 meter där det är en stor öppning (2.2m bred) i ena hörnet där det ska stå en högtalare... så bredare än 1 meter vill jag ej ha & ej djupare än ca1m
Waf är inget problem då hon får designa resterande 600m2 av huset bara jag får göra det jag vill i musikrummet


Köpte tidigare 2x Beyma 12G40 & CD10FE+TD-194. funderar även på att testbygga ett Woodhorn 480 till CD10FE..
Byggde en testlåda efter Ingvars ritn. QW-1 som jag delar akivt med en Onkyo TX-NR818 vid 1250hz & vist blev det skojjigt, blev lixom blodad tand & tänkte ta det ett steg längre eller 2. körde även in 4st 8" i 2st ML-tqwt "subbar" med mindre optimala element (gammla morel mw266 som jag hade liggandes) för att hjälpa till vid film !

Vad jag är ute efter är tips & ide'r på vad jag ska bygga??
Vill ha bra driv & behålla känsligheten + Låg dist!!!

funderade lite på Ingvars RLK med 12G40 & CD10FE+TD-194 som satelliter & en rejäl subb eller 2 till detta typ Tuba HT,
eller någon annan musikalisk subb med DRIV & låg dist ca 25-30 hz -> 80, 100hz

Tänkte köra 12an från ca 60-80 hz & uppåt för att slippa allt för mycket konrörelse & hålla disten låg.

Vad tror ni om detta ?? fins det lämpligare hornlådor om jag ändå bara tänker använda dom från 60-80 hz men behöver ju låta bra upp till min 1250hz.

kan tänka mig att komplettera med lite nya prylar men ej över 10.000:- då även rummet ska få sig en ordentlig genomgång akustiskt.

Jag har provat mig på Horn resp & är kass fattar det inte :(

Tanken är iallafall att få lite hjälp & tips på bra lösningar & sedan får det bli en byggtråd som slutar med verkliga mätningar i rummet & lyssningsintryck. kommer även lägga upp länkar till kompletta ritn. på det som byggs.

SUB är det någon som kan plocka fram något bättre än Tuba TH som sub? 1 eller 2 st med 1st 12-18" bas i varje.

Front Vettigt bakladdat horn till mina Beyma 12G40 som ska spela från ca 60hz.

Någon har karnske ett liggande projekt som passar?

Edited by - bejje on 2013/05/24 12:01:15

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/23 :  16:17:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
3,5 meter brett, då har du ju plats för stora högtalare

Ett par Catacomber passar in och du får 8 cm över Kanske inte
10 000, men väl värt att vänta på om du kan spara lite extra


Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/23 :  16:44:44  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
3.5 meter är Takhöjden så dom får plats men blir över en meter bred så jag kommer alldrig kunna komma ut därifrån då dom kommer att blockera dörren.... Karnske en bra idé ändå :-P
sen så ser jag även på lite film i detta rummet & har en duk på ca 170" så jag vill inte skymma den allt för mycket ! men om duken hade varit ljudigenomsläpplig så hade jag kunnat haft detta bakom duken som centerhögtalare


Edited by - bejje on 2013/05/23 17:54:34
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/05/24 :  12:24:25  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Gedlee Summa?

http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?50332-Geddes-Summa-clones
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/05/24 :  13:20:54  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
PetterPersson: kommer Catacombs ingå i ert ordinarie sortiment?

Edit: det ser ut som det gäller att hålla i brallorna på bilden, spelade ni högt?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/05/24 13:28:51
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/24 :  14:29:43  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Ninja
STORA frontladdade horn ok skulle säkert funka fint men att bygga dessa "trattar" är inget jag tänker ge mig inpå just nu iallafall behöver bygga en svarv som funkar först så men kan bygga lite formar...!?!
Jag har ju inte byggt med annat än trämatrial sen jag höll på med bil ljud på sent -80 tidigt -90tal då det blev lite glasfiberlådor i dörrar mm.
sen så är dom ja härligt annorlunda till utseende. trevligt!

DIY i trä är mer min grej men man vet ju alldrig.

Edited by - bejje on 2013/05/24 14:31:01
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/24 :  21:03:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
PetterPersson: kommer Catacombs ingå i ert ordinarie sortiment?

Edit: det ser ut som det gäller att hålla i brallorna på bilden, spelade ni högt?


Jajamän på båda

Den första iallafall...Det smått ironiska är att det går att spela
fantastiskt lågt på dessa Catacomber och fortfarande få det fysiska
ljudet. Det är inte vanligt...


Frontladdade horn skulle passa dig fint. Hur stora kan du ha? Ingenting är omöjligt

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/24 :  21:35:11  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
som sagt en max 1meter bred & 1.2meter djup men gärna avsmalnad baksida pågrund av dörröppning som inte ska begränsas allt för mycket då grabbarna cyklar förbi där i väldig fart fast dom inte får cykla i mitt rum...

så säg att fronten på 1m bred 1.2m djup & tillräckligt hög är ok & min ca 30grader avsmalnande bakåt. för ett frontladdat horn. det känns manligt så det räcker åt mig
en fyrkantig låda på 1.5m3 är svårt att få snygg... & ska det vara en traditionell låda = Ej frontladdat horn så vill jag nog ha en lite minre typ 80cm bred & jag har gott om takhöjd & max 100cm djup.

Det skulle vara bra om dom blev lite mindre men om det är detta som krävs för bra känslighet, dynamik & ok frekvenskurva så!!! genar inte allt för gärna på ljudet iallafall..

Tanken är att jag ska ha en eller 2 subbar till detta så sub-basnivå i frontarna är inte prio. subbar på grund av att jag kan ha separata inställningar/ingång på förstärkaren vilket blir fördelaktigt då jag ser på film, då jag vill ha en lite för fet subnivå.

Edited by - bejje on 2013/05/24 22:01:25
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/25 :  19:48:52  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Tpl150 är lite dyra men absolut värda priset av många som lyssnat på dessa, jag har ej haft nöjet till detta ännu. Dom kan bli intressant i ett senare skede. Ska köra med det jag har till att börja med, & kompplettera med basar. Ev uppgradera 12" till beyma liberty8 då dessa verkar riktigt ok! Alternativt 2st till 12g40 för att enkelt öka känsligheten i fronten.
Väntar på några roliga idéer här på forumet..
Önskar jag kunde med horn resp så jag kunde simulera lite själv.. Vet ju att det finns massor med kunnigt folk här på forumet och hoppas någon av er kan visa vad ni går för så det blir lite fart på denna tråden.. Det kliar lite i fingrarna å längtar efter att köraigång... Är det någon som kan plocka ihop någon bättre lösning än RLK + Tuba ht så kommer jag testa med detta till att börja med... Subben är väl den jag är mest tveksam till, men allt måste ju kunna Lira tillsammans.. Å med ingen erfarenhet av horn så är det svårt att veta vad som funkar bra tillsammans.

? Vart tog kommentaren vägen som jag svarade på?
Karnske en skvätt för.mycket av den bruna drycken?

Edited by - bejje on 2013/05/25 20:54:22
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  14:08:41  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Många som läser men inga kommentarer... Hur ska jag tolka detta.. Saknas det idéer? Eller dåligt med intresse på en byggtråd?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/05/27 :  15:52:09  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kan bara svara för mig själv, skulle gärna bidra om jag hade någon erfarenhet av att bygga. Tyvärr ligger det i framtiden. Tänk också på att vi är i hifi-offseason, folk har uteintressen (båtar, mc osv) och kanske inte är lika aktiva som andra delar av året. Förstår att du är sugen att sätta igång, det skulle jag också vara, men svaren kommer nog snart.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/27 :  15:55:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du är i en lite knepig sits med dina element. Basen passar inte i frontladdat och diskanten går inte tillräckligt långt ned. Vill du ha ett dräparsystem så kan jag hjälpa till med dubbla 15'' 15mi100 i frontladdat horn mellan 80 och 600 hz, sen cp755ti i ett stort specialdesignat diskanthorn. Då får du ett riktigt känsligt toppsystem på typ 110 db... som kommer klara av att leverera tryck med kvalitet i hela ditt stora rum.

Vad tror du...?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  15:55:25  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Så sant.. solen & uteliv är trevligt.. Jag får nog ta & sökareda på lite tålamod...! men ibland regnar det också.
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  16:11:13  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
PetterPersson
Synd mina relativt nya prylar inte funkar...
Väldigt intressant dock pågrund av att jag alltid har varit för tradditionella Hi-Fi högtalare & horn har varit otyg.. men kände för ett tag sedan att det var dax att takål på den ide'n & efter jag var & lyssnade på min morbrors gammla högtalare några Pioneer Exclusive från -70talet som lät riktigt bra så ville jag prova med horn hemma med.
lite testande & det känns defenetivt som att horn är RÄTT !!!
Det har alltid varit något som saknats i mina konstruktioner... mätat fint & låtit helt ok men detdär lilla extra har saknats.. Dynamik & spelglädje.. måste det vara!!

din ide med dubbla 15" frontladdade horn skulle vara underbart att provapå men jag tar ett steg i taget & vill se hur långt jag kan komma med det jag har. & satsa lite pengar på en subb. gärna som kan hängamed till ett frontladdahorn för framtiden.

har du någon sådan subb att rekomendera?
eller någon ide' på vad jag kan göra med det jag har?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/27 :  16:21:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du får misstolka mig rätt du har fina grejer, du begär lite väl mycket av dem bara. Basen passar fint i både bakladdade horn, pipor och basreflex. Dock kommer inte någon av de principerna att ge dig mer känslighet än det direktstrålande elementet, alltså typ 95db per watt. Är det okej med dig så är det ju bra, men några 110 db/w kommer du tyvärr inte att få med den setupen. Basen går att få kraftfull med ett stort bakladdat horn, men då behövs stor volym som du såg i mitt första inlägg. Så svara först på frågan om hur känsligt systemet ska vara och hur djupt det ska gå så kommer diskussionen gå lättare

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  18:41:32  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Klart man vill ha 110db superlinjärt 15-25000hz med obefintlig dist i ett par stativare...

men som du säger passar elementen inte till frammåtladdade horn så får jag göra det bästa möjliga för tillfället.. Horn är ju lite spännande & då jag inte har mycket erfarenhet av dem så är det nog bra att ta ett steg åt taget så man får sig lite erfarenhet av dessa.
Vill ju att min anläggning ska vara en ständig resa åt det bättre, utveckling & förbättringar är halva nöjet & musiken står för resten!

som jag förstått då jag läst på forum så verkar du PeterPerson ha bra koll på horn, så vad rekommenderar du att jag gör med mina 12G40?
köra på i QW-1 lådorna eller testa RLK eller något annat bakåtladdat horn?
jag har ju i princip aldrig lyssnat på bakåtladdade horn så jag är mycket sugen att testa för att höra vad det är folk snackar om..
& då jag bor ute i vildmarken & inte vet av någon IRL som har några man kan fara å lyssna på så är det bara att bygga själv !
QW-1 lådan är ju mycket roligare än en BR låda (hade en lämplig BR-låda liggandes som 12orna fick spelas i under tiden QW-1 lådorna byggdes) är horn ännu roligare än QW-1orna?

känslighet 95db(tillsvidare) (Liberty8 kan vara en tänkt upgradering)

bandbredd
Front.. kom med rekommendationer.. med en bra subb till så behöver det karske inte gå så djupt. fast det gör inget om dom spelar ner till 50hz då det ger mer frihet att experimentera med delningsfiltret.
det gör inget om dom blir lite stora sålänge det ger något tillbaka.

Subb... under 20hz känns absolut inte nödvändigt. men mellan 20 & 30 hz med bra pondus hela vägen utan att bli slöa!
storlek.. beror på om det blir en eller 2 lådor. dom skall ju kunna flyttas från snickeriet. & få dom igenom dörröppningar, & lite beroende på form så går dom placera på olika ställen där dom inte är ivägen. typ hänga dom i taket efter bakväggen om dom är långsmala. lite mer fyrkantiga så vill jag helst ha dom framme nära frontarna. duken sitter på 110cm höjd, så max 90cm höga för att inte vara störande 50-60 cm djup 120 cm bred funkar. går att kompromissa lite om det behövs.

väldigt öppen för förslag.

vad krävs för att komma upp till 100-105db känslighet misstänker att det krävs en hel del till då ?

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/27 :  19:56:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, några lådor har det blivit

Eftersom du kommer ha subb och med dina förutsättningar känns Kraken
212 som ett givet alternativ. Två sådana kommer ge dig all bas du
behöver med god känslighet ner till 18 Hz. Kolla här exempelvis:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=47472

Har du möjlighet att eq:a toppen? Det ökar valmöjligheterna och det går
kanske att tåta ihop ett kort koniskt horn på 120x120 cm, ca 30-50 cm
djupt. Det är svårt att simulera dessa horn då högfrekvensresponsen
inte riktigt stämmer med simuleringarna då hornet utvidgar sig så fort.

Jag har inte hört Ingvars lådor, men eftersom de spelar bas och du
iallafall ska ha en subb så blir det lite tårta på tårta, dvs.
Ingvars lådor används inte till sin fulla rätt. Ska du ha subb
är det bättre att ha en dedikerad topp.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:07:42  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Ni har inte sneglat på synergy horn något då?

Fyra faital pro 3fe25 från No Frills rätt placerat i ett stort koniskt horn tillsammans med diskanten skulle kunna hjälpa din stackars "lilla" beyma diskant nå ner till 300hz där andra element får ta över. Gärna i samma horn.
Gör man allt rätt kommer resultatet bli som om en och samma element spelade hela registret. Lite Thomas Danley magi..

Vi har spånat en del här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=53283

Där finns massor av avstickare med länkar till allt möjligt.

Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:21:18  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
Petter

ang. eq så har jag MultEQ XT32 som fixar endel problem + den manuella EQn i förstärkaren hmm inte mycket att ha men den finns där.
så tror du det är en möjlighet att få detta att funka med 120x120 frontladdat så skulle det vara lite kul att titta vidare på det..!

jepp en top tycker jag med verkar vettigt..om subben hänger med tillräckligt bra... sitter & försöker läsa om subben kraken men det är dax att lägga barnen... (för en stund sedan)
så jag får återkomma...

Edited by - bejje on 2013/05/28 10:05:34
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:30:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, Synergy Horn skulle vara spännande. Tyvärr är väl patentfrågan
något känslig, så vi får ta det försiktigt med rådgivning om design av
dessa osv. Däremot är det ju fullt möjligt för vem som helt att köpa
element och DIY:a

120x120-hornet är något av en kvalificerad chansning. Det blir nämligen
en stor massladdad baffel så att säga. Hornet blir för kort, men den
skarpa utvidgningen gör att högfrekvens sannolikt kommer ut ändå. Du
kan ju provbygga i spån först bara för att kolla om det fungerar. pm:a
över din mailadress, lättare att sköta ritning och sådant där.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:44:46  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
ang Synergy Horn
Har läst en hel del om dessa & måste säga att dom verkar helt grymma!!
Dock så verkar det vara allt för mycket frågetecken kring dessa! jag läste om något projekt med relativt billiga element som ändå funkat riktigt bra. det kan vara ett roligt proj någon gång i framtiden.

Kör nog hellre på lite mer beprövade horn till att börja med.
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:52:13  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
har du någon sim på detta Petter..

skulle vara lite kul att se vad du kommit fram till...
känslighet, bandbredd mm

kan ju vara fler som är intresserade.. gärna en bild på värdena i horn resp om det är det du kört med..
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/27 :  21:16:19  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Varför skulle patent vara ett problem för synergihorn?
Tom Danley har inte direkt varit hemlighetsfull med konstruktionen och han har hjälpt DIY projekt med information och råd, samt rekommenderat att DIYa denna princip. Fanns som DIY kit ett tag också.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/05/27 :  21:20:07  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Synd att ni startade firma Petter..

Ni kanske kan forska och bygga under licens från Danley.
http://www.vtcproaudio.com/synergy.html är ju ett sånt sammarbete.

Eller bara göra som dynamikk gör och köra på.
http://www.my-hiend.com/vbb/showthread.php?6809-2013%E5%B9%B4%E5%BE%B7%E5%9C%8B%E6%85%95%E5%B0%BC%E9%BB%91High-End%E9%9F%B3%E9%9F%BF%E5%B1%95%E5%AF%A6%E6%B3%81%E5%A0%B1%E5%B0%8E-Munich-High-End-Show/page25

Edited by - nisse.p on 2013/05/27 22:03:09
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/28 :  10:24:50  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
PetterPersson
jag kollade på Kraken 212.. & den verkade perfekt.. bilderna funkade inte så jag kunde inte se några ritn. men efter ha konstaterat vikten på dessa så blir jag tveksam... har ju inte byggt lådor i denna storlek tidigare & tänkte inte på att vikten drar iväg på detta sättet :-/
jag måste kunna hantera dom själv & 100++ kg fixar jag inte tyvärr.

går det bygga liknande med endast 1 bas i varje låda, om dom då blir mindre så blir det lite flexiblare, & förhoppningsvis lättare, & fler lådor ger flexiblare placeringsalternativ & mer möjligheter till bra placering..

vore det dumt att bygga en hög horn låda som man ställer i ett hörn ? typ 3 meter hög..? för subben, bara en fundering
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/28 :  12:32:54  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
1,5m är runt max för en övre gränsfrekvens på 80Hz i ett enkelveckat TH. Då kommer du ner till 33Hz ungefär.
Delar du lägre går det naturligtvis att få den gå djupare och bli längre på samma gång.
Det går att tvinga upp i frekvens men vad jag sett blir dom enormt stora om dom också ska gå djupt. Danley har lyckats bra men då har han också rejält med kunskap och prototyper bakom sig.

T-TQWT kan öka bandbredden nedåt rejält på bekostnad av SPL och känslighet. 23Hz ungefär.

Väljer du samma undre gränsfrekvens kan T-TQWT bli ruskigt små och smidiga, dock vill alla element inte bete sig trevligt och passar kanske inte till den högre avstämningen.

Du kan ju bygga luckor så kan du välja vad som funkar bäst då det ofta går att få till en konstruktion där man kan vända på pipan utan problem.

När get gäller vikt kan jag bara hålla med, stora saker kan vara kul men blir snabbt väldigt jobbiga att hantera och placera.

Jag har en 15" midbas i TH som soffbord. Att ha en sub i närfält funkar ruskigt bra. Dock kan det bli fel om rummet inte vill spela med då den placeringen kan vara en av de sämsta i rumsmodssynpunkt. Jag har soffan mot bakvägg i ett ganska litet och dämpat rum.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000